blank

Hírszemle: Saját fizetését emelte a CEO válságban, étel dropshipping, IKEA víztakarékos megoldása

Dátum

Megosztás

Egy légitársaság vezetője béremelést eszközölt saját magának akkor, amikor is a cég éppen válságban van. Roppant érdekes helyzetet szült, természetesen sokan támadták. A közösségi média platformok másolása tovább folytatódik, most a Tiktok másolta le a feltörekvő BeReal app funkcióját. A dark kitchen piaccal kapcsolatban is hozunk egy hírt, méghozzá azt, hogy a háttérkonyhában milyen nehéz a minőséget ellenőrizni, egy nemzetközileg ismert Youtuber étteremlánca példája alapján. Foglalkozunk még az ötlet-teszt-padlógáz formulával, amit a sikeres cégek használnak és arról, hogy a Google hogyan alakította át a működését az elmúlt 2 hónapban.  A mikrofonok mögött Sólyom Eszter, Nyiri Donát és Mándó Milán. Vágjunk bele!

A podcast hanganyaga:

Spotify-on itt éred el, Apple Podcast-ben itt, vagy az alábbi lejátszón keresztül

A podcast híreinek időbélyegei:

  • Utánkövetés: BeReal appot lemásolta a TikTok 0:00
  • Amikor válságban a CEO fizetést emel 6:04
  • Elajándékozta a cégét a Patagonia tulajdonosa, minden profitot a klímavédelemre fognak fordítani – 12:03
  • A vízfogyasztást akár 95 százalékkal csökkentő kiegészítővel jön ki az Ikea a rezsiválságban – 19:00
  • A dark kitchen modell és a minőségellenőrzés kérdése – 25:00
  • Radikálisan őszinte toborzókampány 33:26
  • A cégek 99%-a nem használja ezt a módszert, az 1% keresi meg az ő pénzüket is – 40:25
  • Google 20% produktivitás javítás (utánkövetés is egyben) – 48:00

Amikor válságban a CEO fizetést emel

A Quantas ausztrál légitársaság elég sokat borzolta mostanában az utasok kedélyeit. A légitársaság átlagosan minden 12. járatát törölte júniusban, szeptember első hetén pedig 4000 ember maradt Balin, a sorozatos törlések miatt. Volt köztük olyan, aki emiatt több, mint 1 hétig nem jutott haza, mert nem jött gép. Rengeteg elbocsátás is történt a cégnél, folyamatosan mondanak le járatokat és persze sok utassal szúrnak ki. Na de eközben a CEO kivívta maga ellen a népharagot, miután emelt egy jó nagyot a fizetését. Augusztus elején dühös utasok megdobálták tojással, wc papírral és szeméttel a 7.5 milliárd forintot érő villáját.A sztorit árnyalja, hogy a járványhelyet óta rengeteg béréről és juttatásról lemondott, így még most is csak 77%-án áll a covid előtti fizetésének, de valahol azért jogos a felháborodás. A cég épp nem teljesít jól, sok területen vannak hibák és a gazdaság sem kedvez a vállalatnak. Talán nem ilyenkor kell fizetést emelni. Egyébként évi 2.1 millió dollárt keres, de a teljes juttatási csomagjával ez 5.5 millió.

Forrás: businessinsider.com

Elajándékozta a cégét a Patagonia tulajdonosa, minden profitot a klímavédelemre fognak fordítani

Yvon Chouinard a Patagonia tulajdonosa a 3 milliárd dollár értékűre becsült vállalatot egy erre a célra létrehozott vagyonkezelőre és nonprofit szervezetre ruházta át. Az volt ezzel a célja, hogy teljes mértékben megőrizze a cég függetlenségét és biztosítani tudják, hogy a profit 100%-át (körülbelül évente 100 millió dollárt) a klímavédelemre és a beépítetlen területek védelmére fordítják.A cég ezután is nyereségorientált magánvállalkozásként működik majd, a szavazati jogot biztosító részvényeit (2%) a Patagonia Purpose Trust birtokolja – ezt az alapot a Chouinard és családja felügyeli. A Patagonia másik 98 százalékát (a szavazati jog nélküli törzsrészvényeket) pedig az újonnan létrehozott nonprofit szervezetnek, a Holdfast Collective-nek ajándékozták. A Holdfast a vállalat teljes nyereségét a klímaváltozás elleni küzdelemre lesz köteles fordítani.Az egész tranzakció nyomán a volt tulajdonosnak 17 millió dollár adót kellett megfizetnie. Abban bízik, ezzel egy olyan modellt tud létrehozni, ami egy új formája a kapitalizmusnak.

