Év végén és év elején gyakran találkozunk az évtervezés témájával, és talán te is érzed a nyomást, hogy ezzel foglalkozni kellene. Fontos megjegyezni, hogy az évtervezést bármikor végezheted az év folyamán. Nem kell stresszelni, és ne tekints erre a feladatra kötelező rosszként. Vállalkozók és cégvezetők vagyunk, és élvezzük, amit csinálunk! Most annak járunk utána, hogyan tervezhetsz valóban hatékonyan és eredményesen előre, hogy a következő évek még sikeresebbek legyenek. Olvasd végig figyelmesen, mert sok tippet találsz a cikkben!
A Minner Cégfejlesztési cikksorozatának egyik tartalmát olvasod most. A sorozat célja, hogy megértsd és megvalósítsd a kiválasztott cégfejlesztési ötleteket. Ehhez részletes útmutatót kapsz a cikkekben. Ez itt 100% gyakorlat. A Minner vállalkozásfejlesztési ötletei egy-egy fontos cégterületre összpontosítanak, és kézzelfogható megoldásokat kínálnak. Nézz vissza gyakran, mert folyamatosan újabb és újabb ötletekkel (és megvalósítási lépésekkel) rukkolunk elő! Az ötletek külön kategóriát is kaptak a főmenüben.
16. Cégfejlesztési ötlet: Évtervezés, cégtervezés akár folyamatosan is
Ennek a vállalkozásfejlesztési ötletnek a lényege az, hogy a folyamatos cégtervezést integráld a vállalat működésébe. Feltárjuk, melyek azok a fő tényezők, amelyekre válaszolva pontos képet kaphatunk saját helyzetünkről és a piacról, fejlődési lehetőségekről. Eszközökre van szükség ahhoz, hogy kiléphessünk a megszokott keretek közül, és új megközelítéseket, új irányokat ismerhessünk meg. A gondolatainkat és ötleteinket tervekké kell formálnunk.
Miért kell ez neked? A fő kérdés!
Miért kell évtervezés, azt hogyan, mikor csinálják a sikeres vállalkozók? Nézzük mit mondanak erről a kutatások.
Első fontos információ, hogy igen, jó ha értékeled az elmúlt egy évet, és előre nézve is készítesz tervet a jövő évre, de! És itt jön a DE! Ezt egyébként folyamatosan kell csinálnod, szokássá, rutinná kell tenned. A legjobb az egészben, hogyha egyszer ezt megcsinálod, akkor később kevesebb időt vesz igénybe, sőt könnyebben haladsz előre.
Kinek kell foglalkoznia az évtervezéssel? Szükséged van rá?
A kutatásokból is látszik, hogy az alábbi dolog miatt érdemes a vállalkozóknak, cégvezetőknek ilyen tervezéssel, évtervezéssel foglalkozni:
- akik növekedést szeretnének elérni a vállalkozásukban,
- felkészülni egy nehezebb időszakra (ezt érezzük is most),
- a bővülést elősegíteni. Gondolj bele, ha például két év múlva 15 fős csapatot szeretnél magad mellé a cégbe, akkor – a fluktuációt is beleszámítva – körülbelül havonta fel kell már venned valakit!
- És persze induló vállalkozások esetében indulás előtt, vagy már működő vállalkozások 1-4 évében azért kellhet ilyen terv, hiszen ennyi idő kell, míg növekedési fázisban van egy cég (legyen akár egy fodrászszalon, hiszen kezdő még, vagy egy IT cég).
#kutatás: A The Alternative Board kutatása hasonló eredményre jutott, mint a korábbi hasonló felmérések, miszerint a sikeres cégvezetők:
- munkaidejük 68%-ában operatív tevékenységet végeznek (napi rutin feladatok, delegálás…)
- 32%-ában a cég stratégiai dolgaival foglalkoznak, vagyis tervezés, elemzés, növekedési stratégia kitalálása.
Tehát érdemes az egész évben beiktatnod a munkaidődbe a vállalkozásod tervezését.
#kutatás: A Harvard Business Review-ban publikált kutatásból kiderült, hogy a folyamatosan, nem egy nap elkészített üzleti terv növelte a cégek sikerességét. Ahogy Francis J. Greene és Christian Hopp fogalmaz: a néhány nap alatt összerakott terv annyit ér, mintha nem is dolgoztunk volna rajta. Sőt a kutatás azt mondja, hogy ha papírra is leírjuk a leendő terveinket, az 27%-kal növeli annak sikeres bekövetkezését.
#kutatás: Egy 2010-es kutatásból (bár régi, de tapasztalataink alapján még mindig megállja a helyét) 11 046 vállalkozást vizsgálva kiderült, hogy 30%-kal gyorsabban nőttek azok a cégek, akik aktívan foglalkoztak a vállalkozásuk jövőjükkel, akik frissítették üzleti tervüket.
