Az elmúlt 5 évben rengetegszer írtatok le sztorikat, sikereket, átalakulásokat, amit részben a Minnernek köszönhettek. Van itt még valaki, akinek a teljes életét megváltoztatta  Minner! Ez én vagyok, Mándó Milán, az oldal alapítója. Ma 5 éve indítottam el az oldalt és bár 2014 februárjában még lehet, hogy voltak mai szemmel nézve irracionális álmaim, céljaim, ha a realitást nézzük az oldal elérte azt a szintet, amire már én is azt mondom, hogy reális siker. Na, de hosszú volt ám ez az 5 év! Persze csak így visszagondolva, ha belemegyek az egyes történésekbe, mert én most úgy érzem, mintha tegnap indítottam volna el útjára a minner.hu-t. Ó te jó ég, mennyien hülyének néztek anno, hogy elindítottam egy új üzleti online magazint! Vagy éppen családi körben hallottam, hogy miért nem keresel egy normális munkát? Na nézzük is! Miért olvasd el?

Olvasd el ezt a cikket, ha látni akarod, hogy mik játszódtak le bennem az 5 év alatt, hogyan építettem fel egy olyan oldalt, amit már 1 919 764 fő olvasott, és havi 79 000-es stabil olvasótábort építettem fel. Főállásban, vállalkozóként csinálom már 5 éve!!! Szabadúszó vagyok, amit fent a képen is illusztráltam, saját magam osztom be az időm, és akkor olvasok napközben, vagy azt csinálok, amit én akarok, akkor amikor én akarom. Bár így lenne! Természetesen ilyenkor a főnökeim az ügyfeleim, nekem az olvasóim. Nézzük is, mit is csináltam és mit éltem át az elmúlt 5 évben!

1. rész: A háttér, kudarcok, sikerek 

Ez hülyeség! Miért indítasz egy új… Miért nem keresel egy “rendes” munkát?

Tavaly egy olvasóm írt chaten, aki gratulált az akkori Minner sikerekhez. Azt mondta, hogy igazából ő nem gondolta volna, hogy ebből lesz valami. Nah, hát belőle biztosan több volt, mint amennyi igazán hitt a sikeremben. Emlékszem a további tipikus véleményekre, reakciókra, hogy én mit akarok a minner.hu -val. “Még egy üzleti oldal? Minek? Van már ilyen, nem is egy.”

Sokan nem értették, hogy én tényleg mást csinálok majd, mint a Portfolio, vagy a Napi Gazdaság, vagy bármelyik üzleti portál. A legviccesebb, hogy néha még szakmán belül is meglepődtek, és azt kérdezték

Most akkor te ezt főállásban csinálod? A Minnert?

Legszívesebben azt válaszoltam volna, hogy: Nem! A napi 2-3 cikket robotok írják, meg a sok Facebook posztot is! 🙂 De jó is lenne!
Legjobban az zavart az elmúlt 5 évben, hogy sokan azt hitték ez csak hobbi. Még pár hónappal ezelőtt is valaki megkérdezte. Pedig első naptól fogva ez egy vállalkozás és hónapról-hónapra hozni kellett a bevételt, mert én ebből élek. Főállásban csinálom már 5 éve, ahogy írtam is fentebb. Ez motivált is, hogy beletegyek apait-anyait. Tudni kell, hogy mindent saját vagyonból építettem. A befektetés főleg a tudás volt egyébként, és a bevételek egy részét visszaforgattam.

Na, de mégis ki vagyok? Honnan jöttem?

Mándó Milán vagyok, átlagos képességekkel rendelkezem. Bár erre rácáfolhat a Minner sikere, de valójában ehhez csak kitartás kellett. Hiszen, amibe beleássuk magunkat, és legalább 10 000 órát foglalkozunk vele, abban könnyedén szakértők lehetünk és sikeressé válhatunk.

