Ne ezen a 2 napon múljon a 2023-as nyereséged. Évtervezés vállalkozóknak, cégvezetőknek

Dátum

Megosztás

Biztosan mindenhonnan látod most, hogy így évtervezés, úgy évtervezés, érezheted picit a nyomást is, hogy csinálnod kell. Nos ezt a témát járjuk most körbe, hiszen nem kell stresszelnünk, vagy ne tekints rá kötelező dologként. Vállalkozók, cégvezetők vagyunk, élvezzük azt amit csinálunk! Továbbá az évtervezésnél hosszabb távban is gondolkodnunk kell. A Minner segít neked, hogy a 2023-as éved jobban sikerüljön. Lássuk mi kell hozzá! Olvasd végig figyelmesen, sok tippet kapsz a cikkben, sőt leírom a Minner mit csinál 2023-ban.

Gyorsítsd fel a tervezésed, sőt a megvalósítást a Minnerrel! A MinnerAkadémián válassz ki egy területet, ahol lényegében a tananyaggal, útmutatókkal, videókkal mi segítjük a tervezésedet és a megvalósítást is egyben. Marketing, delegálás, szövegírás, kereskedelem, digitalizáció… Kattints ide!

Miért kell ez neked? A fő kérdés!

Miért kell évtervezés, azt hogyan, mikor csinálják a sikeres vállalkozók. Kutatással is alátámasztjuk az érveket, információkat.

Első fontos információ, hogy: igen, jó ha értékeled az elmúlt egy évet, és előre nézve is készítesz tervet a jövő évre, de! És itt jön a DE! Ezt egyébként folyamatosan kell csinálnod, szokássá, rutinná kell tenned. A legjobb az egészben, hogyha egyszer ezt megcsinálod, akkor ez később kevesebb időt vesz igénybe, sőt könnyebben haladsz előre.

Kinek kell foglalkoznia az évtervezéssel? Neked kell?

A kutatásokból is látszik, hogy az alábbi dolog miatt érdemes a vállalkozóknak, cégvezetőknek ilyen tervezéssel, évtervezéssel foglalkozni:

  • akik növekedést szeretnének elérni a vállalkozásukban,
  • felkészülni egy nehezebb időszakra (ezt érezzük is most),
  • a bővülést elősegíteni.
  • És persze induló vállalkozások esetében indulás előtt, vagy már működő vállalkozások 1-4 évében azért kellhet ilyen terv, hiszen ennyi idő kell, míg növekedési fázisban van egy cég (legyen akár egy fodrászszalon, hiszen kezdő még, vagy egy IT cég).

#kutatás: A The Alternative Board kutatása hasonló eredményre jutott, mint a korábbi hasonló felmérések, hogy a cégvezetők

  • munkaidejük 68%-ában operatív tevékenységet végeznek (napi rutin feladatok, delegálás…)
  • 32%-ában a cég stratégiai dolgaival foglalkoznak, vagyis tervezés, elemzés, növekedési stratégia kitalálása.

Tehát érdemes az egész évben beiktatnod a munkaidődbe a vállalkozásod tervezését.

#kutatás: A Harvard Business Review-ben publikált kutatás alapján kiderült, hogy a folyamatosan, nem egy nap elkészített üzleti terv növelte a cégek sikerességét. Ahogy Francis J. Greene és Christian Hopp fogalmaz: a néhány nap alatt összerakott terv annyit ér, mintha nem is dolgoztunk volna rajta. Sőt a kutatás azt mondja, hogyha papírra is leírjuk a leendő terveinket, az 27%-kal növeli annak sikeres bekövetkezését.

#kutatás: Egy 2010-es kutatásban (bár régi, de tapasztalataink alapján még mindig megállja a helyét) 11 046 vállalkozást vizsgálva kiderült, hogy 30%-kal gyorsabban nőttek azok a cégek, akik aktívan foglalkoztak a vállalkozásuk jövőjükkel, akik frissítették üzleti tervüket.

#kutatás: A tervezés segít, hogy elengedj dolgokat. A sikeres cégek mögött rengeteg kudarc van, de ehhez az is kell, hogy el tudjunk engedni dolgokat, hiszen próbálkozni mindig kell, hibázni fogunk. Ez még nem a kutatás, de pont ide illik Michael Jordan gondolata:

Pályafutásom során több mint kilencezer dobást elhibáztam, vesztettem csaknem háromszáz mérkőzésen. Huszonhatszor vétettem el a rám bízott, győzelemhez szükséges utolsó dobást. Újra és újra hibáztam az életemben. Ezért tudtam mindig előrelépni.” – Michael Jordan

Folytatva ezt a kutatási pontot: A Small Business Economics-ban megjelenet kutatási eredmények alapján, azok a cégek, akiknek volt terve, továbbá ebben meghatározott KPI mutatói (kulcs hatékonysági mutatók, teljesítménymutatók), azok a cégek 271%-kal nagyobb arányban zártak le sikeresen projekteket. Ez jó! Tudni kell elengedni, tudni kell elemezni. Terv nélkül pedig nehezen vesszük észre, mikor is kell lépnünk.

