Hogyan szerezd meg az első ügyfeleid szabadúszó szövegíróként?

Dátum

Megosztás

Hallottál már a Sündisznó-elvről? Jim Collins elméletét az alábbi három kérdéssel modellezheted a szabadúszó karrieredre: „mi az, amiben a legjobb lehetek, amit igazán szeretek csinálni, és ami eszement király jövedelmet biztosíthat számomra”?

Ebből kiindulva most felmérheted, hogy neked való-e a szabadúszó marketingszövegíró karrier. Kifejtem, hogy (szerintem) mire van szükséged a pályán elérhető sikerekhez, és az első ügyfele(i)d megszerzéséhez is javaslok pár utat.

Az ehhez hasonló cikkekből látom, hogy Milánéknál most prioritás a szabadúszók támogatása. Annak idején nekem is sokat segítettek az ehhez hasonló tartalmak. Remélem Te is hasznát veszed a következő gondolatoknak.

Miről szól a munkád marketingszövegíróként?

Szöveges tartalmakat írsz, amelyek a kívánt cselekvésre bírják az olvasókat. Kattintásra, feliratkozásra, megosztásra, tovább görgetésre, vagy ami a legszebb: VÁSÁRLÁSRA. Marketingszövegíróként ez az úgynevezett end product, amiért fizetnek.

Az ügyfeleid marketingkampányaiban működsz közre, beleértve

  • értékesítési oldalak;
  • feliratkozó oldalak;
  • hirdetések;
  • e-mailek és hírlevelek;
  • blogbejegyzések;
  • közösségi média tartalmak;
  • vagy akár videó forgatókönyvek szövegezését.

Itt van egy csavar a történetben! A marketingszövegírás jóval túlmutat a puszta íráson. Az időd 80%-ában ugyanis nem írsz. Hanem gondolkodsz, kutatsz, kérdezel. Azt vizsgálod, hogy mit akar a vevő. Egyszerre vagy viselkedéspszichológus, marketingszakember és értékesítő.

Ettől olyan gyönyörűséges ez a szakma. Viszont azt is el tudom képzelni, hogy hozzád és a céljaidhoz közelebb áll a terület egyik leágazása.

Nem muszáj copywriternek lenned, tartalomkészítőként is befuthatsz

Miközben szabadúszó álmokat dédelgetsz, mondhatod azt is, hogy inkább tartalomkészítő leszel. Ezt a munkát is tisztességesen megfizetik, hozzáadott értékkel bíró korrekt pálya. De légyszi, ne keverjük az értékesítési célú szövegírással!

  • Marketingszövegírás = sales fókuszú szövegek, melyek célja a meggyőzés.
  • Tartalomkészítés = edukatív vagy szórakoztató tartalmak, melyek célja a tájékoztatás.

Tartalomkészítőként nem mész rá a meggyőzésre. Inkább edukálsz, szórakoztatsz, tájékoztatsz. Cikkeket, blogokat, Facebook posztokat, hírleveleket írsz. Márkát építesz, felfelé tolod az ügyfél honlapját a Google rangsorában, és a végén mindenki boldog.

Ezen a pályán kibontakoztathatod a benned szunnyadó írnokot. Pláne, ha Milánék idevágó képzésével gyúrod ki magad bemelegítésként. Csak egyet kérek:

ne keverd össze a tájékoztatáson alapuló tartalomkészítést a meggyőzésre épülő marketingszövegírással.

A vargabetű után máris visszakanyarodok és mutatom neked a pályában rejtőző perspektívát.

Mi mindent dobhat neked az élet marketingszövegíróként?

Pénzt, paripát, fegyvert. Mindent, amire szabadúszóként vágyhat az ember. Ha jól nyomod, a munkáddal érdeklődőket, ajánlatkérőket, profitot hozol az ügyfeleidnek. Jótett helyébe jót várj alapon ezért vígan megfizetnek.

Aztán megkérdezik, segítesz-e más szövegekben. Ha jófejek, még ajánlanak is. Amíg sok szabadúszó karrier fájdalmas vergődés a kereslet hiánya vagy brutális verseny miatt, Te lubickolhatsz a szabadságban és a jólétben.

De a munka változatos jellege még a pénznél is üdítőbb. Új piacokat, üzletágakat és buyer personákat ismersz meg. Én így tanultam meg csempét vágni, gipszkartonozni, megtakarítani. Annak a szépségeit pedig inkább nem is taglalom, amikor női fenékformálásról, whiskykről vagy jacuzzikról írhatok.

A legfőbb kérdés, hogy hozzám hasonlóan Téged is felvillanyoz-e mindez. Ezt mindjárt segítek eldönteni. 

Mikor való neked ez a pálya?

Először is ne az alapján mérlegeld a „jó lennék-e marketingszövegíróként” kérdést, hogy anno a suliban milyen osztályzatokat kaptál a fogalmazásaidra. Bár a kifejezőkészség és a szóhasználat nem jön rosszul, a boldogulásod nem ezeken a skilleken múlik.

