Nagy fába vágjuk a fejszénket, de legalább izgalmas lesz! A „Hogyan indíts el egy digitális vállalkozást?” kérdésre ez az anyagunk nagy segítségedre lesz. Akkor is érdemes átolvasnod, ha nem ebbe akarsz belevágni, mert segít rávezetni a vállalkozói gondolkodásra, a vállalkozói attitűd megszerzésére. Ez a cikk azért is lesz igazán különleges, mert mindent leírtunk, ami alapján 2 hónapja elkezdtük egy ilyen oldal megvalósítását. DE, fontosnak tartottuk, hogy minden körülményt, információt megosszunk veled, természetesen a megszokott Minner alapossággal, lelkesedéssel. Ezért sok edukáló információdús anyagot láthatsz.
Néhány fontos instrukció, linkek, amik jól jöhetnek még neked!
- A 0. lépés az üzleti terv volt, amit nagyrészt megtalálsz abban a cikkben, amit MOST olvasol.
- 2021 júliusában Youtube sorozatban mutatjuk meg ennek az üzleti ötletnek, tervnek a megvalósítását. Itt megtalálod a videókat, cikkeket, podcastokat: Vállalkozás indítás: Piactér születik üzleti esettanulmány
- Az ire.hu a piactér, amit megvalósítunk éppen.
Röviden az üzleti ötlet:
A Minner 2021-es ötletei között találkozhattál már vele, hiszen ez a 2021-es 5. üzleti ötlet: Újgenerációs termékkereső oldal, piactér, határok nélkül
Ez egy általános leírás lesz, nem írunk kategóriát, így egyszerűen magadra tudod adaptálni. A favi.hu bútorkeresőhöz hasonló, új generációs termékkereső oldal létrehozása. Nagyon pontos keresést ad az oldal, az adott termékkategórián belül (pl. kanapék esetében hány személyes).Csak hogy el tudd képzelni, néhány kategória ötlet (tehát ezeknek csak egyikét találják meg a felhasználók nálad):
- elektromos kerékpárok, vagy rollerek (céges adókedvezmény miatt ez még jó is lehet),
- társasjáték (mint ők),
- csak háztartási gépek,
- csak natúr kozmetikumok,
- csak környezettudatos termékek (úúú ez jó, ez jó!, még az Amazon is lájkolná, éppen most derült ki, ebbe az irányba nyit jobban).
- Időseknek szóló termékkereső, sőt, igazodva ahhoz, hogy nagyobb betűk legyenek és egyéb hasznos funkciókat beletenni, ami megkönnyíti az idősebb generáció vásárlását. Persze nem egy trendi biznisz, mondjuk a piactér az, de a célcsoportot nem tekintjük annyira trendinek, pedig náluk van a pénz!
- plusz ötlet a podcastban! Megéri meghallgatni (lejjebb találod)!
A cikk hosszú lett, így felmondtuk podcastban is!
Extra információkat is hallhatsz benne, mindenképpen hallasd meg a cikk elolvasása mellett!
Spotify-on itt éred el, Apple Podcast-ben itt éred el. Vagy az alábbi lejátszón is el tudod indítani a hanganyagot:
Így nem szabad gondolkodnunk
„Ez annyira jó, hogy magától beindul„
Vállalkozóként így, ezzel a gondolattal nem indulunk neki. Ha annyira beüt majd, az csak jó, és örülhetünk majd neki, sőt pezsgőt bontunk. Viszont abból kell kiindulni, hogy nehezen indul be, amire fel kell készülnünk. Ez egy digitális biznisz, a látogatók hozzák a profitot, ezt akár magunkra is tetováltathatnánk, erre fókuszálnunk kell.
„Lefejleszti egy ismerős”
A probléma, hogy egyrészt ismerős. Az gond lesz később! Miért? Mert valószínűleg ingyen, vagy kedvezményesen csinálja meg nekünk és így egy idő után teher is lehet számára. Nekünk prioritás, neki nem annyira fontos. Ebből konfliktus lehet, nem egy ilyet láttunk. Egyébként alapból is nehéz jó webest találni, ne nehezítsük meg a saját dolgunkat. Plusz, a teszteléshez és az elinduláshoz bőven elég egy WordPress rendszerre épülő weboldal, szinte levesszük készen a „polcról”. Szép is és még működik is.
+tipp: A lehető legtöbb információt össze kell gyűjtenünk az adott területtel, vállalkozással kapcsolatban. (pl. itt a WP).
„Minden kategória legyen benne”
Első körben egészen biztosan hiba lenne így elindulni. Még az Amazon is csak könyvértékesítéssel kezdett anno. Ez most is érvényes lenne, ha Jeff Bezos ebben a pillanatban találná ki az Amazont. Majd később lehet bővülni, sőt még a látogatók, az emberek is trendinek fognak minket tartani. Lejjebb van egy külön bekezdésben, hogy 1000 termék helyett csak 100. Ezt azért is javasoljuk, mert már a termékgondozásnál, termékleírások készítésénél rájössz a sok termékkel gond van, főleg ha belevesszük a folyamatos importálást, termékfigyelést. Ezért a javaslatunk mindenképpen maradj maximum 2-3 fő kategóriánál.
