Így kerül vonalkód a termékedre. Vonalkód igénylés

A vonalkód igénylés pont annyira bonyolult, mint amennyire gondolod. Igaz, itt majd azon fogsz meglepődni, hogy már néhány termék esetén is mennyi különböző számú vonalkódot kell létrehozni. Hozunk példát is, hogy még könnyebben tudj tervezni. Mennyibe kerül? Kiszámoltuk: sokba, de amennyiben csak belső használatra kell, akkor léteznek költséghatékony megoldások is.

Miért van szükség vonalkódra?

Triviálisnak tűnik a kérdés, de fontos szerepe lehet a termékek pénztárnál történő beazonosításán kívül az ellátási-lánc további fokozatain, például a raktárkészlet ellenőrzésénél, leltározásnál vagy a logisztikai folyamatokban.

Kezdjük az alapoknál: ahhoz, hogy termékeket tudjunk beazonosítani, szükség van egyedi kódokra.
Ezeket a kódokat technikailag kétféle módon csoportosítjuk:

  • egydimenziós (1D)
  • és kétdimenziós (2D) kódok.

Az 1D-s vonalkódok közé soroljuk a közismert hagyományos vonalkódot, ami például a túrórudin is van, vagy a legtöbb terméken. 2D-s kódot például a MÁV által kiadott e-vonatjegyeken találunk, de ide soroljuk a telefonnal is leolvasható QR-kódokat is.

A fő különbség a két verzió között a formátum, valamint az általuk tárolt információ mennyisége: a lineáris 1D-s vonalkód pont annyi információt tartalmaz, amire egy nagy multi áruházláncnak szüksége van, ráadásul ennek a fenntartási költsége is alacsonyabb (gondoljunk csak arra, milyen nagy költség lenne beruházni csupán a 2D-s leolvasókra, bár páran – köztük az IKEA – már használ ilyet például hűségkártya leolvasására.)

Mikor van szükség vonalkódra, vonalkód igénylésre?

A hivatalos szabvánnyal foglalkozó, nemzetközi nonprofit szervezet weboldalán, a gs1hu.org-on a következőt olvashatjuk:

“Ahhoz, hogy termékét kereskedelmi láncokon, vagy kisboltokon keresztül, esetleg online webáruházban értékesítse, kell GTIN szám (Globális kereskedelmi áruazonosító szám).”

Itt álljunk is meg egy pillanatra! Nulladik lépésként gondold át, miért van szükséged vonalkódra? Mi a célod vele? Csak belső azonosításra használnád, vagy viszonteladókon keresztül is fogsz értékesíteni? Ha most még nem is, később lehet, hogy a terméked bekerül valamelyik forgalmazó kínálatába, esetleg külföldre is terjeszkedsz, ekkor természetesen már a nemzetközi szabvány szerint kell a termékeidre vonalkód, így felesleges idő és pénzkidobás lehet kizárólag belső használatú kódgyártásba kezdeni, kapásból a GS1 ajánlatát érdemes kérned.

Vonalkód belső használatra – Sokaknak csak cégen belül kell

Vállalkozáson belüli használatra viszonylag költséghatékonyan tudsz kódrendszert implementálni: ehhez kell egy szoftver (adatbáziskezelő, kódgenerátor), leolvasó(k), címkenyomtató, továbbá az amire nyomtatod (pl. öntapadós fólia, matrica…).

Ha csak minimálisabb igényeid vannak, egy online kódgenerátor és ragasztható papírra nyomtatott címke is megteszi, gondolok ezalatt például a QR kódos megoldásra, melyhez 20.000 Ft környékén már találsz olvasót (sőt ha a szoftver rendelkezik mobil applikációval, ott is vezetheted a készletinformációkat), a nyomtatást pedig elintézheted bármelyik utcai gyorsnyomdában.

Ezután beviszed az adatokat a rendszerbe, ráragasztod a címkéket a termékeidre, és kész.

Ha nem szeretnél ezzel pepecselni, vagy profibb megoldás érdekelne – és ezért hajlandó vagy kicsivel több pénzt is beleölni a projektbe -, kiadhatod a feladatot olyan cégeknek, akik erre specializálódtak: ők nem csak a tervezést és kódkreálást, de a nyomtatást is vállalják, akár egyedi igényeknek megfelelően, gondolok itt a nyom nélkül nem eltávolítható címkékre, műanyag karperecre. Sőt, rendezvényszervezésnél a beléptetési rendszer kivitelezését is rájuk lehet bízni.

