A vállalkozósdiban ez a legnehezebb: valamit elengedni. Nos mi direkt MVP-ként indítottuk el a projekteket és amit a piac nem vett fel, vagy nekünk nem áll kézre, nos azt elengedjük, de amiben látunk potenciált a tesztek alatt, ott beletaposunk gázpedálba! További nehézségünk, amit már le is írtam többször, munka mellett és kicsit munka közben is dolgozunk a vállalkozásokon, így döntést kellett hozni, 3 projekt túl sok!
Röviden:
- Resourceful-t bezárjuk. Az MVP eredmények jók voltak, de egyszerre ennyi lovat nem tudunk megülni.
- Beerálom: A közösségi finanszírozó kampány nem teljesített jól (néhány százezer forint gyűlt össze elővásárlásban). Közben más low content book piaci kutatásunk jó irányokat mutatott. A Beerálommal 2. felvonás élő sörkóstolás lesz és sörcsomagok értékesítése. Továbbá ehhez a projekthez csaptuk a low content book gyár projektet, amiben meg is van mit fogunk gyártatni.
- Kvizzy: Már 18 000 játékos volt a kvízeken, visszatérő kvíz kitöltőkkel. Könnyen skálázható megoldással. Első bevételek már márciusban várhatóak.
A projektekről külön-külön.
Resourceful: Média-szakértő összekötő szolgáltatás
Eszter projektjéről van szó. Két cikk került fel a témában, amiben bemutattuk a vállalkozást:
- Működni fog ez egyáltalán?! Így indítom be a PR vállalkozásomat 1. rész – Business…
- Induló startup piackutatása 100% kérdőív mentesen. Mélyinterjú tippek, ötletek, eredmények
Az ötlet röviden / a vállalkozás röviden
Weboldalra, űrlapra és hírlevél rendszerre épülő digitális megoldás, amely összeköti a cikkeikhez szakértőt kereső újságírókat (és bloggereket, podcastereket, tartalomkészítőket…) és a PR megjelenésekre vágyó, nyilatkozni tudó szakértőket (például tanácsadók, szabadúszók, kkv cégvezetők…).
Mi történt eddig a Resourcefullal, a médiás összekötő oldallal? Hogyan tovább?
- Amiről már a Minneren is beszámoltunk, a külföldön működő ötlet hazai bevezetéséhez piackutatást végeztem (Eszter írja az összefoglalót), hazai sajtómunkásokkal készítettem mélyinterjúkat. A válaszaik alapján tudnák használni a megoldást, segítségükre is válna, illetve további fejlesztési ötleteket is kaptam tőlük. A piackutatás folyamatáról és az eredményeiről részletesen írtam itt.
- Elkészült a Resourceful weboldal első verziója: készült landing az újságíróknak és a szakértőknek is, részletezve hogy miért jó nekik több forrást használni/a médiában megjelenni. Nem hivatásos szövegíróként szerintem ezek egész jól sikerültek, de jelezzetek vissza bátran, ha máshogy gondoljátok – egyelőre elérhető a weboldal itt.
- A weboldallal egy kezdetleges MVP is elindult: bekötöttem a Mailerlite feliratkozást a PR megjelenést keresőknek, akik részben a Minnerről, részben Facebook hirdetésből el is kezdtek jönni. Az újságírói oldalra pedig egy egyszerű Google Űrlapot ágyaztam be amin keresztül a szakértő kereső apróhirdetéseiket feladhatják.
- Már fut egy egyszerű automatizáció Mailerlite-on, a feliratkozók egy két e-mailes üdvözlő sorozatot kapnak hogy addig is hasznos tartalommal lássam el őket, amíg nem jön nekik releváns PR lehetőség. Egyébként eddig majdnem 60 szakértő csatlakozott az e-mail listára, ami felülírta a kezdeti várakozásaimat. A személyes visszajelzéseik alapján tetszik nekik az ajánlat, az ötlet, szívesen használnák ki a lehetőséget. Az ő oldalukról valódi problémát oldana meg a Resourceful.
