Rezsi, infláció, recesszió. Hogyan éljük túl cégként a gazdasági visszaesést?

Dátum

Megosztás

Láttunk itt az elmúlt hónapokban bezáró cukrászdát, mert nem bírta tovább emelni az árakat, munkaerőhiánnyal küzdő szektorokat, elszálló rezsidíjak (üzleti) az infláció miatt az előttünk álló gazdasági visszaesést szinte mindenki látja maga előtt. Az üzleti szektor ismét egy túlélő teszten vesz részt, mondhatni egy üzlet Squid Game (Nyerd meg az életed – Netflix sorozat). Ha mindent ugyanúgy csinálsz, mint eddig, akkor több mint valószínű, hogy az áldozatok között leszel. Mit lehet tenni? Lássuk!

Ezt a cikket nem egy újságíró írja, aki életébe nem látott vállalkozást, vagy nem vállalt üzleti kockázatot. Vállalkozó, cégvezető vagyok továbbá nap mint nap olyan vállalkozások problémáit oldjuk meg, mint a tiéd, illetve természetesen a lehetőségeket is keressük ügyfeleinkkel. Először is 2 szemléletet szeretnék megosztani veled.

Medve és az infláció. Elég, ha jobb vagy a konkurenciánál – Szemlélet 1.

Már biztosan hallottad azt a medvés viccet, hogy:

Két ügyvéd az erdőben túrázik, amikor meglátnak egy vicsorgó, támadni készülő medvét. Az egyik ügyvéd azonnal előveszi a futócipőjét, és elkezdi felhúzni
– Megőrültél? – kérdi a másik. – Esélyed sincs, hogy elfuss egy medve elől, sokkal gyorsabb nálad!
– Nem is akarok nála gyorsabb lenni. Nekem elég, ha csak nálad vagyok gyorsabb…

Néhány héttel ezelőtt már foglalkoztunk ezzel a témával, ahol első körben digitalizáció szemszögből közelítettük meg (most más oldalról is). Akkor azt a címet kapta a cikk, hogy: A magyar cégek 99%-a legyőzhető. A kérdés: tudsz élni a lehetőséggel?

Érleld magadban még ezt a gondolatot:

Ha mindent ugyanúgy csinálsz, mint eddig, akkor több mint valószínű, hogy az áldozatok között leszel.

Beleteszel 200%-ot? Áldozatokat kell hozni! – Szemlélet 2.

Visszaesés, gazdasági recesszió lesz, az hogy mekkora és mennyire fog érinteni téged persze nem tudjuk, de már a boltokban te is érzed a változást. A lenti tényezőket egy egészséges gazdasági környezetben is végig kellene zongorázni a vállalkozásodban.

Egy vállalkozónak le kell követnie a gazdáság változásait. Ha megszórítások vannak, akkor neked is megszórításokat kell tenned. De ez azt is jelentheti, hogy például a szabadidődet csökkented, vagy a termékportfóliódat optimalizálód… Számomra meglepő volt beszélgetni most vállalkozókkal és senkin nem láttam, hogy na most akkor belehúzok és 200X-ot beleteszek. Például vajon mennyi szabadúszó, KATA-s pihen most éppen és nem 1,5 hónapos munkahajrában van? Igen, értem megalkuvás, beletörődés meg minden. De mikor tennél bele többet, ha nem most. Reggel előbb neki kezdeni a munkának 1-2 órával? Vagy tovább maradni? Ezek mind kelleni fognak most a következő időszakban. Persze tudom kiégés, meg minden, ezt okosan tervezni kell. De figyelem! Ha a következő hónapokban ugyanúgy éled az életed mint eddig, akkor a pénztárcádban súlyok károkat fog okozni. Katamódosítás, infláció, recesszió, rezsiárak… 

Újratervezés. Mondjuk ez a szó 2020 óta beleégett a közhelyszótárba is, de nem teheted a fiók mélyére.

