Az NFT-s kávé előfizetés már ki sem fért címként. A hírszemlénkben feldolgozzuk a nosztalgia marketing körüli hype-ot, és hogy mire is érdemes ezt használni, van benne pénz. A Gazdasági Versenyhivatal két nagy bírságára is fel szeretnén hívni a figyelmet, ahol mondhatni árkartellezésre derült fény. A viszonteladók fogyasztói árrögzítése miatt bírságolt a GVH, több száz milliós bírságról van szó. Izgalmas dolog történik a Google-nél is, a mamut cég összehívta a válságstábot, vagyis az összes munkatársat arra ösztönözte, hogy írják össze mit változtatnának a cégben. Na ez izgalmas! Lássuk a híreket! A mikrofonok mögött Sólyom Eszter, Nyiri Donát és Mándó Milán. Vágjunk bele!
A podcast hanganyaga
Spotify-on itt éred el, Apple Podcast-ben is hamarosan, vagy az alábbi lejátszón keresztül
A témák, hírek időbélyegei:
- 6 év alatt megtérülne ha a világ átállna megújuló energiára – 3:46
- Többet számít az ügyfélélmény mint a cég társadalmi felelősségvállalása – 13:38
- Nosztalgia marketing tarol a piacon – 23:13
- Viszonteladói árak rögzítését bírságolta a Gazdasági Versenyhivatal – 30:02
- Így próbál fejleszteni a Google: simplicity sprint kezdeményezés – 42:20
- NFT kollekcióból előfizetéses kávéklub – 51:54
6 év alatt megtérülne ha a világ átállna megújuló energiára
A Stanford Egyetem új tanulmánya rámutat arra, hogyha az egész világ átállna megújuló energiára (szél, nap, vízi), akkor 6 év alatt megtérülne a befektetés. Csakis a 100%-ban megújuló energiaforrásokra koncentráltak a kutatásban. A tiszta energiára való átállás és az összes energiaágazat villamosítása nem vezet áramkimaradásokhoz vagy az árak emelkedéséhez. A teljes átállás 56,4 százalékkal csökkentené a végfelhasználói árakat, 62,7 százalékkal a magánfelhasználók éves energiaköltségeit. Izland közel 100 százalékban megújuló villamos energiával működik, akárcsak Albánia és Paraguay, de például Brazília az áramszükségletének már 80%-át megújuló energiából nyeri. Hol akkor a gond? Természetesen rengeteg piaci szereplő, országok épültek arra, hogy gázt, olajat, termeljenek ki, vagy éppen atomreaktort építsenek és a hozzá tartozó erőforrásokat adják. Vajon beáldozható-e így több ország, ez hátráltatja az átállást? Lobbi, lobbi, lobbi. Forrás: napi.hu
Többet számít az ügyfélélmény mint a cég társadalmi felelősségvállalása
Sokat beszélünk a márka értékekről, purpose-ről, és arról hogy ma már a fiatal vásárlók elvárják hogy egy cégnek legyen etikus hitvallása, de az eMarketer és az Insider Intelligence közös felmérése szerint még mindig fontosabb szempont az ügyfélélmény és az ügyfélszolgálat, mint a társadalmi-politikai állásfoglalás.
Globálisan a fogyasztók 94%-a veszi számításba, hogyan viselkednek velük az eladók, milyen az ügyfél élmény, mikor vásárlási döntést hoznak. Ezt követi az alkalmazottakkal való bánásmód (85%), a környezetvédelmi törekvések (78%), és a fogyasztók 73%-át befolyásolja a vásárlási döntéseiben egy cég kiállása társadalmi egyenlőségi kérdésekben. Ezek a válaszok azonban önbevalláson alapulnak, és további adatok szerint a fogyasztók nagy odafigyelése a környezetre, társadalmi kérdésekre és dolgozók jólétére nem feltétlenül vehető észre a pénztárcájukon: a felmérésben résztvevők csupán 27%-a váltott olyan brandre, ami közelebb áll az értékrendjéhez, míg 50%-uk váltott márkát jobb ügyfélélményért cserébe. Jobb ajánlatok és minőségibb termék volt még top indok a márkaváltásra. Forrás: inc.com
Nosztalgia marketing tarol a piacon
A Hubspot rendszeresen gyűjt össze trendeket, amikre aztán mindenki szabadon építhet üzletet, de nem akarom ugyanazt a 9 dolgot felolvasni, szóval kiemeltem egyet. Ilyen felívelőben lévő trend jelenleg a retro. Egyrészt a retro nagyon divatos a termékek között, az Amazonon tavaly 290%-al nőtt a keresés például a retro home decor kifejezésre. Nő az érdeklődés a retro stílusú lábbelik iránt, divatosak a régi típusú, sötétkamrában előhívható képeket készítő kamerák és a régi videójáték konzolok is. A ruhákon, lakberendezésen és elektronikán túl pedig terjed a nosztalgia marketing jelensége is. A kutatások szerint a nosztalgia élménye azonnal nagyobb költésre sarkallja a fogyasztókat, mert a termék használhatóságától függetlenül, az elődiézett jó emlékek már valamennyi értékkel bírnak számukra.
