Hallod a rádióban, olvasod a cikkekben, hogy a világ változni fog, a szektorok átalakulnak, az igények megváltoznak. Tényleg így van? Mit lépnek a cégek, hogyan maradnak fenn? A cikkben összegyűjtöttem olyan cégeket, akik valamit léptek, akiknek változott a piacuk, vagy valami okos finanszírozási megoldást találtak (például borkötvény, vagy közösségi finanszírozás). Mondjuk kinek nem változott valami most az életében, vagy üzleti vonatkozásban?
A kivárás most rossz taktika. Több száz vállalkozóval, céggel beszélgettem az utóbbi hetekben, már mindenki túl van a sokkon, a megfelelő lépéseket megtették. Akik kivárásra tették a voksukat, most látszik, hogy veszíthetnek a versenyben, bár még talán van egy kis idejük, léphetnek valamit.
A nagy változás igazán az lesz, hogy a cégek, amit most meglépnek, annak nagy része velünk is marad. Tehát a szektorunknál figyelmesnek kell lennünk, és pásztázni azokat a dolgokat, új rutinokat, üzleti modelleket, amik valószínűleg velünk maradnak. Fontos, hogy nem csak a vevők változnak, maguk a piaci szereplők (cégek) is előidéznek olyan változásokat, amik később is velünk maradhatnak.
Ez a gyűjtemény, a megoldások, nem csak inspirálnak majd téged, hanem egészen biztosan szárnyalni fog a gondolatod!
Ruhaüzletek, Griff, Gap, H&M, Zara
A legtöbb bevásárlóközpont ragaszkodik a bérleti díjakhoz, a cégek nem tudják fizetni őket. Érdekes piaci átrendeződés lesz. A nagy fast fashion ruhamárkák voltak azok, amik egyébként a plázákba vonzották a vásárlókat, ilyen a H&M, vagy a Zara. Ők egyébként is jobban erősítették az utóbbi időben az online jelenlétüket, így átvészelik az időszakot. De a kisebb márkák, mint például a Griff, már elküldte eladóit, és valószínűleg a bérlést is felmondja a bevásárlóközpontokban (Forrás: G7).
Vagy itt van a Gap, aki nem fizeti már a bérleti díjakat sem, felszámolja az üzleteit és 80 000 munkavállalójából is sokat elküld. Már a válság előtt is gondban volt a cég (Forrás: CNN).
A piaci szereplők most saját maguk is rá fognak erősíteni az online eladásra, a ruházati webáruházaknál bejönnek innovációk. Nehezebb lesz működtetni egy kisebb butikot, bár olcsóbbak lesznek a bérleti díjak, de a kisebb offline kereslet nem lesz arányban. Amiatt, mert az online-t jobban fogják most a cégek erőltetni, emiatt el fog venni az offline keresletből. Ez a plázáknál is változást fog eredményezni. A Gap-nél is látjuk, hogy a nagy márkák is kerülhetnek bajba, és több ezer üzletüket zárhatják be.
A shopoknál előtérbe kerülhetnek jobban a hűségprogramok, mint például a Playersroom fizetős hűségprogramja (erről itt olvashatsz). Továbbá olyan innovációkat is bevezetnek, mint például az Orsay, ami a visszaküldés csökkentésére alkalmazott algoritmust (erről itt olvashatsz).
Airbnb, rövidtávú lakáskiadás, sharing economy
Tudtad, hogy a 2008-es válság szülte az Airbnb sikerét? Most ezt a koronavírus válság tette tönkre, vagyis jegelte egy ideig. Mivel a turizmus fontos iparág szinte minden országban, így hamar támogatást kap ez a szektor, de addig is túl kell élni. Az Airbnb gyorsan lépett és új funkcióként bevezette az albérleti lehetőséget. Ami egyébként nem is rossz újítás az oldalon, jó terep lehet az ingázók megfogására, több az esély, hogy ez a terület velünk marad, mint az, hogy nem. Itt akkor tud piacot nyerni majd az Airbnb, ha rátalál arra a piacra a host oldalon is, és a „vendég” piacon is, akiket igazán össze tud kötni. Hiszen ha a turizmus visszaáll, akkor a host-ok nagy része már kapcsolja is be a rövid távú lakáskiadás opciót. Tehát az Airbnb-nél egy új szolgáltatást hozott a vírus.
Egyébként nem most lenne ideje ennek az ötletnek, amit a Minneren írtam még korábban: Nyugdíjasokhoz közvetítenek bérlőket. Mekkora piaci lehetőség?! Társadalmi és még pénzt is hoz!
