Így használj GIF-eket a marketingedben

Dátum

Megosztás

A Messenger üzenetek, Facebook kommentek, közvetlen és sokszor poénos online kommunikáció koronázatlan királyai a gifek. Kifejezhetnek humoros reakciót a haverokkal közös csoport beszélgetésben, vagy jelenthetnek támpontot a munkavállalókkal való kapcsolattartásban. Ha tagja vagy a Minner Extra Facebook csoportnak, akkor biztosan tőlünk is láttál már ikonikus Office jelenettel illusztrált posztot. De gondoltál már arra, hogyan emelheti magasabb szintre az online marketingedet ez a könnyed formátum? Olvass tovább, összegyűjtöttük mit kell tudnod a gif marketingről!

Hogy mi az a gif, talán nem szükséges ragozni – aki járt az interneten az elmúlt tíz évben, találkozott vele valamilyen formában. Röviden, a GIF animált kép tárolására alkalmas fájlformátum. Könnyen megosztható, pár másodperces videó (oké, technikailag nem videó, inkább animált képek), ami automatikusan és folyamatosan lejátszódik. Videó formátumhoz képest kis méretének köszönhetően a használata nem lassítja a weboldalad, és mobilbarát is. 

Gif vagy matrica (sticker)? 

A stickerek, matricák szintén GIF formátumú képek, amelyek háttere (minimum 20%) transzparens. Az átlátszósága miatt nemcsak önmagukban használhatóak, de egy képre ráhelyezve adhatnak annak egy extra hangulatot. Leggyakrabban Instagram sztorikban találkozhatsz matricával. Az egyszerűség kedvéért a cikk további részében a gifek alatt értjük a klasszikus gifet és a matricát is. 

Példa a matricákra

Miért érdemes gifeket használnod az online marketingedben?

Ennyi felvezető után térjünk is rá a lényegre: van helye a gifeknek a marketingben? 

Ne aggódj, nem kötelező vicces sitcom jeleneteket tenned a weboldaladra, viszont ha vannak képi és videós anyagaid, akkor szinte biztosan ki tudod használni a gif formátumot is, ugyanis:

  • izgalmasabb, mint egy állókép, így vonzza a tekintetet
  • az emberek imádják őket (a Giphy felhasználói naponta 10 milliárd gif-szerű tartalmat küldenek!)
  • a mozgóképet az agy könnyebben dolgozza fel, mint a szöveget – effektívebben tudsz így információt, például instrukciókat átadni
  • jobban mobilra optimalizált formátum, mint egy beágyazott videó
  • a Minner Hotjar elemzése szerint sokáig nézik a gifeket a látogatók

Hol használhatsz gifeket?

Most biztos az jár a fejedben:

“Oké, meggyőztetek, jók a gifek. De mégis hol tudom használni őket?”

Olvass tovább, hozunk jó pár ötletet, ami reméljük, jó inspiráció lesz, hogy neked is beinduljanak a fogaskerekek a fejedben!

Közösségi média

Az első és legegyértelműbb helye a gifeknek a közösségi média. Ha egyébként is humoros, közvetlen stílusban kommunikálsz, illik a márkádhoz egy-egy mém például, akkor bátran használj jól ismert vicces gifeket a Facebook posztjaid (vagy tweetjeid, ha jelen vagy a Twitteren) illusztrálásához. Facebook csoportokban, illetve kommentekben is használhatod őket, integrálva van ráadásul a Giphy kereső, hogy azonnal tudj böngészni a legjobb reakciók között. 

Instagram vagy Facebook történet posztolásakor is könnyen kereshetsz gifeket, amikkel illusztrálhatod a mondandódat. Kereshetsz más alkotók matricái közül a tartalmadhoz illőt, de szuper lehetőség márkázott gifek illetve matricák készítése is. Egy Giphy brand account létrehozásával a saját márkázott matricáid is elérhetőek lesznek a Giphy keresőiben, így többek között az Instagram sztoridhoz is hozzáadhatod őket – a lelkes fogyasztóidról nem is beszélve!

E-mail marketing

Használj gifeket az e-mail marketingedben! Könnyen megragadhatod vele a figyelmet, izgalmas vizuális élményt nyújt az írott szöveg mellett, ráadásul kis mérete miatt nem lassítja az e-mail betöltését, ami fontos szempont a sikeres e-mail marketingnél. 