„Egyszer beindul, és nem kell vele foglalkoznunk”
Sajnos ez nem így működik. Na jó, vannak kivételek, például a Hirkereso.hu-nál az elmúlt 20 évben alig változtattak a dizájnon és éves 500 millió profitjuk van. De ismétlem a már feljebb olvasott gondolatot: ha beindul, akkor majd örülsz és hátradőlünk a pezsgőnket szorongatva. Csak hogy Bill Gates gondolatait idézzem ezzel kapcsolatban:
„A vállalkozásod első évében ne menj nyaralni!”
Lábjegyzet: Bill Gates-nek az első dollármilliójának eléréséhez (300 millió forint) 6 év kellett (20 évesen lett vállalkozó).
„Várjuk a megkereséseket, a partnerek majd jönnek”
Ha talán befutnánk gyorsan, akkor ez megtörténne. De még a Google-nek is küzdenie kell azzal, hogy a cégek kitöltsék a Google Cégem (térkép) adatokat, akkor mi mit is várnánk, nem igaz?! Tehát mindenképpen foglalkoznunk kell azzal, hogy megfelelő tájékoztatást kapjanak a partnerek, webshopok, vagy akinek a termékét be tudjuk majd „csatornázni”, illeszteni az oldalunkra. Miért is állna velünk szóba bárki, még 0 azaz 0 darab látogatónk van. Erre neki időt kell szánnia, például a szerződés, termékadatok generálása, feltöltése… miért is tenné, ha nagyon az elején jársz?
„Más már csinálja. Miért is vágnék bele?”
Hoztuk itt már példaként a favi.hu-t, de valójában arra is gondolhatsz, hogy pont a Minner arról ír, hogy el fog indítani egy ilyet. Akkor te miért is tennéd? Jogos kérdésfelvetés, de pont ezen a piacon szinte mindenki máshogy valósítja meg magát a piacteret. Az elején abszolút nem leszünk egymásnak a konkurenciái olyan kevés látogatót érünk el valójában az elején. Ezt így olvasva mondjuk lehangoló, de hát azonnal nem lesz napi 100 000 látogatónk! Bátran vágj bele! Győzd le a Minnert is, mondjuk elég kicsi az esélye, hogy pont ugyanúgy fogod megvalósítani, mint mi.
A piac. Mit kell tudni róla?
Miért ez és miért most?
A fogyasztók sokkal tudatosabbá váltak, és látszik az is, hogy pusztán az árukeresőre hagyatkozni nem lehet. Nem is beszélve arról, hogy a Google Shopping funkciójának megjelenése negatívan hatott az ár-összehasonlító oldalak piacára, hiszen lényegében egy ilyesmi platformot ad a Google a látogatók kezébe (bár fapadosan). Az elmúlt 1-2 évben egyre több termékkereső jelent meg nemzetközi és hazai piacon is. Az e-kereskedelem egyik lényeges trendje most, hogy a saját hazájukban kiemelkedő gyártók, webáruházak, e-kereskedők terjeszkednek a környező országokban. Ez jogos is, hiszen az adott országban elérhették már a forgalom tetejét, skálázódáshoz kell a külföldi piac. Erre a trendre támaszkodnak rá az ilyen oldalak, az adott ország nyelvén elérhetővé teszik a határon túli webshopok ajánlatát is.
A vásárlók szeretik azt, amikor egy helyen meg tudják szerezni az összes információt, gyorsan tudnak keresni, és ami itt kiemelkedően fontos: filterezve keresni. Az árukeresőt is sokan arra használják, hogy képbe kerüljenek, milyen termékek vannak még a piacon. De valójában még így se kerül bele minden termék, hiszen nem minden kereskedő akar árversenyezni.
A webáruházak (partnereink) marketingjében ez hol van?
A GKi Digital 2019-es felméréséből kiderült, hogy a webáruházak top marketingeszközei között vannak a piacterek és az ár-összehasonlító oldalak, ezt látod a fenti ábrán. A GKI Digitál 2020-as kutatásából olvashattuk azt, hogy a világ 18 legnagyobb online piactere együttesen több mint 1 billió dollár értékű árut forgalmaz évente. Nemzetközi becslések szerint 2020-ban már ezeken a kereskedőkön keresztül fog átfolyni a teljes online kiskereskedelmi volumen 40%-a. Ez validálja számunkra azt a piaci tendenciát, hogy a piacterekre, termékkereső oldalakra a fogyasztóknak, továbbá a webáruházaknak is szüksége van. Így már nem is meglepő számunkra a Favi.hu térnyerése.
Rossz példa piactér megvalósítására: az eMAG Marketplace
Habár a statisztika a piacterek mellett szól, az eMAG-nál ez itthon annyira nem mondható sikeresnek. A vásárlók rendszeresen magasabb kiszállítási díjakkal és hosszabb beszerzési idővel rendelhetnek, ráadásul mivel az eMAG itt csak közvetítő szerepet tölt be, no-name (Romániában bejelentett) forgalmazókban nem bíznak úgy a vásárlók sem. Ebből tudjuk: a jó ötlet önmagában nem garancia, a megvalósításon legalább ugyanennyi múlik. Erről részletesebben ebben a Minner-cikkben olvashatsz: Mit érnek a hazai piacterek? Kereskedők, vásárlók szemszögéből? Pl. eMAG Marketplace
A hasonló oldalak hogyan működnek?