A marketing eleve az érzelmekre próbál hatni és a nosztalgia egy nagyon erős érzés, amit egyre többen használnak ki. A Coca-Cola visszahoz évtizedekkel ezelőtti limitált kiadású üdítőket, az Adobe egy Bob Ross hasonmással reklámoz egy új szoftvert, az Apple a sütiszörnnyet szerepeltette egy reklámban. De nem csak régi márkák használhatják ezt. Jól látszik, hogy modern termékeket adnak el régi szereplőkkel, ismerős érzésekkel. Ha a te céged még nem létezett a 80-as években, akkor is használhatsz onnan származó dallamokat, jelenségeket, trendeket, színészeket, régi reklámokat, rajzfilmeket bármit, ami az embereket visszarepíti abba a korba. A lényeg, hogy pozitív érzést keltsen bennük. Meg persze, hogy a márkáddal összhangban legyen egy ilyen kampány. A mostani 30 körüliek például szívesen nosztalgiáznak 90-es évek zenéivel, filmjeivel, rajzfilmjeivel, akár videójátékaival. Én pl. tudom magamról hogy azonnal felkapnám a fejem egy ilyenre. Forrás: fabrikbrands.com
Milyen lenne a Minner 90-es évekre épülő reklámja? Erről is lesz szó a podcastban! Hallgasd meg!
Viszonteladói árak rögzítését bírságolta a Gazdasági Versenyhivatal
2022-ben két márka esetében is bírságot a Gazdasági Versenyhivatal árrögzítés miatt, még a viszonteladókat is. A Casio óra és hangszer és Yamaha hangszermárkák esetében láttunk döntéseket idén. A nemzeti versenyhatóság 325 millió forint bírságot szabott ki a Casio óra – és hangszertermékek hazai forgalmazójára, valamint cseh anyavállalatára, amiért meghatározták termékeik internetes viszonteladói árait a kiskereskedők felé, kiiktatva ezzel a vásárlókért folyó versenyt. Az eljárás feltárta, hogy a cégek „ajánlott fogyasztói árakat” tartalmazó listákat tettek közzé forgalmazóik számára – azonban a felsorolt árak alkalmazását nem csupán ajánlották, hanem folyamatosan ellenőrizték, eltérés esetén pedig azonnal figyelmeztették a webes kereskedőket. Egy esetben például a cégcsoport azzal fenyegette meg az egyik kiskereskedőt, hogy nem kap több árut, ha továbbra is 10% kedvezménnyel árulja az általuk forgalmazott órákat. A cégek a felhívásokat leginkább szóban, telefonon intézték, hogy azoknak ne maradhasson írásos nyoma.
A Yamaha termékek forgalmazóit bírságolt a GVH, mert szintén árrögzítést alkalmaztak a piacon. Itt az egészben az az érdekes, hogy a viszonteladókat büntették. A Muiziker webshop 39 millió forint bírságot kapott, a Hangszerdiszkont 11,9 millió forintot és még további 11 céget bírságoltak. A kereskedők részére egy elfogadható minimum árszínvonalat jelentettek a külföldről bejövő nagy webshopok által alkalmazott árak (pl. Muziker), saját áraik kialakítása során figyelembe vették azokat. A Yamaha felé elvárás volt a magyar kiskereskedők részéről az árak legalább ezen a szinten való stabilizálása. A vásárra közös árlistával készültek az említett hangszerkereskedők, illetve több személyes egyeztetést tartottak. A Yamaha kölcsöntermékekkel, illetve marketing hozzájárulással támogatta a kereskedőket. A kiállítás után a Yamaha kereskedelmi képviselője általában meghívta ezen hangszerboltok képviselőit egy vacsorára.
