Így áruld a terméked kézművesként, termelőként online és fűszerezd meg az eladásokat offline

Dátum

Megosztás

Szakmai berkekben már külön kategóriaként kezelik az e-kereskedelemben a kézműves piacot. Ennek egyik oka, hogy a nagy piaci szereplők a nagy márkák felé fordulnak, a kis darabszámmal dolgozó kézműveseket maximum a piactereikre tudják terelni. A termelőkre pedig még kevésbé fókuszálnak. Mi ez, ha nem egy lehetőség! Ha te is szeretnéd értékesíteni a termékedet online és stabilabb bevételi forrást szerezni, akkor ez a cikk neked szól! 

Piacozás vs online kereskedelem

Anno a 2020-as pandémia mutatott rá legjobban, hogy mennyire más a fogyasztó rutinja egy piacon való vásárlás közben és az online térben való vásárláskor: a kézművesek, termelők megrohamozták a piactereket. Ám ezek a piacterek nem voltak felkészülve arra, hogy ennyi szereplőt ellássanak megrendeléssel, sőt, a fogyasztók sem úgy keresik a termékeket online, ahogy azt élőben teszik. 

Amikor a piacok, vásárok bezártak a pandémia idején, a kézművesek is az online térbe vándoroltak. Főleg az online piactereket választották (mint a Meska) és nem saját oldalt húztak fel. De az online sikerek elmaradtak, mert míg egy fizikai piacon legalább 10 percig ott van a vevő és nagyobb figyelmet szentel egy árusnak, addig az online piactéren átlagosan 3-6 percig nézelődnek. Kevesebb a minőségi figyelem ami a kézműves felé irányul, és ez meg is oszlik a sok eladó között. 

A kézművesek saját weboldalba nem vágtak bele, hiszen azt nagy erőforrásnak gondolták (pl. sajt, szörp, kolbász…), vagy ha bele is vágtak, a marketingbe beletört a bicskájuk. Miért? Online kereskedelemnél napi 100-300 weboldal látogató legalább kell ahhoz, hogy megfelelő forgalmad legyen (erről ebben a hanganyagban beszélek)

Ha tehát a piactereket vizsgáljuk, mint online értékesítési csatorna, akkor

előnye, hogy

  • kis mértékben kell a marketinggel foglalkozni
  • nem szükséges mélyebb technikai, digitális tudás
  • tud egy meghatározott szintű cash-flowt adni,
  • onnan is jön plusz forgalom, megrendelés

ellenben hátránya, hogy

  • nehéz kitűnni a tömegből
  • nem tudjuk befolyásolni a forgalom volumenét, megrendelések számát

Én nem azt mondom, hogy ne legyél fent az online piactereken. Az is egy disztribúciós csatorna, viszont stratégiai szinten menjünk olyan terepre, ahol mi irányítunk. 

Kell-e webshop? A fő kérdés

Sok gerilla megoldást látunk, például sok a csak közösségi oldalon működő kézműves vállalkozó. A Facebook, Tiktok, Instagram fiók sajnos ki van téve annak, hogy letiltják, elveszik, aztán oda a biznisz. Egy saját domain, egy saját webshop esetében zavartalanul mehet az értékesítés, és nincs az a kockázat, hogy elveszik tőlünk. 

A pandémia idején volt egy nagy boom, amikor sokan megtalálták az előfizetéses webshop motorokat. Több kézműves, termelő is meglátta a fantáziát benne. Nem csoda, egyből ugrottak egy nagyot digitalizációban és online is ki tudták szolgálni a vásárlóikat. 

Ilyen például a Minneren már bemutatott Shoptet (kezdeti lépések útmutató itt). Weboldal, rendelési felület, online számlázás kapcsolat, online fizetési megoldások… és még sorolhatnám mennyi funkciót kapunk meg úgy, hogy 

nem kell programozói, fejlesztői tudás  egy webshop létrehozásához. 

Munkatársam mikor készítette a cikket (direkt olyanra bíztam, aki még ilyet nem csinált), azt mondta, hogy a Kipróbálom gombra kattintás után lényegében ott volt a webshopja, már csak finomhangolni kellett. 

Lehetőséged van sablonokból kiindulni, amit természetesen egyedire tudsz szabni, de máris megkönnyíti a dolgodat. Lásd az alábbi képen. 

Tudom mire gondolsz! Rendben, könnyű létrehozni a webáruházat, de van még sok feladat, többek között általános szerződési feltételek (ÁSZF), adatvédelmi tájékoztató (GDPR) elkészítése. Azért is ajánljuk a Shoptet-et, mert rendelkezésedre bocsátanak ÁSZF és GDPR sablont, ami igazán jó sorvezető lesz számodra. 

Természetesen saját domain-re, webcímre történik meg a regisztrációd, tehát a vásárlóid a te általad választott néven fognak majd megtalálni. A Shoptet a weboldal-rendszert, webshopmotort nyújtja számodra. Nagyon sok használati útmutatót, beállítási lépéseket láthatsz a weboldalukon, képernyőképekkel, ami segíti a rendszer használatát. Továbbá lehetőséged van kérdezni is szakértőktől. Ugyanaz a célotok, működő webshopod legyen, és menjenek az eladások! 

