Hogyan működik egy chatbot? Mi a chatbot? Chatbot készítés. Példa a cikkben

Dátum

Megosztás

Számos cég marketingjében vagy éppen üzletmenetében még mindig kiaknázatlan terület a chatbot. Pedig több előnye is van, sőt különböző területeken is hasznos: nem csak marketingre, hanem akár ügyfélszolgálati feladatokra, vagy éppen vevői kapcsolattartásra is lehet használni. Nem is beszélve az adminisztráció megkönnyítéséről. Miért használd a cégednél? Mi a chatbot? Hogyan néz ki működés közben (mindkét oldalról)?

Mi a chatbot?

A chatbot egy előre programozott, adott kérdésekre megadott választ küldő chat alkalmazás. Beépülve egy-egy népszerű chat alkalmazásba, mint például a Messenger, vagy a Viber. Képzeld el a chatbotot úgy, mint egy lazább (és teljesen online), nyomógombos telefonos ügyfélszolgálatot! Utóbbit ugyan utálják az emberek, viszont a chatbot az online megoldás miatt sokkal gyorsabb és élvezhetőbb. Így akár menüt, vagy gombokat is el tudsz helyezni a chateden belül és ha azokra kattint a felhasználó, vagy éppen kérdez, akkor az előre beprogramozott válaszokat kapja üzenetként. Igazából nagyobb programozói tudás sem kell hozzá. A legtöbb munka azzal lesz, hogy a válaszokat és az üzenet folyamokat előre tudd modellezni, hogy megfelelő adatbázist készíts. És még mindig ott van az is, hogy a felhasználó tud élő embert is kérni, hogyha azzal szeretne chatelni.
Programozói tudás nélkül például a ManyChattel és a Chatfuellel lehet könnyen elkészíteni a saját, első chatbotunkat.

Beszélget vagy irányít – chatbot típusok

Két típusát különböztetjük meg a chatbotoknak.

  • Intelligens – Nagyobb cégek alkalmazzák, mesterséges intelligenciával felvértezett chatbot, ami képes felismerni jobban a felhasználó kérdéseit, chat üzeneteit és arra reagál. Ehhez nemcsak programozói tudás, hanem nagy kapacitás is kell, mert megfelelő adatbázist kell mögé tenni, amiből tud dolgozni a bot.
  • Előre megírt, irányított: Ezt használjuk főleg mi KKV-k. Ezek hasonlóak a már fentebb említett nyomógombos, telefonos ügyfélszolgálatos korábbi megoldásokhoz. Tehát egy előre meghatározott útvonalon visszük végig a felhasználókat. Felteszünk egy kérdést és ő válaszol mondjuk egy válasz lenyomásával, ami megjelenik a chatjében és beállítjuk, hogy arra miként reagál a továbbiakban a chat.

Minner chatbot példa

Zalai vállalkozóknak ingyen adom több videós képzésemet is a MinnerAkadémián.  (Onnan származom és így támogatom a helyi vállalkozókat, bár hamarosan elérjük 100-as célszámot).
A chatbot
: Egy-egy helyi előadáson, vagy éppen egyéb megkereséskor rávezetem őket a Minner chatjére. Így nem kell küldözgetnem semmit, csak egy jelszót mondok, hogy mit írjanak be a chatbe, miután köszöntek. Egy előre meghatározott szó, ami a zala volt.
A beszélgetés így nézett ki, mikor valaki beírta a jelszót és kapcsolatba lépett a chatbottal (képernyőfotók): 

Magyarázat:
Az első kicsit lekerekített válasz az úgynevezett gyorsválasz (Quick reply) funkciót jelenti. Amikor rákattint a felhasználó, eltűnik, majd a válaszra beállított információ, link, kép… jön fel üzenetben (ez azért jó, mert nem tud visszagörgetni és újra nyomogatni). A hosszabb válaszok a gombok (button), ezekre legtöbbször linket állítunk be. A példában a MinnerAkadémia adott oldalára navigálta a felhasználót, ahol tudtak regisztrálni (kilépett a chatből és a weboldalra ment).

Így nézett ki a szerkesztőfelület: ManyChatet használtam.
A piros rész, amit szerkesztettem. A válaszüzenet, és hogy milyen gyorsválaszokra kattinthat. Azok kattintása után a bal oldalt látható lépéseket állítottam be, „a zalai oktatás linkje”, „nem zalai” (én neveztem el őket magamnak). Ezek a következő lépések, azokat is így kellett szerkesztenem, hogy akkor ő mit lát és merre haladhat tovább.

Ha egyébként a felhasználó a nemre kattintott (ezt nem láttad még kifotózva) – vagyis arra, hogy nem zalai -, akkor ez jött be:

Ezzel automatizáltam az egész folyamatot. Illetve persze ez egy marketing előadás volt, szóval részben ezzel megmutattam nekik, hogyan is működik egy chatbot, mint ahogyan most neked is. Nem kellett e-mailben küldözgetniük semmit, vagy e-mail címeket gyűjtenem, válaszolgatnom… Fontos! A felhasználókat így is begyűjtöttem, mivel feliratkoztak a chatbotra.

Fontos! Ezt a rövid chatbotot én készítettem, nem a chatbot szakértőm Szabó Csenger. Ő mérföldekkel jobbakat készít. 

Ezekre a funkciókra használják

  • Ügyfélszolgálat – A chatbotba akár menüpontot, vagy ticket (hibajegy) rendszert is be tudsz állítani, integrálni. Az Oszkár telekocsi például szinte teljesen kiiktatta a telefonos ügyfélszolgálatát ennek használatával. Sokszor kapták ugyanis ugyanazokat a kérdéseket.
  • Marketing – Pár napon belül több tippet is kapsz. Úgy is elképzelheted, mintha egy modernebb hírlevélrendszert csinálnál, csak chatboton belül. Ezen kívül több ügyes megoldás is létezik, mint például kvíz lehetőség, vagy éppen, hogy kiküldhesd az új blogbejegyzésedet. Továbbá célzott üzeneteket is tudsz küldeni, amivel tudod szegmentálni a feliratkozóidat.
  • Adminisztráció, számlázás, bankkártyás fizetés: Akár egy komplett vásárlási folyamatot is végig tudsz vinni chatboton keresztül. A felhasználók adatait, e-mail címét is be tudod gyűjteni, számlázási adatokat… összehangolva a számlázóddal. És természetesen tovább tudod vinni őt például bankkártyás fizetéshez.

Chatbot készítés kattintgatással

A legtöbben a Manychat-et és a Chatfuel-t használják a saját chatbotjuk létrehozására. Egy alap beszélgetés flow grafikonja. Így kapcsolódnak össze a beszélgetések, ezt kell megtervezned.

A kérdés, amit mindig fel kell tenned:
Hol akadhat el a felhasználó?

Chatbot cikkek a Minneren

  1. Hogyan tudom összekapcsolni a chatbotomat Facebook oldalammal? Chatbot beállítása. Hogyan működik?
  2. Chatbot marketing matek. Mennyit hoz egy chatbot? Esettanulmány
  3. A chatbot marketing kétségtelenül hatékony, de ismerni kell a lehetőségeket és a szabályokat
  4. Chatbot készítés, marketing képzés a MinnerAkadémián. Külsős szakértő tartja! Kattints ide! 

Fotó: Envato License

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!