Hogyan működik egy chatbot? Mi a chatbot? Chatbot készítés. Példa a cikkben

Számos cég marketingjében vagy éppen üzletmenetében még mindig kiaknázatlan terület a chatbot. Pedig több előnye is van, sőt különböző területeken is hasznos: nem csak marketingre, hanem akár ügyfélszolgálati feladatokra, vagy éppen vevői kapcsolattartásra is lehet használni. Nem is beszélve az adminisztráció megkönnyítéséről. Miért használd a cégednél? Mi a chatbot? Hogyan néz ki működés közben (mindkét oldalról)?

Mi a chatbot?

A chatbot egy előre programozott, adott kérdésekre megadott választ küldő chat alkalmazás. Beépülve egy-egy népszerű chat alkalmazásba, mint például a Messenger, vagy a Viber. Képzeld el a chatbotot úgy, mint egy lazább (és teljesen online), nyomógombos telefonos ügyfélszolgálatot! Utóbbit ugyan utálják az emberek, viszont a chatbot az online megoldás miatt sokkal gyorsabb és élvezhetőbb. Így akár menüt, vagy gombokat is el tudsz helyezni a chateden belül és ha azokra kattint a felhasználó, vagy éppen kérdez, akkor az előre beprogramozott válaszokat kapja üzenetként. Igazából nagyobb programozói tudás sem kell hozzá. A legtöbb munka azzal lesz, hogy a válaszokat és az üzenet folyamokat előre tudd modellezni, hogy megfelelő adatbázist készíts. És még mindig ott van az is, hogy a felhasználó tud élő embert is kérni, hogyha azzal szeretne chatelni.
Programozói tudás nélkül például a ManyChattel és a Chatfuellel lehet könnyen elkészíteni a saját, első chatbotunkat.

Beszélget vagy irányít – chatbot típusok

Két típusát különböztetjük meg a chatbotoknak.

  • Intelligens – Nagyobb cégek alkalmazzák, mesterséges intelligenciával felvértezett chatbot, ami képes felismerni jobban a felhasználó kérdéseit, chat üzeneteit és arra reagál. Ehhez nemcsak programozói tudás, hanem nagy kapacitás is kell, mert megfelelő adatbázist kell mögé tenni, amiből tud dolgozni a bot.
  • Előre megírt, irányított: Ezt használjuk főleg mi KKV-k. Ezek hasonlóak a már fentebb említett nyomógombos, telefonos ügyfélszolgálatos korábbi megoldásokhoz. Tehát egy előre meghatározott útvonalon visszük végig a felhasználókat. Felteszünk egy kérdést és ő válaszol mondjuk egy válasz lenyomásával, ami megjelenik a chatjében és beállítjuk, hogy arra miként reagál a továbbiakban a chat.

Minner chatbot példa

Zalai vállalkozóknak ingyen adom több videós képzésemet is a MinnerAkadémián.  (Onnan származom és így támogatom a helyi vállalkozókat, bár hamarosan elérjük 100-as célszámot).
A chatbot
: Egy-egy helyi előadáson, vagy éppen egyéb megkereséskor rávezetem őket a Minner chatjére. Így nem kell küldözgetnem semmit, csak egy jelszót mondok, hogy mit írjanak be a chatbe, miután köszöntek. Egy előre meghatározott szó, ami a zala volt.
A beszélgetés így nézett ki, mikor valaki beírta a jelszót és kapcsolatba lépett a chatbottal (képernyőfotók): 

Magyarázat:
Az első kicsit lekerekített válasz az úgynevezett gyorsválasz (Quick reply) funkciót jelenti. Amikor rákattint a felhasználó, eltűnik, majd a válaszra beállított információ, link, kép… jön fel üzenetben (ez azért jó, mert nem tud visszagörgetni és újra nyomogatni). A hosszabb válaszok a gombok (button), ezekre legtöbbször linket állítunk be. A példában a MinnerAkadémia adott oldalára navigálta a felhasználót, ahol tudtak regisztrálni (kilépett a chatből és a weboldalra ment).

Így nézett ki a szerkesztőfelület: ManyChatet használtam.
A piros rész, amit szerkesztettem. A válaszüzenet, és hogy milyen gyorsválaszokra kattinthat. Azok kattintása után a bal oldalt látható lépéseket állítottam be, “a zalai oktatás linkje”, “nem zalai” (én neveztem el őket magamnak). Ezek a következő lépések, azokat is így kellett szerkesztenem, hogy akkor ő mit lát és merre haladhat tovább.

Ha egyébként a felhasználó a nemre kattintott (ezt nem láttad még kifotózva) – vagyis arra, hogy nem zalai -, akkor ez jött be:

Ezzel automatizáltam az egész folyamatot. Illetve persze ez egy marketing előadás volt, szóval részben ezzel megmutattam nekik, hogyan is működik egy chatbot, mint ahogyan most neked is. Nem kellett e-mailben küldözgetniük semmit, vagy e-mail címeket gyűjtenem, válaszolgatnom… Fontos! A felhasználókat így is begyűjtöttem, mivel feliratkoztak a chatbotra.