Forrás: telex.hu/

Bejött neki? Csak egy szám a podcastból: 8-szor többen kerestek rá a hír után a Patagonia márkára, mint előtte. Tud úgy sikeres lenni egy cég, hogy a profitját eladományozza?

A vízfogyasztást akár 95 százalékkal csökkentő kiegészítővel jön ki az Ikea a rezsiválságban

Az Ikea és egy helyi svéd startup közös terméke egy csapra szerelhető, vagyis inkább tehető vízporlasztó eszköz. A svédek úgy gondolják, hogy a konyhában és a fürdőszobában a mosdónál nem kell, hogy bő víz jöjjön a csapból, hanem elég a szórt, permet szerű megoldás. Egy csaptelep percenként átlagosan közel 6 liter vizet is elpazarol. A permetezés a percenkénti 5,7 literes vízfogyasztást 1,9 literre csökkentheti, ami 65 százalékos spórolás. 2290 forintba fog kerülni.

Forrás: g7.hu

A dark kitchen modell és a minőségellenőrzés kérdése

Mr. Beast a világ jelenleg egyik legnépszerűbb YouTubere, aki még 2020 végén indította saját hamburgerező márkáját. 2 év év alatt hatalmasat növekedett, 300 étteremről 1000 növelte a partnerei számát és most szeptember elején megnyitotta első fizikai üzletét is. Igen, egész eddig a Milán által egy üzleti ötletben már megfogalmazott dark kitchenmodellt használta, azaz létezett az applikáció, a menü, minden a saját márka alatt, csak épp saját konyha nem volt, helyi éttermek készítették az ételeket és intézték a szállítást. Mr. Beast példája alapján a modell tényleg működtethető és növelhető is (az egész USA-ban terjeszkedett), de azért nem olyan egyszerű ezt jól csinálni. A legnagyobb nehézség talán a konzisztens minőség, ami miatt rengeteg kisebb botránya volt a MrBeast Burger-nek. Ehetetlenül nyers húspogácsák, szénné égett hamburgerek, tényleg gusztustalanul nyers rántott csirkék, összekevert és jéghideg rendelések. Oké persze, ilyenek mindenhol vannak, de a legtöbb helyen a saját konyhádon és embereiden áll mi megy félre. Itt nincs ilyen, egy kvázi vadidegen csapatban bízol, hogy nem szúrják el rendszeresen minden rendelésed, és amikor igen, a te márkád sérül. Hiába kaptak jutalékot sokan nem hozták a várt szintet, amivel tényleg nehéz mit kezdeni egy ilyen modellben.

Forrás: eatthis.com

Radikálisan őszinte toborzókampány

Már beszéltünk róla, hogy ügyfelet könnyebb találni, mint jó munkaerőt. Egy manchesteri kreatív ügynökség is így lehetett ezzel, ezért radikálisan őszinte toborzó kampányt indított. Az állásaikat plakátokon, humoros szövegekkel hirdették meg – például, egy videóvágó állás szövege az volt: „

Tudsz unalmas embereket érdekessé tenni? Akkor jó leszel az ügyfeleinknek.”

Copywritert azzal a dumával kerestek, hogy: „Ha jelentkezel erre az állásra, de szar vagy, akkor nem fogunk felvenni.” Egy másik plakát szövege, nagy betűkkel: „Néha jó itt dolgozni”. és alatta kicsivel: „És néha szar.”A stílszerűen Offended néven futó, szókimondó (vagy pofátlan?) szövegeivel pozícionált ügynökség társalapítója így írt a kampányról: „Vannak, akiknek nem fognak tetszeni ezek az álláshirdetések – de pont ez a lényeg. Régóta oktatjuk ügyfeleinket az őszinteség, transzparencia (és a humor) fontosságáról a munkáltatói márka és a munkaerő-toborzás területén. Elmúltak azok az idők, amikor egy állást vagy céget túlértékesítettek, hogy aztán az új munkavállaló abban a percben ahogy beteszi a lábát az ajtón, rájöjjön hogy ez egy teljes shitshow.”

Forrás: famouscampaigns.com

A cégek 99%-a nem használja ezt a módszert, az 1% keresi meg az ő pénzüket is

Szeretnél bevezetni a vállalkozásodba egy olyan módszert, stratégiát ami nem nagy beruházás, de eredményt is hoz? Nos, jó helyen jársz! Mi a Minner vállalkozókkal évek óta alkalmazzuk az ÖTLET-TESZT-PADLÓGÁZ formulát. 

