Így szerez pénzt hitel helyett a Starbucks. Hűségprogramok, ajándékkártyák

Dátum

Megosztás

Nyisd ki a pénztárcád, vagy nyisd meg a mobilodon a virtuális kártyáid gyűjtőhelyét, és számold össze, mennyi kártyád van! Ezt én is megtettem, 16 vállalat vonalkódját tárolja a telefonom. Miért használunk hűségkártyákat? Miért szeretünk ajándékkártyát adni barátainknak, családtagjainknak? A válaszok után hozunk konkrét példákat, köztük a Starbucks zseniális módszerét, amellyel lényegében ingyen hitelhez jut a nagyvállalat.

Miért szeretjük az ajándékkártyákat?

Az ajándékkártya népszerűsége töretlen, de miért szeretjük ennyire, miért élünk gyakran ezzel az ajándékozási móddal? Nos, például azért, mert

  • Leveszi a „hatalmas” terhet a vállunkról azzal, hogy nem nekünk kell a konkrét terméket vagy szolgáltatást kiválasztani.
  • Elkerülhetőek a kellemetlen, vagy rosszul megválasztott ajándékok. Nem szép a ruha, vagy nem jó a méret? A parfümnek inkább szaga van, mintsem illata? Pontosan ezeket lehet ajándékkártyával elkerülni.
  • Az esetek többségében akkora összeggel tölthetjük fel, amennyivel szeretnénk. Ha mégsem, a meghatározott feltölthető összegek között biztosan lesz nagyjából az az érték, mint amennyit szánunk a dologra.
  • Ismerjük (legalábbis nagyjából) a barátaink, rokonaink szokásait. Melyik boltban vásárolnak gyakran, mely gyártó termékeit kedvelik különösen.

Miért éri meg az ajándékkártya a cégeknek?

  • Pénzt hoz a konyhára. Az ajándékkártyára kerülő összeg vissza sosem váltható, csupán a cég / partnercég termékeire / szolgáltatásaira lehet felhasználni.
  • Az ajándékkártya költsége elenyésző, de az ebből érkező plusz bevétel egészen magas is lehet.
  • Sokszor olyan ajándékot kapnak az emberek, amit saját maguk nem feltétlenül vettek volna meg maguknak. Ha például egy Zara utalványt kap valaki, nem biztos, hogy szüksége van új ruhára, de így nagy eséllyel levásárolja a rajta lévő összeget.
  • Sőt, szinte biztosan túllépi a kártya egyenlegét, tehát magasabb értékben vásárol, mert még így sem került sok pénzébe.

Miért használunk hűségkártyát?

  • Azért, mert sok esetben kedvezményes vásárlásra jogosít.
  • Pontokat lehet gyűjteni, amiket később be lehet váltani kedvezményre vagy ajándékra.
  • A különböző nyereményjátékokon egyszerűen, vagy akár automatikusan is lehet indulni
  • A vásárlást bizonyító nyugtát eltárolja az adatbázis, így ha például egy műszaki cikk 1-2 év múlva meghibásodik, könnyebb érvényesíteni a garanciát, és nem baj, ha nincs meg a papír alapú számla.
  • Konkrét példák: 
    • Libri hűségkártyára a vásárlás összegének 10%-a visszajár, tehát egy 3490 Ft-os könyvél 349 forint adódik az egyenleghez.
    • A CCC nemrég új programot indított: vásárlási összegtől függően bronz, ezüst vagy aranykártyás felhasználóknak olyan extra szolgáltatást nyújt, mint a törvényben előírt termékvisszavétel meghosszabbítása, nagyobb százalékú kuponakciók, ingyenes házhoz szállítás.
    • DM kártya: saját márkás DM termékeknél extra pontokat és extra kedvezményeket lehet kapni. Tartanak DM napokat, amikor még nagyobb akciókkal / pontszorzóval csalogatják a vásárlóikat az üzletekbe. Korábban a DM is részt vett a Glamour-napokban, de azóta akkora klubkártya taglétszámot sikerült összevarázsolniuk, hogy a DM napok iránt is nagy az érdeklődés, sőt, egész évben tudják ösztönözni vásárlóikat.
    • LIDL Plus: a német szupermarket-hálózat nemrég indította el saját hűségprogramját, amellyel külön kedvezményeket kaphatnak a programban résztvevők. Ezen felül minden vásárlás után meg lehet pörgetni a szerencsekereket, amellyel további kuponkedvezményeket lehet érvényesíteni. Az applikáció tárolja a nyugtát, így a garancia érvényesítése történhet a vonalkód leolvasásával is. Az app-ban pedig át lehet lapozni az akciós újságot is.
    • SuperShop: a kártyák kibocsátását és a rendszer üzemeltetését egy külön cég végzi, akik rengeteg partnerrel rendelkeznek. Azok, akik gyakran vásárolnak a partnereknél (pl. Spar, OMV), megéri gyűjteni a pontokat, amiket később le lehet vásárolni. Ráadásul a kártyát kezelő cég gyakran indít nyereményjátékot, pont azért, hogy a fogyasztókat rávegye a kártya gyakori használatára.

