Hírszemle: Robot influencerek, fizetős visszaküldés a Zara-nál, asztrológia a marketingben

Dátum

Megosztás

Elérte már az influencereket is a robotizáció? Úgy látszik! Már nemcsak Instagramon, hanem Tiktokon is felbukkant néhány CGI influencer. Ha megyünk tovább az üzleti hírekben, akkor érdekesség, hogy a Zara meglépte azt, hogy fizetőssé tette a ruhavisszaküldést. És-és, ami legérdekesebb hírünk az a horoszkóp és a marketing kapcsolata. Meglepő téma és meglepő példákat is hozunk ezzel kapcsolatban. Ismét 6 üzleti hírt hoztunk és természetesen a híreket át is beszéljük, kivesézzük. A mikrofonok mögött Sólyom Eszter, Nyiri Donát és Mándó Milán.

A podcast elérhetősége, hanganyaga:

Spotify-on itt éred el, Apple Podcast-ben itt, vagy az alábbi lejátszón keresztül.

A hírszemle híreinek leirata, rövid vázlata:

  • A TikTok idén januárban jelentette be, hogy gondolkodik előfizetéses modell implementálásán. Nyilván nekik is plusz pénz, de az alkotókat is szeretnék további bevételi forráshoz juttatni. Igazából muszáj nekik, mivel ez élteti a platformot hosszú távon és nagy a verseny az alkotókért. Most bejelentették, hogy még májusban rajtol az első ilyen próbálkozás, a TikTok LIVE előfizetés. Először csak pár kiválasztott felhasználóval fogják tesztelni, minél több területen, pl. gasztro vloggerekkel, asmr videósokkal, zenészekkel, táncosokkal. A rendszer úgy fog működni, hogy havidíjért kvázi egy klubtagságot vehetsz az adott alkotóhoz. Ami érdekes, hogy szerintem nagyon kevés előnnyel jár, szóval kíváncsiak leszünk az árakra. Forrás:  techcrunch.com
    A podcast-ben a hírt átbeszéljük, szóba kerül a Twitch, de még inkább az OnlyFans. Érdekes…
  • Új funkciót kínál a YouTube a hirdetőknek, amivel szabályozható, egy felhasználó milyen gyakorisággal lát egy reklámot. Hiszen nézőként is idegesítő ugyanazt a reklámot végigunatkozni 20-szor, és a hirdetőnek sem hatékony sokadszorra ugyanarra az érdektelen nézőre fizetni a reklámköltséget. Az új funkcióval a hirdetők, márkák még jobban szabályozhatják, milyen gyakran tűnhessen fel egy reklám egy adott felhasználó előtt. Februártól csak okostévés alkalmazásokban megjelenő hirdetéseknél működött a Display & Video 360 nevű funkció, mostantól azonban a YouTube Frequency névre keresztelt kiegészítő eszközzel a YouTube okostévés verziója mellett a népszerűbb felületeken, mobilos alkalmazásban vagy böngészőben megjelenő reklámok is szabályozhatók vele.  Forrás: Digitalhungary
  • Nemrég szembejött velem Tiktokon is Miquela, aki CGI influencer, robot influencer. 3,6 millió követő Tiktok-on, 3 millió Instagramon. Még 2018-ben írtam a CGI influencer jelenségről, hogy milyen gyors népszerűségre tettek szert Instagramon. Nagy márkák, főleg ruhamárkák reklámoznak is velük. Az emberek természetesen tudják, hogy robotok, és ezt úgymond fel is vállalják a CGI influencerek. Egy művészeti projektként indult még 2016-ban, amikor is feltöltöttek néhány képet a CGI modellekről.  Forrás: saját, Tiktok