(Forrás: Airbnb/alberletek)
Michelin csillagos étterem ételt szállít ki, ételkiszállítás
Az éttermeknél biztosan olvastad, hogy rengetegen elkezdtek kiszállításban gondolkodni, még a nagyobb éttermek is. Bár a kereslet nem nőtt akkorát, inkább a piaci szereplőből lett most több (vagyis a kínálat). A Wolt-hoz, a Netpincérhez a korlátozások megkezdése utáni 1-2 hétben 500-500 étterem csatlakozott.
Sőt, itt jöttek igazán érdekes innovációk. A Wolt-ra maguk az éttermek is vittek új dolgokat, például már zöldségeket, gyümölcsöket is lehet onnan rendelni:
A fenti képen az Urbanfood nevű hely ajánlata látszik a Wolt-on belül. Ők eddig szendvicseket szállítottak ki (isteni finom szendvicseket).
Ami így egészen más megvilágításba helyezi magát az ételrendelés piacot. Azt is látni, hogy az éttermek / boltok hamar megtalálták a webshopos megoldásokat, mint például a Shoprenter és saját maguk kezdtek online rendelési oldalt csinálni (Itt egy jó leírás, hogy ilyen rendelési oldalnál mivel kell foglalkoznod, hogyan működik).
Ezen a piacon is valószínűleg megmarad, hogy a Woltról nem csak főtt ételt, vagy szendvicset lehet majd rendelni a későbbiekben, hanem paradicsomot, gyümölcsöket, snacket.
Gerendai Károly Michelin csillagos étterme a Costes is érdekes változáson ment át. Bevezették a „Take away fine dining módra”. Lényegében egy Blue Apron üzleti modell, ahol az alapanyagokat megkapod már olyan szinten, hogy csak meg kell főznöd. Vagyis a Costes-nél tényleg már csak a serpenyőbe kell helyezned. (Forrás: Roadster). A Blue Apron üzleti modelljéről itt olvashatsz, most a koronavírus előtérbe hozta.
De arról még nem is beszéltem, hogy itt a Bolt nevű taxitársaság (véletlen ez a neve, magyarul most aztán lett értelme is), akik belevágtak az ételkiszállításba is. A Bolt Food a fővárosi gasztrokínálat minden szegmenséből válogat: lehet rendelni többek között az Attaboy, Vapiano, Felix Kitchen&Bar fogásait, a Subway szendvicseit, illetve több élelmiszer-áruház termékeit viszik házhoz, köztük a magyar termelőkkel dolgozó Supp.li kínálatát. Ugye? Utóbbi is érdekes, termelők és kiszállítás (láthattad a Wolt-nál is van már hasonló). (Forrás: Forbes)
Ezekből levonva a következtetést és látva a Costes által is küldött alapanyagokat, a hazai sous vide eljárással előkészített ételek piaca is felfutóban lehet. De ez csak akkor, ha igazán rákapnak az emberek és a piaci szereplők is előtérbe hozzák.
Sör, kézműves sör, söröző, a borkötvény már csak hab a tortán
Milyen sört rendelnél otthonra? Nagyüzemit? Drehert, Sopronit? Hát azért lemész a boltba, dohányboltba is… A Monyo kisüzemű sörgyártó és egyébként vendéglátóhelyeket üzemeltető cég sörcsomagokat kezdett el értékesíteni. Ismerős igaz? Mármint a sörcsomag ötlet, a Minneren is olvashattad már mint üzleti ötlet. A Monyo-nak sikerült a készleteit is kiárulni, vagyis vannak még különböző csomagjaik, de a készletei szépen fogynak. Ezzel megmentve a csaposokat is (volt ilyen kampányuk is). Egyébként még logikus is, otthon maradsz, már azzal emberéleteket mentesz, és akkor még ha sört is iszol, akkor még állásokat is (kattints ide, ha érdekel).
Ezzel a kampánnyal bizony piacot teremtettek, otthonra rendelsz kézműves sört. Lett egy olyan vásárlói réteg, akinél kialakítottak így egy rutint. És mindig ez számít, a vevői rutinok, szokások. Ha sörpiacban gondolkodnék most, akkor egészen biztosan erre állnék rá igazán.
