Úgy érzed, hogy a sokadik webáruház vagy a területeden? Sokat kell költeni online marketingre, hogy fel tudd venni a versenyt a többiekkel? Függ a bevételed az ár-összehasonlító oldalaktól? A folyamatos árverseny kikészít? Jó helyen vagy! Amire neked szükséged van, az az üzleti modelled átalakítása, frissítése. Most még egy átlagos webshop vagy, ideje odakerülni a top ligába, ahol nem a marketing költség számít, hanem az egyediség (ami inkább összetett, nem szokványos üzleti modellt jelent). Még valami! A top liga nem az eMag, Alza, vagy az Extreme Digital. Ők monumentális webshopok, teljesen más ligában fociznak, hanem mi az igazán speciális üzleti modellel működő, vevői élményt nyújtó webshopok közé fogunk kerülni!
A Shoprenterrel együttműködve az e-kereskedelem rovatban olyan tartalmakat készítünk, amivel a webáruházad az első lépéstől profin működhet. Ahogy a Minnertől megszokhattad, azt keressük, hogyan lehet jobban csinálni!
Induljon a webáruház transzformáció! Figyelem! Ez egy új cikksorozat lesz a Minneren! Gyere vissza többször is!
Mondj gyorsan egy-két konkrétumot, példát
Tudom mire gondolsz, hosszú anyag lesz, hozzam meg a kedvedet!
1. példa:
Szóval tegyük fel, mobiltok webshopod van. Ha ügyesen csinálod hozza a megfelelő bevételt, de érzed a konkurencia szorítását, hogy máshol is megveheti a tokokat a vevő (sőt akár offline is). Jól érzed! Itt valami olyan megoldás kell, ami nem szokványos, amit nehezen másolnak. Igen, már-már a márkaépítést kapirgáljuk, de most inkább csak az üzleti modell változtatást nézzük: eléred, hogy tőled többször is vegyenek tokot, akár egy éven belül 3-5-ször is. Ördögtől való gondolat igaz? Pedig csak megfelelő ajánlat kell. Nézzük!
- Például kitalálsz egy tokot csak szingliknek. Mondjuk egy dizájnos piros tok, amin valami speciális jelzés van. Akár lehetne ez egy randi oldallal való közös kampány is, ha például mobiltokos webshopot üzemeltetnél. De ez működhet óraszíj esetében is.
- Kitalálsz születésnapos tokot, amit csak aznap hord az ember.
- Munkahelyi „ne szólj hozzám” tok.
- Hétfői tokot, pénteki tokot, hétvégi tokot vagy hangulat tokot.
- Készítesz páros tokot, amikor hasonlót vesz két barát, szerelmes pár vagy akár egy egész focicsapat.
- Mindezt adhatod nyomottabb áron, hiszen egy ügyfélből több profit ki jön, de még úgy is kell számolnod, hogy dupla annyi legyen egy vevőre jutó profitod mint egy hasonló cégnek.
- Hülyeség? Miért lenne az?! Ez azaz eszközhöz kapcsolódik, amit a legtöbbször fogunk egy nap. Naponta 8-20-szor is a kezünkbe vesszük.
- Persze lehet más elképesztő ötleted is. Mindig arra gondolj, egy eszköz, amit nap mint nap használunk.
- De van ám itt még valami! Ha már a célcsoport főleg fiatalok, akkor azonnal veheted a sneaker cipők limitált szériás üzleti modelljét még ötletként, vagy a Supreme ruhamárkáét. Lépj be a mobiltokjaiddal a divatpiacra! Az előző példákban olyan történik, amiről csak álmodik egy webshopos. Szinte néhány órán belül elfogy az új kitett teljes készlet. Miért? Mert limitált? És mi a csavar? Hogy még adhatod emiatt drágábban! Teljesen máshogy kell azonnal tervezned, kollekciókban kell gondolkodnod…
2. példa: Mezőgazdasági boltod / webshopod van. Itt ki kell alakítanod, hogy a szoftverekkel is kereskedj, sőt előfizetéses megoldással hosszú távon is profitálj belőle. Nehéz? A piacon nem csinálja senki? Tárgyalni kell szoftvergyártókkal? Hát pont ezért csináld! A másik megoldás megnézni milyen szolgáltatást tudsz nyújtani. Az újhullámú webshopoknál már ez is kell!
3. példa: Kisállat webshopod van. Itt is fontos, hogy hozzá tudj valamit kapcsolni. Ebben az esetben a legjobb a szolgáltatás. Legyen az kutyasétáltatás, kisállat-sitter (sokan utaznak és nem mindig tudják magukkal vinni kis kedvencüket). Miért kell? Mert más nem csinálja! Körülményes? Igen! Kell? Igen, mert kiszámíthatóbb bevételt akarsz és úgy elérni, hogy nem, vagy csak alig versenyzel.