- A webáruházak és a piactér kapcsolata: A partner webshopok termékeit behúzzuk a weboldalunkra. Ezt a webshop termék-feedjéből tudjuk megtenni. Ez a termék-feed valójában az adott cég webáruház rendszeréből kinyert XML fájl, vagy CSV fájl. Így rengeteg terméket gyorsan be tudunk állítani. Itt a kérdés, hogy mennyire adunk hatalmat a partnerwebshopoknak, értsd milyen adatot tudnak elküldeni. Pl. termékleírás (ebből rövid és hosszú), kép, különböző árak, készletinformáció. És milyen jóváhagyási rendszerünk lesz? Egyből kikerülnek a termékek, vagy csak egy belsős ember jóváhagyása után?
- Mi történik az érdeklődővel?
- A termékkereső oldalon böngészik, majd kattintás után a partner webshop oldalán landol, ott tud vásárolni.
- Miből van a pénz, ki fizet: Ha az érdeklődő átkattint, akkor ezért a kattintásért (PPC) a webáruház fizet (15-40 Ft közötti kattintásonként), ilyen rendszerben működik a Favi.hu is. Lehet még jutalékos rendszer is, vagyis a vásárló átkattint a termékkereső-oldalról, és ha mondjuk 30 napon belül vásárol, akkor 4-8% jutalékot fizet a partnerwebáruház a piactérnek (nekünk).
Ezek a gondolatok jó, ha megfogalmazódnak benned:
A nehézségeink közé tartozik, hogy partnert találjunk. Ahogy fenn is olvashattad, hiszen miért is állnának velünk szóba. Persze ingyen van…., de ez nehéz lesz. Pedig kell partner, hogy jöjjenek a látogatók, érdeklődők. Nézzük meg, miből indulhatunk ki:
„Az üzleti modell változhat a hónapok, évek múlásával.”
Ettől lesz stratégiánk, és úgy gondolkozunk, mint Bill Gates, vagy Jeff Bezos. Erre példa: vannak olyan rendszerek, mint például az affiliate megoldások, ahol azonnal be tudunk csatornázni webshopokat. Itt a sikeres eladások után lesz 4-8% jutalékunk (30 napon belüli vásárlás esetén). Például ilyen magyar partnerekkel (értsd webshop) is rendelkező rendszer az Edognet, és a TradeTracker. Ha hozzájuk regisztrálunk, azonnal összekapcsolnak a rendszeren keresztül a hozzájuk regisztrált webshopokkal, így lesznek már termékeink. DE! Itt persze keresnünk kell a számunkra megfelelő kategóriákat, és nem is biztos, hogy meglesz. Ha ezt választottuk, akkor a termékek megvannak, ezért a látogatóknak már lesz mit nézni, keresniük, tudunk látogatószámot növelni. Sokkal nagyobb bizalmat kapunk majd, így azoktól a leendő partnerektől, akikkel elkezdünk tárgyalni. Ez megkönnyíti az indulást, lesz sok termék tehát, és később elkezdhetjük bevezetni a kattintás alapú árazást is (ha ezt választjuk később).
A fenti szolgáltatók végzik a jutalék számítást is a rendszerükkel. Tehát nekünk nem is kell ezzel foglalkozni.
De van másik megoldás is, lásd piacra lépési stratégia „a” változat, ami az óriási bevezető kampány.
„De milyen weboldalunk lesz? Egyedi, WordPress?„
Akár a fenti affiliate megoldást választjuk, akár egyből a közepébe csapunk, a WordPress-re épülő weboldallal el tudjuk indítani ezt az online vállalkozást. Amit keresnünk kell az olyan oldalakon, mint a Themeforest.net, az a marketplace in WordPress kifejezésre. Ezt látod az alábbi képen, rengeteg találatot kiad (kép alatt folytatom):
Jól látod a képen, 18 000 forintba kerül egy jól működú rendszer, mondhatni aprópénz. Fontos! Ez az induláshoz kell! Ha bejön, lehet egyedi kódosat fejleszteni. Főleg ahol látod a sok értékelést és vásárlást azokban érdemes gondolkodni. Ami itt feltétel, hogy egy ilyen rendszert beüzemeljetek:
- Keress egy WordPress szakértőt, vagy végezd el a WordPress képzést (meg lehet tanulni).
- Keresd meg a neked tetsző WordPress piactér (marketplace) sablont. Érdemes olyat választani, ami WordPress Wocommerce megoldással lett kialakítva (lényegében webshop modul, csak a vásárlás gomb helyén mondjuk az van, hogy tovább a rendeléshez. Továbbá az Elementor is jó, ha benne van a funkciók között, ami azt segíti, hogy programozás nélkül át tudd alakítani a weboldal kinézetét (húzogatós, drag&drop módszer). Tehát a varázsszavak: WordPress marketplace, Wocommerce, Elementor
Tipp: A live preview gombra kattintva a ThemeForest-en működés közben is látod az adott sablont. - Persze kell domaint venned hozzá, és olyan webtárhelyet is, amire WordPress-t tesztek.
