Legyél te online marketinges, webfejlesztő, tanácsadó, coach, grafikus, virtuális asszisztens, vagy valamilyen más területen szabadúszó, egészen biztosan belefutottál már a következő dologba. Egy szinten a növekedésed megáll és nehéz skálázni a vállalkozásodat (még nagyobbra nőni, exponenciálisan, dinamikusan). Ennek oka, hogy egyedül vagy néhány szabadúszó segítségével még eljutsz egy szintre, de onnan már kell valami más, új üzleti modellre van szükséged. Valamikor a 3-5. évnél jön el ez a pillanat. Természetesen ilyenkor jön az is, hogy picit eleged van az ügyfelekből, érzed mintha kiégnél vagy éppen már unod is amit csinálsz. Mintha belelátnék a mindennapjaidba igaz? Több ilyen esetet oldottam meg az utóbbi időben. Mindig is érdekelt a vállalkozások skálázhatósága, az üzleti modellben rejlő lehetőségek. Ezt boncolgatjuk most.
Nem is beszélve arról, hogy én is voltam szabadúszó (még az is vagyok). Több éven keresztül online marketing kivitelező voltam, sőt még webfejlesztést is tanultam, hogy még jobban ki tudjam szolgálni az ügyfeleket. De most erről elég ennyi! Leírtam, hogy értsd, tudom miről beszélek, átérzem.
Fontos! Lehet, hogy te nem akarsz nőni, neked jó a mostani méreted, ez teljesen rendben van. A cikk azoknak készült, akik szeretnék még feljebb skálázni a vállalkozásukat.
Első évek, magányos harcos – Majd jönnie kell az evolúciós ugrásodnak
Teljesen elfogadható, hogy egyedül (vagy 1-2 társsal) indultál el, nagyon jó a szabadúszói lét, néhány ügyféllel el lehet pötyögni, tényleg érezni a szabadságot és a pénz is elég jó. A vállalkozások egyébként is feloszthatók szakaszokra és a legtöbb sikeres cég a vállalkozásuk egyes szakaszaiban eltérő üzleti modellt alkalmaz (pl. 1-3 év egy üzleti modell, aztán 4-10 év közötti szakaszban teljesen más). Ez a vállalkozói evolúció, aminél most eljutottál ahhoz a részhez, hogy ideje váltani.
Lehet, hogy éppen egyedül vagy, lehet az is, hogy van egy-két társad, munkatársad vagy éppen más szabadúszókkal dolgozol együtt, sőt még az is megeshet, hogy egy kisebb ügynökséget, kivitelező céget vezetsz.
A célom az, hogy elültessem a bogarat a füledbe, hogy kezdj el ezen agyalni. Majd lépd meg, amit meg kell! Valójában a Minner egész célja ez. Lépj ki a dobozból!
Néhány példa, ráhangolódunk az üzleti modell váltásra
A Salesforce céget biztosan ismered. Online CRM megoldással (ügyfélkezelő-rendszer) olyan dolgot adtak a vállalkozások kezébe, amit előttük ilyen módon még senki. Tudod, hogyan indultak? Eredetileg egy webfejlesztő cég voltak, rengeteg ügyféllel. Volt egy saját rendszerük, saját CRM rendszerük, amit kiépítettek. Az ügyfelek mindig is kérdezgették őket, hogy miként tudják ennyire gyorsan kezelni a feladatokat, projekteket. És egyre többen kérték tőlük, hogy nekik is csináljanak ilyen CRM-et. Aztán egyik napról a másikra azt vették észre, hogy a kapacitásaik nagy részét az viszi el, hogy CRM-et állítanak be ügyfeleiknek. Úgy döntöttek, leépítik a weboldal készítő részleget és csak a CRM-re állnak át, amit nagyon hamar „dobozosítottak” (értsd: nem egyéni CRM-eket készítettek, hanem megvetted és magadra kellett szabni). Ezzel könnyű volt skálázódniuk is. Felismertek egy igényt, és valójában az űrlap megoldásaikkal és IT fejlesztői tudásuknak köszönhetően olyan dolgot tudtak ügyfeleiknek adni, ami segítette őket az online értékesítésben, továbbá az ügyfélkezelésben. Nem mentek messze a webfejlesztéstől, mivel ugyanúgy online megoldást nyújtottak. Sőt, valljuk be az űrlapok és azoknak az utóélete a cégben egy fontos terület, és az online jelenlét pénzzé konvertálásának legfontosabb eleme.
