Így kerül vonalkód a termékedre. Vonalkód igénylés

A vonalkód igénylés pont annyira bonyolult, mint amennyire gondolod. Igaz, itt majd azon fogsz meglepődni, hogy már néhány termék esetén is mennyi különböző számú vonalkódot kell létrehozni. Hozunk példát is, hogy még könnyebben tudj tervezni. Mennyibe kerül? Kiszámoltuk: sokba, de amennyiben csak belső használatra kell, akkor léteznek költséghatékony megoldások is.

Miért van szükség vonalkódra?

Triviálisnak tűnik a kérdés, de fontos szerepe lehet a termékek pénztárnál történő beazonosításán kívül az ellátási-lánc további fokozatain, például a raktárkészlet ellenőrzésénél, leltározásnál vagy a logisztikai folyamatokban.

Kezdjük az alapoknál: ahhoz, hogy termékeket tudjunk beazonosítani, szükség van egyedi kódokra.
Ezeket a kódokat technikailag kétféle módon csoportosítjuk:

  • egydimenziós (1D)
  • és kétdimenziós (2D) kódok.

Az 1D-s vonalkódok közé soroljuk a közismert hagyományos vonalkódot, ami például a túrórudin is van, vagy a legtöbb terméken. 2D-s kódot például a MÁV által kiadott e-vonatjegyeken találunk, de ide soroljuk a telefonnal is leolvasható QR-kódokat is.

A fő különbség a két verzió között a formátum, valamint az általuk tárolt információ mennyisége: a lineáris 1D-s vonalkód pont annyi információt tartalmaz, amire egy nagy multi áruházláncnak szüksége van, ráadásul ennek a fenntartási költsége is alacsonyabb (gondoljunk csak arra, milyen nagy költség lenne beruházni csupán a 2D-s leolvasókra, bár páran – köztük az IKEA – már használ ilyet például hűségkártya leolvasására.)

Mikor van szükség vonalkódra, vonalkód igénylésre?

A hivatalos szabvánnyal foglalkozó, nemzetközi nonprofit szervezet weboldalán, a gs1hu.org-on a következőt olvashatjuk:

„Ahhoz, hogy termékét kereskedelmi láncokon, vagy kisboltokon keresztül, esetleg online webáruházban értékesítse, kell GTIN szám (Globális kereskedelmi áruazonosító szám).”

Itt álljunk is meg egy pillanatra! Nulladik lépésként gondold át, miért van szükséged vonalkódra? Mi a célod vele? Csak belső azonosításra használnád, vagy viszonteladókon keresztül is fogsz értékesíteni? Ha most még nem is, később lehet, hogy a terméked bekerül valamelyik forgalmazó kínálatába, esetleg külföldre is terjeszkedsz, ekkor természetesen már a nemzetközi szabvány szerint kell a termékeidre vonalkód, így felesleges idő és pénzkidobás lehet kizárólag belső használatú kódgyártásba kezdeni, kapásból a GS1 ajánlatát érdemes kérned.

Vonalkód belső használatra – Sokaknak csak cégen belül kell

Vállalkozáson belüli használatra viszonylag költséghatékonyan tudsz kódrendszert implementálni: ehhez kell egy szoftver (adatbáziskezelő, kódgenerátor), leolvasó(k), címkenyomtató, továbbá az amire nyomtatod (pl. öntapadós fólia, matrica…).

Ha csak minimálisabb igényeid vannak, egy online kódgenerátor és ragasztható papírra nyomtatott címke is megteszi, gondolok ezalatt például a QR kódos megoldásra, melyhez 20.000 Ft környékén már találsz olvasót (sőt ha a szoftver rendelkezik mobil applikációval, ott is vezetheted a készletinformációkat), a nyomtatást pedig elintézheted bármelyik utcai gyorsnyomdában.

Ezután beviszed az adatokat a rendszerbe, ráragasztod a címkéket a termékeidre, és kész.

Ha nem szeretnél ezzel pepecselni, vagy profibb megoldás érdekelne – és ezért hajlandó vagy kicsivel több pénzt is beleölni a projektbe -, kiadhatod a feladatot olyan cégeknek, akik erre specializálódtak: ők nem csak a tervezést és kódkreálást, de a nyomtatást is vállalják, akár egyedi igényeknek megfelelően, gondolok itt a nyom nélkül nem eltávolítható címkékre, műanyag karperecre. Sőt, rendezvényszervezésnél a beléptetési rendszer kivitelezését is rájuk lehet bízni.