  • Nem kifejezetten új, de továbbra is terjedő jelenség az asztrológia marketing. Régebben is voltak csillagjegyeknek szóló sminkek vagy épp az állatövi jegyek szimbólumaival fülbevalók, de most már nem csak asztrológia témája termékek vannak, hanem mélyebb, kommunikácisó szinten is megjelenik. A Pandora, a Del Taco, a Kraft majonéz vagy a Vizzy Hard Seltzer is beszélt már olyanokról posztokban, hogy a merkúr retrográdban van. Vagy mondjuk a Procter & Gamble csinált külön autóillatosítót minden csillagjegynek.  Az Adweek cikke szerint a jelenség mögött a new age spiritualizmus terjedése és a hagyományos egyházak visszaszorulása van. A fejlett országokban persze. Az USA-ban például 2020-ban először 50% alá csökkent a magukat hagyományos értelemben vallásosnak tartók száma, miközben a nem vallásos de spirituális válaszadók száma súrolja a 30%-ot. Az asztrológia főként az Y és Z generáció körében menő, akiket már nem igazán fognak meg a nagy vallások, de közben mégis szükségük van valamiféle iránymutatásra és támaszra az életben. A spiritualitás egyfajta szorongás oldó a politikai bizonytalanságokkal, klímakatasztrófval, járvánnyal és háborúval terhelt időben.Ezzel együtt az asztrológia az önmeghatározás egy formája így a márkák egy teljesen új szinten tudnak kapcsolódni. Az emberek úgy érzik az ő jegyüknek szóló termék kifejezetten nekik szól. Egy személyes élményt ad és nagyobb valószínűséggel veszik meg. A kicsit ellentmondásos áltodmányos téma ráadásul plusz sajtómegjelenést is szül. Mint ahogy ebben a hírben is egy csomó márka megjelent. A másik nagy előnye marketing szempontból, hogy a legtöbb esetben nem zavarja az asztrológiában nem hívú embereket. Ennek a 70-nak a nagy része semlegesen áll hozzá, de még az asztrológiát káros áltudománynak tartók sem mondanak le emiatt teljesen egy márkáról.
    Na ezt az asztrológia témát a hírszemel podcast-ben szintén kiveséztük, ennek üzleti jelentőségét, mit csinálhatunk itthon vele. Forrás: adweek.com
  • Fizetős lesz a rendelés visszaküldés a Zaránál. A webáruházas vásárlások esetén eddig minden visszaküldés ingyenes volt, ám most már a visszaküldésnél pénzt számol fel a Zara (a visszaküldött pénzből levon meghatározott összeget). Hazai piacon 1500 Ft-ot von le a Zara akkor, ha a futárral küldöd vissza a csomagot, boltban ingyen visszaviheted természetesen. Forrás: BBC
    • „zöldebb” ami ráfér a fast fashionre
    • de: már megint a fogyasztóra hárítják a fenntarthatóság árát
    • közben kapitalista mert ezzel jobban a boltba terelik az embereket, ha onnan vásárolnak akkor kevésbé viszik vissza
    • üzleti modellen nincs változás akkor a túlfogyasztás sem fog csökkenni
    • A podcastben beszéltünk arról is, hogy ezt miként oldhatja meg egy kisebb bolt, vagy mivel hozhatja előnybe magát a Zara-val szemben.
  • Engedi a Facebook a Messenger üzeneteket küldeni úgy is, hogy a felhasználónak 24 óra után is küldünk üzenetet. Persze így sem korlátlanul küldhetünk üzenetet. A chatbot képzésünkben bemutatott Manychat (chatbot készítő platform) is lehozta a hírt, hogy tudunk küldeni chatüzenetet a feliratkozóinknak, ha bejelölik, hogy kérnek. És már működik!
    • Napi, heti, vagy havi üzenetekre iratkozhat fel a felhasználó.
    • Ilyenkor a rendszerből tudsz küldeni ún. Broadcast üzenetet, de akár automata üzenetet is, például feliratkozik napi értesítésre, “chatbot hírlevélre”.
    • Tehát a rendszer (FB) nem tilt le, ha olyanoknak küldünk üzenetet, akik bekatintották a feliratkozásnál, hogy kérnek rendszeres üzeneteket. Egy új funkcióról van szó a rendszerben is.
    • Erről itt is olvashatsz: Napi 1% 4. nap: Chatbot örömhír és rendszer átnézés. Bármennyi üzenetet küldhetek? Hogyan?

Előző hírszemlék:

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!