Amikor azt mondod majd akár egy saját ötletedre is, hogy: „Ezt nem így szokták a mi szektorunkban. Ezt így nem lehet…” – Na akkor jó irányba gondolkodsz!
Az utóbbi 1 évben több mint 50 webáruház tulajdonos kért tőlem tanácsot a shopjának működésével kapcsolatban. Többnél is radikális változásokat vezettünk be. De nem kell ennyire megijedni, hiszen sokaknál elég volt először a 0. lépést megcsinálni.
Jujj voltak olyanok is, amiket… De szeretnék róluk mesélni! Mondok egy példát, nem árulok el belőle titkot, részleteket. Egy speciális utazótáskát / laptop táskát gyártónak úgy alakítottuk ki a termékét, hogyha megveszed, az maga a lakás dísze is lesz egyben. Tehát lakberendezési tárgyként is tudod használni. De ez még semmi… A lényeg, meg kellett oldani azt a problémát, hogy ritkán használják, de drága. Így növeltük az értékajánlatát. Na és még egy-két dologgal. Ha még a szexshopos példát is elmondanám… Néha rossz, hogy nem beszélhetek ezekről. Izgalmas fejlesztések, egyedi megvalósítások, üzleti modellek (folyamatban lévő fejlesztésről nem beszélünk, majd ha piacon lesz 1000%-ban).
Felejtsük el azt, hogy megveszem / gyártom és tovább adom! Lépj a webshopok új szintjére! Transzformáljuk át a webáruházadat!
-1. dolog: Üzleti modell?
Egy klasszikus webshop üzleti modellje lehet most nálad is. Saját vagy viszonteladói terméket értékesítesz egy weboldalon keresztül.
Az üzleti modell fogalma helyett leírom a fontosabb elemeit, amit minél jobban át kell gyúrni.
Lényege, hogy:
- Mi a termékünk, szolgáltatásunk. Mit adunk el?
- Hogyan fizetnek, hogyan jutunk a pénzhez (mikor, mennyit, mennyiszer)
- Hogyan kapja meg (milyen úton, mikor, mennyiszer)
- Kik a partnerek (beszállítók, alvállalkozók, futárszolgálat…)
- Fogyasztók elérése/megtartása (marketing, márkaépítés, mivel győzöd meg őket)
Nagyrészt tehát a vállalkozásod működésének leírása.
0. lépés, amit minden webáruház tulajdonosnak meg kell tennie
Ne a kosárérték változtatásán gondolkodj most, az is fontos dolog, sőt a futár kérdés is (akár lecserélése is) nagyon fontos, hanem ennél sokkal jobban rá kell koncentrálnod a customer lifetime value -ra, ami magyarul ügyfélértéket jelent (erről itt beszélek egy podcastban). Vagyis arra koncentrálsz, hogy miként tudod visszatérő vásárlóvá varázsolni. A marketing kiadásaid óriásiak lehetnek, amennyiben mindig új vásárlókat kell szerezned és azok egyszeri vásárlásokat eszközölnek, de ezt csökkentheted azzal, hogy a meglévő vásárlókra még jobban koncentrálsz. Ezt tudod te is, de jó minél többször emlékeztetni rá és ha nem tettél érte még, akkor MOST tedd meg!
Ehhez vagy
- olyan termékre van szükséged, amit többször is megvehet (évente pl 2-10-szer)
- olyan termékre, aminek egy kiegészítőjét, vagy egyes elemét többször meg kell venni (pl. vízszűrős kancsónál a szűrő)
- vagy úgynevezett FMCG ( Gyorsan Forgó Fogyasztási Cikkek) termékeket értékesítesz. Tudod a feltöltős termékek, sampon, wc papír….Itt főleg előfizetéses módszerrel tudod. Erről friss trend itt: az előfizetéses termékértékesítés piaca még kiaknázatlan idehaza!
- VIP clubot csinálsz. Amikor egy meghatározott szűk kör előbb fér hozzá a friss, új termékekhez.
1. lépés – Instant piackutatás
Persze itt belemehetsz mélyebben is, sőt kell is később, de már gyorsabban is bevezethetsz dolgokat, ha rájössz erre az egyszerű dologra. Ez pedig:
Úgy tudsz kitalálni új üzleti modellt, ha rájössz, hogy a termékhez kapcsolódóan milyen rutinjai vannak a vásárlóknak.
Ennyire egyszerű! Mondjuk ezeket tudnod kellene alapból is, sőt minél többször megvizsgálni már csak a marketinged miatt is. De most másról beszélünk! A cél az üzleti modelled átalakítása.
