Hírszemle: Változik a Facebook, svájci óraipar gurított egy nagyot, céges ajándék piac, gif-marketing

Dátum

Megosztás

Mindenki másol mindenkit? Facebook tiktokosodik, a Tiktok másolja a Youtube-ot és az Instagramot, Instagram is a Tiktok-ot. Ki issza meg ennek a levét? Természetesen a fogyasztó. Óriási a verseny a közösségi média platformok között. Sok hírrel szolgálunk ezzel kapcsolatban, ami hatással van természetesen a marketingünkre. Van egy órapiacot is felforgató hírünk, az Omega és Swatch naprendszer kollekciójáról jött egy érdekes adat, igazán érdekes látni mivel jön újra lendületbe a svájci óraipar. A mikrofonok mögött Sólyom Eszter, Nyiri Donát és Mándó Milán. Vágjunk bele!

A podcast hanganyaga

Spotify-on itt éred el, Apple Podcastben itt éred el, vagy az alábbi lejátszón keresztül

A témák, hírek időbélyegei: 

  • Facebook változik – új feed, tiktokosodik – 3:27
  • Instagram Reels: kontent kannibalizmus vagy fejlődés? – 12:10
  • Üzleti ötlet: céges ajándékok és CSR összekötése – 20:52
  • Moonswatch siker, Omega X Swatch kollaboráció (alacsony árú kollekció). Mindezt úgy, hogy több fogy a drágább Omega órából is. – 28:17
  • A TikTok bicskája beletört az európai e-kereskedelembe – 40:51
  • Gif-ek a marketingben, social médiában, így lehet használni cégként – 48:28

A hírszemle hírei szövegesen

Csak a hírek, beszélgetünk is az adásban az adott témákról, érdemes meghallgatni!

Facebook változik – új feed, tiktokosodik

A Facebook újabb nagy változást jelentett be. Először mobilon vezetik be folyamatosan azt, hogy lesz egy Kezdőlap, home rész, ahol a nekünk ajánlott posztok kerülnek ki. Itt lehet vegyesen megjelennek majd ismerősi posztok és csoport posztok is, és azokat akiket követünk, de többségében nekünk ajánlott tartalmak lesznek, olyanoktól is akiket nem követünk. Az ismerősi posztok középen Hírfolyamokban kapnak helyet. Mindenhol azt hallani, hogy akkor most a Facebook tiktokosodik. Ez jó? Lényegében a FB már le tesztelte itt-ott, hiszen a neked ajánlott posztok már így is egyre többször jelentek meg. Szóval az biztos, hogy annyira nem lesz új nekik milyen eredményt hozhat. 

Változhatnak az organikus elérések. Egyrészt népszerűbb tartalmaink nagyobb organikus elérést érhetnek el, viszont úgy átlagban, összességében kevesebb ember elé kerülhetünk, sőt az, hogy valaki követ minket lehet már nem is lesz annyira mérvadó? A tiktokosodás miatt mi fog történni? Mi lesz az ismerősi posztokkal?

Hallgasd meg bővebben a podcast-ben, kiveséztük a témát!

Instagram Reels: kontent kannibalizmus vagy fejlődés?

2020-ban debütált Instagramon a Reels nevű TikTok klón funkció. A Reels-ben kezdetben max 15 másodperces videókat lehetett feltölteni majd zenét alávágni, de mostanra már 90 másodpercig tolták ezt fel, belekerült a TikTok duet funkciója, csak más néven, szóval fejlődött azóta. Na de a lényeg, hogy milyen hatással volt ez a többi tartalomra. A later.com több, mint 81 millió posztot elmezett, és azt találták, hogy a Reels bevezetése óta 44%-al csökkent a többi tartalom engagementje. Legjobban a videókat érintette, de hasonló arányú csökkenés van a single fotók és a lapozós több képes posztok esetén is. Az Instagram nem titkolt célja, hogy minél jobban ebbe az arányba vigye a platformot és ez jól látszik azon is, hogy a Reelst használók engagementje stabil tudott maradni, sőt akár többszörösére nőtt. Szóval vállalkozásként egyértelmű az irány. Ha fontos platformod az Instagram, jelenleg nem mehetsz el a Reels mellett, muszáj használnod, hogy elérd az embereket. Ennek persze vannak nehézségei, hiszen videózni mindig sokkal nehezebb, mint fotózni, de képekből összerakott anyagok is jól működnek, ráadásul a beépített templatek segítenek ilyet szerkeszteni. Na, de a kedvencünk, hogy nem mindenkinél érhető el a Reels.

Ami viszont bennem felmerült, még kérdés, hogy jó-e ez az Instagramnak. Épp megöli a saját formátumát, hogy minél jobban hasonlítson a TikTok-ra. De van értelme egy TikTok klónná válni? Akik ezekre a rövid videókra vágynak, egész egyszerűen átmennek abba az app-ba, cserébe akik Instagram élményre vágynak, egyre kevesebb ilyen tartalommal fognak találkozni. Kivesézzük a podcastben!

Forrás: later.com/

Üzleti ötlet: céges ajándékok és CSR összekötése

Időnként a csoportban felmerül a kérdés, mi lehet jó, nem szokványos céges ajándék. A Google-ben keresve is silány a céges ajándékok felhozatala, a partnereidnek vagy legjobb dolgozóidnak nem biztos, hogy hatalmas öröm a logózott esernyő vagy sokadik bögre. De akkor mit adjanak a cégek ajándékba? 

