Így tervezd be a profitot, akkor is ha nem pénzüggyel kelsz és fekszel!

Dátum

Megosztás

Vállalkozóként mindig agyalsz. Azon pörögsz, hogyan tudnád jobban csinálni: egyszerre kell terméket fejlesztened, piackutatást végezni, validálni az ötleteid, márkát építeni, marketingezni, kapcsolatokat építeni szakmai eseményeken… Közben padlógázzal igyekszel növelni a bevételt. Azért remélem, felmerül az a kérdés is a fejedben, hogy: “hogy a fenébe lesz ebből nyereség?!”.

A cikk szerzője Csehil Ádám, a Minner árazás szakértője, a MinnerAkadémia Árazás képzésének oktatója.

Végre témánál vagyunk. De tényleg, szoktál azon gondolkodni, hogy hogyan lesz nyereséged abból amit csinálsz? Nem is csak gondolkodni kellene, hanem matekozni, számolni is.

Tudod: te vállalkozóként igazából csak a nyereségből tudsz úgy gazdálkodni, ahogyan szeretnél. Abból tudsz a világmegváltó céljaidra, a vállalkozásod fejlesztésére, és a személyes szeszélyeidre pénzt fordítani.

Van egy sejtésem, hogy ritkán foglalkozol ezzel. Annyira elviszi a figyelmed a pörgés, az ügyfelek kiszolgálása, a megrendelések teljesítése, a napi dolgok rendezése… hogy nem jut időd, figyelmed arra, amiért dolgozol, amiből a nap végén fizetsz a boltban. A nyereségre. Nézzük meg, hogy csúszhat el a profit, és hogyan érdemes számolni konkrét példákon keresztül!

Példa 1: Telefontokos webshop, egyszerű KATA-s vállalkozóként.

(Megjegyzés: volt egy rövid életű karkötős webshopom, és emellett terveztem, hogy csinálok egy telefontokos webshopot is. A számok nem feltétlenül fedik a valóságot, de sokkal fontosabb a mögöttük lévő gondolkodás!)

  • Mennyibe kerül egy tok, mire ideér hozzám? 1000 Ft.
  • Mennyibe kerül a csomagolás? 200 Ft.
  • Mennyibe kerül a szállítás? 1000 Ft.
  • Mennyibe kerül egy termék eladásához a marketing? 1000 Ft.

Ezek gyakorlatilag az eladásra szánt telefontok változó költségei, eddig összesen: 3200 Ft/db. Tegyük fel, hogy a szállítást első körben egy az egyben az eladási árból akarod fedezni, tehát nem kérsz érte pluszban szállítási díj címszó alatt pénzt.

Hogy néznek ki a vállalkozás költségei? KATA, weboldal költsége 1 hónapra vetítve, könyvelő, egy kis egyéb költség. Összesen legyen 60.000 Ft/hónap. Ez lesz a vállalkozás fix költsége.

Ezen a ponton át kell számolnod pár dolgot. Például, mennyiért fogod adni a telefontokot? Mennyit kell eladnod ahhoz, hogy nullán legyél? Ez lesz a vállalkozás fedezeti pontja. És a legfontosabb:

Hogy lesz ebből nyereség?

Látod a kalkulációt különböző eladott mennyiségekre.

A korábban ismertetett költségek és 5000 Ft-os eladási ár mellett az jön ki, hogy havi 30 eladott telefontoknál még veszteséges az üzlet. 33-34 darabnál jön ki nullára, ez a vállalkozás fedezeti pontja. 100 darab eladott terméknél pedig 120 ezer Ft nyereség keletkezik.

Min tudok változtatni, hogy jobb legyen a matek?

  • tudom csökkenteni a beszerzési költséget? Alkudozni, másik gyártót keresni, nagyobb mennyiséget venni olcsóbban?
  • tudom csökkenteni a marketing költséget? Jobb hirdetések, jobb célzás, tesztelések
  • tudom növelni az árat? Egyedi termék, márkaépítés, feltételezett érték

Tegyük fel, hogy a beszerzési árat sikerül 800 Ft-ra csökkenteni, az egy eladásra jutó marketing költséget (például jobb kreatívokkal) pedig 750 Ft-ra. Minden más változatlan.