Persze, itt is használhatsz vicces reakció gifeket, de gondolkodj saját tartalomban is: kereskedőként például a termékeidről illeszthetsz be gifet. Képzeld el például, hogy egy termék minta- vagy színvariációi váltakoznak a gifen, bemutatva ezzel a kínálat széles skáláját vagy a használat egyes lépéseit szemléltetik a gif képkockái.

Nem muszáj a terméket “mozgósítani”, használhatsz villogó vagy egyéb módon animált feliratokat, visszaszámlálást, vagy a logód animált változatát az e-mail fejlécében. 

Kép forrása: wyzowl.com

Amit tarts észben: a gifek, ahogy az e-mailbe helyezett képek is, nem biztos hogy mindenkinél, minden e-mail olvasóban, vagy bármilyen minőségű internetkapcsolattal megjelennek! Ha az üzeneted értelmezéséhez elengedhetetlen a gif vagy a kép, akkor mindenképp állíts be alt-textet – ez olvasható lesz, ha a vizuális elem nem tölt be (ráadásul ezzel akadálymentesíted is az e-mailed, ezt a szöveget használják a képernyőolvasó programok, amit a vakok és gyengénlátók használnak). 

Blogposzt, oktató tartalom

Hallottad már, hogy “egy kép többet mond ezer szónál”, hát még, ha animált képről beszélünk!

Képeket sokkal gyorsabban dolgoz fel az agyunk, mint olvasott szöveget

– ezért ha bonyolult információt, többlépéses instrukciót, bármilyen “hogyan csináld” tartalmat akarsz átadni, segítségedre lesznek a gifek! 

Weboldalak és termékoldalak

Egy giffel a terméket több nézőpontból, több szemszögből be tudod mutatni, egy izgalmas, dinamikus elemmel ami vonzza a tekintetet. A főoldalon a “hajtás feletti” rész, azaz az azonnal betöltődő, görgetés vagy kattintás nélkül látható terület a legtöbbet látott része a weboldaladnak – ha ide gifet teszel, akkor azzal kvázi megtöbbszörözöd ezt a területet, sokkal több információt tudsz átadni ugyanannyi helyen. 

A termékoldalon úgyszintén jobban be tudod mutatni a termékeket giffel, anélkül hogy az oldal töltési sebességét beágyazott videókkal lassítanád. Megmutathatod a terméket működés közben, például egy ruha esését ahogy mozog a viselője, vagy a többféle módot, ahogy a terméket elhelyezheted (például ugyanazt a kanapét többféle stílusú nappaliban). Ezt a megoldást Milán is alkalmazta az ire.hu-n, nézd meg ide kattintva!

Még több ötlet, ha még nem szárnyalna a kreativitásod…

  • Használj gifeket magadról / csapattársaidról a Rólunk oldalon, vagy szerzői profilodon ha van ilyen
  • Készíts animált verziót a logódból, amit aztán használj e-mailben, landoló oldalon, stb.
  • Használj gifeket a marketing kampányod landoló oldalán, hogy megragadd és megtartsd a figyelmet
  • Állókép helyett tegyél gifet a hirdetéseidbe
  • Közösségi finanszírozó kampányban, például Kickstarteren használj gifeket a terméked bemutatására
  • Ismert arc vagy a területeden? Készíts reakció gifeket saját magadról, amit a követőid használhatnak Messenger üzenetekben, kommentekben, saját Instagram sztorijaikban…
  • Tegyél gifeket a chatbot folyamataidba, hogy közvetlenebbé tedd a hangnemet

Hogyan készíts gifeket?

Ha már ismert, elterjedt gifeket használnál az online kommunikációd színesítésére, ilyeneket könnyen találhatsz az elterjedt gif keresőkben, mint például a Giphy, Gfycat, vagy a Tenor. Ezek egyike gyakran integrálva is van a közösségi média oldalakba és csevegő alkalmazásokba, így például Messengeren, Instagram sztoriban, Facebook kommentben (sőt hamarosan TikTokon is) egyenesen a gif kereső alkalmazások médiatárjából választhatod ki a kedvenc gifed, nem kell semmit a saját eszközödre letölteni és feltölteni. 

A híres sorozatokból, YouTube videókból készült gifek használata azonban szerzői jogi szempontból kérdésesek, hirdetésekben, direkt reklámcéllal nem javasolnánk, hogy ilyet használjatok. Sőt, sok esetben egy vicces Office jelenet nem is fog illeni a mondandódhoz vagy a márkád stílusához. Ezért érdemes saját gifeket készíteni – ezt megteheted profi programokkal, például Photoshoppal, vagy egyszerűbb megoldásokkal is.