Amikor évtervezést, vagy bármilyen vállalkozói tervezést csinálsz, akkor legyen egy feladatod, hogy:

keresd meg a vállalkozásod szűk keresztmetszetét és oldd meg!

Vagy keress egy problémát, ami már régóta zavar, vagy akadályozza a céged működését. Henry Ford 1910-es években óriási fluktuációval küzdött, sok pénzbe és időbe került újra és újra betanítani az érkező munkatársakat. Duplájára emelte a munkabért, csökkentette a munkaidőt. Ezzel a kétszámjegyű fluktuáció egyszámjegyű lett, sőt néhány hónap munka után maguk a munkavállalók is meg tudták venni azt a terméket, amit gyártanak. Neki köszönhető az amerikai középréteg jövedelmének megerősödése, sőt annak létrejötte.

Tervezd a jövőt!

Legtöbbször elviszik a fókuszt a napi rutintevékenységek, operatív feladatok a cégvezető munkaidejéből, és kevés idő jut a tervezésre. Egy vállalkozó barátom mondott egy jó gondolatot, ami azóta is bennem van:

Ha nem ijedsz meg attól a gondolattól, hogy mit fog csinálni a vállalkozásod 3-5 év múlva, akkor még nem elég jók a terveid!

Legyen egy dokumentumod, jegyzeted (akár digitálisan, akár papíron), amibe leírod a fontosabb számokat, terveket, ötleteket. Ezek segítenek abban, hogy gyorsan felvedd a ritmust.

Mi szerepeljen az éves üzleti stratégiádban?

Gyorsítsd fel a tervezésed, sőt a megvalósítást a Minnerrel! A MinnerAkadémián válassz ki egy területet, ahol lényegében a tananyaggal, útmutatókkal, videókkal mi segítjük a tervezésedet és a megvalósítást is egyben. Marketing, delegálás, szövegírás, kereskedelem, digitalizáció… Kattints ide!

Ne gondold túl, elég 1-2 A/4-es lap, vagy napló, vagy egy Trello kártya, Google doksi, word, vagy jegyzet alkalmazás. Azzal foglalkozz, amivel te szeretnél, ne görcsösen kezdd el, hogy akkor most ezzel-azzal… Pont ez a tervezés, stratégia, eldöntöd mivel és azon belül mit, mikor, hogyan (miértek is fontos). Ahogy fentebb is írtam, fontos ezzel év közben is, folyamatosan foglalkozni, visszatérni a doksihoz – de ezt az év végi – új év eleji tervezést nagy vonalakban 2 nap alatt össze tudod szedni, menet közben meg majd finomítod!

Mi történt idén / tavaly?

Az aktuális (tárgyév) eredményeit, sikeres változtatásait, és persze bukásait is jó lenne összeírni. Ez fontos lehet abban, hogy új KPI-okat határozz meg (vállalkozásod elsődleges teljesítménymutatói), új célokat (erről a KPI-okról ebben a Minner ingyenes anyagban beszélek). Árbevétel is lehet KPI, de most az infláció picit bekavarhat a számításba!

Mit kellene újítani? Hogyan lehet letesztelni?

Minden új dolgot bevezetni fájdalmas, hiszen új, kényelmetlen, nincs a rutinunkban. Ezért javaslom alkalmazd az ötlet-teszt-padlógáz formulát. Például bevezeted, hogy innentől a reklámbüdzséd 10%-a csak teszthirdetésekre költöd. Vagy bevetettek csak egy projekt erejéig egy Trello-hoz hasonló feladatkezelőt. Itt a módszer, példákkal: A cégek 99%-a nem használja ezt a módszert, az 1% keresi meg az ő pénzüket is.

Lehet be kellene vezetni egy új digitális szoftvert? Milyet?

  • Szeretnéd látni a cégben mi történik? Trello, Planner – Tervezz be 3-3 napot minden rendszer megismerésére. Itt csak kattintgass. próbálgass, tölts be sablonokat. (Planner az Microsoft 365 feladatkezelője). Aztán tervezd meg, hogy először milyen projekthez alkalmazzátok. Ne azonnal tedd rá a cégre. Anno én ilyet úgy vezettem be a cégnél, hogy pont felvettünk egy új munkatársat, pont jó volt így.
  • Kelleni fognak meetingek a munkatársakkal, ahol prezentálod az új rendszert, tartotok bevezetési meetingeket, vondd be őket!
  • Ajánlom figyelmedbe a digitalizáció a gyakorlatban videós tudásanyagunkat a MinnerAkadémián. Van benne több esettanulmány, tele példával.
  • További tippek ebben a cikkben: A magyar cégek 99%-a legyőzhető. A kérdés: tudsz élni a lehetőséggel?