Inkább az alábbiakat válaszold meg magadban őszintén:

  • Érdekel, hogy miért vásárolnak az emberek?
  • Kíváncsi vagy a vásárlói döntések mozgatórugóira?
  • Szereted megérteni mások motivációit?
  • Hiszed, hogy értékesíteni lehet etikusan, értéket adva is?
  • Hajlandó vagy tanulni, új munkamódszereket megismerni?

Ha mindegyikre határozott IGEN a válaszod, akkor született írózseninek sem kell lenned a boldoguláshoz. Az a része tanulható. Feltéve, ha alázatos, nyitott, szorgalmas leszel. A siker itt sem előzi meg a munkát. De mutass olyan szabadúszó karriert, ahol ez másként működik. Na ugye!

Nem árt persze, ha klientúrád is akad, akiknek írhatsz. Ennek a kiépítéséhez adok máris néhány tippet.

Honnan lesznek ügyfeleid?

Az ügyfélszerzés az első olyan léc, amit meg kell ugranod. Mielőtt mások fizetnek neked, hogy írott szöveggel eladd a „cuccukat”, előbb saját magadat és a tudásodat kell értékesítened.

Ez a popszakma ilyen, és szerintem így is van rendjén. A jó hír, hogy több módszerrel is eljuthatsz az első, a második és a sokadik fizetős ügyfeledig. Most mutatok néhányat, aztán próbáld ki, nálad melyik működik a legjobban:

Nézd meg, mit rejt a kapcsolatrendszered

Korábban is vállalkozókkal, vállalkozásokkal dolgoztál? Szuper! Írj nekik vagy csörögj rájuk a következővel: „Képzeld, új foglalkozásba kezdtem. Szövegíróként hozzád hasonló vállalkozókat segítek extra profithoz jutni. Érdekel, hogy mi is ez pontosan? Beszélgessünk.”

Egy LinkedIn és Facebook posztot is megér a dolog. Évekkel ezelőtt webesként több ügyfelem is lett pusztán abból, hogy kiírtam mit csinálok. Nézd csak, egy ennyire kezdetleges poszt is több ügyfelet hozott. 😊

Bárkivel beszélgetsz workshopokon, meetupokon (például ezek valamelyikén), vagy csak egy ital mellett, mondd el mivel foglalkozol. Hintsd el a magokat. 

Dobj össze egy weboldalt

De ne agyald túl! Nulláról indulva nem a biszem-b@szom funnelek hozzák a vevőket. Szimpla egyoldalas weboldal megteszi, rajta a következő tartalmi elemekkel: milyen eredményeket tudsz produkálni, miért jó veled dolgozni, milyen veled dolgozni, kikkel szeretnél dolgozni?

Kérdezz körbe marketingügynökségeknél

Sok marketing- vagy SEO-ügynökség dolgozik szövegírókkal. Ráadásul nem mindig bírják kapacitással, és talán színvonalban is tudsz jobbat nyújtani. Egy-egy e-mailt vagy telefont simán megereszthetsz ebbe az irányba.

Mondd, hogy tegyenek próbára. Adjanak egy pilot projektet. Menet közben úgyis kiderül, működhet-e a közös munka. Ha bízol magadban, akkor egy 100%-os elégedettségi garanciát is bevállalhatsz.

Keresd a partneri együttműködések lehetőségét

WordPress-szakik, webfejlesztők, grafikusok, marketingtanácsadók. Ők mind az embereid lehetnek, mert gyakran szívnak a marketingszövegekkel. Spannolj össze minél több ilyen arccal. Ha nem is kapásból, de egy nap simán közös munka lehet ezekből a beszélgetésekből.

Idevágó sztori: három éve marketing workshopon ültünk egymás mellett egy sráccal. Múlt hónapban hozott egy tök klassz projektet. Köszi Gábor ezúton is. 😊

Add el magad azoknak, akik neked akarnak eladni

Szerezz ügyfelet egykori mentorom és szakmai példaképem ötletével. Nézz szakmai szemmel minden neked címzett hírlevélre, Facebook hirdetésre, liftreklámra, stb. Mit csinálnál rajtuk másképp? Tudnál jobbat alkotni?

Ezt írd meg a feladónak. Mondd, hogy nem okoskodni akarsz, segítő szándék vezérel. Te is ebben dolgozol és szerinted többet lehetne kihozni a szövegből. Kérd, hogy dumáljatok egyet a dologról KÖTELEZETTSÉGMENTESEN.

LinkedIn

Ha már valamelyik közösségi média felületet tolni akarod, az legyen a LinkedIn. Posztolj olyan témákról, problémákról, kérdésekről, ami az álomügyfelednek érték. Ezt csináld rendszeresen, kitartóan. Előbb-utóbb beesnek majd a megkeresések és ügyfél is lesz.

Vevőszerzési mód, amit szinte senki nem csinál

Keresel egy random vállalkozást. Megnézed az online jelenlétét. Weboldal, hirdetések, hírlevél, blog, social media. Készítesz egy jegyzetet. Majd felveszel egy pár perces videót arról, mit csinálnál másképp. Ezt elküldöd a cégnek azzal a kéréssel, hogy beszéljetek egy jót Meets-en.