#kutatás: A tervezés segít, hogy elengedj dolgokat. A sikeres cégek mögött rengeteg kudarc van, de ehhez az is kell, hogy el tudjunk engedni dolgokat, hiszen próbálkozni mindig kell, hibázni fogunk. Ez még nem a kutatás, de pont ide illik Michael Jordan gondolata:
„Pályafutásom során több mint kilencezer dobást elhibáztam, vesztettem csaknem háromszáz mérkőzésen. Huszonhatszor vétettem el a rám bízott, győzelemhez szükséges utolsó dobást. Újra és újra hibáztam az életemben. Ezért tudtam mindig előrelépni.” – Michael Jordan
Folytatva ezt a kutatási pontot: A Small Business Economics-ban megjelent kutatási eredmények alapján, azok a cégek, akiknek volt terve, továbbá ebben meghatározott KPI mutatói (kulcs hatékonysági mutatók, teljesítménymutatók), azok a cégek 271%-kal nagyobb arányban zártak le sikeresen projekteket. Ez jó! Tudni kell elengedni, tudni kell elemezni. Terv nélkül pedig nehezen vesszük észre, mikor is kell lépnünk.
Amikor évtervezést, vagy bármilyen vállalkozói tervezést csinálsz, akkor legyen egy feladatod, hogy:
Oldd meg végre a régóta fennálló problémákat! Vagy keress egy problémát, ami már régóta zavar, vagy akadályozza a céged működését. Henry Ford 1910-es években óriási fluktuációval küzdött, sok pénzbe és időbe került újra és újra betanítani az érkező munkatársakat. Duplájára emelte a munkabért, csökkentette a munkaidőt. Ezzel a kétszámjegyű fluktuáció egyszámjegyű lett, sőt néhány hónap munka után maguk a munkavállalók is meg tudták venni azt a terméket, amit gyártottak. Neki köszönhető az amerikai középréteg jövedelmének megerősödése, sőt annak létrejötte.
Tervezd a jövőt!
Legtöbbször elviszik a fókuszt a napi rutintevékenységek, operatív feladatok a cégvezető munkaidejéből, és kevés idő jut a tervezésre. Egy vállalkozó barátom mondott egy jó gondolatot, ami azóta is bennem van:
Ha nem ijedsz meg attól a gondolattól, hogy mit fog csinálni a vállalkozásod 3-5 év múlva, akkor még nem elég jók a terveid!
Legyen egy dokumentumod, jegyzeted (akár digitálisan, akár papíron), amibe leírod a fontosabb számokat, terveket, ötleteket. Ezek segítenek abban, hogy gyorsan felvedd a ritmust.
Vezessük be a cégbe!
Röviden mit fogunk csinálni:
- Természetesen ahogyan a többi évtervezésnél fontos visszatekinteni a múltra, megnézni mi is történt.
- A jövő tervezésnél beleveszünk egy olyan részt, hogy mi az, ami tesztelni kellene először, vagy korábban kipróbált ötleteket elemzünk. Majd folytatjuk az évtervezéssel.
- Következő lépés serkenteni azt, hogy több oldalról is megközelítsük a tervet. Kilépjünk a kognitív torzításokból.
- Érdemes különválasztani az egyes részlegeket és területeket, és így dolgozni a cégfejlesztési terven. A tervezés nemcsak abból áll, hogy beírsz egy rublikába 30%-kal nagyobb forgalmat vagy nyereséget, illetve más számokat. Például leírhatsz egy szervezetfejlesztési problémát, amelynek megoldását be kell tervezni, vagy egy digitalizációs lépést, amelyet mindenképpen meg kell tenni a fejlődés érdekében.
- Kezd összeállni, körvonalazódni mit is csináljunk.
Tudtad? A vállalatok 90%-a lényegében ugyanazt a költségvetést tologatja évről-évre, derül ki a McKinsey kutatásából. Nos ez eléggé lehangoló adat.
A kognitív torzítás egy fajtája itt is felüti a fejét, méghozzá a horgony hatás. Ha egyszer egy összeg, adat bevésődik az agyunkba nehezen térünk el tőle. A tanulmány alapján azok a cégek, akik évről-évre változtatták az éves költségvetést, vagyis belenyúltak, átcsoportosítottak összegeket, azok 30%-kal több nyereséget termeltek.
Mi szerepeljen az éves üzleti stratégiádban?
Ne feledd letölteni a Minner-féle üzleti terv sablont, ami jó kiegészítő lehet még a leírtakhoz. (Van rövid és hosszabb verziója is). Kattints ide!
Vár itt még rád dupla ennyi rész a cikkből, amit már viszont csak Minner Előny tagként olvashatsz. A célunk, hogy előnybe hozzuk a Minner belső körét. Kerülj te is bele, csatlakozz a Minner Előny előfizetéshez!
Oldd fel a cikket és szerezz előnyt a piacodon!
A Minner Előny előfizetéssel még szakmaibb, gyakorlatiasabb, részletesebb üzleti tartalmak várnak rád. Csatlakozz a prémium tagsághoz, a Minner Előnyhöz azonnali, korlátlan hozzáférésért. A tagság díja: 6900 Ft/hó
Már tag vagy? Jelentkezz be az olvasáshoz! (Itt a FB, Google login is)
Forrás: thealternativeboard.com / 2016
Harvard Business Review / 2018:
Francis J. Greene University of Edinburgh Business School és Christian Hopp RWTH Aachen University,
Brinckmann, J., Grichnik, D., & Kapsa, D. (2010). Should entrepreneurs plan or just storm the castle?
Liao, J., & Gartner, W. B. (2006). The effects of pre-venture plan timing and perceived environmental uncertainty on the persistence of emerging firms. Small Business Economics, 27(1), 23-40. doi: 10.1007/s11187-006-0020-0
Fotó: Canva