Hogy lesz ebből 500 millió forintos biznisz? 400 vásárlástól a 20 000-ig

Dátum

Megosztás

Amint megláttam ezt a vállalkozási ötletet nem az volt bennem, hogy ez nem fog menni, hanem azon járt már az agyam, hogy milyen lépésekkel lehet rövid időn belül éves 500 millió forintra növelni a forgalmat. Az alapítók ott álltak egy asztalnál és éppen másik vállalkozóknak mutatták a terméket, forgatták a fa dobozokat, QR kódot, lakatot. A siker elsöprő volt. Éppen szünet volt a Minner konzultációs napon, én szürcsöltem a kávém és azt mondtam magamban: hogyha lehetne erre a vállalkozásra fogadni, több milliót feltennék. Izzott a levegőben, a “huhh ez nagyot fog szólni érzés”. Az alapítók izgatottsága ránk is átragadt. Na aztán most jön a nagy feladat, a növekedés! Ez a cég most téged inspirálni is fog egyben, és a cikkünk segíthet a vállalkozásod forgalmának feltornászásában.

Az okosajándékdoboz, a vállalkozás

A vállalkozás a Lo(ck)albox, az első okos ajándékdoboz. A termék egy fa doboz, benne helyi termelők termékei (lekvár, bor, chili, csoki…), a fedelén lézervágott minta. Eddig is érdekes, de attól lesz okos, hogy egy QR kód leolvasás után egy kvíz kitöltése következik, és ha ezt sikerül kitölteni, akkor kinyílik a lakat, és elénk tárul a box beltartalma (lásd videó). Ezek megyei boxok, helyi kézművesek termékeivel. Nemcsak a konzultációs napon résztvevő cégvezetők imádták, hanem már az első hónapjukban több száz darabot adtak el.

Szeretem látni, amikor egy cég elindul! Egyrészt inspiráló, a másik pedig látni azt, hogy mennyit tud változni az idők folyamán egy kezdeti vállalkozás. Igen jól olvastad, változás, hiszen amikor a piaccal találkozik a megvalósítás, akkor egyrészt jöhet egy arculcsapás, de ha megy a termék, akkor is jönnek az újabb akadályok, amikre elsőre nem is gondolnánk. A cikk célja, hogy átadjon egy új attitűdöt, gondolkodásmódot a Lo(c)kalbox példáján keresztül.

Az ilyen termékeknek most nagy piaca van, az e-kereskedelemben a hasonló termékek robbannak be most igazán, de ez valahogy azok közül is a top 1%ban lesz (ez az érzésem). Amire tehát ki akarok lyukadni, hogy az e-kereskedelemben a nagyok (eMag, Alza…) mellett ilyen egyedi termékkel lehet most piacot szerezni. Főleg hobbi, ajándék területen.

Egy testvérpár jött hozzánk ezzel a vállalkozással, egyenesen Hajdú-Bihar megyéből. Egyikük már főállású vállalkozó, de a páros másik tagja a vállalkozás sikerességétől függően tud teljes állásban csatlakozni. Természetesen azon kívül, hogy a mindennapi megélhetést kitermeli a cég, szeretnének a még pluszban is profitálni, miközben természetesen egy igazán értékteremtő vállalkozást üzemeltetnek. Hogyan lehet ezt elérni?

Nekik is csak 24 órából áll egy nap,

tele is vannak még ötlettel, hiszen nem elég elindítani a vállalkozást. Azt már látjuk, hogy van piaci kereslet a termék iránt. Most a feladat az, hogy azon kívül, hogy bővülő keresletet ellátják felkészítik a vállalkozást a következő szintekre.

Mi az, amitől már most jók, amiért megy a biznisz?

  • Van egy jó termék, ami iránt van kereslet.
  • A weboldal szuper. Persze mindenen lehet javítani, de úgy összeségében ez az oldal alkalmas arra, hogy több száz millió forgalmat generáljunk. https://lockalbox.hu – termékleírások rendben vannak (még jöhet egy két célcsoport specifikus headline), képek is szuperek, a videók már csak hab a tortán.

Amit kiemelnék, hogy például a piktogramokkal is ellátják a termékoldalakat. Ez segíti az eladásokat, bár lehetne feljebb is a termékoldalakon. Rövid időnk van elkapni a figyelmet, és ez segíti a gyors információátadást.

