Hogyan írj PR-cikket még akkor is, ha nem vagy született újságíró?

Dátum

Megosztás

„Láttam a veletek megjelent cikket a Forbesban. Gratulálok, imádtam!” – mit szólnál, ha Milán ehhez hasonló szavakkal üdvözölne a következő Minner eseményen? Ütős PR-cikket írva és megjelentetve ez nemcsak kivitelezhető, de pénzbeli megtérüléssel is járhat pluszban. A cikkben pedig kézzelfogható segítséget kapsz a Forbes, a Minner vagy bármely megálmodott médiaportál hasábjain megjelentetni kívánt cikked megírásához. Görgess, aztán essünk neki!

Mi az a PR-cikk és mi hasznod származhat a megírásából?

Bár a kérdés második fele a lényeges, a rend kedvéért foglalkozzunk kicsit az első résszel is. A Wikipédia releváns tartalma szerint PR-cikkek „a szervezettől a sajtó felé közvetített, hírértékűvé formált üzenetekből születnek, és nem kerülnek pénzbe.”

Kicsit kurta-furta a dolog, hiszen idehaza annak a gyakorlata dívik, hogy fizetsz a megjelenésért. /Hacsak nem közeli cimborád egy magazin szerkesztője./ PR-cikk helyet igazából advertorial a műfaj tényleges neve. Viszont – utólagos engedelmeddel – ne a fogalmakon rugózzunk, elvégre azzal nem leszel beljebb.

A lényeg, hogy megállapodsz egy online (vagy offline) magazinnal. Te szakértőként cikket írsz nekik egy az olvasóikat foglalkoztató témáról, ők meg jól lehozzák azt.

(Lehetséges persze előzetes megállapodás nélkül is PR-cikket küldeni a sajtó szereplőinek: a számodra releváns média oldalak és a témáddal foglalkozó újságírók elérhetőségeit össze kell gyűjtened egy sajtólistába, és nekik elküldeni az anyagot. Ilyenkor még fontosabb hogy izgalmas, hírértékkel bíró tartalmat küldj, hiszen csak az alapján döntenek majd a cikk sorsáról a magazin szerkesztői.)

Hogy mi mindent nyerhetsz mindezzel? Többek között

  • látogatókat a weboldaladra;
  • referenciapontként felhasználható tartalmat;
  • érdeklődőket;
  • eladásokat;
  • a márkád értéknövekedését;
  • stb.

Mondok egy példát. Elektromos kandalló businessben utazva vásárolhatok megjelenést mondjuk itt vagy itt. Ha jól célzok és működik a cikkem, a benne elhelyezett link új érdeklődőket szállíthat a sales oldalamra. Ezáltal bízhatok az eladásokban, tehát a befektetett pénzem megtérülhet.

A PR-cikk eredményes marketingeszköz a standard értékesítési csatornák hatékony
alternatívájaként vagy kiegészítéseként. Nem árt persze, ha ütősre sikerül megírni. A következőkben ennek a „hogyan” kérdésével foglalkozunk.

A munka látszólag legkönnyebb része (amit egy lusta cikkíró úgyis kihagy)

Nem másról, mint a tervezőmunkáról van szó. Amit sokan totálisan kihagynak vagy elnagyolnak. Ciki, unalmas, vagy olyan kezdő dolognak tűnik? Mint az M7-es autópálya három sávjából nem kimenni a jobboldaliba, ehelyett 120 km/h sebességgel bambulni a középsőben. Sosem értettem.

De vissza a témánkhoz. Semmiképp ne hagyd ki a tervezést! Egyrészt, mert a precíz tervezéssel a saját dolgod könnyíted meg. Másrészt legtöbbször ennek a hiányára vezethető vissza a nulla hasznot termelő felesleges irkafirkák világra jövetele.