- A WP „All Import” bővítményt (plugin) tegyétek fel a weboldalra, ez segít a termékek behúzásában, vagyis importálásban a partnerek termékfeed-jei alapján, de segít például a fenti affiliate megoldásnál is. Kipróbáltam, nagyon jó, működik, ajánlani tudom.
- Kell ÁSZF, de nem klasszikus webshopé, hiszen a felhasználó nálad nem csinál semmit, a partner oldalra tovább megy. Továbbá kelleni fog adatvédelmi tájékoztató is a GDPR miatt.
„Honnan lesz látogatónk?„
Ami egészen biztos, hogy már az első pillanattól törődnünk kell a keresőoptimalizálással, vagyis elérni, hogy minél többször előre kerüljünk a Google-ben különböző kulcsszavakra. Ez az „ingyenes” látogatószerzés segítségünkre lesz a profitmaximalizálásban. Ez a rész majd bővebben ki lesz fejtve a piacra lépés szakaszban…
„Hol jön ki a matek? A bevétel, a profit?”
Ezt mindig számold ki! Főleg azért is, mert ehhez kell igazítani az üzleti modellt. Lássunk itt néhány támpontot:
- Ha kattintásokból van a bevételünk. Tehát a felhasználó kattint a weboldalunkon egy termékre és átjut a partner oldalára, ekkor kapunk pénzt. Hasonló rendszereket nézve kiindulhatunk abból, hogy egy napi látogatásból a felhasználó átlagosan 1-et kattint. Összehasonlításként az Árukeresőn 1,5-2,3 között mozog a napi egy látogatásra jutó kattintások száma. Számoljunk!
Látogatónként számoljunk 1 kattintással, és 15 forinttal.- Napi 300 látogatónál 300 kattintás történik. ami 4500 forint bevételt jelent naponta. (300×15)
- Napi 1000 látogatónál 15 000 forint bevétel/nap.
- És mi van ha a fent említett affiliate megoldást választjuk, tehát nem fixen fizet a partner kattintásonként, hanem jutalékot kapunk, de nála történik a vásárlás. (Ezt tudják követni a rendszerek, sőt 30 napon belüli vásárlás is számít).
- 300 látogatóból 300 kattintás történik, az átlagos 1,84%-os konverziós rátával (mennyi látogatóból lesz vásárló, itt most mennyit küldünk mi át) és átlagos 23 000 forint kosárértékkel számolva, továbbá az ebből kapott 8%-os jutalékkal az: 300×0,0184x23000x0,08=10 156 forint bevétel/nap – ez magas.
De ez becslés, és a kosárérték itt nem biztos, plusz lehet csak adott termékre vonatkozik. De már ismét felvetődött ennél például a kérdés, hogy egész vásárlásra kapunk jutalékot, vagy csak arra a termékre, amire kattintott? - Túl magasnak tartom, így számoljunk 1%-os konverziós rátával is.
300 látogatónál, és minden marad: 300×0,01x23000x0,08=5520 forint bevétel naponta. Ez lehet közelebb van az igazsághoz. Na, de majd a piacon kiderül. Sőt erre hamarosan nekünk is lesz adatunk!
- 300 látogatóból 300 kattintás történik, az átlagos 1,84%-os konverziós rátával (mennyi látogatóból lesz vásárló, itt most mennyit küldünk mi át) és átlagos 23 000 forint kosárértékkel számolva, továbbá az ebből kapott 8%-os jutalékkal az: 300×0,0184x23000x0,08=10 156 forint bevétel/nap – ez magas.
Áhhá! Szóval azzal is tudom növelni a bevételemet, ha javítom a weboldalon belül a továbbkattintási arányt, vagyis a látogatónkénti kattintás számokat! Lesz majd erre ötlet a piacra lépésnél, nem kell mindent azonnal.
Ajánló: Ezt hallgasd meg, matekozunk benne, de ezt élvezni fogod: Mennyi vásárló kell ahhoz, hogy napi 100 000 forint bevételed / profitod legyen? Vállalkozói…
Piacra lépés, teendők 1-3 év
Több verziót is leírok, sőt ezeken kívül is még rengeteg lehetőség van, de néhány ötletet azért megtartunk még későbbre.
Ezek igazán legendás piacra lépések lesznek. A Minnertől!
a, verzió a piacra lépésre: Óriási hype, megnyitó kampány, bevezető kampány – Pénzigényesebb
Ezt a megoldást azoknak ajánlom, akik szűkebb kategóriát határoztak meg a piacterüknek, termékkereső oldaluknak. Például elektromos kerékpárok, rollerek termékkeresőjét csináljátok, vagy társasjáték kereső, ajánló (Jujj mekkora potenciál…!!). Itt könnyebb dolgunk van, mert így szűk kört kell megtalálnunk, már néhány partnerrel el tudunk indulni. Sőt a marketingünkben is könnyebb behatárolni a célcsoportot, ami a bevezető kampány mellett szól. Itt kockáztatnod is kell többet, mert egy jó induláshoz legalább kell majd 500 000 forint, ami marketing költségre megy el, de az igazi sikerhez 1 000 000 forintál is több kellhet (ezt mind egy hónap alatt költöd el).