Ezt a problémát oldotta meg az Inc.com-on bemutatott Packed with Purpose nevű vállalkozás. Az alapító cégeknek árul ajándékdobozokat, amit aztán továbbadhatnak tárgyalópartnereknek, üzletfeleknek, jubiláló dolgozóknak, stb. Az ajándékdobozokba helyi alkotók, termelők termékeit válogatja össze, de csakis olyanokét, akik valamilyen pozitív társadalmi hatást idéznek elő: a fenntarthatóságra és a környezetvédelemre, a munkaerő-fejlesztésre, a nők szerepvállalására, a fiatalok fejlődésére, az egészségre és a jólétre összpontosítanak. A partnereik között van, amelyik minden eladott termék után fát ültet, és olyan is, amelyik családon belüli erőszakot túlélő nőknek ad munkát. Az ajándékdobozok nemcsak a termékeket tartalmazzák, de a termékek társadalmi hatásáról készült kis kiadványt is.

Ezzel a megoldással az eldobható és ritkán használt unalmas reklámtárgyak helyett valóban örömet okozó fogyasztási cikkeket tudnak ajándékozni a cégek, a partnerek által pedig a társadalmi felelősségvállalásban is részt vesznek, jó társadalmi ügyeket támogatnak. 

Forrás: inc.com

Moonswatch siker, Omega X Swatch kollaboráció (alacsony árú kollekció). Mindezt úgy, hogy több fogy a drágább Omega órából is.

Idén tavasszal a Swatch és az Omega közös termékkel rukkolt elő. A két márka egyébként egy anyavállalattal rendelkezik. A hírek Omega Speedmaster Moonwatch alsóbbkategóriás verzóját dobták piacra. A Naprendszer tagjaira épülő színes kollekció keretében aprópénzért juthatunk hozzá a holdra szállást is megjárt ikonikus Omega Speedmasterre hajazó új verziójához. 2 millió forintnál kezdődik egy Omega Speedmaster Moonwatch óra, és most ebben a kollekcióban 100 000 forintért megkaphatjuk. Óriási sorok voltak azoknál a Swatch üzleteknél, ahol a Moonswatchot értékesítették, alig bírják gyártani olyan sok az érdeklődés iránta. És mi történt így az Omega Speedmasterrel? Olcsósította? Nem! 50%-kal megugrott tavasz óta a forgalom a több millió forintba kerülő órák iránt. A svájci óramárkák érezhettek kis lejtmenetet az elmúlt évtizedekben, a Swatch Group árfolyama megfeleződött 2013 óta. Az MVMT, Daniel Wellington prémium szerű órák is elvitték egy kicsit a figyelmet. A svájciak tehát maguk diszruptálták a piacukat és úgy tűnik bejön nekik. Wow! Még egy információ, csak helyi boltokban lehet megvenni a Moonswatch-ot

Forrás: timeandtidewatches.com, vezess.hu

A TikTok bicskája beletört az európai e-kereskedelembe

A TikTok is megcsinálta a saját appon belüli vásárlási szolgáltatását, hasonlóan az Instagram Shopping-hoz. A feedbe kirakott videókba és az élő adások közben is megjelenhet a vásárlás gomb, amire rákattinva már a checkout fogad minket a kereskedő oldalán. Nem kell elhagyni a TikTok applikációt és külön neten keresgélni. A szolgáltatás nagyon sikeres Ázsiában és 2022-re tervezték az európai és amerikai indítását, de egy friss hír szerint ejtették a tervet. A nagyobb EU piacokra való betörés előtt az Egyesült Királyságban indult el a TikTok Shop még 2021-ben, viszont nem hozta a várt eredményeket.Kevesen kezdték el használni, illetve azok a márkák és influenszerek akik belevágtak, elég gyenge eladásokat produkáltak. A TikTok azt nyilatkozta a Financial Times-nak, hogy nem tervezik a Shop funkció új országokba bevezetését, amíg a UK marketen nem sikerült a kívánt eredményt elérniük, így most inkább arra fókuszálnak.

Ázsiában egyébként nagyon jól megy mostanában és hatalmas divat lett a livestream shopping, azaz hogy influenszerek élő adás közben mutatnak be termékeket és azokat azonnal ott meg is lehet vásárolni. A TikTok kínai testvéralkalmazásában a Douyin-ban, 1 év alatt 300%os növekedést produkált az ilyen jellegű értékesítés és 1 milliárd terméket adtak így el. Európában viszont még nem tudott lendületet szerezni. Miért lehet ez?

Forrás: techcrunch.com

Live shopping cikkek a Minneren:

Gif-ek a marketingben, social médiában, így lehet használni cégként

A Giphy felhasználói naponta 10 milliárd gif-szerű tartalmat küldenek, legyen az reakció gif a Messengeren vagy matrica az Instagram sztorijaikon. A Giphy gif keresője elérhető a Facebookon, TikTokon, Instagramon, Redditen, Slacken, Twitteren, Canvában, és számtalan más helyen. A Giphy brand csatornádra feltöltött mozgóképek így milliókhoz érhetnek el – és semmi sem tart vissza, hogy a gifedre rácsempészd a márkaneved, url-ed, vagy logód. Nagy márkák persze jobban járnak ezzel, akiknek elég hogy a logójuk megjelenjen emberek szeme előtt – a Starbucks például dominálja a pumpkin spice latte kulcsszó találatait, és a Marketing Examples szerint napi 1M+ megtekintést szerez ezzel. 

A mi kis Minneres csatornánk 14 db feltöltött giffel pár hét alatt 57.4 ezer megtekintést szerzett. Ötleteljünk – kinek érdemes ezzel foglalkozni és giphy csatornát kiépíteni?

Korábbi hírszemlék

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!