Külső használat: GS1 Cégprefix igénylése és a GS1 Partnerré válás

Amennyiben tervezel azzal, hogy termékedet viszonteladók is árulni fogják, magasabb költségekkel kell számolnod, a következő lépéseket kell követned:

1. Gyűjtsd össze, hány termékre kell vonalkód! Ha csak egy terméked van, akkor szerencsés vagy, de nagy eséllyel rendelkezel legalább egy variánssal, például nagyobb térfogatú, kiszerelésű termékkel, erre máris másik vonalkód kell.
A cimkepont.hu-n olvashatjuk, milyen esetben indokolt és szükséges új vagy másik címkét kérni:

  • változik a terméknév és/vagy márkanév
  • változik a súly/térfogat
  • más kiszerelésben árulnád (pl. promóciós csomagajánlat)
  • jelentősen változik a termék kialakítása

A GS1 hivatalos ábrája remekül szemlélteti, mennyi vonalkódra lesz szükséged összesen:

2. Ha összeszámoltad a lehetőségeket, következő teendőd a kapott szám alapján kiválasztani a GS1 Cégprefix típusát:

Vonalkód generálás GS1

A GS1 képét kiegészítettem, így könnyen el tudd dönteni, hány jegyű cégprefixet kell igényelned, de fontos megjegyeznem: a termékek száma jelen esetben az előző ábra alapján számított variációk száma!

#példa – Tehát ha a pólós ábrát nézed, melynél 81 kódot számoltunk össze, és nem is tervezel ennél többet, 10 jegyű cégprefixet kell igényelned. Ha viszont kalkulálsz termékpaletta-bővítéssel – mondjuk nadrágok, pulóverek piacra dobásával -, máris átugrasz az ezres kategóriába, 9 jegyű cégprefixet kell kérvényezned, és így tovább.

  1. Ezután a GS1 regisztrációval folytatod, így tudsz partnerré válni. A regisztrációs űrlapot itt éred el: https://gs1hu.org/ugyfelszolgalat/ugyintezes-uj-partner/regisztracio
  2. Együttműködve a GS1-gyel, közösen kiválasztjátok, milyen típusú azonosítószámra és vonalkódokra lesz szükséged a termékeid mennyiségétől és beazonosításának módjaitól függően, valamint ezek alapján fogsz fizetni a licencért. A Szabványmenedzser szoftverük segítségével könnyebben tudsz a jövőben bármilyen kódot igényelni. Ha speciális kérésed – kérdésed – igényed lenne, bátran kérdezz tőlük bármit az oldalukon található elérhetőségek egyikén.
  3. A kész vonalkódokat rá kell nyomtatnod a termékedre vagy annak csomagolására, és ezzel készen is vagy.

Mennyibe kerül a vonalkód igénylése?

A GS1 rendszerébe való bekerülés egyszeri díja 35.000 Ft.
A rendszer éves (365 napos) licencdíja bevételfüggő:

Forrás: https://gs1hu.org/data/documents/Dijjegyzek_2021.pdf

Együtt kiszámoltuk, pontosan hány jegyű cégprefixre van szükséged, ennek regisztrációs díját értelemszerűen az határozza meg, melyik számtartományba kerülsz: 10 jegyű kódigénylés esetén 19.500 Ft, 9 jegyűnél 30.000 Ft, 6 jegyűnél már 225.000 Ft – bár valószínűleg nincs és nem is lesz ennyi terméked. A regisztrációban benne van az első év licencdíja, de ennek is lesz évente költsége: prefixenként 16.000 Ft / év.
Ezután jöhet a GTIN-8 azonosító szám: 4000 Ft a regisztráció, valamint az éves licencdíj is ugyanennyibe kerül kódonként.

Ha pontosan szeretnéd kiszámolni, hogy mennyit kell fizetned a vonalkódokért, ezen a linken láthatod a díjszabást: GS1 általános díjjegyzék

Na de honnan lesz még több terméked? Vagy akár partnered?

Forrás: gs1hu.org, cimkepont.hu
Fotó: Envato License

.
Gyimesi Károly
Gyimesi Károly
Kommunikáció és médiatudomány szakon végeztem, jelenleg marketing mesterdiplomámat szerzem angol nyelven. A Minnernél hamar be lettem dobva a mélyvízbe: számos üzleti konzultáción segítettem Milánnak, több százezer forint értékben indítottam el marketingkampányokat, ezekhez sok segítséget nyújtottak a MinnerAkadémia képzései is. Jelenleg a tartalomkészítés a fő feladatom. Részt veszek a Minner víziójában, azaz munkámmal segítem, hogy a vállalkozók, cégek még sikeresebbek legyenek.

