Ügyfeleknek mindig mondom, hogy: a legrosszabb az akciózásban az, hogy kétfelé nyílik az olló. Nem elég, hogy kedvezményt adunk, de még reklámozni is kell a kedvezményt (marketing költség). Lehet okosan is csinálni az akciókat. Persze tudom, hogy a legkönnyebb „marketing stratégia”, ha nincs az embernek ötlete, vagy nem ért annyira a marketinghez, legalább ez bejön. Vagyis csak elméletben jön be, hosszú távon sok kárt is okozhat. Aztán jön a felismerés mindig, hogy oké, de még költenem is kell rá. Olyan működő megoldásokat mutatok, amiket sikeresen alkalmaztunk az ügyfeleknél és további extra hozadéka is volt.
Fontos! Felhívnám a figyelmedet, hogy itt mi átgondolt marketing stratégiákról beszélünk, mindig komplexen nézd és mérd a marketing tevékenységedet. Láthatod, hogy több helyen is az akciózás eszköz lesz a nagy kassza elhozására. A cél, hogy ne csak úgy akciózz, legyen további pozitív hozadéka.
1. Azért akciózz, hogy „ingyen” megszerezd a figyelmet
Az egyik Minner vállalkozó azzal keresett meg, mert piacszerző kampányt akart. Az volt a feladat, költsünk el hatékonyan 5 millió forintot marketingre. Az ügyfél azt mondta, hogy bevállalja, „letolja a gatyát” és ad olyan kedvezményt, amiben lemond a profitról. Ehhez a módszerhez kellett az, hogy tudjuk, mennyit is ér neki egy új vevő, és mennyit költ nála a vásárló 3 éven belül (custormer lifetime value – mi 3-5 éven belüli értéket számolunk). Nagyon cseles volt az egész kampány, mert a nagy kedvezmény feltételhez volt kötve. Ez óriási lesz! 2 időponttal is tudott játszani, aktivizálni az embereket. Mindezt úgy, hogy a határidők utolsó napján a weboldal látogatottsága az átlagoshoz képest 57-szer nagyobb volt.
A stratégia az volt, hogy
- 45%-os kedvezményt elbír az első vásárláskor + belekalkuláltuk a marketing költséget is /új ügyfél kedvezmény esetében.
- Csak az kapott 45% kedvezményt, aki előtte feliratkozott a kedvezményre.
- Két fontos időpont volt a kampányban:
- Fel kellett iratkozni, hogy a meghatározott időszakban élni tudj a kedvezménnyel – Ez 3 héten át tartott.
- Az előző időszak végétől 1 héten át lehetett élni azoknak a kedvezménnyel, akik korábban feliratkoztak rá. Akik nem, ők elvileg nem tudtak élni, bár itt volt egy érdekes ötletünk. Természetesen sokan keresték őket e-mailben, telefonon, hogy nem sikerült a regisztráció, meg szeretnének élni a kedvezménnyel… itt érdekesség volt, hogy azt a megoldást találtuk ki, hogy nem 45%-ot kap akkor így, hanem csak 37-et, 99%-ban mindenki belement. Megértették, hogy így fair mindenkivel szemben, és azt akarja, érezzék a vevők, bízhatnak benne később is.
- A 45%-os kampányt úgy indította el, hogy csak egy hétig élhettek a kedvezménnyel a vásárlók.
- A cél, hogy az óriási kedvezmény miatt az emberektől nagyobb figyelmet kap, ezt ő kihasználta úgy, hogy blogbejegyzéseket reklámozott. A feliratkozás után hírlevelet kaptak az emberek. Tudni kell, hogy így nagyobb arányban meg is nyitották a leveleket így az emberek (korábbi adataikhoz képest).
- A reklámköltséget csak a regisztrációs időszakra helyeztük, ami így sokkal jobb eredményt hozott, több mint ötször több vásárlót (persze nagy kedvezmény is okozta), mint hasonló kampány esetében. A trükk itt az volt, hogy a regisztrációra könnyebb rávenni az embereket, és ez már egy olyan nagyfokú elköteleződés volt, ami már kihatott az utána következő vásárlásokra is.
- A végeredmény, hogy az időfaktor így kétszer is óriásit ütött. Mivel még nem voltak biztosak benne, hogy igénybe veszik-e a kedvezményt, így azért csak-csak regisztráltak az emberek az utolsó napon. 29%-os konverziót tudott felmutatni ekkor (persze ez még csak regisztráció). Aztán jött a következő 1 hét, amikor élni is tudtak a lehetőséggel. A hírleveleknek pozitív hozadék volt, hogy mérhetően jobban megismerték az emberek a céget, sikerült több visszatérő vásárlót szerezniük.