Melós? Persze. De hatékonyabb, mint huszadik kommentelőként jelentkezni egy kizsigerelő munkára valamelyik Facebook-csoportban. Napi 2-3 ilyen elküldött videó konzisztensen, és be fog indulni!

Még valami az ügyfélszerzéshez!

Lehet, hogy az eleje fájni fog. Lesznek majd elutasítások is. Mindkettő szerves része a mesterségnek. Ha ettől sikítófrászt kapsz, inkább most tegyél le a szövegíró karrierről. Kitartás, alázat, szorgalom. Ezek visznek majd előre. Ahogy a marketing nagyöregjei szokták mondani, nincs ingyen ebéd!

A szabadúszó szövegíró karriered másik nélkülözhetetlen komponense

Ügyfelet szerzel, hogy legyen kinek írnod. Írsz, hogy kiszolgáld a klienseket. Tanulsz, hogy minél eredményesebb munkákat adj ki a kezedből. Erről a körforgásról szól az élet marketingszövegíróként. 

Olyan ez, mint egy háromlábú szék. A tudásod fejlesztésével támogatod a másik két lábat. Tanulj, fejlődj, legyél nyitott az újra. Önmagadért, az ügyfeleidért, a céljaidért!

Tanulás alatt ne varázsszavakra gondolj. Inkább tanuld meg lekutatni, mit akar a buyer personád. Akard megérteni a vásárlási döntések pszichológiai hátterét. Ismerj meg bizonyítottan hatásos értékesítési formulákat.

Tudd meg, mi az AIDA, a PAS vagy a KISS formula lényege, hogy rájuk építhesd az értékesítési szövegeid. Kezdd el megismerni a landing és értékesítési oldalak, Facebook és Google hirdetések, a salest támogató e-mailek írásának módszertanát.

Honnan meríts a tanulásodhoz?

  • Olvasd el ezt, ezt és ezt a könyvet. Jegyzetelj és törekedj a megértésükre. Az sem baj, ha ezt és ezt a művet is feldolgozod.
  • Fektess be ennek a kurzusnak a megvásárlásába. Aztán csináld meg a benne javasolt lépéseket és sokszoros megtérülésre számíthatsz.
  • Iratkozz fel ide, ide és ide, hogy a fullos marketingtudás rendszeresen az inboxodba érkezzen.
  • Írd le magadnak tollal ezt és ezt a hirdetést! Közben gondolkodj rajta, mitől annyira zseniálisak.
  • Kezdj el kritikus szemmel nézni minden hirdetésre, plakátra. Kérdezd meg magadtól: „vajon miért pont így írták őket, mit változtatnék rajtuk”?

Indulásként ez bőven megteszi. Pláne, ha pár nap után alábbhagy a lelkesedésed és hagyod a francba az egészet. Ezt ne tedd. Sose hagyd abba a tanulást! Napi egy óra legyen a minimum. Szüntelenül élezned kell a fűrészt!

(Tudom-tudom, a linkelt források nagy része angol nyelvű. Ahogy a szakmánk is. Ha nehezen megy az angol, a Te érdeked is, hogy ezen változtass. Minden másra ott vannak a modern fordítóprogramok.)

Útravaló gyanánt

Napokig sorozhatnálak tippekkel, tanácsokkal, intelmekkel. De ennyi munícióval már elindulhatsz. A szabadúszáshoz muszáj, hogy elrúgd magad a parttól és tempózni kezdj. Útközben ez az anyag lehet a mentőcsónakod, amibe mindig kapaszkodhatsz

Ha érzed magadban a boogie-t, vágj bele! Ráfér a hazai marketingszakmára a tisztulás. Kellenek a jó szakemberek! A benned rejlő potenciál kibontakoztatásához kívánok kitartást, erőt, egészséget! 

Majd elfelejtem… 

Még az is lehet, hogy tudok neked munkát adni. Csak előbb hadd ismerjelek meg jobban. Ha érdekel, írj egy e-mailt ide „szövegíró padawan jelentkezik” tárgymezővel. A többit megbeszéljük privátban. De kérdezhetsz is, ha elakadtál.

Ha Minner eseményen jársz a Hub55-ben és bent vagyok, gyere oda nyugodtan. Annak idején nekem is sokat segítettek az indulásnál. Így én is szívesen segítelek, amiben tudlak.

Ez jó volt, tovább olvasnék szövegírás, szabadúszás témában!

Fotó: Hello I’m Nik / Unsplash

Kovács Péter
Kovács Péter
"Miért vásárolnak az emberek?" - mindig is ez a kérdés vonzott a marketing irányába. Aztán kristálytiszta lett a fókusz, és immáron évek óta a szövegírás számít a szakterületemnek. Az egyik legértékesebb vállalkozói készséggel akarlak felruházni: az értékesítési szövegírással. Hogy iparágtól függetlenül képessé válj lebilincselően eredményes szövegekkel eladni.