Azt már biztosan láttad, hogy bizony marketingre kell költeni, hiszen kell látogató. Most kihasználunk egyszerre több dolgot is, amik együttesen elhozhatják a sikerünket. Sőt meghatározzák a vállalkozásod indulási üzleti modelljét! Mik ezek?:
- Egy bevezető kampányt indítunk. Kitűzünk egy dátumot az indulásra, és előtte 20-30 nappal kezdjük el a promóciót Facebook, Google, Instagram, Youtube, influencerek és egyéb marketingcsatornákon, továbbá az indulás utáni hetekben, hónapokban is folytatjuk ezt a fajta hype-olást. Jó ötlet lehet akár eseményt is hozzácsapni, vagyis indulásra szervezni valami jó kis weboldal elindító bulit (arra a covid-nak is reméljük vége lesz, vagy maximum online közvetítéssel megcsinálni). A blokk végén látsz erre két #példát.
Nem kell akkorát szólnia, mint mondjuk anno az About You kampánynak, de ez pont elég lesz arra, hogy az induláskor ne úgy érezd magad mint az alábbi képen Escobar. Magyarán elindultál, de a kutya se nézi az oldaladat. Az igazán rossz érzés. Hát ezzel át is hidaltuk ezt a problémát. - A bevezető kampány attól bevezető, hogy folyamatosan feded fel a weboldalt, ajánlatokat, partnereket, szervezel hozzá nyereményjátékot…
- Fejben is el kell döntened, hogy a bevezető kampányra igenis kell pénzt költeni, vagyis reklámköltségre pénzt szánnod. Ide hype kell! Mekkora összeget? Legalább 500 000 forintot, de 1-1,5 millió forint még jobb lehet, igazán bedurrantanád már azzal az elején a látogatottságot, a bizniszedet. Keresni akarsz ugye? Na azért! Szóval ezt a pénzt elköltöd az indulás előtti 2-3 hétben hirdetésekre, majd persze az első hónapokban is kell költeni, de főleg az indulás hetében. Termelnie kell már pénzt, hogy abból fedezni tudd az utána lévő költéseket. Itt aztán igazán meg kell tolni a marketinget!
- Készíts egy igazán legendás ajánlatot, amivel megkeresed a partnereket! Ezzel igazán könnyen rávesszed őket, hogy szóba álljanak veled. Igen, itt most direkt megkeresésre lesz szükséged. Ajánlom azt, hogy szerezd meg a telefonszámukat! Hívd fel őket és egyeztess személyes / online találkozót. Készíts egy színes-szagos prezentációt, sőt nyomtasd ki, továbbá legyen meg PDF-ben is, hogy a megbeszélés után akár e-mailben is át tudd küldeni (jó ha megvan digitálisan).
Az ajánlatban legyen kiemelve, sőt a címe is az legyen, hogy: Egy új termékoldal indul, legendás bevezető kampánnyal. Elköltünk x xxx xxx forint összeget!
Majd természetesen részletezd az ajánlatot. Ha most csatlakozik, akkor nem marad ki az indulásból. Akár adj valami kedvező ajánlatot. Ha például kattintásokból profitálsz (ez az üzleti modell), akkor féláron kapja, ha mondjuk 3-5 termékre ad kedvezményt az oldalról kattintóknak (a bevezető kampány erejéig).
Továbbá írd le a bevezető kampány ütemtervét, hol lesznek reklámok, és részletezd, neki mit kell csinálni, hogy kerül be az oldaladra.
- Meg kell tervezni a bevezető marketingkampányt, kreatívokkal (így hívjuk a reklámunk képi, szöveges világát, sőt így egyben), mikor hol és hogyan posztolunk, mit hirdetünk és a legfontosabb a kezdő konverziót (mit csinálhat a fogyasztó a bevezető kampányban, mi lesz a cél). Konverziós célra javaslat, hogy kampányolj arra, hogy iratkozzanak fel, mert az induláskor nyereményjátékkal, kedvező termékajánlatokkal várod őket.
Nos itt a javaslatom az egyszerűség. Legyen egy poszt visszaszámláló Facebookon, Instagramon. Minden képen vagy szövegben legyen ott, hogy már csak xx nap az indulásig. És hasonló szövegek. És akkor találd ki, hogy mi kerül a posztokba, pl. egy-egy termék, vagy képernyő fotó, hogy igazán részletesen tudjon a felhasználó szűrni a termékekre, vagy akár arról, hogy blogbejegyzésekkel készülsz, vagy termékteszt videókkal készültök… A weboldalon legyen feliratkozó rész, meg lehet oldani, hogy közben dolgoztok a háttérben a weboldalon és nem látnak semmit a felhasználók ebből. - Tipp! Ilyenkor akár feliratkozókat (hírlevél) is könnyebb gyűjteni az oldalra. Úúú! Amikor elindul a weboldal és egyből több ezer embernek kiküldöd ezt az örömhírt e-mailben. Mennyire jó apropó is volt előtte a feliratkozáshoz! És mennyi látogatót hoz azonnal! Csináld!