Miháldról származom, ami Zala megyében található néhány száz fős falu (Zalakaros mellett). Főiskolára Zalaegerszegre jártam a BGF (ma már BGE) kihelyezett Gazdasági karára. Pénzügyből diplomáztam. Átlagos tanuló is voltam a főiskolán, amit mi sem bizonyítja jobban, hogy azért csúsztam 1 évet a főiskola elvégzésével. A főiskola vége felé okosabbnak láttam, ha passziválom néhány félévemet, addig feljöttem Budapestre és brókernek szegődtem. 2 évig voltam bróker, vagyis alkalmazott, közben tanultam. Miután meglett a diplomám, már egyből tudtam én nem leszek alkalmazott. Vállalkozni akarok! A szüleim vállalkozók (vegyesboltjuk van, de korábban volt kocsmánk, csemetekertünk is). Szóval, volt kitől venni a vállalkozói szellemet, mondjuk ők nagyon nem akarták, hogy vállalkozó legyek. Megértem őket, féltettek.
Most 30 éves vagyok.

Ehhez egy rapid sztori: Mivel főiskolás voltam, így fel tudtam venni diákhitelt. Bróker voltam jól kerestem, így nem féltem felvenni. Amikor felmondtam 2 év után a munkahelyemen magán brókernek álltam. Ez 2012-ben volt. Magánbrókerkedtem, közben tanultam a maradék vizsgákra. Na és itt úgy döntöttem felveszem a diákhitelt, amit Facebook és Google reklámra költök. Ennyire olcsó hitelt úgyse kaptam volna. Akkor még olcsó és még hatékonyabb volt a FB reklám. Bejött! Egy rendezvényt reklámoztam vele, aminek célja, hogy ügyfeleket szerezzek. Ez még a Minner előtt volt, de hozzájárult, hogy átmeneti időszakban legyen még (félig) passzív bevételem. 

Másnak sokkal könnyebb, az első 2-3 évben mindig ezt éreztem

Érezted már ezt a saját területeden? Akár azt, hogy a munkatársadnak, rokonodnak valamiben könnyebb előre jutnia, vagy mintha kevesebbet csinálna, de előrébb tart? Ugyanez igaz lehet vállalkozóként a konkurenciára is. Látod, hogy hasít, pedig valójában nem jobb, mint te. Én is ezt éreztem!  Azt hogy valami nagy dolog van nálam, aminek durrannia kellene. És? Hm és?! Nem, egyszerűen soha nem volt akkora robbanás. Vagyis nem egyszerre, hanem sok kicsi és a végére ért be. Média szereplések? Igen, időnként volt (RTL Klub Balóműsor, rádió adások…), hívtak szakértőnek, de nem egyszerre, hogy akkor érezzem, itt valami nagy dolog van a Minner háza táján. Elég nehéz volt ezt megemészteni, mármint azt, hogy másoknál mintha nagyobb sikert láttam volna (hasonló vállalkozással) Az a sok miért, amit feltettem magamban időközben….

Mi segített, hogy mégis sikerre vittem, szépen apránként? Én mindig nyugtattam magam, hogy majd surranópályán nyerek és csak néznek, hogy ez meg honnan került ide?
Amit szem előtt tartottam az az volt, hogy folytassam a kapcsolatépítést, amit még brókerként megtanultam, megízleltem. Ez bejött, igaz utóbbi időben inkább én segítettem a kapcsolati hálómnak és nem fordítva, de az elején én kaptam többet. További fontos célkitűzésem volt, hogy a személyes márkámat javítsam, fejlesszem. Ennek első lépése az volt, hogy beállítottam, hogy kiírja a nevem a Minneren a cikkeknél, és a kapcsolat menüpontban is ott legyen. További lépések az előadások tartása és a Minner kicsit személyesebbé tevése, vagyis például a Facebook oldalon átjöjjön, átérezd, hogy valaki van mögötte, nem csak átlagos, személytelen posztok.

Nem hittem el, hogy a lelkesedésem lesz a védjegyem

Már gyerekkorom óta vállalkozásokon töröm a fejem, hogy miből lehet pénzt csinálni. Nem is értem, pedig nem egy kapitalista nevelést kaptam. Valahogy mindig érdekelt az üzleti élet. Nos a Minner egyik védjegye a vállalkozásötlet rovat. Még 2015-ben indítottam (1 éves volt akkoriban a Minner). Közben rengeteg marketingötletet, tippet osztottam meg már az oldalon. Aztán, amikor már elegendő volt fent az oldalon (most már 200), akkor csináltam egy közvéleménykutatást, hogy ki mit gondol a Minnerről, mit jut először eszébe. Én naív azt hittem, hogy majd azt mondják ötletgyár, ötletember… Erre toronymagasan a lelkesedés győzött, ami amúgy a kutatásban nem volt választható opció, hanem be lehetett írni. Wow!