Néhány egyéb extrém eset: Fizetős hűségprogramok

Mint a Playersroom ClubCard programja, vagy az Amazon Prime. Miért éri meg fizetni évente a tagságért? Azért, hogy a vásárló kedvezményesen vásárolhasson és egyéb plusz szolgáltatásokat kapjon. Erről további magyar példák: Magyar példák fizetős hűségprogramokra. A vevőid pénzért csatlakoznak és még többet is költenek

Így szerez több bevételt a Starbucks

A Starbucks által kibocsátott kártyákon nagyjából 470 milliárd forintnak megfelelő összeg szerepel. Az USA-ban többen használják a Starbucks mobilfizetési megoldását, mint a Google Pay-t. Az alkalmazásnak a legfrissebb adatok szerint már több mint 31 millió felhasználója van.

A kávébetétnek is nevezhető egyenleget korlátlan ideig fel lehet használni, de készpénzre természetesen nem lehet visszaváltani, csak a Starbucks kávézóiban lehet levásárolni a rendelkezésre álló összeget. 

Így tulajdonképpen a cég folyamatos kamatmentes hitelhez jut, sőt, az amerikai törvények megengedik, hogy egyes szempontokat figyelembe véve bizonyos idő után bevételként számolhassa el a cég a fel nem használt összegeket, ugyanis sokan megfeledkeznek egyenlegük felhasználásáról, vagy már nem látogatják rendszeresen a kávézólánc üzleteit.

A Starbucks persze él is a lehetőséggel, 2018-ban 156 millió dollárt, 2019-ben 125-öt, 2020-ban pedig 130 millió dollárt könyvelt el ilyen módon bevételként (vagyis a fel nem használt egyenlegből). Ez az árbevételéhez, vagy a profitjához képest persze nem nagy összeg, de tudni kell azt is, hogy ezért neki nem kellett szolgáltatást adni, nem merült fel plusz kiadása ezzel kapcsolatban.

Hogyan működik? 

  • A felhasználó egy fiókot hoz létre, ami igazából nem különbözik más hűségprogramok, vagy egy webshop regisztrációtól. A hűségprogramhoz azért áll közelebb, mert valójában kap egy kártyaszámot / vonalkódot. 
  • Nem kell hozzá applikáció, böngészőből be lehet lépni a felhasználói fiókba. 
  • Itt feltölti az egyenlegét egyszerű bankkártyás tranzakcióval. A cégnél ez letéti számlára kerül, nem könyvelik el egyből bevételként (itt van az egészben a csavar), csak akkor lesz bevétel, ha vásárolnak. Vagy ha a jogszabályoknak megfelelően bizonyos idő után elkönyvelhetik bevételként.
  • A vásárlás során vagy a fizikai kártyát, vagy a digitális vonalkódot leolvassák.
  • Csak úgy kap pontot a felhasználó, ha a feltöltött egyenlegről vásárol, tehát készpénzes, kártyás váráslásnál nem kap pontokat.
  • A klubtagok gyakran kapnak ingyen merch termékeket, pl. vászontáskát, bögrét, vagy olyan termékeket, amelyeket a cég ki akar szórni.

Olvasnál még hasonlót?

Forrás: Forbes.hu

Gyimesi Károly
Gyimesi Károly
Kommunikáció és médiatudomány szakon végeztem, jelenleg marketing mesterdiplomámat szerzem angol nyelven. A Minnernél hamar be lettem dobva a mélyvízbe: számos üzleti konzultáción segítettem Milánnak, több százezer forint értékben indítottam el marketingkampányokat, ezekhez sok segítséget nyújtottak a MinnerAkadémia képzései is. Jelenleg a tartalomkészítés a fő feladatom. Részt veszek a Minner víziójában, azaz munkámmal segítem, hogy a vállalkozók, cégek még sikeresebbek legyenek.