Váltakozó állóképekből stop motion jellegű gifet tudsz készíteni – mint például a fentebb említett egy termék váltakozó színekben ötlet. Ilyenkor a gifben váltakozó képeket kell előre elkészítened, majd a fotókból a Giphy-n keresztül készíthetsz animációt. A Giphy GIF Maker-ben válaszd ki a baloldali GIF opciót, és válaszd ki az első jpg vagy png képedet. Itt egyszerre csak egy képet fog engedni kiválasztani, de miután azt feltöltötted, a kép alatti “Add more images” gombra kattintva kiválaszthatod a többi képkockát, majd beállíthatod a váltakozás gyorsaságát, feliratozhatod a gifedet stb. A végeredményt töltsd le, ha saját felhasználásra szánod, vagy töltsd fel a márkád Giphy csatornájára ha azt szeretnéd hogy a Giphy keresőben bárki számára elérhető legyen!

Videó részletekből is készíthetsz gifet! A már említett Giphy GIF maker is alkalmas erre, de a többi gif kereső, a Gfycat, vagy a Tenor is nyújt ilyen opciót, a Google-ben keresve pedig számtalan további opciót találsz. Ezekbe a programokba saját videófájlt is feltölthetsz, vagy már publikált YouTube videó linkjét is megadhatod, amíg az 100 MB-nél kisebb és 10 percnél rövidebb. 

Forrás: Giphy

Ez jó volt! Van még ilyen tartalom?

Sólyom Eszter
Sólyom Eszter
A MinnerAkadémia színfalai mögött azon dolgozom, hogy a legfontosabb információk a lehető legjobb minőségben jussanak el hozzád. A Minneren előszeretettel írok cégkultúráról, társadalmi felelősségvállalásról, szervezetfejlesztésről.

A fiataloknak NEM ELÉG egy munkahely – Vigyázz töröl a Gmail – Kövesd az IKEA példáját – Hírszemle

Az IKEA szülőket ünneplő, "büszkén második legjobb" kampányával kezdjük a Hírszemle adást. Beszéltünk a hírről, ami szerint a Gmail hamarosan törölni fogja a 2...

Ugyanazt árulom. Miért fog engem választani a vevő? – Vállalkozói attitűd 3. rész

Konkurencia mindig lesz, na de mi alapján érhető el, hogy minket válasszon a vevő a másik cég helyett, miközben ugyanazt áruljuk? Ahogy más üzleti...
00:41:26

Csődbe ment az antikapitalista – AI startup lufi – Ruhamegsemmisítés VS EU – Hírszemle

A mai Hírszemle podcastban beszélgettünk a Twitter új CEO-járól, Linda Yaccarinoról: zseniális választás hirdetési díjakért küzdő cégnek a hirdetési tapasztalata miatt, vagy az üvegszikla...

Miért éri meg átállni a GA4-re? [+ esettanulmány]

“Úgy hiányzik a GA4 átállás mint egy hasbarúgás!” - mondta az egyik ügyfelünk. Sokaknak valami hasonló jut eszébe, amikor szembesül a migráció gondolatával. Szinte...

Lidl digitális árak, Bud Light szivárványbotrány – Hírszemle

A mai Hírszemle adásban foglalkoztunk a Lidl új, digitális árcímkéivel. Vajon ez lehetőséget ad majd, hogy a kereskedelmi lánc dinamikus árazást vezessen be? Drágább...
00:34:11

Pontosabb Facebook célzás, remarketing, organikus elérés – Minner meeting

Te is tapasztaltad már, hogy a Facebook hirdetések nem teljesítenek olyan jól? Nos húzzunk le talán egy utolsó bőrt a Fb hirdetésekről, vagy legalább...

Az AI újra kitalálta a nagy márkák neveit. Ikea, Netflix, Fanta, Nespresso, Foodora

Hogy nézne ki a világ, ha a globálisan ismert márkákat nem az alapítóik, hanem a mesterséges intelligencia nevezte volna el? Néhány napja debütált a...

Mobilfox Member vagy? Regisztráltál már a Woltra? A Tiktok Alza.huuuu-i. Mi ez az egész?

A Tiktok felhasználók elkezdték nyomozni, hogy mi az a Mobilfox Member és mire jó nekik. A Mobilfoxosok néha már-már kínos videókat is készítettek az...