  • A marketingnél a termékvideók legyártása eszméletlen gyors tempóban zajlik már, megvan hozzá a folyamat. Ez piaci előnyt is jelent. A videókat szintén feljebb helyezném a szövegben, bár értem azt is, hogy valójában ez a termékoldal fix része, ami SEO-ban így nem jelent hátrányt, hogy minden oldalon ott van.
  • A partnerek, kézművesek, kistermelők megkeresése, a logisztika időigényes – utóbbinál magas is lehet a hibázási lehetőség, sőt elúszhat a munka. Erre figyelniük is kell. Na, de mindenbe ne menjünk bele! Minden részletet nem szeretnénk elárulni.

Hogyan lesz a napi 10 rendelésből 30?

Ezt a gondolatmenetet úgy készítettem el, hogy te webshop tulajdonosként is tudod hasznosítani, és közben nem is árulunk el üzleti titkokat az ügyfelünkről.

Természetesen nem a két szép szemünkért fog a forgalmunk megugrani.

Ha ugyanazt csináljuk, mint eddig, mitől várjuk a csodát, hogy hirtelen 3-szoros forgalmunk legyen?

Konverzió és forgalom

Tehát azt tudjuk fixen, hogy 100 látogatóra átlagosan mennyi vásárló jut. Ha ezen már javítunk, akkor a napi 10 rendelést fel tudjuk vinni 15-18-ra is akár. Például több képet használunk, hosszabb termékleírást, videót teszünk. Nos ez a cégnél úgy látjuk, hogy rendben van, nem ezen fognak javítani.

Érdekes információ még ehhez, hogy az e-kereskedelemben, ökölszabály szerint 2%-os a konverzió. Vagyis ennél jobbat időszakosan el tudunk érni, de úgy is visszaáll erre az átlagra. Tehát a kulcs első körben a látogatottság növelése lesz. De a Minneren vagy, szóval ennél beljebb is megyünk!

Amikor a látogatottság növelése nem elég: Keresni kell az okokat

Eljön időnként az a szint, hogy hiába növeled a látogatottságot az eladások, a konverzió nem követi ugyanazt a növekedést.

Iparági tapasztalat alapján a webáruház skálázása közben olyan szintekre is juthatunk, amikor megváltozik például a fogyasztóink, célcsoportunk összetétele. Például a korai befogadóinkat, vagyis az első vásárlóinkat nem nagyon érdekelték még a vélemények, értékelések megléte, míg későbbi szakaszban ezt pont hiányzik a vásárlók meggyőzéséhez. Azok akik már egy későbbi növekedés pillanatában keresnek meg minket, már az is lehet, hogy más attitűddel rendelkeznek, mint az első vevőnk (ez a product life cycle – termékéletgörbe).

Valószínűleg lesz egy szint, mondjuk napi 17-20 vásárlónál, amit valamiért nem tudunk átütni. Ez lehet azért, mert kevés a vélemény, és mindenkit meggyőztünk, akit hidegen hagynak a vélemények, vagy a korai befogadókat, ahogy írtam feljebb. De lehet az is, hogy váltani kell a szövegezésben, hiszen változott a célcsoportunk (lásd Revolut esetében – Minner cikk.).

Forrás: SKILLISLAND.BLOGSPOT.COM

Amikor azt gondolnád, hogy nálad ez nem így van, akkor azt kell mondjam, hogy de, így! A Minnernél is az elmúlt 8 évben ez így volt, és ha nem figyeltem volna mondjuk az első 1-2 évben (amikor az innovátorok szakaszban voltam, lelkes első olvasók), vagy utána amikor a 3-7 évben, amikor a korai befogadók szakaszban, akkor most nem érhettem volna el azt, hogy a 8. évben azzal kell foglalkoznom, hogy most kerültünk bele a korai többség szakaszba, most dolgozunk a Minnernek a mainstream szakaszán, teljesen máshogy kell hozzáállnunk. A vállalkozásom változik, ha nem figyelek oda, majd 5 év múlva vakargatom a fejem, hogy de miért nem működik. Ez minden cégre más és más, és akkor újraalakul, amikor drasztikus változást vezetünk be a cégbe, vagy teljesen új termékkörünk, szolgáltatásunk lesz. A szakaszok között a kommunikáció, a marketing stratégia is változhat.

Térjünk vissza a példára!