Röviden a módszer: Ahhoz, hogy versenyben maradjunk, sőt növeljük piaci részesedésünket érdemes folyamatosan innoválni.
– Mivel soha nem tudhatjuk, hogy mi fog bejönni, vagy inkább mi fog óriásit szólni, így érdemes rutinná tennünk az ötletgyűjtést. Természetesen ne csak a marketingünkbe gyűjtsünk ötleteket, hanem üzleti modellünkre, működésünkre, digitalizációs ötleteink, folyamatmenedzsment, szervezetfejlesztési próbálkozásaink is legyenek.
– Ezután következik az, hogy próbáljuk meg kicsiben, vagyis teszteljünk folyamatosan. Egy jól működő cégben nem áll le a tesztelés, mondhatni álladóan egy-egy tevékenységnél érdemes tesztelni valami kis újítást. Mivel utóbbi tevékenység kicsiben történik, és meghatározunk egy fix tesztköltségvetést erre, így erőforrást limitáltan vesz csak igénybe.
– Majd következik a következő szakasz, vagyis ami bejön, ott nem csak kövér gázt adunk, hanem egyenesen padlógázt.

Forrás a Minner cikk: A cégek 99%-a nem használja ezt a módszert, az 1% keresi…

Google 20% produktivitás javítás (utánkövetés is egyben)

Még augusztus elején beszéltünk róla először, hogy a Google vezérigazgatója nincs megelégedve a cég teljesítményével az alkalmazotti létszámhoz mérten. Ekkor beszéltünk arról, hogy egy simplicity sprint nevű közösségi ötletbörzést vezettek be. Egyfajta válságstábként hivatkoztunk rá és pozitív véleményünk volt, hogy ahelyett hogy fentről jövő döntésekkel okoskodnának, megkérdezik az embereket szerintük mi mehetne jobban a cégnél. Ezután szeptember első hetében a CEO bejelentette, hogy egészen pontosan 20%-os produktivitás növekedést vár el a cégtől. Nem tudni, hogy pontosan hogy akarja ezt mérni, de tény, hogy elkezdtek összevonni területeket és bizony elvágni kevésbé hasznos projekteket. A Googlenek eddig is hatalmas projekttemetője volt, és ide jut most a Pixelbook is. Pár hónapja még nagyban készítették a laptok következő modelljét, de elkaszálták a terméket és a csapatot is feloszlatták. Ez lehet ez első nagy jele annak, hogy tényleg elindult a cég áramvonalasítása.

Forrás: theverge.com

Korábbi hírszemle

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 7 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Butul a ChatGPT – Az AirBnB marketing platform? – Vége az AI trendnek – Hírszemle

Hanyatlóban az AI mánia? A Hírszemle mai adásában sorra vesszük a mesterséges intelligencia trendet érintő újdonságokat. Például, hogy hiába vezette be az AI-t a...

Védett: Mit és hogyan? Kulcstényezők a növekedéshez. Gyorsan növekvő cégek 4. rész

Kezdjük egy példával #példa: A Blume2000 vállalat tulajdonosai tudják, hogy mit kell csinálni. Tudják, hogy át kell alakítani a termékpalettájukat a növekedéshez, tudják, hogy...

Gerillamarketing esettanulmány: Bevétel nőtt. De kitől jött? Az a megdöbbentőbb!

Már itt az elején spoilerezem, hogy igen lett bevétel a táblás gerillamarketing kampányukból. Bár nem ez volt a cél, hanem új emberek bevonzása. Elértük...

Itt az önvezető TAXI – WeWork a csőd felé száguld – A városoknak is kell marketing?

Készülhetnek a taxisok, ugyanis San Franciscoban hosszas tesztidőszak után két robotaxi vállalat is engedélyt kapott folyamatos, éles működésre, azaz önvezető autókban taxizhatnak már az...

6 eszköz, amikkel jobb hirdetéseket készíthetsz. Készülj fel a Q4-re!

Nyakunkon a Q4 és ez azt jelenti, hogy hamarosan sokkal nehezebb lesz kitűnni a hirdetési zajból mint most nyáron. Szerencsére azonban a vásárlóerő is...

ChatGPT vs The New York Times – Új import trend – Kötelező bérsáv az álláshirdetéseknél

A Hírszemle mai adásának első hírében a The New York Times viszi bíróság elé az OpenAI-t, mert a ChatGPT állítólag felhasználta a magazin tartalmait...

Kosárérték növelő megoldások webáruházaknak: Upsell, cross-sell és bump ajánlat

Most adnék 2,5 millió forintot elfogadnád? Nos én elfogadtam magamtól, mert pont ennyit kellett tennem ahhoz, hogy keressek csupán egy termék plusz ajánlásával az...

Védett: Marketingszemlélet a 10X cégeknél. Gyorsan növekvő cégek 3. rész

Tudod, a jelszó a BCG mátrix egyik eleme, a fejőstehén. Lényegében a termék, vállalkozás pozícióját is jelenti a piacon. A marketingünknek hosszú utat kell...