Külső használat: GS1 Cégprefix igénylése és a GS1 Partnerré válás

Amennyiben tervezel azzal, hogy termékedet viszonteladók is árulni fogják, magasabb költségekkel kell számolnod, a következő lépéseket kell követned:

1. Gyűjtsd össze, hány termékre kell vonalkód! Ha csak egy terméked van, akkor szerencsés vagy, de nagy eséllyel rendelkezel legalább egy variánssal, például nagyobb térfogatú, kiszerelésű termékkel, erre máris másik vonalkód kell.
A cimkepont.hu-n olvashatjuk, milyen esetben indokolt és szükséges új vagy másik címkét kérni:

  • változik a terméknév és/vagy márkanév
  • változik a súly/térfogat
  • más kiszerelésben árulnád (pl. promóciós csomagajánlat)
  • jelentősen változik a termék kialakítása

A GS1 hivatalos ábrája remekül szemlélteti, mennyi vonalkódra lesz szükséged összesen:

2. Ha összeszámoltad a lehetőségeket, következő teendőd a kapott szám alapján kiválasztani a GS1 Cégprefix típusát:

Vonalkód generálás GS1

A GS1 képét kiegészítettem, így könnyen el tudd dönteni, hány jegyű cégprefixet kell igényelned, de fontos megjegyeznem: a termékek száma jelen esetben az előző ábra alapján számított variációk száma!

#példa – Tehát ha a pólós ábrát nézed, melynél 81 kódot számoltunk össze, és nem is tervezel ennél többet, 10 jegyű cégprefixet kell igényelned. Ha viszont kalkulálsz termékpaletta-bővítéssel – mondjuk nadrágok, pulóverek piacra dobásával -, máris átugrasz az ezres kategóriába, 9 jegyű cégprefixet kell kérvényezned, és így tovább.

  1. Ezután a GS1 regisztrációval folytatod, így tudsz partnerré válni. A regisztrációs űrlapot itt éred el: https://gs1hu.org/ugyfelszolgalat/ugyintezes-uj-partner/regisztracio
  2. Együttműködve a GS1-gyel, közösen kiválasztjátok, milyen típusú azonosítószámra és vonalkódokra lesz szükséged a termékeid mennyiségétől és beazonosításának módjaitól függően, valamint ezek alapján fogsz fizetni a licencért. A Szabványmenedzser szoftverük segítségével könnyebben tudsz a jövőben bármilyen kódot igényelni. Ha speciális kérésed – kérdésed – igényed lenne, bátran kérdezz tőlük bármit az oldalukon található elérhetőségek egyikén.
  3. A kész vonalkódokat rá kell nyomtatnod a termékedre vagy annak csomagolására, és ezzel készen is vagy.

Mennyibe kerül a vonalkód igénylése?

A GS1 rendszerébe való bekerülés egyszeri díja 35.000 Ft.
A rendszer éves (365 napos) licencdíja bevételfüggő:

Forrás: https://gs1hu.org/data/documents/Dijjegyzek_2021.pdf

Együtt kiszámoltuk, pontosan hány jegyű cégprefixre van szükséged, ennek regisztrációs díját értelemszerűen az határozza meg, melyik számtartományba kerülsz: 10 jegyű kódigénylés esetén 19.500 Ft, 9 jegyűnél 30.000 Ft, 6 jegyűnél már 225.000 Ft – bár valószínűleg nincs és nem is lesz ennyi terméked. A regisztrációban benne van az első év licencdíja, de ennek is lesz évente költsége: prefixenként 16.000 Ft / év.
Ezután jöhet a GTIN-8 azonosító szám: 4000 Ft a regisztráció, valamint az éves licencdíj is ugyanennyibe kerül kódonként.

Ha pontosan szeretnéd kiszámolni, hogy mennyit kell fizetned a vonalkódokért, ezen a linken láthatod a díjszabást: GS1 általános díjjegyzék

Na de honnan lesz még több terméked? Vagy akár partnered?

Forrás: gs1hu.org, cimkepont.hu
Fotó: Envato License

Üzleti esettanulmány


Így indít be a Minner egy piactér vállalkozást. Egy ajándék, hobbi, lakberendezés termékekkel kapcsolatos termékajánló oldal indul a videósorozattal párhuzamosan (illetve podcast-ra is feltöltjük az anyagot). Ez egy több mint 8 részes sorozat lesz, és napra lebontva mutatjuk be a piacterünk indulását, kezdeti lépéseit, számait, statisztikáit. Az oldal már éles, te is követni tudod a videón kívül is majd.

Nézd meg az első videót, kukkantsd meg a piacterünket! Kattints ide!

Gyimesi Károly
Kommunikáció és médiatudomány szakon végeztem, jelenleg marketing mesterdiplomámat szerzem angol nyelven. A Minnernél hamar be lettem dobva a mélyvízbe: számos üzleti konzultáción segítettem Milánnak, több százezer forint értékben indítottam el marketingkampányokat, ezekhez sok segítséget nyújtottak a MinnerAkadémia képzései is. Jelenleg a tartalomkészítés a fő feladatom. Részt veszek a Minner víziójában, azaz munkámmal segítem, hogy a vállalkozók, cégek még sikeresebbek legyenek.