Fontos! Ezt a rövid chatbotot én készítettem, nem a chatbot szakértőm Szabó Csenger. Ő mérföldekkel jobbakat készít. 

Ezekre a funkciókra használják

  • Ügyfélszolgálat – A chatbotba akár menüpontot, vagy ticket (hibajegy) rendszert is be tudsz állítani, integrálni. Az Oszkár telekocsi például szinte teljesen kiiktatta a telefonos ügyfélszolgálatát ennek használatával. Sokszor kapták ugyanis ugyanazokat a kérdéseket.
  • Marketing – Pár napon belül több tippet is kapsz. Úgy is elképzelheted, mintha egy modernebb hírlevélrendszert csinálnál, csak chatboton belül. Ezen kívül több ügyes megoldás is létezik, mint például kvíz lehetőség, vagy éppen, hogy kiküldhesd az új blogbejegyzésedet. Továbbá célzott üzeneteket is tudsz küldeni, amivel tudod szegmentálni a feliratkozóidat.
  • Adminisztráció, számlázás, bankkártyás fizetés: Akár egy komplett vásárlási folyamatot is végig tudsz vinni chatboton keresztül. A felhasználók adatait, e-mail címét is be tudod gyűjteni, számlázási adatokat… összehangolva a számlázóddal. És természetesen tovább tudod vinni őt például bankkártyás fizetéshez.

Chatbot készítés kattintgatással

A legtöbben a Manychat-et és a Chatfuel-t használják a saját chatbotjuk létrehozására. Egy alap beszélgetés flow grafikonja. Így kapcsolódnak össze a beszélgetések, ezt kell megtervezned.

A kérdés, amit mindig fel kell tenned:
Hol akadhat el a felhasználó?

Chatbot cikkek a Minneren

  1. Hogyan tudom összekapcsolni a chatbotomat Facebook oldalammal? Chatbot beállítása. Hogyan működik?
  2. Chatbot marketing matek. Mennyit hoz egy chatbot? Esettanulmány
  3. A chatbot marketing kétségtelenül hatékony, de ismerni kell a lehetőségeket és a szabályokat
  4. Chatbot készítés, marketing képzés a MinnerAkadémián. Külsős szakértő tartja! Kattints ide! 

Fotó: Envato License

Üzleti esettanulmány


Így indít be a Minner egy piactér vállalkozást. Egy ajándék, hobbi, lakberendezés termékekkel kapcsolatos termékajánló oldal indul a videósorozattal párhuzamosan (illetve podcast-ra is feltöltjük az anyagot). Ez egy több mint 8 részes sorozat lesz, és napra lebontva mutatjuk be a piacterünk indulását, kezdeti lépéseit, számait, statisztikáit. Az oldal már éles, te is követni tudod a videón kívül is majd.

Nézd meg az első videót, kukkantsd meg a piacterünket! Kattints ide!

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartom a lelkesedésed!. 6 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások üzleti modelljét alakítom át, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked is a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Instant posztok

MinnerInstant

Szinte minden évben végigfutnak a közösségi médiában azok a képek, amelyeken – leginkább FMCG, gyorsétterem vagy közösségi média – márkák logói szerepelnek, na de nem az eredeti formájukban, hanem újragondolt, őszinte verzióban. A svéd származású grafikus dizájner, Viktor Hertz művei közül mutatunk párat:

Forrás: inspirationfeed.com

MinnerInstant

A vállalati filozófia kulcsfontosságú, ezzel definiálod, ki és mi vagy, milyen értéket adsz a cégedet körülvevő embereknek. Ennek alapján dolgozol és fejlődsz, de még a munkatársakat is ezzel motiválod, ösztönzöd. Amennyiben még nem rendelkezel misszióval és vízióval, szánj időt ezek megállapítására.

Misszió (küldetés): Amiért létezel, amiben hiszel. A vállalatod létjogosultsága, némi érzelmi töltéssel megtámogatva. Nem hosszabb, mint egy-két mondat, és ha arról lenne szó, a munkatársak szívesen hordanák azt a pólót, amire ez a szöveg van rányomtatva, tehát azonosulnak az eszmével.

Vízió (jövőkép): amit a vállalattal szeretnél elérni a jövőben. Erre törekszel, ez lebeg a szemed előtt és ez motivál téged, valamint a munkavállalókat minden egyes nap. Ne világmegváltó gondolatra, vagy irreális elvárásokra gondolj, hanem tudasd a követőiddel, mik a céljaid, és milyen eszközökkel, milyen lépésekben kívánod ezt elérni.

Ha sikerült pontosan megfogalmaznod a missziód és víziód, fel is használhatod ezeket a vállalati kommunikációdban.

A Minner missziójáról, víziójáról itt olvashatsz: Milán, mi a célod a Minnerrel? Mi a víziód?