Amúgy a látszólag dög unalmas tervezés nem több, minthogy választ adsz a következő kérdésekre:

  • Mi a célom az írással?
  • Hol jelenjen meg a tartalmam?
  • Kihez akarok szólni?
  • Milyen stílussal és szóhasználattal vihetem át a mondandóm a fejekbe?
  • Milyen felütést választok a cikkem apropójaként?

A célod lehet közvetlen értékesítés, lead generálás, márkaépítés, forgalomszerzés, vagy – többek között – a szakmai reputációd erősítése. Bármi, ami szinkronban van a marketingstratégiáddal.

Ami a megjelenés helyének kiválasztását illeti, Milán írt már erről tavaly, olvasd el ide klikkelve. Vagy beszélj egy PR-szakival, illetve akár közvetlenül is felkeresheted a megálmodott médiafelület képviselőit.

Mindenképp olyan platformot válassz, amit a célközönséged nagyszámban olvas. Feeder botos horgászatról például tuti nem a Femina.hu közönségének akarnék írni. De nyaralási ötletekről vagy párkapcsolati tanácsokról már annál inkább.

Kinek írj és miről?

Jut eszembe, buyer persona alkotás nélkül ugye nem állsz neki a céltalan írásnak? Ha a párodnál is jobban ismered a célközönséged, akkor a velük rezonáló stílust és kulcsszavakat is könnyebb megpendíteni. /Ebben az anyagban kaphatsz némi muníciót a kutatáshoz./

Nem árt persze, ha olvasgatod egy kicsit a választott magazin tartalmait is. Hangolódj, érezz rá a stílusra. Ez úgyis kellemes elfoglaltság.

Utána már csak a „miről írjak” féle Gordiuszi csomót kellene megfejteni. Hiszed vagy sem, nagy truváj nincs a dolog mögött. Inkább támaszkodj a józan paraszti ész logikájára és legyen a témád

  • releváns;
  • aktuális;
  • annyira érdekes, hogy minimum a bevezetőd el akarják olvasni.

Indulj ki olyan kérdésekből, minthogy mi fáj most a piacodnak? Mi az, amitől éjszakánként álmatlanul forgolódnak? Mi az a hír, szezonalitás vagy apropó, aminek a „hypevonat” járatára jegyet válthatsz?

Az elektromos kandalló példájánál mondjuk friss, ropogós és bizony fájdalmas témaötletként adja magát, mennyit spórolhatok az egekbe szökő gázárakon, ha esténként a lángcsóvák romantikus fényénél andalgunk a Netflix előtt.

Ha semmi nem jut az eszedbe, írj rám. Közösen csak kitaláljuk, mivel tudsz elindulni.

A PR-cikked írásának javasolt lépései

A jó hír, hogy innentől kezdve a feladat kísértetiesen hasonlít a céges blogbejegyzések írásához. Tessék ide kattintani, hogy instant képbe kerülj a javasolt munkamenettel.

A rend kedvéért vegyük át gyorsan, milyen lépések mentén lesz a dolog gyermekláncfű könnyedségű:

  1. Felvetés kiválasztása – ugye erről beszéltünk néhány bekezdéssel ezelőtt.
  2. Tartalmi vázlat – alcímekkel vázold fel a cikked logikai fonalát. Akkor csinálod jól, ha akár egy szalvétára is kifér.
  3. Tartalom megírása – nem szól másról, mint a vázlatpontok közötti szövegek megírásáról. Easy peasy.
  4. Átnézés, reszelgetés –gyaluld ki a hibákat és finomítsd addig, amíg a tükör előtt hangosan felolvasva is remekül hangzik.
  5. Cím és bevezető megírása – a végére hagyva könnyebb fullos bevezetőt és címet (vagy címeket) írnod. Ami azért hasznos, mert így jobb eséllyel nyered el és tartod meg az olvasók figyelmét.

Már majdnem kész is lennél, de két aprósággal még finomíthatsz a dolgon. Egyrészt célszerű elhelyezned a cikkben egy Call to Action elemet. Linkelheted a termékoldalad, bármelyik landinged, beszúrhatod az elérhetőségeid. Tárgyald le a platform illetékesével, mi az, ami belefér.