Mindenki kapja összeg magát! Vagy ez jobb: Kapjuk össze magunkat

Amelyik cégvezető nem tart válságstábot 2022 július-szeptember között, ott a munkatársakon fog úgy gellert kapni a golyó, hogy végül a cég szívét találja el. Van egy jó fegyver a kezedben: Ez pedig a munkatársak. Nos egy átlagos hazai cégnél igenis lehet elérni termelékenység javulást. Mutatok is rá példát!

Biros Leventénél voltam nemrég (igen a tanácsadónak – nekem – is kell tanácsadás, külső megerősítés). Nos ledöbbentem azon, hogy milyen teljesítménynövekedést tudott elérni az Onlinemárkaboltok munkatársainál. Márpedig a legdrágább erőforrás a munkatárs, jól kell tudnunk kiaknázni.

Nos, tehát most tiszta kommunikáció kell! Le kell ülni a munkatársakkal és mégha nem is válságstábnak hívod, de legalább infláció meeting nevet adj neki. Igen, meg kell ijednie a munkatársaknak is, mert bizony össze kell kapniuk magukat. Ha tisztán kommunikálód, hogy

  • szedjétek össze min kellene változtatni,
  • mit lehetne jobban csinálni (találjátok ki közösen),
  • mit lehetne bevezetni azért, hogy hatékonyabbak legyetek,
  • vagy bátran dobjanak be ötleteket a munkatársak,

akkor ők is kiveszik a részüket abból a stresszből, előttetek álló feladatból, ami egyébként nagyrészt csak téged érintene.

Folytassuk is pont egy olyannal, ami ezt a területet érinti.

Itt fogod megnyerni a hatékonyságot! Okosabb leszel, mint a konkurencia

A cégek hatékonysága, termelékenysége függ attól, hogy milyen hatékonyan tudják kihasználni erőforrásaikat. Lehetne akár ez egy bullshitgenerátorból is kimásolt szöveg, vagy már-már közhely, mert azt gondolnánk, hogy ezt mindenki tudja az üzleti életben és alkalmazza is. Eközben a hazai cégek mindössze 6%-a használ projektmenedzsment, feladatkezelő megoldást, vállalatirányítási-rendszer használata mindössze 10%, és ügyfélkezelő-rendszert (CRM) is mindössze 6% használ. Kép alatt elmondom, hogy itt mi a gond, miben lehetsz te okosabb!

Döbbenetes látni, hogy a fenti statisztika alapján a cégek úgy vezettek be bármilyen vállalatirányítási rendszert (10% – alacsony, így is alacsony), hogy közben mindössze 6%.7-uk használ feladatmenedzsment, projektmenedzsment szoftvert. Tudod mit jelent ez?

  • Alapból alacsonyak a számok. A legtöbb cégvezető azt se tudhatja hogy mi történik a cégében, hol folyik el a pénz, hol nincs hatékonyság, hol nincs profit, hol van a legtöbb pénz, hol bukhat el.
  • De a legijesztőbb, hogy a 6-7%-os delegálást segítő, projektmenedzsment adatból láthatjuk, hogy a cégek úgy vezettek be vállalatirányítási rendszert, hogy a folyamataik nincsenek is tisztában. Ennek az adatnak valahol 20-30%-on kellene lennie, de többnek mint az ERP esetében. Tudod hogyan működhet a cégek többségénél a vállalatirányítási rendszer? Nos nyögvenyelősen.
  • Ne csak csinálj egy rendszer bevezetést, mert kell, mert másik is csinálják. Tudd meg, hogy miként tud az hatékony lenni, tudj meg minden információt, hogy mi kell a sikeres működtetéshez.

“Oké Milán, jók ezek a statisztikák, de mit kezdjek ezzel?”