Bár nem sör, hanem boros példa lesz most. De van itt még más finanszírozási megoldás. A Gál Pincészet borkötvényt vezetett be. A Gál Tibor Borkötvény 100 000 forint értékű. Ez természetesen hivatalosan nem értékpapír, hanem egyfajta előfinanszírozása egy jövőbeni szolgáltatásnak, ha úgy tetszik, egy voucher. A Gál Tibor Borkötvény már az első évben 20%-ot fial, de ha valaki 2 évig nem váltja be, már 50%-ot kamatozik. Ha valaki 2020. december 1. és 2021. december 1. között váltja be, akkor 120.000 Ft értékű csomagot állíthat össze, ha pedig 2021. december 1. és 2022. december 31. között, akkor 150.000 Ft értékűt.
Na várjunk csak! Ez úgy hangzik mint egy előfizetés vagy fizetős hűségprogram! (Forrás: Magyarkonyhaonline)
Konditerem, edzőterem
Talán ezen a piacon kicsit könnyebb és valósabb az a stratégia, hogy kivárás. Lecseng az egész és bár nem tömegével, de szépen lassan csordogálnak vissza az emberek. Otthon azért nehezebb bedurrantani úgy igazán az izmokat. Az egyik Minneres cég, a Skillpro például bezárni kényszerült Kapuváron az edzőtermét. A bérletesek természetesen érdeklődtek, hogy várhatóan mikor lesz újra nyitva, és többen is jelezték, hogy amint kinyit, már szeretnének menni.
Megnéztük, hogyan lehet online csinálni. Bár egy céget nehéz rávenni a változásra, most elkezdtek online edzéseket csinálni. Itt is érdekes piacra leltünk, mert ugye dönteni kellett, hogy megadott időpontban vannak edzések, vagy bármikor lehet nézni a videós edzéseket (felvételről). Az ő sztorijukat ebben az esettanulmányban olvashatod.
Most fog nőni igazán az online edzés, mozgás piaca. De ehhez ügyesnek kell lenni, mert fel kell ismerni, mit igényel a piac, mivel lehet őket motiválni. Erre láthatunk pozitív példát a Peloton amerikai fitness cégtől, akik néhány év alatt több százezer előfizetőre tettek szert. Havonta több mint tízezer forintot fizetnek érte az emberek. De ez még a válság előtt volt, most nőnek igazán.
Induló magyar vállalkozás és előre eladja a high tech asztalait közösségi finanszírozásban
Igen! Meg kell ismernünk a lehetőségeinket, mint például a közösségi finanszírozás. A magyarok által megálmodott okosasztal pont akkor jön a piacra, amikor az irodákban is igazán elindult a digitalizáció,vagy a home office-ban az igény az asztalra. Az AiT Smart One névre keresztelt asztalt az Indiegogo nemzetközi közösségi finanszírozó portálon hirdették meg, és néhány hét alatt már 145 000 dollárt, vagyis 47 millió forintot gyűjtöttek össze. De ezt most így 2020. áprilisában a gazdasági leállás kellős közepén! A marketingjük igazán jó lett, ezzel a videóval megnyerték a vásárlóikat. Akik előre fizettek a termékért! Nem beszélve a terjedelmes és kidolgozott kampányoldalukról.
A te céged, szektorod hogyan változik? Mit lehet vagy kell máshogy csinálni?
Az elmúlt 3 hétben több mint 200 vállalkozóval beszéltem telefonon, vagy éppen chateltem a Minner FB-ján keresztül. És néha döbbenten látom a beszélgetésben, hogy nem figyelitek igazán a lehetőségeket, vagy a változó igényeket. Most kell igazán rápörögni arra, hogy: „na, mit is csináljunk.” Ötleteljetek, mintha egy új vállalkozást indítanál. Igen! Nemcsak a gazdaságot kell újraindítani, most a változó szektorok teljesen felforgatják az üzleti modelleket is.
Még még még! Ennyi nem elég!
Itt vagy, kellően felpörgettem a gondolataidat, nem hagyhatjuk elveszni. A Minner vállalkozók visszajelzései alapján érdemes neked is átnézni a Minneren található 200 üzleti ötletet, mert találhatsz bennük olyat, amit akár adaptálni tudsz te is. Megismered a lehetőségeket! Nagyon sokszor a szikrát indítja be az embereknél, ami pont elég. Kattints ide!
+ bármi ötleted van teszteld le gyorsan! Erre egy jó kis recept: Amit most el tudsz adni, az 20-szor jobban fogy. Találd meg…
+ üzleti modellekről egy igazán ütős hanganyag – Hallgasd meg!: Termékfejlesztés, üzleti modell példák: Ikea, Playersroom, autónepper, webáruházak, innovációk [podcast]
Forrás: G7, CNN, Roadster, Forbes, Magyarkonyhaonline
Fotó: Brett Jordan / Unsplash