Meg kell vizsgálnod, hogy:
- mit csinálnak vele (a termékeddel, szolgáltatásoddal, mit eredményez…)
- mennyiszer
- hogyan, hol
- kivel (egyedül, ismerőssel)
- még mit használnak hozzá (milyen kapcsolódó szolgáltatást, terméket, dolgot)
- előtte / utána milyen tevékenységet végeznek
- Ezen kívül természetesen még meg kell vizsgálni a fő problémákat amik előfordulnak a célcsoportnál, ami nagyon zavarja őket, illetve a tovább igényeiket. Például fő probléma a kisállat tulajdonosoknál (vevőidnél), hogyha elutaznak, nem mindig tudják magukkal vinni a kisállatukat (fent volt rá példa).
2. lépés
Ügyfélélettartam növelés. Még az üzleti modelled átalakítása előtt / közben foglalkoznod kell a márkaépítéssel is. Sokan nem tudják, de ez nem csak a marketingről szól. A webshopod dizájnját, javítását hamar letudod. Még hozzá kell kapcsolni az üzleti modell átalakítását, ügyfélkezelést (jobban fel kell építened a supportot).
Itt írtam a brandépítés lépéseiről, most nem részletezem: márkaépítés lépései, folyamatai. Brandépítés hozza el a céged következő szárnyalását!
3. lépés
Találj ki egy új üzleti modellt! Ehhez segítségedre lesz az alábbi lista, ötletbörze, hogy milyen irányokba gondolkodhatsz.
- Ha te magad vagy a gyártó (saját termék), akkor a legelső lépésed a viszonteladói disztribúció beindítása. Ez már üzleti modell változást jelent. Saját üzlet nyitásán is elgondolkodhatsz, de viszonteladókkal való közös munka már újragondolt marketinget, ügyfélszolgálatot, a pénzszerzés módjának változását vonzza maga után.
Gyártóként még jó lehet a limitált széria. Vedd át a sneaker cipők, vagy a Supreme márka modelljét. Adj ki limitált, akár számozott szériát.
Saját termék gyártása cikk a sorozatban: a webshopoknál indul a sajátmárkás trend – webáruház transzformáció - A további példák már vegyesek lesznek, saját gyártásra is vonatkozhat és arra is, ha te importálsz, viszonteladó vagy.
- Milyen szolgáltatást lehet bevezetni? Adja magát a dolog, hogy termékvásárlás mellett kezdjük el növelni az értékajánlatot, sőt összehasonlíthatatlanná tenni azt. Sok esetben teljesen más „ligában” leszel azonnal (értsd akár más szektor). Ahogy az autókereskedők között is azoknak megy a legjobban, akik egyből szervizelnek is.
- Mit lehet bérbe adni? Van-e olyan eszköz / dolog, amit bérbe is tudsz adni. Értsd, amiért fizet azt nem kapja meg, nem lesz az övé, hanem csak bérli. Legyen az akár ruha, akár szoftver… Szárnyaljon a fantáziád. Kedvenc példám a Kávégépszalon.hu, ők ingyen bérbe adják a kávégépet, adnak mellé még havi szervizelést is, ha adott mennyiségű kávét veszel tőlük (B2B) partnereik vannak főleg. Igen ez már előfizetéses is.
- Mit lehet előfizetéses rendszerben adni a felhasználóknak? Tehát egy időszakban többször használják / fogyasztják. Lásd: előző pontban a kávés példa. A legtöbb előfizetéses shop így működik, egyszer meggyőzöd és utána 3-12 hónapig eléred, hogy folyamatosan fizessen. Általában havi előfizetésekről beszélünk.
Kapcsolódó cikkek ehhez a ponthoz: - VIP vagy klub előfizetés. Az Amazon Prime -hoz hasonló ötlet. 100 dollárt fizetnek egy évben a Prime klubtagok a tagságért. Mivel ennyit kifizetnek, így egy Prime tag dupla annyit költ, mint egy átlagos vásárló. Többször van csak nekik szóló akció, vagy hogy egy terméket csak ők vehetnek meg.
Utóbbi is érdekes üzleti modell lehet. Amikor csak azért fizet valaki, hogy fenntartod neki a lehetőséget, hogy adott vásárlók kapják meg első körben a terméket. Erről részletesen a fizetős hűségprogramos cikkben írok.
Kapcsolódó cikk: A webshopoknál indul a sajátmárkás trend – Webáruház transzformáció
Többi cikk ezzel kapcsolatban: 30+ cikk a sikeres webáruház üzemeltetésről. Haladó anyagok, esettanulmányok
Fotó: Envato License