#példa: Ilyen sikeres megnyitó kampányt, sőt eseményt is két Minner vállalkozó is csinált:
- Gardrób piactér bevezető kampánya annyira jól sikerült, hogy első nap nem bírta a látogatottságot az oldal: Az új gardróbvásár weboldal nem bírta a látogatórohamot az első napon
- A zenei startup Musico Hungary, Bánki Tamás: A zeneipar helyzete 2020-ban, trendek és egy zenei startup bemutatkozója
- A rendezvényszervezés mellett síkölcsönzőbe vágó Barlay Kristóf: Új termék, vállalkozás bevezetése. Beharangozó kampány egy síkölcsönző példáján
b, piacra lépési stratégia:
A Minner a most induló piacteréhez ezt az üzleti modellt választotta.
Szó szerint belecsapunk egyből a közepébe. A fentinek is van előnye, ennek is szintén, sőt akár a kettőt ötvözni is lehet.
Erről már írtam feljebb is. Vannak olyan rendszerek, mint például az affiliate megoldások, ahol azonnal be tudunk csatornázni webshopokat. Itt a sikeres eladások után lesz 4-8% jutalékunk (30 napon belüli vásárlás esetén). Például ilyen magyar partnerekkel (értsd webshop) is rendelkező rendszer az Edognet, és a TradeTracker. Ezeknél a cégeknél van magyar ügyfélszolgálat is, akik tudnak nekünk segíteni, és persze magyar webshopok. Ha hozzájuk regisztrálunk, azonnal összekapcsolnak a rendszeren keresztül a hozzájuk regisztrált webshopokkal, így lesznek már termékeink. DE! Itt persze keresnünk kell a számunkra megfelelő kategóriákat, és nem is biztos, hogy meglesz. Ha ezt választottuk, akkor a termékek megvannak, ezért a látogatóknak már lesz mit nézni, keresni, tudunk látogatószámot növelni, hiszen a legfontosabb, legyen elég termék. Feljebb a weboldalas résznél leírtam, hogy első körben ajánlom a Wocommerce (WordPress) megoldásra épülő piactér megoldást használni, továbbá a termékimporthoz a „WP All Import” bővítményt (plugin) tegyétek fel a WordPress oldalatokra.
Ezzel meg tudjátok azt is csinálni, hogy akár az adott partner webáruháztól is csak meghatározott termékeket tesztitek be a weboldalra. De igazából a Wocommerce-ben bármikor meg tudod azt csinálni, hogy egyes termékeket leveszel az oldalról (inkativálod).
A fenti szolgáltatók végzik a jutalék számítást is a rendszerükkel. Tehát nekünk nem is kell ezzel foglalkozni.
Tehát regisztrálsz a fenti oldalak valamelyikére, náluk már ott vannak a webshopok. Ahogy már feljebb megtanultad, ún. webáruház feed-ből dolgozunk, ezt a feedet adják nekünk a cégek, sőt a náluk lévő webáruházakkal azért is tudunk könnyen dolgozni, mert ők már végigmentek ezen, már megvan hozzá a funkció, hogy rácsatlakoztassuk őket a termékkereső oldalunkra, akár egy hétvége alatt. Ez a része nagyon gyorsan megy, csak ugye a kutatás, megszokni a rendszereket, az idő.
A hátránya ennek, hogy a jutalékot 30 múlva kapjuk csak meg, van egy kis átfutási ideje. Míg a PPC (kattintásos) modellnél sűrűbben jutunk a pénzünkhöz.
Ötlet: Akár ötvözni is tudod az „a” és „b” piacra lépési stratégiát. Párhuzamosan lennének affiliate termékek is, de közben keresnél PPC-re is ügyfeleket.
Piacra lépési teendők, erre figyelj, az első év
Ahogy már olvashattad, vagy lejjebb egy bekezdésben is látod a Minner is elkezdte megvalósítani a saját termékkereső oldalát. Ömlöttek is ránk a tapasztalatok, problémák, amelyek egyébként még motiváltak is benne, hogy valóban jó irányba vagyunk. Pontokba szedem ezeket a felismeréseket, főbb tippeket:
A termékek így kerülnek a webáruházadba, erre figyelj:
- A termékfeed importok ahogyan fent is írtam főleg XML fájlból történnek. Majdhogynem csak olyan partnerrel érdemes együttműködni, akinél ez megvan. Ez teszi lehetővé, hogy a termékek bekerüljenek a weboldaladba. Mi a WordPress Woocommerce – re épülő rendszert használjuk. Az importhoz a WP All Import bővítményt. DE! Ez megoldható Shopify e-kereskedelmi rendszeren is. Tipp! Először gyakorold az importot, csinálj több verziót is, lásd mit húzol át a termékeknél, hogyan történik a frissítés, mi van, ha nincs készleten a termék… (akkor mit csinálsz…)
Például figyelj, hogy az importolásnál Woocoomerce-ben valóban a WooCommerce Products -hoz tegye be a termékeket. Ohh, de ez még a legkisebb dolog, amire figyelni kell.