Szervezetfejlesztésben gondolkodsz? Mit lehetne csinálni?

  • Már a fenti digitalizáció is érinti a szervezetfejlesztést, mert a feladatkezelő lényegében segít benne, hogy ráláss mi történik a cégedben, szervezettebb legyen a csapatod…
  • Érdemes lehet bevezetni jobb meeting, megbeszélés kultúrát. Például előre mindenki küldje el miről lesz szó, kinek kell felkészülni, meetingről jegyzet, aztán mik a feladatok.
  • Érdemes lehet bevezetni, hogy legyen a cégben tudásbázis. Minden folyamat le legyen írva, legyen ellenőrző lista a feladatok minőségéhez. Ez segíti azt is, hogy mit mérjetek a cégben, továbbá az új munkatárs felvételét, helyettesítést is felgyorsítja, kevesebb lesz az erre fordított kiadásod. Tervezd meg azt, hogy miként készülnek el a folyamatleírások (pl. nap végén utolsó 30-40 perc, pont jó arra, hogy aznap összeírja mit csinált, ha már benne van a rendszerben, frissíti…, vagy ha nincs újként felviszi)
  • Fejlődnél vezetőként? Adsz jó visszajelzést a munkatársaknak? Szeretnél jobb lenni ebben? Jobban motiválni őket, serkenteni, hogy önmaguk megoldjanak feladatokat, megtalálják a munkát. Ebben segít a Felszabadult vezető tréningünk a MinnerAkadémián.
  • Nagyobb startupoknál is látom, hogy a cégvezetők beülnek egy-egy pozícióba akár egy-két napra is. Ilyenkor a munkavállaló is jobban összeszedi magát a következő hónapokban, továbbá a cégvezető is rálát mi mennyi idő, mekkora felelősség, mik az adott terület problémái. Inkább csak a lusta munkatársak fognak pánikolni, ne ez tartson vissza, vezető vagy (egyébként nekik lehet nincs is a cégben a helyük).
  • A Felszabadult vezető tréningünket ajánlani tudom a témában. A MinnerAkadémián megtalálod.

Weboldal stratégia?

Hogyan lehet bevezetni az aktívabb frissítést? Hogy az ösztönből jöjjön?

Az alábbi ábrán azt látod, hogy a cégek 18%-a hetente frissíti a weboldalát. Mit gondolsz frissítené ilyen rendszerességgel a weboldalát az, aki úgy látja, hogy ez nem térül meg? Na ugye!

Marketingben merre tovább?

Először is fontos megnézni tárgyévben milyen kampányok sikerültek jól. Mit lehet tovább vinni. Ne kapkodj azonnal, hogy akkor most neked Tiktokra kell menni, mert egyre több cég kezdte el használni.

  • Javaslom tervezz be előre 3-4 kampányt. Amikor egyik igazán beindul, akkor lehet csúsztatni a többit. Milyen témában lesznek, mit hoztok előtérbe, milyen ajánlatot adtok. Például csak egy termékkategóriát emeltek ki (mint a nagyok), vagy egy téma köré csináltuk kampányt. Mint mi július-december között a szabadúszókkal tettük.
  • Érdemes termékoldal / szolgáltatás promóciós oldal szövegezését frissíteni, akár átstrukturálni. Erre tervet készíteni (van hozzá segédletünk – marketing szövegírás képzésben). A Minnernél egy ilyen változtatással 30%-kal növelni tudtuk a forgalmunkat. Ezt se kapkodtuk el, még a termékoldalaink negyede nincs újraszövegezve, újrastrukturálva. Tudod, tervezés, lépésenként haladunk!

Erre indulj el a weboldalstratégiában

Termékfejlesztés, új üzleti modellek

Már azzal óriási változást tudsz elérni, ha tudatosabban állsz hozzá az online, digitális területekhez a vállalkozásodban, továbbá a folyamatmenedzsmenthez. Amelyik területen lehet még fejlődni, hogy reagálsz a megváltozott üzleti környezetre, az üzleti életben tapasztalható diszrupcióra. A termék és vállalkozásfejlesztés területére tévedsz egyből.

Azt már feljebb láthattad, hogy a kutatásokból tudjuk, hogy egy sikeres cégvezető, menedzser munkaidejének 32%-át cégstratégiával, vállalkozásfejlesztéssel tölti – azaz tervez, elemez, növekedésen gondolkodik (The Alternative Board).