- Ezzel el is érkeztünk a fájó pontig: a másik oldalt, az újságírókat nem sikerült aktivizálni. Mivel, ahogy a kezdetektől gondoltam, elég zárt csoportról van szó, akiknek megvannak a maguk rutinjai, hideg e-mailekkel vagy hirdetésekkel nehezen tudom befolyásolni őket. Itt kiütközött, milyen fontos a személyes tapasztalat, piacismeret, és kapcsolati háló egy vállalkozónak. Ha 10 év újságírás után próbálom megvalósítani ezt az ötletet, valószínűleg sokkal több olyan ismerősöm lenne, akit bevonva elterjeszthetném a platform használatát. Én így külsősként ezt egyszerűen nem tudtam megoldani, bár nem lett volna lehetetlen…
- Volt több ötletünk a beindításra, többek között sajtóesemények szervezése, ahol egy fedél alá hoztunk volna több szereplőt, ebből bevételünk is lett volna. Itt viszont egy másik gyengesége ütközött ki a projektemnek: az emberi erőforrás hiánya, vagyis az, hogy 8 órában már dolgozom a Minnernél. A mindennapi munka mellett hiába tetszettek a nagyszabású ötletek mint az eseményszervezés, azok megvalósítása hétről hétre alulmaradt prioritásban.
- Akkor arra jutott a Minner, hogy munka mellett nem lehet vállalkozni? Dehogynem, hiszen sok ügyfelünk kezdi a vállalkozói pályáját az állása mellett. Itt viszont több tényező közrejátszott: főállás mellett a legtöbben szabadúszni, szolgáltatni kezdenek, a saját idejüket adják el, olyan területen amihez vagy értenek vagy alacsony a belépési küszöb. Én valamennyire egy startupba kezdtem bele egyedül, egy itthon teljesen ismeretlen, edukációt és kereslet generálást (demand generation) igénylő szolgáltatással, egy olyan területen ami ugyan érdekel, de nincs benne aktív tapasztalatom és kapcsolati hálóm.
- Ki tudná jobban megvalósítani? Minden eddigi visszajelzés megerősített, hogy ez nem egy rossz ötlet, csak nekem nincs hozzá elég kapacitásom hogy jót hozzak ki belőle. Talán a leginkább egy kisebb ügyfelekre, kkv-kra is lövő PR vagy marketing ügynökség tudná a legjobban megvalósítani, aki rendelkezik sajtós kapcsolatokkal, tud kapacitást szánni a szolgáltatás bevezetésére és elterjesztésére, és akár marketing csatornaként is tudná működtetni mint ingyenes szolgáltatás, belépő termék. Vagy egy Whitepress-hez hasonló szereplő, aki a vásárolt média piacán működik, kiegészíthetné a szolgáltatásait szerzett médiával egy Resourceful-szerű megoldással.
Beerálom – sörnapló
Donát projektje. Több cikk is kikerült már róla:
- Hozhat pénzt egy könyv, amiben szöveg sincs? 1. rész – Business GYM
- Mit szóltak a befektetők Donát sörnaplójához? Pitchversenyen voltunk – Business GYM
- Így gyűjthetsz milliókat egy nem létező termékkel
Az ötlet röviden:
Egy olyan napló/jegyzetfüzet, amibe a megkóstolt sörök adatait lehet felvinni. Az előre kész oldalkialakítás, ami a sörök értékelésének szempontjait tartalmazza, gyorsítja a sörök feljegyzését. Kényelmesebb és szórakoztatóbb, mint üres lapra jegyzetelni.
Mi történt eddig a Beerálommal, a kézműves sörnaplóval? Hogyan tovább?
Donát összefoglalója:
Bár nagyon sajnálom, hogy a Brancs kampány a karácsony közeledtével elakadt a 350 ezer forintos forgalomnál, rengeteg hasznos információt adott. De ne szaladjunk ennyire előre, először nézzük meg, mi minden történt a kampány indulása előtt.
- Nyáron teszteltük a koncepciót, értékelőlapokat, elrendezéseket. Meglepően nem volt egyszerű. A profi kóstoló lapokat nem tudja olyan használni, aki még csak érdeklődik a kézműves sörök iránt. (Pl. Ízkerék olyan komponensekkel, mint földes, virágos, fűszeres, pörkölt… ízek.) A részletes értékelőkből próbáltuk csak azokat az elemeket meghagyni, amiket egy aránylag kezdő sörkedvelő is ki tud tölteni.