Például egy kép, amikor betöltöd az import XML-t - Kategóriák: Bár a következő ponthoz tartozik, de nagyon fontos az, hogy kitaláld a kategóriákat. És figyelni rá, hogy az egyes importálásoknál konkrétan meg tudd mondani neki, hogy melyik kategóriába teszed bele a termékeket. Néha létrehoz felesleges alkategóriákat, amiket az adott partnertől behúz. Ezért javasoljuk, hogy először gyakorolj. Nekünk 3 hetünk ment el arra, hogy megtaláljuk a megfelelő importálási, és frissítési gyakorlatot.
- Import frissítés, vagyis a termékekhez tartozó ár, megnevezés… egyéb adat változása: Igen, fel kell készülnöd erre, hogy a termékek változnak. Igazából hetente érdemes egy termékimport frissítést csinálni, ezt be is lehet ütemezni, de itt is figyelj rá mit és hol frissít.
- A következő lépés a termékek kiválasztása, de ez inkább legyen egy külön alpontba (kép alatt).
A varázslat. A termékimportnál például itt azt látod, hogy behúztunk 2633 terméket (amit egyébként nem ajánlunk, csak most a példa kedvéért látod). Lényegében az importálásnál itt mondod meg a programnak mit és hová tegyen, milyen adatot használsz fel és azt hol. Az előző lépésnél lehetett leszűrni a termékeket különböző feltételek szerint. Amit látsz a képen, hogy az importálás után a terméket milyen néven hozza létre (Title). A jobb oldali oszlopból behúztuk a „name” mezőt, majd kötőjelet írtunk, és a „price” mezőt is behúztuk a termék Title- höz. Alul pedig a descripction, vagyis a leírás. Na itt dönthet, hogy behúzod azt, amit ő kinyer az XML feed-ből, vagy üresen hagyod és majd te írsz egyébként is minden termékhez. Igazából minden esetben később a termékeket módosítani tudod. Ha ezután elindítod a termékimportot, akkor az XML feed adatokból ez alapján hozza létre a terméket.
1000 termék helyett csak 100?
Csábító az, hogy egyből behúzzunk 4-5 webáruháztól, partnertől összesen 1000, vagy akár 2000 terméket. De ezt nem javasoljuk. Főleg kezdőként, ennyi mennyiségű termék kezelhetetlen lesz, sok kategória lesz egyből, amik szintén kezelhetetlenül egymásba lesznek téve, és akkor még a termékimport frissítésekről nem is beszélünk. Sőt! Ott van az, hogy a duplikált tartalom miatt a kereső sem fog nagyon szeretni. Vagy csalódik a felhasználó, hogy rákattint a termékre, ám az még sincs raktáron a partnernél, ez sok terméknél előfordulhat.
A „termékgondozás” az egyik fő feladatod az ilyen termékajánló vállalkozásnál.
Miért írjuk ezt? Mert teljesen más marketinget kíván az, hogy több ezer termék van a termékajánlódban, mint az, hogy csak néhány 100, vagy éppen 100 alatt. Sőt ha nagyon úgy nézzük 2-3 fő kategórián túl nem is érdemes menni az első 2 évben.
Az elmúlt hónapokban több tesztet is végeztünk és látjuk, hogy óriási eredménynövekedést (értsd több kattintás, konverzió) tudtunk elérni azzal, hogy
- Egyedi termékleírásokat írtunk a termékekhez (értelemszerűen 100 alatti termékszámnál tudunk mindenhez írni. Egyébként ez annak is köszönhető, hogy a partnereknél nagyon gyatra termékleírásokat találtunk.
- Ez motivációs lökett is adott, hiszen van keresnivalónk, van keresnivalója a termékkereső, termékajánló oldalunknak.
- Másrészt rávilágított arra, hogyha jutalékos (affiliate) rendszerben dolgozunk a partnerekkel, akkor bizony a túl oldalon a konverziónk a partnertől is függ.
Igaz ez a kattintásos (PPC – feljebb írtunk róla) üzleti modellnél is fontos lehet, de ugye ott a cél a felhasználók átterelése, ha béna a webshop annyira nem tudsz ráhatással lenni.
- Ez segíti a SEO-nkat is (keresőoptimalizálás), továbbá ha új partnert találunk adott termékre, akkor könnyebb hozzákapcsolni, átmásolni a terméket leírást vagy éppen rákapcsolni a partnert…
Mikor közben rájössz, hogy ezt hogyan tudod megtenni felér egy Wow élménnyel. Szóval meg lehet azt csinálni, hogy van egy termék, és a partnernek a linkjét nem az importnál állítod át, hanem magánál a terméknél az új partnerre. Ebben az a jó marad minden, a keresőoptimalizálásban is megmarad minden. - Marketingnél a sok terméknél abba ütközöl majd, hogy hirdetsz, de azon kívül nem jönnek majd vissza az emberek, merthogy nálad minden is van. Ezért jó 100 termék alatt maradni az első félévben. Amikor felméred a partnereket, egyébként érdemes megnézni a marketingjüket. Mi például rengeteg cégnél találtunk olyan Facebook és Google marketinget, mintha western filmben lennénk és ez fogad minket:
Utóbbi egyébként valóban rávilágít, hogy sikereket tudunk elérni a termékajánlónkkal. Sőt ilyenkor kérdés is, akkor mit csinálnak? Javaslatunk, hogy bárkivel is dolgozol együtt, ÁSZF-edben, szerződéseidben legyen benne – ami bár egyébként is úgy van, de jobb kiírni -, hogy: A termékleírások a te szellemi termékeid, azokat másolni, felhasználni csak a céged előzetes engedélyével lehet.