Ebben az esetben a fedezeti pont 27 darab eladásnál érkezik meg, 100 darab eladásnál pedig 165 ezer Ft nyereséget termeltünk.

Nézzünk meg egy harmadik verziót is!

A harmadik esetnél úgy döntöttünk, hogy a szállítás költségét ráterheljük a vevőre. Gyakorlatilag ő pluszban kifizeti majd, míg korábban “ingyen” volt a szállítás. Emellett az eladási áron is növeltünk, így 5500 Ft-ért adunk egy darab telefontokot. Mit mutat a matek?

Már 20 darab eladásnál is nyereséges az üzlet. 16 darabnál vagyunk pontosan nullán. 100 eladásnál 215 ezer Ft-os nyereséget tettünk zsebre.

Példa 2: egy teljesen fiktív vállalkozás, ami akár a tiéd is lehetne!

3 fő dolgozik a vállalkozásban, 5 különböző termék/szolgáltatás érhető el.

Így néz ki a vállalkozás fix költsége: éves szinten 21 millió Ft, egy hónapra vetítve 1 millió 750 ezer Ft. Ezt kellene kitermelni a termékeken, szolgáltatásokon.

Tehát az 5 különböző termék/szolgáltatás költségeit, árát és eladott mennyiségét valahogy úgy kellene alakítani, hogy végül árrésként minimum 1,75 millió Ft-ot tudj betermelni rajtuk keresztül. Tudod, ekkor leszel nullán.

A kalkulációban látod az egyes termékek

  • eladási árát, 
  • közvetlen költségét (itt olyanokra gondolj, mint: anyag költség, csomagolás költsége, alvállalkozó költsége, közvetlen marketing költség stb. Tehát konkrétan a termék/szolgáltatás költségei)
  • a havonta eladott mennyiséget (darabszám, ügyfélszám stb.)
  • az össz. bevételt termékenként
  • az össz. költséget termékenként
  • és végül az árrést, szintén termékenként majd összesen.

Miután átfutottad a számokat, végül látod, hogy az össz. árrés 1 millió 655 ezer Ft. Ez azt jelenti, hogy ezzel a teljesítménnyel havonta 95 ezer Ft veszteséget termel a vállalkozás. 1 millió 750 ezer Ft a vállalkozás fix költsége, és erre csak 1 millió 655 ezer Ft árrést sikerült termelni.

Felmerül a kérdés: hogy lesz ebből nyereség? Min lehet változtatni, javítani?

Ez már egy összetettebb vállalkozás. Tudsz esetleg változtatni a termék palettán? Csomagajánlatokat kidolgozni? Növelni az árat úgy, hogy a költségek változatlanok maradnak? Tudod növelni az eladott mennyiséget? Tudod csökkenteni a termék/szolgáltatás költségeit?

A második verzióban egyetlen dolog változik, és nyereségbe fordult az üzlet:

Sikerült megtalálnod, melyik cella tartalma változott? Segítek: az 5-ös termékből, ami a legdrágább és amin a legnagyobb árrés keletkezik, növeltük az eladott mennyiséget havi 2 darabról 5 darabra. Csupán ez a változtatás oda vezetett, hogy a vállalkozás havonta 655 ezer Ft nyereséget termel.

Ha már tapasztaltabb vállalkozó vagy, akkor lehet most felsóhajtasz: ha ez ilyen egyszerű lenne…

Persze, nem ilyen egyszerű. De kiszámoltad te ezt valaha? Tudod, hogy most hogy áll a matek a vállalkozásodban? És hogy min lehetne, kellene változtatni ahhoz, hogy jobb legyen az eredmény?