2. Játék applikáció, a kedvezményért meg kell küzdenie a vevőnek. És ezt imádják! Kasszarobbantó megoldás + extra haszon – Szponzorált ötlet
Gondolkodtál már applikációban? Az akciózást nem kérdezem, mert az szinte mindenkinek eszébe jut. Tegyük össze a kettőt! A Belee Games hazai applikáció fejlesztő cég állt elő egy nagyon jó ötlettel. Először mutatom az eredményeket:
- A Dora Natura naturkozmetikai termékeket értékesítő cégnek készítettek olyan applikációt, amiben a játszani kellett a kedvezményekért. 10-20-30%-os kupont lehetett kapni. Bizony ilyen „alacsony” kedvezmény is hozott eredményt, nem is akármennyit!
- 4 napos kampány 37-szeres megtérülés! Kitermelte a már kifizetett fejlesztési költséget és a további fejlesztéseket is. Jó stratégia!
- 4 napból 2 nap eladási rekord dőlt
- Az applikáció túlesett azóta két frissítésen és 2 új kampányon. $$$
- Kiemelkedett a kedvezménnyel úgy, hogy a piacon sokan akcióznak, pedig láthatod, hogy nem 50%-os kedvezménnyel érte el.
- Több cégnél is hasonló eredményeket értek már el!
A játékos kuponszerzés koncepciója:
- A webáruház / cég egy saját dizájnra épülő játékot kap, amit együtt találnak ki a Belee Games-sel. Ezek főleg ügyességi játékok. Sajátmárkás (logós, saját színek…) applikációról van szó.
- A fejlesztés első fázisában néhány nap után már egy demo játékot is ki tud próbálni a megbízó webáruház.
- Kell néhány hét, amíg a játékot lefejleszti a cég. Általában 2 héttel kell számolni.
- A vásárlók App Store-ból (iPhone) és Play Store -ból is le tudják tölteni a játékot, így minden készüléken elérhető. A fejlesztők intézik a feltöltést és az applikáció üzemeltetés egyéb teendőit.
- A játékok célja az, hogy a felhasználó pontokat gyűjthet a játékokban, és a pontokat be tudja váltani kuponokra. Lásd: alábbi képek a játékról.
- A fejlesztési költség 500 000 forintról indul, függ attól, hogy mennyire szerteágazó, bonyolult a játék.
Extra haszon:
Lett a cégnek egy olyan applikációja, amit így nagyobb eséllyel letöltöttek az emberek, mintha azonnal azt mondta volna, hogy hééé itt az applikációm, tudsz azon keresztül is vásárolni. . Sőt utóbbi még nincs is készen, arról nem is beszélve, hogy a fejlesztés megtérült, sőt a későbbi appfunkciók fejlesztési költsége is, és persze profit is. A fenti Dora Natura webáruház példáját, stratégiáját érdemes lehet követni. Ettől még szárnyalhat a fantáziád, nem kell egy az egyben ugyanazt csinálni, nem olyan játékot, sőt teljesen más is lehet a célja az appnak. Amit itt érdemes ellesni, hogy elsőként egy kevés funkcióval rendelkező appot teszel a felhasználók elé, és ezt első körben kampányszerűen csináld. Tehát az applikációd a marketinged része legyen. Nekik innen már könnyebb elérniük, hogy új funkciókkal felruházva az applikációt nagyobb eséllyel használják is az emberek, azon keresztül vásároljanak majd, a webshop onnan is elérhető legyen. Erről itt olvashatsz bővebben: A te mobilapplikációd fejlesztési és indulási stratégiája. Így lesz értelme a store-okba kerülni
Ilyen lehet egyébként még a kvíz, például weboldalon, vagy chatbot kvíz.
3. Csomagajánlat haszonnal + eladod a csomagajánlat egyes elemeit is
Egyszer azon ötleteltem, hogyan lehet meghekkelni, growth hack-elni a kuponos oldalakat. Ezt saját magamnak csináltam, volt eredménye, de értelemszerűen a célcsoportom (vállalkozók) nem ott van, nem ott keresik az olyan megoldásokat, szóval a hirdetést levettem. Egy csomagajánlatot hirdettem, amire egyébként is mindenki adna kedvezményt. A mögötte lévő stratéga az volt, hogy így valójában a csomagajánlat termékeit külön-külön is reklámozzuk. Az emberek hosszabban olvassák, sőt nyomoznak is. És ez valójában így volt, lett eredménye. Ezt most is alkalmazom, csak saját oldalon teszem fel a csomagajánlatokat, és láthatóan átkattintanak az emberek, tovább vizsgálják azokat az oldalakat ahol ilyen ajánlat van.