De tudjuk azt is, hogy a gyakorlatban ezt milyen nehéz megoldani a napi rutinfeladatok mellett, vagy két tűzoltás között.

Ebben a Minner üzleti tanácsadás, konzultációs szolgáltatása tud segíteni, amely során egy alkalommal letudhatod a nagy részét ennek a 32%-nak. Gyere el hozzánk egy személyes üzleti tanácsadásra. Részletek itt: Személyes üzleti tanácsadás a Minnerrel

Lehet azt röviden is! Én például címszavakban 2023-ban a következőt fogom tenni a Minnernél:

  • Minner szponzoroknak új ajánlat készítése. A szponzori forgalom növelése, ehhez KPI 3X növekedést szeretnénk elérni. Mindezt úgy, hogy nem lesz ettől még tele reklámmal a Minner. Már a teendő lista, koncepció is készen van úgy 80%-ában.
  • 2023. februárjában egy új …. kampány elindítása (nem árulom el mi lesz az).
  • CRM rendszer stratégiáját véglegesíteni. 3 hónapja teszteljük a CRM stratégiákat, már a harmadikat. Nehéz működtetni! 2023. márciusára skálázható CRM rendszert szeretnénk úgy, hogy azt egy sales-es kezeli, tehát a csapat bővülni is fog, az ő feladatait is ki kell addigra találni, bár ezt adja a CRM stratégia.
  • Youtube feliratkozók növelése 10-20 000-ig. Hírszemle podcast (videós formában is) hallgatóink, nézőinek felskálázása.
  • És még? … Minden üzleti titkot nem árulok el.

+ podcast: Ne görcsölj rá az évtervezésre cégvezetőként! Üzleti stratégiaalkotás

Spotify-on itt éred el, Apple Podcastban itt éred el, vagy az alábbi lejátszón:

Forrás: thealternativeboard.com / 2016
Harvard Business Review / 2018:
Francis J. Greene University of Edinburgh Business School és Christian Hopp RWTH Aachen University,
Brinckmann, J., Grichnik, D., & Kapsa, D. (2010). Should entrepreneurs plan or just storm the castle? 
Liao, J., & Gartner, W. B. (2006). The effects of pre-venture plan timing and perceived environmental uncertainty on the persistence of emerging firms. Small Business Economics, 27(1), 23-40. doi: 10.1007/s11187-006-0020-0
Fotó: Envato License

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 7 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Cápák között 5. évad 5. rész: A szendvics nem jó biznisz? De a táska workshop igen?

Hiába nyered meg a Konyhafőnököt, ettől a befektetőknél nem indulsz nagyobb előnnyel, sőt lehet nagyobbak is az elvárásaik? A műsorban szendvics üzlettel jött a...

A vevőszerző Facebook hirdetések 5 kötelező eleme

Te is szeretnél olyan Facebook hirdetéseket indítani, amik pénz égetése helyett bevételt, és ami még fontosabb profitot termelnek? Ez sajnos nem olyan egyszerű, hogy...

Meki reklám, amiben nem szerepel hamburger – Hírszemle #38

Az emberek pont azért beszélnek a McDonald's reklámjáról, mert hiányzik belőle a hamburger, vagy éppen a Mekis színek. Ez kreatív marketing! Közben egy másik...

Marketing stratégiák, szemléletek röviden, összegyűjtve

Mikor a listát készítettem jöttem rá én is, hogy mennyi lehetőség van előttünk, hogy igazán csúcsra vigyük a marketingünket. Csak válogatni kell! Most a...

Itt az év legkevésbé produktív időszaka. Szerezz most előnyt a konkurenciával szemben!

Új év új lehetőségek! Bár kicsit lassan készült el ez a cikk, megérkezett 2023 és bízunk benne hatalmas lendülettel álltál neki a munkának az...

Cápák között 5. évad 4. rész: Import vállalkozás, mese biznisz, diák kuponozás

Hoppá hoppá! Mennyi pénz, mindenki kedves volt, nagy dráma nem volt. Ez jó adás! És megint a Tiktok, megint egy projekt, ami a Tiktok...

5 másodperces trükk, amivel több követőt szerezhetsz TikTokon [esettanulmány]

Van gyakorlati haszna a cselekvésre ösztönzésnek, CTA-nak a TikTok videókban? - kérdezte tőlem Milán az őszi tiktokos Minner eseményen, és ezzel elültette a bogarat...

Interjú a ChatGPT-vel. Mire használjuk a cégben az Ai-t? Aggódnunk kell? – podcast

Azon gondolkodtam, hogy miként tudom legjobban bemutatni a ChatGPT-t. És közben, ahogy a Minnertől megszokhattad, inspiráljalak is. Így erre a videós, podcastos interjúváltozatra esett...