Lelkesedés: Tudtad, hogy a salesben, eladásban nagyon fontos a lelkesedés?! A lelkes értékesítő sokkal több terméket ad el. Oka, hogy jobban magával ragadja a vásárlót. És a lelkesedést nehéz megjátszani. Tudod a lelkesedést akár szenvedélyességnek is mondhatjuk. Én töretlenül lelkesedek a Minner iránt!

Imádom csinálni. Imádom ezt az egészet! 

Voltak nehézségek? Naná!

Nem volt ám gyalog galopp ez az egész. Egyvalami mindig is motivált és felül tudtam kerekedni a problémákon. Az pedig az, hogy szabadúszó vagyok, saját magam osztom be az időm. Egyébként durva is: Egy laptoppal értem el ezt (jó közben cseréltem, de érted).

Egy cégvezetőnek, főleg egy igazi, lelkes cégvezetőnek a vállalkozása olyan, mintha a gyermeke lenne. 

Én is így vagyok ezzel, a Minner az életem része. 5 éve szinte nem volt olyan óra napközben, hogy ne gondoltam volna rá, vagy ne foglalkoztam volna vele.
Nehézségek! Naná! Például, amikor csúsztak az ügyfelek az utalással, de közben már másra elment a pénz, és épphogy párezer forint volt a zsebemben. Vagy amikor 24 órára összeomlott a Minner (2x is volt ilyen). Vagy, amikor rájöttem, hogy az üzleti modellem így nem jó és változtatni kell. A háttérben nem láttátok, de egy-egy üzleti modell váltásnál néha az egészet újra kellett építenem, azért persze közben ott volt a stabilitás is.

Hétvégén nincs eladás? Nem lehet dolgozni. Ne már! Első 1-3 évbe vagy beleteszed magad, vagy bukod

Az a vállalkozó, aki az első 3 évébe nem teszi bele a 200%-os munkát, az el fog bukni. Alkalmazottként 8 óra, vagy túlórával 10. Ugyan már! Vállalkozóként a sikerhez napi 12-14 óra is kellhet naponta. És akkor még arról nem is beszéltem, hogy a hétvége is melóval telik! A sikernek ez az ára, de milyen jó!

3 évig dolgozol mint egy állat, és utána úgy élsz mint egy király.

Az igazat megvallva én jobban szeretem a számokat és a még tényszerűbb, kézzelfogható dolgokat, így most jöjjön a második rész, amiben láthatod a Minner elmúlt 5 évét. Érdemes végigolvasni, mert látod benne az 5 évet.

2. rész: A Minner.hu sztorija, az elmúlt 5 év

Először is köszönöm az olvasóimnak a bizalmat, a szponzoroknak, a reklámozóknak, és az ügyfeleknek a támogatást!

Látod ezt az infografikát? Ezt értem el már 5 év alatt. Ennek sztorijáról írok ebben a következő nagy etapban:

Ez az én sztorim, vagyis a Minner története számokban. Bár lehet, hogy a blog nem mai találmány, én mégis üzleti oldalról már az elején azt tapasztaltam, hogy 5 évvel ezelőtt még nagyon kevés cégvezető, marketinges tudta egyáltalán mi az és miért lehet jól reklámozni egy ilyen oldalon. Szóval így visszagondolva kellett a kellő naivitás is az elindulásomhoz, de inkább mondjuk azt, hogy kellett a kitartásom. Az a meglátásom, hogy a legtöbb blogger akkor hagyja abba, amikor már csak egy lépésre van a sikertől. Nézzük, hogy én hogy értem el, hogy havonta 1 millió forintnál is több bevételem legyen, és fel tudjak építeni egy vállalkozást köré.