Minden céges folyamatot fel kell mérnetek a cégben. De mondhatjuk úgy is, hogy a folyamatmenedzsmentet kell rendbe tenned. Tudod a cégek erre használnak például Trello vagy hasonló feladatmenedzsment szoftvert. Bár már egy Google Naptár is megteszi. Ez segíti, hogy tudd mi történik a cégedben és a folyamatok miután krisztály tisztán láthatóak lettek a teljesítmény is növekszik.

Megoldás, így segítünk:

Ajánlat, árak, termékek

Ügyfeleinkkel többször szoktunk matekozni, amikor igazán döbbenetes dolgokra derül fény. Termékekre, szolgáltatásokra, amelyek egy kanyit se hoznak, sőt csak viszik a pénzt. Igen néha érdemes takarítást végezni, mert nem kell mindent is nyújtani. Tudom én is beleesetem már ebbe a hibába, mert úgy gondoljuk minden vásárló igényt ki kell elégíteni. Aztán az évek során ezekből lesznek szekrényből kihulló csontvázak.

Tavaly készítettem egy interjút az R. M. Ékszer (217 millió forint forgalom, 100 000 eladott ékszer / év) tulajdonosaival. Ők mesélték, hogy amikor szűkítették termékeiket, és csak a top termékeket hagyták meg óriásit nőtt a forgalmuk, árrésük. Tovább belépő termék, főtermék, upsell ajánlataik segítenek benne, hogy növeljék egy vásárlóra jutó forgalmat.

Néhány hete volt nálam egy virágbolt, akik online is értékesítik termékeiket. Találtunk úgy profitot, hogy 110%-kal növelni tudtuk, tehát több mint duplázni. Igen, ezt most! Mindezt hogyan? Nos minden nem árulok el, hiszen üzleti konzultáción elhangzottak üzleti titkok. Amit te is eltudsz vinni belőle, hogy a vállalkozó úgy gondolta, hogy a termékeik (pl. egy ajtódísz) egyediek, és ezért sok különböző alkótóelemből állt a gyártás. Nos most csökkentik, az alkotóelemek számát, mondhatni gyártosorosítják folyamatosan a termékek készítését. Ezzel már most fele annyi idő alatt készül el például egy dísz.

A csomagajánlat létrehozásán most több ügyfélnél is dolgozunk. Így a vevő is úgy érzi jól jár, és közben az árakciózásos törvény se kavar be.

Megoldás, így segítünk:

Weboldal, marketing – Legyen több vevő!

Nos eddig el lehetet alibizni, hogy van egy weboldal, amit egyszer feltettünk. Ez már kevés, már most ebben a recessziós környezetben. Aktívabban kell foglalkoznod a weboldal frissítéssel, online marketinggel. Tudod! Nem kell most akkor marketing ninjának lenned, hanem a medvés példa alapján legyél gyorsabb mint a konkurencia, csak picit.

Az alábbi ábrán azt látod, hogy a cégek 18%-a hetente frissíti a weboldalát. Mit gondolsz frissítené ilyen rendszerességgel a weboldalát az, aki úgy látja, hogy ez nem térül meg? Na ugye! 

Neked is kell egy új fajta szemlélet a web, online marketinggel kapcsolatban. Például elérni, hogy folyamatosan jöjjenek érdeklődők a nap 24 órájában. Mindig legyen új érdeklődő, akik 2-3 hónap múlva biztosan vásárolnak. Tudod! Ha mindent ugyanúgy csinálsz, mint eddig, akkor több mint valószínű, hogy az áldozatok között leszel.

Erre indulj el a weboldal stratégiában

Üzleti RESET. Új üzleti modell

Lényege ennek a pontnak az (tudom, hogy már fáradsz), hogy újragondolod a termék, szolgáltatás portfóliódat. Vagy például bár drasztikus dönts, de ügyfelekből kidobni a rosszakat, újraszámolni a megtérülést és a profitot nem hozó üzletágat, szolgáltatást, termékeket teljesen leépíteni. Ügyfeleinkkel azt csináljuk, hogy mindenkinek legalább össze kell írnia (vagy közösen) legalább 10, de jobb esetben 20 különböző módot, ahogyan működtetnék a vállalkozásukat. Tehát 10-20 különböző üzleti modellt, benne más-más termékekkel, árakkal, célcsoporttal, előfizetés vagy nem előfizetés, fix vagy egyszeri díjakkal, különböző ajánlatokkal… Sokaknál éppen nagy RESET is történik, vagyis teljesen újragondolják vállalkozásukat. Ami még előnyös is lehet, hiszen közben megannyi tapasztalatuk gyűlt össze.