Példa 3: Minner konzultációs nap

A harmadik példában a Minner-alapító Mándó Milánnal matekoztuk szét a Minner konzultációs napot. Átszámoltuk hogyan nézett ki az első verzió, mennyi pénzt keresett (ha keresett egyáltalán!) rajta Milán. Aztán hogyan alakult mikor változtatott rajta. Végül még arról is beszéltünk, hogy milyen lehetséges irányok vannak, és azokkal mennyi pénzt kereshet. Igazi kulisszatitkok, hiszen beszéltünk a Minner költségeiről is.

Hogy hol találod ezt? Mindent mégsem oszthatunk meg publikusan, pláne ilyen belső információkat. Ezt a közel 1 órás beszélgetést a MinnerAkadémia Árazás képzésében találod meg.

Összegzés

Matek, matek, matek. Hogy lesz nyereség a vállalkozásomból?

Oké, hogy ezerrel nyomod a showbizniszt, de időről időre célszerű lenne leülnöd, és tükör elé állítani a vállalkozást üzleti szempontból. Tudod, lehet, hogy kőkeményen sportolsz, de ha sosem állsz rá a mérlegre, nem tudod, hogy sikerült-e fogynod – már ha ez a cél.

Egyrészt ez nem atomfizika, másrészt azért nem árt, ha a saját vállalkozásodra szabva összeraksz egy kellően részletes anyagot, amire időről időre ránézel, visszaellenőrzöd. A fenti táblázatok jó kiindulási pontnak számíthatnak, töltsd ki őket a saját adataiddal, végezd el ugyanezeket a számításokat!

Még több üzleti matekra vágysz? Iratkozz fel Ádám hírlevelére!

Kapcsolódó tartalmak

Vendégszerző
Szakértőket hívunk, hogy még hitelesebb információkat kapj különböző területekről. Ezt a cikket egy vendégszerző írta, de természetesen átment a Minner rostán, így a leghasznosabb információkat kapod most is.

Így tervezd az üzleti éved akkor is, ha nem vagy az a tervezős fajta

Biztosan mindenhonnan látod most, hogy így évtervezés, úgy évtervezés, érezheted picit a nyomást is, hogy csinálnod kell. Nos ezt a témát járjuk most körbe,...

Vigyázz, 3 nap alatt elfogyhat a KKV-támogató hitelprogram keretösszege!

November utolsó napján megjelent a mikro-, kis- és középvállalkozások likvid működésének támogatását célzó hitelprogram, amely korábban is hatalmas népszerűséggel bírt. Most a projekt újra...

Mercedes lóerő előfizetés, Walmart a Facebook új kihívója – Hírszemle podcast

A BMW után a Mercedes is előállt az előfizetéses extrák ötlettel, de még jobban feldühítette az embereket, mint a másik autómárka. Benne van az...

Bennfentes információk a Spar beszerzési osztályáról. Hogyan leszek beszállító? [podcast]

Bár már hallottam a Hungaricool by Spar lehetőségről, hogy magyar gyártók, márkák fel tudnak kerülni a Spar polcaira, ám kíváncsi voltam a sokkal mélyebb...

A fiatalok NEM csak rövid videókat néznek & Elon Musk jó példakép? – Minner hírszemle

Vajon jó ötlet szemben menni a Black Friday akciókkal? Egy cég így tett, érdekes megoldást választott. Kiderült, hogy a fiatalabb generáció mégis megnézi a...

5 hiba, amit ne kövess el a Facebook hirdetéseiddel

Hiába volt rengeteg botránya az utóbbi években, a Facebook továbbra is a hirdetők egyik kedvenc platformja világszerte és itthon is. A Digiméter kutatásai alapján...

Ki profitál a Black Fridayból? A magyar kereskedők magukat vágják át?

Hivatalosan Amerikában a Hálaadás napjához köthető a Black Friday: a Hálaadás minden évben november negyedik csütörtökére esik, aminek a másnapja a Fekete Péntek, ami...

Mit szóltak a befektetők Donát sörnaplójához? Pitchversenyen voltunk – Business GYM

Egy hete indult el Donát közösségi finanszírozó kampánya a Brancs közösség honlapján (Beerálom), ahol is elővásárlókat gyűjt a sörnapló termékére. Mivel ő is az...