Instant posztok

MinnerInstant

A Minner üzleti küldetések száma elérte a nyolcvanat, ennek alkalmából nyereményjátékot hirdetünk! 
A részvételhez csak arra kérünk: fejleszd magad és a vállalkozásod! Teljesíts legalább 10 küldetést, dokumentáld ezek eredményét valamilyen formában (lehet az képernyőfotó, vagy írott beszámoló), és küldd el nekünk az info@minner.hu e-mail címre. Egy e-mailben várjuk azt a Word vagy PDF dokumentumot, amely az összes általad teljesített küldetést tartalmazza.

Díjazás:
• Főnyeremény: szponzorált megjelenés a Minner.hu oldalon (értéke: 195.000 Ft) VAGY ugyanezen értékben Minner marketingcsomag (MinnerAkadémia képzések, üzleti konzultáció)
• A második és harmadik helyezett részt vehet egy-egy üzleti konzultáción Mándó Milánnal, a Minner.hu és a MinnerAkadémia alapítójával (értéke: 39.500 Ft)
• Minden induló garantált nyereményben részesül! Ha a kiírásnak megfelelően benevezel és teljesíted a feladatot, biztosan tiéd egy, az alábbi listáról szabadon választható MinnerAkadémia minikurzus (értéke 8.900-12.900 Ft)!

További részletek a minner.hu/kuldetes oldalon!

MinnerInstant

A Minner üzleti küldetések száma elérte a nyolcvanat, ennek alkalmából nyereményjátékot hirdetünk! 
A részvételhez csak arra kérünk: fejleszd magad és a vállalkozásod! Teljesíts legalább 10 küldetést, dokumentáld ezek eredményét valamilyen formában (lehet az képernyőfotó, vagy írott beszámoló), és küldd el nekünk az info@minner.hu e-mail címre. Egy e-mailben várjuk azt a Word vagy PDF dokumentumot, amely az összes általad teljesített küldetést tartalmazza.

Díjazás:
• Főnyeremény: szponzorált megjelenés a Minner.hu oldalon (értéke: 195.000 Ft) VAGY ugyanezen értékben Minner marketingcsomag (MinnerAkadémia képzések, üzleti konzultáció)
• A második és harmadik helyezett részt vehet egy-egy üzleti konzultáción Mándó Milánnal, a Minner.hu és a MinnerAkadémia alapítójával (értéke: 39.500 Ft)
• Minden induló garantált nyereményben részesül! Ha a kiírásnak megfelelően benevezel és teljesíted a feladatot, biztosan tiéd egy, az alábbi listáról szabadon választható MinnerAkadémia minikurzus (értéke 8.900-12.900 Ft)!

További részletek a minner.hu/kuldetes oldalon!

MinnerInstant

Első rendelési hozamlehetőség a kínai import információkból

  • Befektetési összeg: 69 900 Ft-ba kerül az a tudás, aminek köszönhetően lesz terved, információd, tudásod a megfelelő kínai partner kiválasztásához, a rendelések kezeléséhez, vagy például a vámoláshoz.
  • Várható hozam: 1 000 000 Ft, ennyi az átlagos hozam a kezdő kínai import rendeléseknél, amikor valaki maga végzi az importálást. Általában 1-1,5 millió forint értékben történik meg az első rendelés, és beleszámítva a szállítási és egyéb költségeket is, és utána az eladási árat számolva kb. 1 millió forint körül lesz a hozamod. Ennél lehet több is. Ahogy szakértőnk mondja, a matek akkor jön ki, ha a beszerzési ár duplájáért lehet eladni a terméket. Ennek oka, hogy fel tudj készülni minden változó tényezőre. 
  • A befektetésed: Kínai Import, Alibaba online képzés

Az információk hiánya miatt halogatunk projekteket, mint például azt, hogy végre elinduljon a kínai import szállítmányunk. Szerezd be a tudást, aminek köszönhetően végre bele tudsz vágni! És a kezdeti hozam később még tovább növekszik! 

MinnerInstant

Látod a háttérben a két Costa Coffee feliratot? Egyik itt előrébb egy kávézó / önkiszolgáló étterem kifüggesztett logója, hogy náluk Costa Coffee-t szolgálnak fel, a másik egy Costa Coffee kávézó, amit a hazai Costa Coffee lánc üzemeltetett. Ez zárt most be, lényegében azért, mert a Coca-Cola (Costa márka tulajdonosa) több száz kisebb vendéglátóegységnek adta oda a jogot, hogy kitehessék, náluk Costa Coffee is van. Apróság, de mégis így borítja az egész üzletmenetet.

A Telex-en most olvasható egy frissebb nyilatkozat az L-Coffee Kft vezetőjétől. Kattints ide!


Megnézem a többi Instant üzleti posztot! 

Hol tart a vállalkozásod?

További friss cikkek

Zseniális reklám a Mindentment fogászattól
A Revolutnál is lesz részletfizetés. Vásárolj most fizess később