Minden weboldalra kikerülő tartalom azzal a céllal születik, hogy minél előkelőbb helyen szerepeljen a Google és más keresőmotorok találati listáján. Azért írunk egy blogcikket, azért végzünk kulcsszókutatást, azért foglalkozunk aktívan a keresőoptimalizálással és a tartalommarketinggel, hogy organikus forgalmat szerezzünk weboldalunk számára hosszú távon. A beérkező havi több ezer látogatót pedig már csak egy lépés választja el attól, hogy valamilyen konverziót hajtsanak végre, vagy vásároljanak tőlünk valamit, és fizető ügyfelekké váljanak.
A cikket szakértő vendégszerzőnk, Dávid Ádám, a Kiszervezett Marketing Kft ügyvezetője írta.
Ebben a bejegyzésben a saját tapasztalataim alapján szeretném bemutatni, hogy miként tudunk keresőbarát tartalmat készíteni a Google számára. Ha megfogadod az alábbi tanácsokat, akkor nagyobb eséllyel fognak a bejegyzéseid a Google TOP10 találata között rangsorolni, és nem kell több százezer forintot költened havi szinten Google hirdetésekre.
Miért jó a SEO-barát tartalom?
Először is ismerkedjünk meg a keresőoptimalizálás (angolul Search Engine Optimization, röviden SEO) fogalmával és működésével. A SEO-barát tartalomkészítés célja, hogy organikus forgalmat tereljünk az oldalunkra hosszú távon.
Az organikus forgalom arra utal, amikor egy a célcsoportunkba tartozó internetező olyan kulcsszóra keres rá a Google-ben, ami releváns a cégünk szempontjából, és a mi tartalmunkra kattint rá a keresési találatok között.
Például, ha valaki rákeres a „Stripe fizetés” kulcskifejezésre, akkor első találatként a Kiszervezett Marketing blogcikkét fogja látni. Ez azért hasznos, mert akinek segítségre van szüksége egy online fizetési rendszer weboldalhoz történő hozzáadás céljából, az elsőként a mi bejegyzésünket fogja átolvasni, és tőlünk kér majd segítséget hozzá.
Ahogy az látható, az elmúlt 7 napban csak erre az egy kulcsszóra már 23 kattintás érkezett a weboldalunkra. És hol van még az a másik 1700 kulcsszó, amire a Kiszervezett Marketing weboldala rangsorol jelenleg a Google-ben!
Hogyan tudtuk mindezt elérni? A válasz a keresőbarát tartalomkészítésben rejlik!
A keresőoptimalizálás területei
Fontos már az elején leszögezni, hogy a SEO nem csak abból áll, hogy írunk egy cikket, teletömjük a megadott kulcsszóval, és automatikusan a Google első oldalára kerülünk. Nem, ez ennél sokkal összetettebb folyamat.
A keresőoptimalizálás hatékonysága rengeteg technikai részlettől is függ, amelyek egy része a saját weboldaladhoz kötődik, a másik része pedig az oldaladon kívül esik.
Három fő része van a keresőoptimalizálásnak:
1) Technikai SEO – ide tartozik például a weboldal betöltési sebessége, az indexelhetőség, vagy a mobilbarát webdesign használata.
2) On-page SEO – a weboldalon belüli keresőoptimalizálás lényegében maga a SEO-barát tartalomkészítést és szövegírást jelenti.
3) Off-page SEO – a weboldalon kívüli tényezők összessége, amelyek befolyásolják a keresőoptimalizálás sikerességét (pl. linképítés, backlinkek).
Érdekel ez részletesebben? 12+ órányi SEO tudásanyag vár a MinnerAkadémián!
Keresőbarát szövegírás
A SEO-barát szövegírást két szemszögből kell megközelítenünk: egyrészt az egyszerű internetezők, a célcsoportunk szempontjából, másrészt a keresőmotorok és azok keresőrobotjai szemszögéből.
Ha azt akarjuk, hogy minél előrébb rangsoroljunk egy adott kulcsszóra, akkor az általunk írt tartalomnak egyaránt kell relevánsnak, értékesnek lennie a felhasználók és a Google megítélése szerint is.
Csak akkor lesz érzékelhető eredménye az erőfeszítéseinknek, ha olyan tartalmat készítünk, ami:
- Sok kattintást hoz;
- Minél hosszabb ideig az oldalon tartja a látogatókat;
- Megoldást nyújt a problémáikra, megválaszolja a kérdéseiket;
- Releváns információt szolgáltat számukra;
- Konverzióra és vásárlása biztatja a felhasználókat;
- Külső oldalak szerint is hasznos, ezért hivatkoznak a tartalmaidra (backlinkek szerzése).
Egy profi szövegíró akár 20.000 forintot is elkérhet egy ezeknek a paramétereknek megfelelő cikk megírásáért, vagy még ennél is többet. Ezért rendkívül hasznos az, ha elsajátítod a keresőbarát tartalomkészítés és szövegírás alapjait, de ezt mindenképp megelőzi a profi weboldal készítés folyamata.
Keresőbarát tartalomkészítés a felhasználók szemszögéből
A szemünk előtt csak egy cél lebeghet: értéket kell nyújtani a látogatók számára. A tartalmad felépítése legyen logikus, könnyen átlátható, bontsd alpontokra (H2-H4 címsorokra) a szöveget. Az egyes alpontok ne legyenek 300 szónál hosszabbak, az egyes mondatok pedig lehetőleg ne haladják meg a 20 szavas limitet.