Extra tupírozási lehetőségként interjú részletet is illeszthetsz az anyagba. Ettől még hitelesebbé válhat a tartalmad, plusz löketként növelve az eredményesség esélyeit.

Konklúzió

A PR-megjelenés amekkora potenciális haszonnal kecsegtet, olyannyira kevés hazai vállalkozás van képben egyáltalán a lehetőségéről. Pedig viszonylag kevés összetevőből összerakható:

  • ideális platform, amit a közönséged nagyszámban olvas;
  • a megjelenés ellenértéke, ami lehet pénz, barter, barátság, szívesség, elbukott fogadás, hosszú idő alatt összerakott és ápolt sajtólista, stb.;
  • ütős tartalom, amit remélhetőleg most már könnyebb lesz megírnod!

Tanulnál a szövegírásról? Jól jönne néhány nyomtatható minta és sablon? Nézz rá a képzés oldalára, hallgasd meg a videót aztán fontold meg, mennyi értéket adhat a dolog a számodra.

Kapcsolódó tartalmak

Kovács Péter
"Miért vásárolnak az emberek?" - mindig is ez a kérdés vonzott a marketing irányába. Aztán kristálytiszta lett a fókusz, és immáron évek óta a szövegírás számít a szakterületemnek. Az egyik legértékesebb vállalkozói készséggel akarlak felruházni: az értékesítési szövegírással. Hogy iparágtól függetlenül képessé válj lebilincselően eredményes szövegekkel eladni.

Így tervezd az üzleti éved akkor is, ha nem vagy az a tervezős fajta

Biztosan mindenhonnan látod most, hogy így évtervezés, úgy évtervezés, érezheted picit a nyomást is, hogy csinálnod kell. Nos ezt a témát járjuk most körbe,...

Vigyázz, 3 nap alatt elfogyhat a KKV-támogató hitelprogram keretösszege!

November utolsó napján megjelent a mikro-, kis- és középvállalkozások likvid működésének támogatását célzó hitelprogram, amely korábban is hatalmas népszerűséggel bírt. Most a projekt újra...

Mercedes lóerő előfizetés, Walmart a Facebook új kihívója – Hírszemle podcast

A BMW után a Mercedes is előállt az előfizetéses extrák ötlettel, de még jobban feldühítette az embereket, mint a másik autómárka. Benne van az...

4 tipp, amivel félrevezetnek a TikTok guruk – és mit csinálj helyette

Ahogy az emberek egyre jobban megismerik a TikTokot és az organikus elérésben rejlő üzleti lehetőségeket, úgy terjednek a téves információk, “tuti trükkök” az algoritmus...

Bennfentes információk a Spar beszerzési osztályáról. Hogyan leszek beszállító? [podcast]

Bár már hallottam a Hungaricool by Spar lehetőségről, hogy magyar gyártók, márkák fel tudnak kerülni a Spar polcaira, ám kíváncsi voltam a sokkal mélyebb...

A fiatalok NEM csak rövid videókat néznek & Elon Musk jó példakép? – Minner hírszemle

Vajon jó ötlet szemben menni a Black Friday akciókkal? Egy cég így tett, érdekes megoldást választott. Kiderült, hogy a fiatalabb generáció mégis megnézi a...

5 hiba, amit ne kövess el a Facebook hirdetéseiddel

Hiába volt rengeteg botránya az utóbbi években, a Facebook továbbra is a hirdetők egyik kedvenc platformja világszerte és itthon is. A Digiméter kutatásai alapján...

Ki profitál a Black Fridayból? A magyar kereskedők magukat vágják át?

Hivatalosan Amerikában a Hálaadás napjához köthető a Black Friday: a Hálaadás minden évben november negyedik csütörtökére esik, aminek a másnapja a Fekete Péntek, ami...