Forrás:
Könyvvizsgáló kamara – https://gvh.hu/preview/sajtoszoba/sajtokozlemenyek/2022-es-sajtokozlemenyek/serthetik-a-versenyt-a-magyar-konyvvizsgaloi-kamara-ajanlott-arai
Így próbál fejleszteni a Google: simplicity sprint kezdeményezés
Júliusban a Google a vártnál gyengébb bevételről számolt be egymás után második negyedévében. A bevételek növekedése a negyedévben 13%-ra lassult az egy évvel korábbi 62%-ról. A beszámolót követő nagy céges meetingen Sundar Pichai CEO bejelentette, hogy a társaság hatékonysága és termelékenysége nincs megfelelő szinten a cég létszámához képest. Arra bíztatta az alkalmazottakat, gondolják át hogyan csökkenthetőek a zavaró tényezők, és hogyan emelhetik meg a mércét a termékek kiválóságán és a cég termelékenységén.Sundar egy új kezdeményezést is hirdetett, amit Simplicity Sprint-nek neveztek, és körülbelül egy közösségi ötletbörzét takar. A Google 170 000 teljes munkaidős alkalmazottjától kért segítséget, hogy egy belsős felmérésen keresztül augusztus 15-ig osszák meg az ötleteiket, hogy javíthatnak a cég működésén. A CNBC által szemlézett kérdőív többek között olyan kérdések voltak, mint:
- Mi segítene egyértelműbben és hatékonyabban dolgozni az ügyfeleink kiszolgálása érdekében?
- Hogyan tudnánk gyorsabban elérni a jobb eredményeket?
- Hogyan küszöbölhetjük ki a pazarlást, és hogyan maradhatunk vállalkozó szelleműek és koncentráltak növekedésünk során?
Továbbá, a kérdőív arra is rákérdez, a kitöltőt megkeresheti-e a menedzsment további ötletekért, ha olyan jó választ ad amit szeretnének tovább fejleszteni. Forrás: cnbc.com
Kapcsolódó Google cikk innováció stratégiáról: Tartsd meg a fókuszt a vállalkozásodban! Példa: A Google sikerének receptje
NFT kollekcióból előfizetéses kávéklub
Érdemes figyelni az NFT technológia fejlődését és a felhasználás terjedését, de külön érdekes látni már meglévő kollekciók evolúcióját. A Bored Ape Yacht Club a valaha volt talán legsikeresebb NFT project, világsztárok tömegei vettek bőle és összesen, több mint 1 milliárdos forgalmat generáltak a majmos képek és 1,5 milliárd dollár fölötti a piaci kapitalizációjuk. Maguknak az NFT-knek van egy social státusza, mint a ritka műalkotások birtoklásának. A mögötte lévő blokklánc technológiával lehet passzív bevételt generálni, ahogy kriptodevizákkal is, de a BAYC ennél még exklúzívabbá tette az NFT-ket. A tulajdonosok szó szerint klubtagok, rendeznek nekik privát rendezvényeket, találkozókat, bulikat, de pár NFT birtokos összeállt és kávé előfizetést csináltak.
Új NFT kollekciójuk a Bored Breakfast Club, aminek a megvásárlásával nem csak a digital artot kapod meg, hanem klubtag is leszel. Összeálltak a yesplz coffee nevű márkával, akik kávé előfizetést árultak eddig is, minden héten más-más általuk pörkölt keverékkel. Az NFT tulajok saját márkás kávét kapnak minden hónapban, de később szeretne a cég saját kávézókat, mint klubhelység és saját pörkölőt is.
A meglévő kvázi haszontalan digital artoknak ez egy egészen újfajta felhasználási módja. Ahogy arról írtunk már a Minneren, a technológiának százféle felhasználási módja létezik, mivel minden NFT eredetiséget és tulajdonjogot igazol. Így tökéletesen használhatók előfizetéses rendszerekhez, tagságokhoz, minden ilyesmihez. Lehet, hogy egyre több NFT kollekció fog ebbe az irányba mozdulni és egyre több új megjelenés mögött lesz valami való világ beli felhasználhatóság vagy valós érték (a gyűjtőszenvedélyen és a ritkaságon túl). Forrás: boredbreakfastclub.com
Korábbi hírszemlék
- Hírszemle: A közösségi gazdaság rossz? Érdekes oldalát mutatjuk be. Továbbá zöld… – 08.03.
- Hírszemle: Változik a Facebook, svájci óraipar gurított egy nagyot, céges ajándék piac, gif-marketing – 07.28
- Hírszemle: Kabala a marketingben (pl. Alza), TikTok SEO, Amazon Prime Day statisztikák– 07. 20
- Hírszemle: KATAsztrófa: hol a hiba?, Tesla nem a legnagyobb elektromos autó értékesítő, munkavállalók megfigyelése – 07. 14
- Hírszemle: Aranyláz Ugandában – Menjünk?, Szennyvízből sör, Burgerező saját futárokkal, zöldségmárkák – 07. 06.
- Korábbiakért kattints ide!