Természetesen ez egy hosszú út volt, a webfejlesztő tevékenységüknél is tudták anno növelni a méretüket úgy, hogy munkatársakat vettek fel, árat emeltek… A CRM-re való átállás pedig nem volt nehéz, mivel fejlesztői gárdájuk onnantól nem más ügyfeleknek a weboldalát kezelte, hanem saját rendszert épített. A webfejlesztő piacon eltöltött idő nagy segítség volt, hogy olyan megoldásokat adjanak a CRM ügyfeleik kezébe, ami óriási értéket ad.
Néhány hete egy videókat, animációkat készítő ügyfelem keresett meg, hogy jött egy nagy ötletük, amiben már nagyon jól haladnak. Természetesen nem árulom el, mi az, annyit viszont elárulok, hogy automatizálni tudnak egy videókészítési részfeladatot. Ennek köszönhetően legalább 100-szor annyi ügyfelet tudnak ellátni, sőt a megoldásukat bárki használni tudja majd. Ezzel pedig nemzetközi szinten is gyorsan növekedhet a felhasználók, ügyfeleik száma. A kivitelezést el is szeretnék hagyni egy idő után.
Csak a kivitelező piacnál nehezen skálázódnak, egyrészt itthon kevés az ügyfél, másrészt több ügyfelet csak újabb munkatárs felvételével tudnak megoldani. Elsőként a saját maguk munkájának meggyorsítására találták ki az automatizált megoldásokat, amit valójában belső rendszerben használnak csak (a későbbi userek, teljesen mást kapnak).
Ők is végigmentek azon az evolúción, hogy egyre többen lettek, sikerült folyamatosan árat emelniük, ami kellett is, mikor már többen dolgoztak a cégben. Most jön a következő lépés, ami szintén megfelelő tervezést igényel, hogy a kész online videókészítő szoftvert, megoldást először kiknek adják el, kiknél debütál, vagyis milyen célcsoport mikor és hogyan kapja azt meg.
Izgalmas!
Mit is csináltak ők?
Tevékenységük során felismertek egy lehetőséget, amire valójában egy új startupot, vállalkozást hoztak lére. Megismerték a piacot, meglátták a lehetőséget. Ezt csak akkor tudod elérni, ha igazán benne vagy. A cél olyan üzleti modell változás elérése, hogy folyamatos bevételt eredményezzen visszatérő vevőkkel, skálázható termékkel, szolgáltatással, ami felüdülés egy szabadúszónak.
A legtöbb esetben erre a digitalizáció a megoldás, tehát valamilyen online szolgáltatás, szoftver, platform.
Alapvető skálázási ötletek, amik áthidalásra jók
Könyv, oktatás, előfizetés – Ezzel nem skálázódsz!
Biztosan te is láttad, ahogy egy-egy marketing kivitelező, tanácsadó egyszer csak könyvet ír vagy oktatást készít, vagy éppen előfizetői csoportot hoz létre. Akár mondhatjuk is, hogy ez magától értetődő. DE! Általában ezek nem segítik a skálázásodat és a legnagyobb probléma, hogy úgyszintén folyamatos erőforrást fognak elvinni a kampányok és az új ügyfelek szerzése.
A könyvről egyébként is sokatokat lebeszélnélek, vagy legalább azt tanácsolom, hogy csak akkor írj könyvet, ha tényleg igazán eredetit tudsz írni. Lapozz bele a hazai szerzők üzleti könyveibe és meglátod miről beszélek.