Itt tudunk ebben segíteni:

  • Érdemes a Vállalkozási ötlet rovatunkat átböngészni. Mindig mikor olvasod a megoldásokat gondolj bele, hogy a te piacodon ez hogyan nézne ki, hogyan működne.
  • Segítünk megtalálni a legjobb üzleti modellt. Már több mint 506 üzleti tanácsadásunk volt az elmúlt 3 évben, igazi üzleti információs szupersztrádaként tartanak számon minket ügyfeleink. Részletek: Személyes üzleti tanácsadás a Minnerrel
  • Ha igényled, hogy több vállalkozóval együtt ötletelj, miközben a Minner is segít, akkor ajánlom figyelmedbe: Csoportos üzleti tervezés – konzultációs délután

“Ez jó volt! Van még ilyen?”

Ezt a cikket még bővítem. Addig is, ajánlom figyelmedbe a témában írt előző cikkünket:

Fotó:  Joseph Sun / Unsplash

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 7 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Cápák között 5. évad 11. rész: Nem eredeti az ötleted, már nem is vagy vállalkozó?

Ez az eszköz csak ennyit tud? Mondják a Cápák. Vagy komment szekcióban jönnek a képek az italos projektről, hogy néhány dollár Kínából. Üzletről beszélünk...

Áprilisban Canton Fair a Minneren! Utazunk Kínába

Három év bezárkózás után újra lehet utazni Kínába, úgyhogy a Kimport csapata áprilisban be is járja a legfontosabb kiállításokat, hogy bemutassuk nektek az újdonságokat...

Miért vásárolnak az emberek valójában?

Miért vásárolnak az emberek? Milyen érzelmek és motivációk miatt mondhatnak igent az ajánlataidra? Hogyan használd ezeket a motivációs tényezőket a marketingedben?

Gerillamarketing híres emberekkel, pimasz trükkel. Az 5. marketingest fogyasztom. Eladó a Cserpes – Hírszemle

Egy müzligyártó úgy reklámozott világsztárokkal, hogy ezért nem kellett mélyen a zsebébe nyúlnia. Pimasz trükkel érte el. A Starbucks vezére elment Olaszországba és mire...

Mégsem késő beszállni a YouTube -ba? A Tv még csak most költözik oda. Vagy ez más?

Hány éve is volt már? 5 éve, hogy leírtuk a Minneren, hogy várhatóan milyen tematikájú, formájú Youtube csatornák lesznek sikeresek a következő években. Bejött!...

Cápák között 5. évad 10. rész: Lángosautomatát a magyarnak! És strandtörölköző-erőtér gyilkos táska

Igazi balatoni üzleti ötletek voltak a Cápák között új részében. Először jött a lángosautomata majd a strandtáska, amivel meggyűlik a baja táskalopóknak. Volt ismét...

Így érdemes marketinget tervezni! 5 ökölszabály, amiket több milliárd forint marketingköltségen tanultunk meg

Ne áltassuk magunkat, a marketing büdzsé egy része ablakon kidobott pénz. Nem jut el a fogyasztóhoz az üzenet, vagy például rosszul mértük fel a...

Így jelenj meg ingyen a sajtóban | A ChatGPT elveszi a munkád? – Hírszemle

Milyen jó lenne, ha ingyen megjelenhetnél egy csomó magazinnál és a sajtóban! Hozunk pár példát, hogy milyen virálissá vált kampányok segítenek ebben. Nagyot újított...