A cikket hamarosan ismét frissítjük! Nézz vissza később is, de erről egyébként is a Minner-en vagy a Minner Extra csoportban tájékoztatunk.
Mit kell tudni a Minner termékkeresőjéről?
Tavaly november végén kezdtük el megtervezni, először összegyűjtöttük a fent is olvasható információkat, lássuk, merre is kell elindulni. Aztán 2021. január 8-án kész lett a weboldal egy fent is belinkelt marketplace sablont használva. Most folyik a termékek kiválasztása, feltöltése, rendszerezése. Még nem szeretném felfedni az oldalt, mert szeretném megnézni, hogy mennyit tud teljesíteni Minner nélkül az első hónapokban. De képernyőfotókat majd fogsz látni a következő hetekben. Február elején indul. A fő célok:
- Olyan teszteket végezni, ami hasznos lehet webáruházaknak, kereskedőknek is (pl. termékleírás tesztek, konverzió növelő tesztek…).
- Organikusan látogatókat szerezni, keresőoptimalizálni az oldalt – csak végigcsináljuk a 10 órás Minnerakadémia kurzus alapján a SEO lépéseket.
- Afflilate bevételt generálni, erre az üzleti modellre esett a választás.
A fenti termékimport képeket is azért tettem be, mert egyébként a leggyorsabban azután indult el a projekt, amikor feltettük és beállítottuk a Woocommerce-t, majd az importálást begyakoroltuk. Na utána olyan, mintha te lennél Yoda mester és érzed az univerzumot. Utána már mondhatni sétagalopp megírni a termékleírásokat, vagy marketinget csinálni. De tényleg! A szíve lelke ennek a vállalkozásnak a termékgondozás, ahogy azt feljebb is írtam.
Az elmúlt másfél hónapban igazi termékvadász voltam. Kerestem azokat a termékeket (nem árulom el még a kategóriákat) amelyekhez megfelelő termékleírásokat lehet majd írni.
Na és itt jön a legérdekesebb felismerés!
Két üzleti modellt mutattunk be nektek. Egyik az árukereső működéséhez hasonló kattintás alapú modell (a partner fizet a kattintásokért), és a másik az affiliate modell (jutalékos, csak akkor kapsz pénzt, ha a partnernél van vásárlás).
Én utóbbi mellett tettem le a voksomat. Igen ám! De itt még fontosabb a partner webáruház minősége, hiszen a bevételem nemcsak tőlem, hanem a partnertől függ.
Vegyes érzelmeim voltak a termékvadászat közben, vagyis milyen termékek legyenek nálam és kik legyenek a partnerek. Jelenleg a következő stratégiát választottam:
– Edognet Affiliate oldalnál lévő már megszűrt webshopok jó kiindulási alapként szolgálnak, főleg az első 3-5 hónapban
– Ám akiknél találtam megfelelő termékeket, nem mindig feleltek meg annak a kritériumaimnak, amit meghatároztam. Értsd például:
1. Gyatra termékleírással rendelkeznek. (De jó! Van ám itt piac! Furcsa ennek örülni…)
2. Nem látom azt, hogy lenne követő hirdetésük, vagy lenne Google, Facebook reklámjuk. Előzőt kereséssel teszteltem, utóbbira ott a Facebook hirdetéstár, ahol látom az adott cég Facebook reklámjait (ha vannak).
– Tehát a terv az, hogy most február végén végre rá tudok nyomni az indítás gombra, de első 3 hónapban még mindig a termékleírásokat, az importálási gyakorlatot véglegesítem. A február végi indulás azt jelenti, az oldalon minden a helyén, feliratok rendben, első 30 termék 100%-os az oldalon.
– Már itt kell jönnie bevételnek, sőt profitnak is, vagyis az első hónapban. Ez jó benchmark lesz, mert tudom ezt lehet javítani, ha szorosabb együttműködésünk van a partner webáruházakkal, akik szerepelnek a termékajánló oldalunkon.
– Nyárra elkezdem felhajtani a Minneres webáruházak közül azokat, akikkel együtt akarok működni. Több mint valószínű, hogy megmaradok a jutalékos megoldásnál. Erre vagy az Edognet rendszerét használjuk, vagy saját rendszert, ezt is teszteljük éppen.
Ha nem lenne a Minner, akkor biztosan gyorsabban haladnánk, ez tény. Meg is kell tartani a fókuszt. De amit láthatsz, most a stratégiában arra helyezzük a hangsúlyt, hogy minden körülményt, feltételt feltárjunk. Dolgozok együtt WP szakértőkkel is, mert időm sincs mindenre, másrészt gyorsabb letesztelni így dolgokat.
2021. 07. 03. Elindult egy Youtube videó sorozatunk. Piactér születik címmel
Fotó: Envato License