Akkor lehetséges, hogy van egy szint, ahol már be kell lépnie az influencer marketingnek. Hivatkoznék újra a product life cycle -re ismét, mert lehet már a termékednek a mainstream irányba kell menni, ott reklámozni, mert a niche területet kimaxoltad (niche terület lehet az, hogy csak egy marketing csatornát használsz). Lehetséges, hogy ilyenkor még árban, ajánlatban is változtatni kell.

Itt találkozunk szembe egy érdekes dologgal. Döntést kell hoznunk. Felmérni, hogy nekünk marketing (azon belül reklám) tényezőket kell változtatni vagy a marketing sok P-je betűi közül a terméket (product) változtatjuk, fejlesztjük. De akár az egész üzleti modell is változhat (disztribúció…)

Még az is lehet, hogy elértük az online értékesítés maximumot, magyarán üzleti modellben váltani kell például offline disztribúciós csatornára, vagy más viszonteladói megoldásra. Az irodaházunkban pont mesélte egy szabadúszó marketinges, hogy az ügyfele ragaszkodott hozzá, hogy az online vásárlókból skálázzák (növeljék) fel forgalmat, miközben az egy olyan termék, aminél elérték az online maximumot, sőt ott már a viszonteladói üzletet kell erősíteni (fehérje a termék). Vagy éppen az ajánlatot úgy változtatni, hogy határidős ajánlatokat, limitált ajánlatokat tesznek ki, de náluk a kollaboráció és a B2B piac is óriási szelet (üzleti ajándék).

Sőt a skálázásnál az is érdekes lesz, mekkora raktár kell majd, amikor 200-300 millió forintos forgalomnál járnak, máris újabb költségek merülnek fel, amire a kezdeti lelkesedés közben nem is gondolunk.

Ez a cikk persze nem teljes, de egy kész könyv kijönne belőle, ha most folytatnám. Linkelek úgy is cikkeket, ahol tovább elmélyülhetsz a témában.

Ez izgalmas volt! Merre tovább?

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 7 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Mercedes lóerő előfizetés, Walmart a Facebook új kihívója – Hírszemle podcast

A BMW után a Mercedes is előállt az előfizetéses extrák ötlettel, de még jobban feldühítette az embereket, mint a másik autómárka. Benne van az...

A Shoprenternek kihívója akadt? Próbáljuk ki a Shoptetet!

Bevallom még soha életemben nem készítettem webáruházat, így azt hiszem jó alanya vagyok egy ilyen próbakörnek. Ugyan nem tudok a Shoprenterhez viszonyítani, de ez...

4 tipp, amivel félrevezetnek a TikTok guruk – és mit csinálj helyette

Ahogy az emberek egyre jobban megismerik a TikTokot és az organikus elérésben rejlő üzleti lehetőségeket, úgy terjednek a téves információk, “tuti trükkök” az algoritmus...

Bennfentes információk a Spar beszerzési osztályáról. Hogyan leszek beszállító? [podcast]

Bár már hallottam a Hungaricool by Spar lehetőségről, hogy magyar gyártók, márkák fel tudnak kerülni a Spar polcaira, ám kíváncsi voltam a sokkal mélyebb...

A fiatalok NEM csak rövid videókat néznek & Elon Musk jó példakép? – Minner hírszemle

Vajon jó ötlet szemben menni a Black Friday akciókkal? Egy cég így tett, érdekes megoldást választott. Kiderült, hogy a fiatalabb generáció mégis megnézi a...

5 hiba, amit ne kövess el a Facebook hirdetéseiddel

Hiába volt rengeteg botránya az utóbbi években, a Facebook továbbra is a hirdetők egyik kedvenc platformja világszerte és itthon is. A Digiméter kutatásai alapján...

Ki profitál a Black Fridayból? A magyar kereskedők magukat vágják át?

Hivatalosan Amerikában a Hálaadás napjához köthető a Black Friday: a Hálaadás minden évben november negyedik csütörtökére esik, aminek a másnapja a Fekete Péntek, ami...

Mit szóltak a befektetők Donát sörnaplójához? Pitchversenyen voltunk – Business GYM

Egy hete indult el Donát közösségi finanszírozó kampánya a Brancs közösség honlapján (Beerálom), ahol is elővásárlókat gyűjt a sörnapló termékére. Mivel ő is az...