Előfizetői csoportok, megoldások létrehozása (ami főleg tudásanyagra épül), azért nehéz, mert a tagok motivációjára tudsz hagyatkozni. A pénzed attól függ, hogy ők mennyire aktívak, minél inaktívabb, annál előbb fog lelépni. És bármennyire lehetsz jó, az emberek lusták. Ez egy olyan külső tényező, amit korlátozottan tudsz befolyásolni.
Tehát ezek a megoldások maximum kereset kiegészítésként jók, de a skálázásodat nem fogja segíteni.
Új alkalmazott, delegálás és közben áremelés
Ez már jó terület lehet, hogy újabb evolúciós ugrásod legyen a szabadúszói létben. Első körben a javaslatom, hogy a sales, értékesítési tevékenységet delegáld, továbbá az adminisztrációt. Azért, mert utána jöhet a következő lépcső, hogy olyan feladatra veszel fel munkatársat, aki hasonló munkát végez, amit eddig te. Így tudod a legjobban elérni, hogy tudsz figyelni a kivitelezést végző társaidra és nem az adminisztrációval megy el az időd (ezért kezdd el azzal), majd a kivitelező csapat bővítésével folytasd. Itt már egyre többször kell árat emelned, hogy a költségeidet (munkaerő) ki tudd fizetni.
Az igazi skálázási lehetőség – online megoldás vagy szoftver
Az igazán nagy robbanást akkor fogod elérni, ha a szabadúszói tevékenységed során felgyűlt tapasztalatot felhasználod egy új digitalizált megoldás létrehozására. Ahogy fenti esetekben is láttad, egy picit eltolódhat még akár a szektor is, amiben dolgozol. Ahogy a Salesforce.com-nál is volt, hogy webfejlesztőként CRM piacba csöppentek. De teljesen más munkamenetet kíván a videókészítő platform is.
Az USA-ban például már vannak olyan online cégek, akik azt csinálják, hogy havi 800-1500 dollárért cserébe adnak platformot, ahol egyben tudod kezelni a Google és a Facebook ads hirdetéseidet. Tudod, mik voltak előtte? Marketing kivitelező cégek. De láttam már webfejlesztő céget, akik automata landing page készítőt hoztak létre.
Szárnyaljon tehát a fantáziád és dolgozz rajta, hogy miként tudsz valami automatizált, online dolgot kitalálni, amit a felhasználó többször használ, többször tud fizetni érte (akár előfizetéssel). Hozok még erre példát és készülnek még hozzá az újabb cikkek. Sőt, már el is készült néhány! A végén linkelem!
Többször eladható fejlesztések, marketing anyagok olyan marketplace-ekre, mint az Envato, Creativemarket. Ha már fejlesztés, akkor akár hasonló megoldásban is érdemes gondolkodni, mint az Avada a WordPress sablonoknál.
Extra ötlet: Nyomdai dropshipping. Úgy lehet nyomdai szolgáltatásod (te szabod meg az árakat…), hogy nincs is nyomdai géped. Egy nyomda a te neveden küldi ki az ügyfeleid által megrendelt termékeket. Kattints ide és olvasd el a részleteket!
Digitális termék, szolgáltatás, SaaS vállalkozás létrehozása:
- Online vállalkozás, termék létrehozása kevés tőkével esettanulmány – 1. rész [podcast]
- 2. rész: Marketing. Online termék létrehozása kevés tőkével – esettanulmány [podcast]
- Teljes ötlet itt: Digitális szolgáltatás, SaaS vállalkozás indítása kevés tőkéből, rövid időn belül
Ezt most igazán forró témának érzem, nézz vissza később is!
Ha ötletelni akarsz ebben, vagy kikérni véleményemet, bátran írj a Minner Facebook chatjén keresztül (én válaszolok).
Fotó: Envato License