- Nyár végén és ősz elején a brandinggel foglalkoztam sokat. Fiverr és Upwork grafikust is megbíztam ugyanazzal a brieffel, hogy tervezzen a készülő sörös könyvemhez és márkámhoz logót. Választottam egy szimpatikus színpalettát is, hogy tudjanak mivel dolgozni, majd amíg vártam a logó+név tipográfia munkákat én is összedobtam egy saját verziót Canva+Photoshop segítségével. Na most nem azt mondom, hogy valami zseniális grafikusi munkát hoztam össze, mert nem, de amit az alsó- és középkategóriás freelancerek leadtak, értékelhetetlen munka volt. Senkinek sem ajánlom, hogy 150 dollár alatt logót terveztessen, de ennyiért már hazai cég is megcsinálja, nem kell Upworkon keresgélni. Végül a saját koncepciómnál maradtam, szerintem a célnak megfelelő, kellemes logó lett végül.
- Ezekkel egyidőben indult két landing oldal, hírlevél feliratkozó gyűjtéshez. Az egyik a sörkedvelőket célozta, a másik az ajándékozókat, akik a párjuknak vennének sörnaplót. Sikerült több száz feliratkozót gyűjteni.
- Elkezdtem VOLNA a nyomdai ajánlatkéréseket, de rájöttem… nem tudok semmit a könyvnyomtatásról. Kötési technikák, borító kezelési eljárások, borítófajták, papírfajták (műnyomó, ofszet, 90gr, 110gr, 150gr, stb…), színes vs fekete fehér nyomtatás. Volt minek utánanézni és tanácsokat kérni. Pár kör után azért kialakult bennem egy elképzelés a termékről, hogy ami szerintem megfelelő minőség lenne, az körülbelül milyen paraméterekkel kerülhet a nyomdához.
- Az árajánlatok után jött az árazás, hiszen a Brancs kampányhoz ez is kell. Itt már bőven az őszben jártunk, kezdett fogyni az idő. A low content bookok elég széles skálán mozognak, vannak igényes határidőnaplók 2-3 ezer forintért is, „kézműves” kisvállalkozók által gyártott termékek, pl bakancslista, akad 7-8 ezerért is, de nagyon profi határidőnapló is van 10 ezer fölött. Ezek alapján belőttünk egy középosztályt a kisker árnak, 4-5 ezer forintot a két mérethez. Ez nem csak piaci alapon jött ki, hanem a gyártási+marketing költségek miatt sem gondolkodhattunk ennél sokkal alacsonyabb árban.
Elindult a Brancs kampány tervezése és feltöltése. Prototípust először nem volt időm gyártatni, aztán annyira drága lett volna, hogy egyszerűen letettem róla. Maradt a Photoshop és a mockupok. Tudom, így valós helyzetekben nem tudtam a Beerálomot megmutatni, de szerintem jól sikerültek. Többen meglepődtek, hogy nem valódi fotókat raktam ki. A landing oldalakon használt szövegeket jól fel lehetett itt is használni, gyártottam pár kreatívot, majd jött a következő nagy falat: a csomagok. A közösségi finanszírozásban az elővásárlók csomagokat kapnak az egyedi termékek mellé, amik általában még nagyobb kedvezményeket adnak. Kezdetben a csoportos ajánlatot találtam ki és 2 ajándékcsomagot a 2 mérethez. (Bennük sörökkel és gravírozott sörnyitóval.)
Amikor ezek nagyjából összeálltak feltöltöttem a Brancs oldalt, termékleírásokat, képeket, szövegeket, árakat és elindult a nyilvános kampány (így kell egy ilyet összerakni). Az indulásról ment ki hírlevél, facebook posztok, és ahogy tudtunk hirdetést is indítottuk a sörkedvelő+ajándékozó célcsoportokra. Az első napokban elég jól gyűltek a vásárlók, pár nap alatt 8%-on álltunk, azt hittem simán megleszünk a 40 nap alatt. Aztán KOPP. 8%-on teljesen megállt a kampány.