Ehhez elárulok egy extra ötletet. Tudod mindig az emberek rutinjából indulunk ki, így most is. Természetesen jöttek a megkeresések, hogy nekik a csomagajánlatból csak egyik vagy másik termék (nálam oktatás) kell, és azt valahogy meg tudjuk-e oldani. Nos ez a legjobb, amikor már így jönnek. Ilyenkor mindig a csomagajánlathoz képest kisebb kedvezményt mondtam, és szinte mindenki belement. Ezt lehet úgy is alkalmazni, hogy a csomagajánlatot reklámozod, belinkeled az ajánlatban lévő termékeket külön-külön is, és ott van egy kedvezmény, ami bár kisebb, de van rajta egy határidő.
4. Csak telefonon lehet igénybe venni az akciót + extra haszon
Ezt a stratégiát csak akkor alkalmazd, ha a célod a vevőidet jobban megismerni, és persze az ilyen piackutatáshoz van megfelelő terved is. Bizony ez egy olyan piackutatás, amit bár nem mondasz a vevőknek, de ez lesz még a haszon amellett, hogy el is tudsz adni.
A stratégia a következő:
Beleviszünk egy extra csavart, hogy igazán felfűtsd az embereket. Meghirdetsz egy akciós időszakot. Két kedvezményt fogsz adni, egyet úgy, hogy csak online vásárol és kész, egy másikat, hogy kaphat nagyobb kedvezményt, de ehhez jelentkezzen visszahívásra. Értelemszerűen a reklámanyagaidban az utóbbi nagy kedvezményt fogod reklámozni.
Több legyet ütsz egy csapásra:
- Mivel két ajánlat van, a választás miatt növeled a konverziódat. Már itt az a kérdés, hogy melyiket veszi igénybe.
- Nagyobb ajánlat esetében megérti a vásárló, hogy picit dolgoznia kell, értsd beszélni akarsz vele. Ezt még tudod is kommunikálni, hogy szeretnéd jobban megismerni a vevőidet.
- Piackutatás. Egy rapid interjút le tudsz bonyolítani a vevőiddel. Tapasztalat, hogy megfelelő kérdések esetében 100 vevővel elég beszélni, hogy még nagyobb piaci ismereted legyen. Ez pedig óriási további eredményt fog hozni számodra. Új termékötleteket, új marketing ötleteket…
- Tudtad, hogy azok a cégek, akik piackutatást végeztek, még ha alkalmanként is, több mint 10X-es növekedést tudnak felmutatni (éves), sőt a profit rátájuk átlagosan 27%-kal nagyobb. Erről bővebben ebben a Minner cikkben olvashatsz Forrás: Hinge Research.
5. Hűségprogram – A vevők fizetnek érte – Az árakciód újabb szintje
Mi lenne, ha a kedvezményt ahhoz kötnéd, hogy valaki benne van a hűségprogramban?! Eddig szuper! És mi lenne, ha ezért még fizetnének az emberek? Igen, a hűségprogram csatlakozásért! Működik, nem is akárhogyan. A tapasztalat az, hogy ezek a VIP vásárlók általában többszörösét költik el a webshopban, mint egy átlagos vásárló (2-4-szeresét/év -és akkor még a customer lifetime value-val nem is számoltunk, úgy már 20-30-szoros lehet). Tehát csak akkor jutnak a kedvezményekhez, ha előtte csatlakoztak a „klubodhoz’.
A legnagyobb ilyet az Amazon üzemelteti, de itthon is rengeteg példánk van. Itt van például a Playersroom, akiknél a csatlakozás 5000 ft/év, és így Playersclub áron vásárolhatsz, ami értelemszerűen alacsonyabb áron van, mint a nem klubtagoké. A cég még azzal is eléri a csatlakozást, hogy két árat ír ki a cipőkhöz, ruhákhoz egy rendes árat, és egy klubtagoknak szóló árat.
A cikk megjelenését a Belee Games szponzorálta, hozzájárult, hogy újabb hasznos cikk jelenjen meg a Minneren, újabb azonnal használható információt adhassak át nektek. Itt egy korábbi tartalmas közös cikkünk a témában, amit nem szabad kihagynod: A te mobilapplikációd fejlesztési és indulási stratégiája. Így lesz értelme a store-okba kerülni
Fotó: Envato License