További friss cikkek

Pénz locsolás a Metánál, repülőrajt és termékfejlesztési stoppok

Nemrég írtunk arról, hogy az Apple hogy került kreatív válságba , mert tíz éve nem tudtak előállni egy igazi "bestsellerrel", az új termékeik (mint...

Hiába nő az átlagfizetés, a megtakarítás a leggazdagabbak kiváltsága lett 

A társadalom 60 százaléka számára valószínűleg örökre elveszett a hosszú távú megtakarítási esély.  A Blochamps Capital korábbi prognózisa köszön vissza az MNB és a KSH...

Ebbe még a Cápák is beszálltak. Hogy áll most a Forever Hands? Nagy biznisz?...

Készszoborból eladni évente több tízezer darabot? Kiderült nem is csengett le néhány év alatt ez a termék, a cégvezető Kállai Jankó szépen egyengeti a...

Reklámtörténetek #4 – Cola Wars, Whopper Detour, és az Audi-BMW óriásplakát-párbaj

Folytatjuk a reklámtörténetek sorozatunkat, ami a mostani cikkben inkább reklámcsatákká változik. Az előző részekben láttuk, hogyan lehet turmixgépet eladni iPhone-ok szétzúzásával, hogyan dobol egy...

AI ügynökök már a böngésződben is, de ez miért nem jó neked (még)

Az AI-alapú böngészők, mint például az OpenAI nemrég bemutatott Atlasa, sokak szerint egy ígéretes jövőképet festenek elénk… Ahelyett, hogy a "kék linkek tengerében" elveszve...

Német lakások magyar kézben. Ingatlanbefektetés másként. Hamarosan a magyar tőzsdén – Available Zrt.

Lehet egy magyar vállalkozásnak német ingatlanportfóliója, sőt, még tőzsdére is mehet? Vida Imre szerint igen, csak tudni kell, hogyan kell másképp gondolkodni a befektetésekről....

Munka mellett mellékes. Melyik szolgáltatásra keresnek rá sokan?

Gondolkodtál valamilyen szolgáltatás beindításán? Digitális szaki, virtuáiis asszisztens, coach, masszőr... melyikre van elég kereslet? Nem kell ezen morfondíroznod, mert mi utána néztünk neked, és...

Akár 90 nap múlva is elég fizetni. A vállalkozók kaptak egy új pénzügyi lehetőséget. 

Ismerős érzés, amikor minden jól halad a cégedben, aztán hirtelen megakad valami a pénzáramlásban? A vevők még nem fizettek, de közben jönnének a számlák,...

Az első milliómtól a 400 milliós ajándékgyárig: Gyetvai Szilárd, a Lovenir alapítójának üzleti gondolatai

Webfejlesztőből lett ajándékgyáros és már éves szinten 50 000 rendelésnél járnak, vagyis 136 rendelés naponta. Gyetvai Szilárd a Lovenir vállalkozás tulajdonosa a vendégem, aki...

Aktív lustálkodás, avagy az effektív pihenés, mint top vezetői skill

Te is állandóan pörögsz, mint a Milán, igaz? Meetingről meetingre, közben szakad az e-mail áradat, pittyeg a telefon, és úgy érzed, egy percre sem...

NVIDIA: a következő AI-hullám a szakmunkára épül

Rengeteg szó esik arról, hogy mennyi és milyen munkahelyet vesz el az AI, de ritkán beszélünk arról, hogy mennyi újat teremt… Pedig az óriási...

Nem jött el az áttörés, a nagy bumm még a cégedben? Derítsük ki, hogyan...

Több éve elindítottad már a vállalkozásod, szépen növekedett is, de valahogy elmaradt az a nagy áttörés, amit vártál? Nem vagy egyedül, ezen sok cég...

Piaci rést 100 fő alatti céggel is jól ki lehet aknázni, sőt…

Az innovációt hajlamosak vagyunk a technológiai óriásokkal azonosítani. A közbeszédben a jövőt formáló erők a gigacégek, amelyek hatalmas erőforrásokkal és globális jelenléttel rendelkeznek. A...