Gyártottunk egy kis tartalmat, csináltunk jobb hirdetéseket, és felkerült egy új koncepció a termékekhez. A sima csoportos rendelés helyett sörkóstolót lehet szervezni otthon a haverokkal VAGY lehet jönni olyan kóstolóra, amit én tartok. Ehhez a kóstoló csapat kap 5 Beerálom könyvet és 12-18 db kézműves sört. A sörválogatásnak lehet variációkat is megadni pl. gyümölcsös sörök, szűretlen IPA, APA jellegű sörök, teljesen vegyes kombó vagy minél extrémebb ízek. Ezek egyrészt egész jól elkezdtek pörögni, másrészt a nagy összeg miatt a forgalmon is sokat dobtak (ez jó jel későbbre). December elején ezzel újra megindult a kampány és 22%-ig ment. Itt tartunk jelenleg.
Hasznos infók egy kampányból:
Elsőként is nagyon jól kijött az, hogy az első 30-40 nap alatt, kerekítsük egy hónapra, milyen forgalmat lehet elérni a termékkel. Ez egy olyan adat, amivel a következő hetekben meg tudok keresni főzdéket, kereskedőket és számokkal alátámasztani az együttműködést. Megtudtuk, hogy az adott marketing budget mire képes és az elköltött hirdetési összeggel mekkora forgalmat, így aztán hasznot tudunk elérni. A jövőbeli árazás így még pontosabb lehet, hiszen láttuk kb. mennyibe került egy vásárló.
Ami még jó lenne: mivel a Brancs nem egy saját előrendelői oldal, semmit nem tudunk mérni. Remélhetőleg majd segítenek nekünk ezekkel, de amikor ezt írom még nem tudjuk az emberek az oldal megnyitás után mennyit töltöttek ott, meddig jutottak, mi ijeszthette el őket. A megtekintés és a kattintás hatalmas volt a vásárlók számához képest. Valami megölte a konverziót. Ez lehet például a rosszul belőtt ár, de lehet a közösségi finanszírozás ismeretlensége itthon. Sokan egyszerűen nem érdeklődnek egy még nem létező termék iránt, de sima webshopban lehet, vásároltak volna.
Szintén hasznos adat a forgalom megoszlása. A Minneres szavazáson is az A6 jött ki győztesként, de Milán és én is szerettük az A5 ötletét, mert „termékesebb”, kézzelfoghatóbb, a nagyobb méret. Az eladott darabszámok alapján viszont tényleg ki kell nyírni az A5-öt és csak a kisebb könyvvel továbbmenni. Nagyon jól fogytak a kóstoló csomagok és a kóstoló tartás a könyvekkel együtt is egy szuper szolgáltatás, amit legkésőbb tavaszra szeretnék élesben elindítani.
Hogyan tovább?
A Beerálomot, mint terméket nem adtam fel, de ahogy azt már a kezdetektől gondoltam, csak egy kiegészítés lesz a sörök mellett. Szeretnék viszonteladói kapcsolatba lépni főzdékkel vagy egy nagy webshoppal, hogy egyszerűbb legyen a logisztika. Bevallom utálom a logisztikát, ezért szívem szerint dropshippelném a söröket kisebb árrésért cserébe. Elvégre van szereplő, akinek már minden folyamata kiépült, tök jó lenne, ha bedobná a könyveimet a csomagokba a sörök mellé. A meglévő szereplőkhöz a csomag ajánlataikba is szeretnék minél több helyen bekerülni. Jól kijött a Brancs kampányban, hogy sok sörrel együtt könnyebb eladni az értékelőfüzetet.
Amit viszont még idén ki fogunk próbálni, az a többféle low content book. Persze ezek már nem Beerálom brand alatt. Prémium termékkel lőni egy niche piacra nem veszélytelen, olyan piacokban kell gondolkodni, ahol eleve nagyon fizetőképes a közönség (pl. üzleti témák vállalkozóknak) vagy olcsóbb könyvet kell csinálni (pl. spirálozva, keménykötés helyett). Az olcsóbb, így szélesebb kört elérő és a drága, de jobban pozícionált termékben is van fantázia. Jöhetnek a Minner üzleti low content könyvei?