Fontos, hogy ne tévesszük meg az embereket! Ha a cikked címében a „10 legjobb ingyenes WordPress bővítmény” szerepel, akkor a cikk tartalma feleljen meg ennek az ígéretnek.
Tartalomkészítőként mindig az olvasók fejével kell gondolkodnunk.
Ismerjük meg a célcsoportunk keresési szándékát: ha valaki a „Facebook hirdetés árak” kulcsszóra keres rá, akkor valószínűleg egy online marketinges szakemberre van szüksége (szolgáltatást vásárolna), viszont ha a „Facebook hirdetések működése” érdekli, akkor csak informálódni akar.
A SEO szövegírás első lépése az átfogó kulcsszókutatás, amihez számos ingyenes eszköz érhető el:
- Google Autocomplete javaslatok és kapcsolódó kifejezések;
- Google Trends;
- Google Ads Kulcsszótervező;
- Ubersuggest (ennek van prémium verziója is);
- Keyword Tool;
- Ahrefs Free Keyword Generator.
Olyan kulcsszót válasszunk, amire lehetőleg minél nagyobb a keresések száma, viszont minél alacsonyabb a verseny. Fókuszáljunk arra, hogy a kulcskifejezés megfelelően legyen elosztva a tartalomban és a címsorokban, tehát az olvashatóság ugyanolyan fontos, mint a SEO-beállítások.
Emellett az a fő cél, hogy a látogatók minél több időt töltsenek az oldalunk böngészésével, ezáltal csökkenthetjük a visszafordulási arányt, amit a Google is figyelembe vesz.
Keresőbarát tartalomkészítés a Google szemszögéből
A Google algoritmusai folyamatosan frissülnek és átalakulnak, de ez minden keresőmotorra igaz (pl. Bing, Yahoo!). Ezen szempontok határozzák meg, hogy mi alapján rangsorolják a tartalmakat.
Akkor érhetsz el jó helyezéseket a Google-ben, ha tartalmilag és formailag is helyes cikket készítesz, amit a keresőrobotok könnyen tudnak értelmezni, a felhasználók pedig hasznosnak és relevánsnak találnak.
Néhány jó tanács, hogy eredményes legyen a tartalomkészítés:
- Használd a kulcsszót a főcím (H1 címsor) elején;
- A H2-H3-H4 címsorok is tartalmazzák a kulcsszót vagy annak ragozott formáját az esetek 60-70%-ában;
- Használhatsz szinonimákat vagy ragozott alakokat, mert a Google keresőrobotjai ezeket is képesek beazonosítani;
- Minden cikkhez mellékelj néhány releváns képet, amiket megfelelő Alt Text attribútummal (alternatív szöveg) látsz el, és ezekben is szerepeljen a kulcsszó;
- Kerüld a kulcsszóhalmozást, ne ess túlzásba! A Google bünteti, ha túl sokszor használod a kulcsszót, és soha nem fogja az első oldalon megjeleníteni a tartalmadat.
A cikkírást mindig kezdjük egy vázlat összeállításával, egy rövid bevezetővel, ami felkelti az olvasók érdeklődését. A cikk végére kerüljön egy összefoglaló, ami röviden tartalmazza a bejegyzés lényegét, és kapcsolatfelvételi lehetőséget ad az olvasónak, ha érdekli az adott vállalkozás egyik terméke vagy szolgáltatása.
Azt remélem mondanom sem kell, hogy a másolást és a duplikációt kerüljük el! A Google könnyen észreveszi, ha máshonnan szereztük a tartalmat, és ez negatívan befolyásolja majd az egész weboldal SEO-helyezését.
A cikken belül használjunk belső linkeket, amik az oldalon belül lévő további bejegyzésekre mutatnak. Egy-két külső link is elhelyezhető, amelyek más releváns oldalakra vezetik az olvasókat. Továbbá, ha azt szeretnénk, hogy a Google megbízhatónak találja a honlapunkat, akkor kezdjünk bele a linképítésbe és a backlinkek gyűjtésébe.
Összefoglaló
A keresőoptimalizált tartalomkészítés lényege, hogy felderítjük azokat a kulcsszavakat, amikre a célcsoportunk aktívan végez kereséseket, majd ezekre a kifejezésekre SEO-barát tartalmat készítünk.
Ez abból áll, hogy az olvasók számára hasznos, releváns tartalmat hozunk létre, a Google számára pedig tartalmilag és technikailag hibátlan szöveget készítünk, amit a keresőrobotok is könnyen értelmeznek.
A keresőoptimalizálás azonban egy összetett folyamat, amibe a technikai, az on-page és az off-page SEO jellemzők mind fontos szerepet játszanak.
Ez jó volt, van még ilyen tartalom?
- Átfogó Google keresőoptimalizálás kurzus a SEO szakértők megbízási díjának töredékéért
- A keresőoptimalizálás (SEO) alapjai
- Kevés pénzből marketing? Így lehet pénztárcakímélő megoldással vevőt szerezni
- Sikeres ügyfélszerzés blogmarketinggel: Ezzel szerezte meg a Netflixet ügyfelének ez a magyar cég
Kiemelt kép: Pixabay