Honnan lesz vevő? 

Míg offline a vevők úgy találtak meg, hogy elmentek a piacra, és maximum ott helyben versenyeztél a többi árussal, addig itt most nagyobb piacra mész, ahol nagyobb a verseny, mások a játékszabályok. Használd ki azt, hogy kicsi vagy! A vevők közelebb éreznek magukhoz. Akár a közösségi média kommunikációt nézzük, ott is előnyben lehetsz, akár például az értékeléseket, nagyobb eséllyel el tudod érni, hogy adjanak számodra, ami rásegít az eladásra (lejjebb lesz erről szó). 

Térjünk vissza a vevőszerzésre. Innentől fogva annak kell a szemed előtt lebegnie, hogy ide bizony látogatókat kell terelni. Tudom, hogy elsőre fájdalmasnak és időigényesnek tűnhet a digitalizáció, ez a sok online feladat. Ám gondolj bele abba, hogy pont ez ad egy magasabb belépési küszöböt, ami miatt aki ezt átlépi, sokkal nagyobb lehetőség tárul elé. 

Ami segíthet a marketingedben (először legyen kész a webáruház, legyen hová terelni a vevőket!):

  • Helyi vállalkozóként a lokális Google Ads hirdetés segíteni fog. A megfelelő keresőszavakat beállítva már azok fogják látni a hirdetésed, akik nagyobb vásárlási szándékkal rendelkeznek. Mivel nem országosan hirdetsz, így kisebb reklámbüdzsé is elég. 
  • Állítsd be a Google shopping-ot, így a keresési találatok között már a termékek között is ott lehetsz
  • Facebook marketing – Ahogy említettem használd ki a marketingben, hogy kicsi vagy, hogy közelebb állsz a fogyasztóhoz. Barátibb szövegeid legyenek, bátran poénkodj, posztjaidban legyél lelkes. 
  • Tiktok marketing – ha igazán bevállalós vagy, akkor ki kell próbálnod. A videók gyártása, időráfordítás lesz a legnagyobb költséged. Óriási ismertségre és persze forgalomra is szert tudsz tenni. Ha nem megy neked, akkor szerezz a környékeden egy fiatalt, beszéld rá! 

Értékelések. Ezzel tudsz küzdeni a nagyok ellen

Tapasztalataink alapján a kisvállalkozások nagyobb eséllyel el tudják érni a vevőknél, hogy értékeljék a vásárlást, a termékeket. Az online vásárlás fontos érintési pontja, hogy a fogyasztó vásárlás előtt átnézi az értékeléseket. 

  • Kérd meg a vevőidet, hogy értékeljenek. Ha minden nap szerzel egy értékelést, akkor a felső 1%-ba kerülsz. A Shoptet rendszerében könnyedén tudod gyűjteni az értékeléseket. 
  • Posztold ki a közösségi médiában az értékeléseket (tudod lelkesedés!), akár heti 1 ilyen poszt kikerülhet. Érdemes Canva.com-on megszerkeszteni, és természetesen a poszthoz belinkelni az adott terméket, amit a vevő vett. 

Kellenek a jó képek? Hogyan gyártsam le őket? 

Ez nem is kérdés! Felmerülhet benned viszont az, hogy hogyan is lesz annyi temérdek képed. Itt van például Beh Mariann vállalkozása, a Bazsalikomos kert. Ő három havonta elmegy egy fotóshoz, elkészítik a képeket, és máris 3 hónapra elegendő képe van, amit meg tud osztani közösségi média felületein. 

Marketing ötlet – 2in1 reklám, partnermarketing

Milyen jó, hogy a webshop-rendszert ilyen könnyen megoldjuk. A marketing már kicsit nehezebb, de ne ess kétségbe. Javaslom, hogy keress olyan piaci szereplőket, akár többet is, akikkel közösen tudtok reklámozni. Amolyan kollaborációs marketinget értek alatta. 

  • Lehet közös terméket létrehozni, ez lenne a legjobb. 
  • Lehet közös ajánlatot, csomagajánlatot létrehozni.
  • Közös kommunikációt, egymást ajánlani, erősíteni. 
  • Közös online live adásokat indítani. 

Ezzel eléred, hogy úgy érezzék az emberek, hogy itt történik valami. Továbbá oda-vissza ajánlásnak is mondhatnánk ezt, a vevőiteket tudjátok cirkuláltatni. Úgy adsz újat, hogy közben nem kell termékkört bővítened. A közös posztokkal pedig igazán új színt visztek a kommunikációtokba.  

Irány az online tér! 

Kattints ide, próbáld ki a Shoptet webáruház rendszert. Ismerd meg a felületet, kattintsd végig a beállítási lehetőségeket, csinálj próba feltöltéseket… Aztán beindul a digitalizációs program a vállalkozásodban! Majd küldd el a webshopod, kíváncsiak vagyunk rá! 

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!