Kvizzy – kvízportál
Milán összefoglalója:
Az én projektem. Hármunk közül a legkésőbb gyújtottam be a rakétákat, de úgy látszik a legtávolabb sikerült jutni. A piacra jól illeszkedő szolgáltatást sikerült kitalálni. A cikkek erről a projektről:
- Így indítok be egy kvízoldal vállalkozást 1. rész – Business GYM
- TikTok hack 40K követőig. Üzleti titkok a tanácsadáson – Minner üzleti vlog #3
Az ötlet röviden:
Egy folyamatosan frissülő kvízportál, ahol belső csapat készíti a feladványokat. No-code rendszerre épül, vagyis itt chatbot rendszert használunk a vállalkozás elindításakor (Messengerben lehet játszani). Közelebb áll egy tartalomkészítő oldalhoz, mint egy játékoldalhoz a vállalkozás, a cél a figyelem megszerzése, megtartása és monetizálása.
Mi történt eddig a Kvizzy kvízoldallal? Hogyan tovább?
Egészen december elejéig kellett várni, hogy érdemben tudjak foglalkozni a kvízekkel a Minneres melók mellett. Aztán meg is jött a lendület hozzá.
- Szeptemberben elkészült a kvizzy.hu oldal, hogy valahová tudjam terelni a látogatókat. Ez egy abszolút MVP weboldal, tehát nem a tökéletességre törekedtem (még), csak fusson. Kellett is, mert kiderült, hogy a chatbot kvízeknél a legjobb kitöltési eredményt akkor érem el, ha weboldalra terelem és ott kattintanak a kvízre az emberek.
- Szeptemberben elkészült az első kvíz, októberben még készült, aztán 1 hónap semmi.
- Decemberben a megyei kvízekkel robbantottam, ahol is hamar megyénként elértem a 3-5 ezer kitöltőt.
- Bár próbálkoztam közösségi médiával, és legalább terv is megvan, de nagy eredményt nem értem el. Csak hirdetésekkel és a chatbot kvízekben lévő linkkel navigáltam a felhasználókat.
- 18 000 kvízjátékos volt már az oldalon! Bár az 50 000-es céltól még elvileg messze vagyok, de exponenciálisan tudom feltornázni. Most új KPI-om is lett (mérhető célom). 500 000 játékos 2023 decemberig és 22 000 aktív játékos, aki heti szinten kér játékot (lesz ilyen opció).
Hogyan tovább?
- Kiderült, hogy a tartalomkészítőknek is jó lehet a platform. Tehát együttműködve bloggerekkel, YouTuberekkel, podcasterekkel el tudjuk érni, hogy ők nézettséget, ismertséget növeljenek a Kvizzy-s kvízekkel, mi pedig ezért tudunk pénzt kérni tőlük és kedvezményt tudunk biztosítani, ha ők maguk elkészítik a kvízt.
- A vállalkozás napi teendőihez szükségem lesz egy új munkatársra, aki csak a Kvizzy-vel foglalkozik. Kvízek készítése és social media posztok gyártása.
- 2023. februárjában a chatbot kvíz rendszerben (Manychat – kvízsablon itt) beállítjuk, hogy lehet heti szinten friss kvízt kérni, a pontozási és ajánlási rendszert kiépítjük jobban.
- 2023. március-április: A fapados weboldalt fel kell váltsa egy „szexibb” weboldal és a chatbot kvízek mellett a weboldalon kattintható kvízek is helyet kapnak.
- 2023. márciusában elindul a szponzor szerzési kampány. Egy nagyobb kvízkampányra keresünk majd 10 szponzort, reklámozót, és ezzel az első bevételek is meglesznek a cégnél.
- 2023. márciusában több TikTok live-ot is kell készítenünk, és megerősíteni ezt a marketingcsatornát.
- Nos ezeket így leírva már látom ez nem fog menni + 1 ember nélkül. Meg kell hirdetni!