MinnerInstant

A Telekom meghallgatta a fiatal célcsoportja (20-29 éves fogyasztói) véleményét: különböző platformokon szavazást indított, és arra volt kíváncsi, ki minek örülne egy személyre szabott díjcsomag esetén. A visszajelzések alapján létrehozta a “Kraft” elnevezésű csomagját, amely tulajdonképpen a “Mobil XS” és a “Net 15 GB” ötvözése, tehát nem is volt szükség nagyobb volumenű termékfejlesztésre.

A piackutatás mindig segít abban, hogy javíts, fejlessz a termékeden / szolgáltatásodon, de ha jobban bevonod a célcsoportodat a termékfejlesztésbe, létrehozhatod a Jolly Joker ajánlatodat, hiszen a vásárlók konkrét igényeire / problémáira kínálod az általuk ismert és legjobbnak vélt megoldást.

A LEGO is kíváncsi az ötletekre, és közben aktivizálja a közösségét: A LEGO megkérdezi fogyasztóit, milyen terméket dobjon piacra

Forrás: Telekom, HVG

MinnerInstant

Hétezer milliárd forintot bukhat Japán azzal, hogy zárt kapuk mögött rendezik az olimpiát. A legnagyobb veszteség a turizmuson van, ami több mint mint 9 milliárd dollár veszteséget jelent. Az adott évben a rendező ország(ok) turizmusában ugyanis még tíz évvel a játékok után is érezhető az olimpia hatása, annyira szívesen járnak vissza azok, akik szurkolóként is ott voltak. Ehhez képest pedig szinte minden más tétel eltörpül:

  • Az olimpia két és fél hete alatt 90 százalékkal, 3,7 milliárd dollárral kevesebb bevétel várható, mintha telt ház lenne,
  • 6,7 milliárd dollár esik ki azzal, hogy az olimpiához köthető kulturális események és egyéb sportrendezvények közül a legtöbb elmarad,
  • A japán háztartások vásárlásai pedig 2,2 millió dollárral esnek vissza.

Forrás: HVG

MinnerInstant

Április 26 óta vezették be az iOS 14.5 frissítést, ami lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy blokkolják az ő követésüket. Az applikációk egyesével megkérdezik, hogy engedélyezi-e a felhasználó, hogy követhesse a tevékenységét az adott applikáció. Ez a Facebooknak a legnagyobb érvágás. Az alábbi képen látod, hogy mit kérdez meg a felhasználótól, mit kell kötelezően kiírnia. És ha ott rányom a felhasználó a tiltásra, ott bizony az tiltva is lesz Na, de mennyien nyomkodnak a követést mellőzésére? A Wall Street Journal riportja alapján az iPhone-osok 67%-a tiltja a követést.

Idén júniusban az iPhone-on megjelenő hirdetésekre költött összeg egyharmadával csökkent, míg Androidon az összes reklámra költött pénz tíz százalékkal nőtt. És akkor mire költik a maradék pénzt? Egyrészt egyre több cég kezdi el a TikTok reklámot (még igazi vadnyugati helyzet van ott, olcsó), másrészt szponzorált cikkeket, tartalmakat vesznek. Utóbbi információk saját gyűjtés (hova költi), körbeszondáztam több Minner vállalkozót is.

Az iOS 15 még szigorúbb dolgokat hoz, ami megnehezíti majd a követést. Például az e-mailben érkező követőkódokat is szűri.

Az Android-ra ősszel jönnek a fentiekhez hasonló blokkolások, de ott eltart jövő tavaszig, míg mindenhol lefrissül.

Fel kell kötnie a marketingeseknek a gatyát! Konverzióoptimalizálás egyre nehezebb, webáruházaknak is nehezebb lesz a marketing. Lehet ez fogja megerősíteni majd az affiliate marketinget? Most lehet majd jó alternatíva lehet. Ez a piacteremnek jó hír, amit most indítunk, tudod aminek haladását élő esettanulmányként mutatom be. Vállalkozás indítás: Piactér születik üzleti esettanulmány

Forrás: www.wsj.com, Index

MinnerInstant

Száz nap után szerdán újra felvonta a horgonyt az Ever Given konténerszállító hajó, miután a japán tulajdonosvállalat és a biztosítók megegyeztek a Szuezi-csatornát működtető hatósággal a kompenzációról. Az Ever Given márciusban hat napig vesztegelt a Szuezi-csatornában, miután megfeneklett. A több mint 200 ezer tonna kapacitású konténerszállító észak felé, a Földközi-tenger irányába indult útnak – írja az MTI.

A Szuezi-csatorna Hatóság (SCA) kezdetben 916 millió dollár kompenzációt követelt a mentési műveletekért és a kieső bevételekért, amelyet később 600, végül pedig 550 millió dollárra csökkentett. 18 300 konténer van a hajón. Egyiptom a pénzügyi kártérítésen kívül egy 75 tonnás kapacitású vontatóhajót kap az Ever Given tulajdonosától.

Forrás: Index


Megnézem a többi Instant üzleti posztot! 

Hol tart a vállalkozásod?

További friss cikkek