#1 – A kezdet, háttérinformációk

Mit tanultam, mi a végzettségem? A BGF (most már BGE) zalaegerszegi karán tanultam, és ott szereztem meg pénzügyből a diplomámat is. Továbbá erősségem volt még a számvitel (könyvelés) is, így értek ehhez a területhez is (jól jön). Amit kiemelnék a főiskola alatti évekből, hogy 4 darab tudományos diákköri dolgozatot (TDk) írtam. Talán ez indított el abba az irányba, hogy írjak (TDK dolgozat: diákok feldolgoznak egy-egy témát úgy, mintha egy szakdolgozat lenne, és versenyeznek egymással, az irományt pedig prezentálni is kell). Sőt, valószínűleg az egyik zsűritag, amikor már 3 éve TDK-ztam, ezt írta kritikának a 30 oldalas tőzsdéről szóló anyagomhoz:

“A dolgozat információtartalma jól alá van támasztva, csak egy probléma van vele. Ön összetévesztette a dolgozatot egy bloggal”.  /kritika egy BGF-es tanártól/

Ekkor jött az ötlet, hogy jobban beleássam magam a blogolásba. Igen, már akkor és ott csiszolódott a stílusom. Közben elhelyezkedtem a brókeri pályán, mert természetesen a tőzsde nagyon vonzott. Ahol dolgoztam, ott a céges blogot is én írtam, sőt, a hírlevelet is, így már kezdtem ráérezni, mi érdekli az embereket, mivel bújtam természetesen a statisztikákat. És képeztem is magam (kivéve a helyesírás és a stilisztika terén, ezt már bánom – ezekre kiváló megoldás egyébként a korrektor/lektor alkalmazása). Brókeres karrierem vége felé már saját magam vittem az ügyfeleket cégekhez, felmondtam annál a cégnél, ahol kezdtem. Ebben az időszakban történt a diploma megszerzése is (igen 1 évet csúsztam 🙂 ) És akkor jött az ötlet, indítok egy oldalt, egy blogot.

További háttérinformáció: Az elmúlt 5 évben új skilleket szereztem. Elvégeztem egy féléves intenzív php webfejlesztői tanfolyamot. Megtanultam videót vágni, még jobban szöveget írni, és ami a legjobb gyakorlatban is elkezdem kutatni a marketinget, amit egy fő erősségemnek tartok. Emellett több száz könyvet olvastam el és dolgoztam fel.

2014. február 25-én indult el a Minner, de gyakorlatilag már előtte elkezdtem reklámozni az oldalt. Az év januárjában például kettő üzleti reggelin is voltam, és az elsőn még úgy beszéltem az oldalról, hogy a nevét sem tudtam még. De ez még semmi! Tudod, miért lett már a 2. héten reklámozóm, sőt, ha úgy nézzük az első héten?

A minner.hu elindítása előtt bróker voltam. Tehát nem állt messze tőlem a hideghívás. Mivel akkor még nem volt megfelelő tudásom, hogy (költséghatékonyan) online szerezzek partnereket, szponzorokat, így maradt a telefonálás. Már a Minner indulása előtt 2-3 héttel elkezdtem telefonálni. És, ami ezután jött…

Ahogy brókerként “belém verték” a napi 50 hívást, úgy a szponzorok szerzésére is ezt alkalmaztam. 50 céget hívtam fel már az első nap (vagyis az indulás előtt 2 héttel). Itt még nem is volt annyira jól kiforrott a telefonáláshoz szükséges scriptem, szövegem. Az első 10 hívás után leültem, és azt mondtam: “Wow, meghallgattak.”

Annyira belelendültem, hogy a nap végére 60 hívásnál jártam, és 17:00-ig telefonáltam. Vállalkozókat, cégvezetőket, marketingvezetőket hívtam (online gyűjtöttem a telefonszámokat, Google a barátom). Már első nap formálódott a szövegem, és nagyon sokat kérdeztem. A nap végén pedig, bár fáradt voltam, de teljesen felpörögtem attól, hogy

  1. A cégvezetők nem utasítottak el egyből, sőt, jól lehetett velük beszélgetni. Amit brókerként megtanultam, most jobban tudtam kamatoztatni.
  2. Kiderült, hogy így telefonon alig kapnak marketing-, reklámügyben megkeresést.
  3. A telefonhívásaim szinte piackutatásnak is felértek.
  4. Könnyű volt tárgyalást egyeztetni, illetve érdeklődőek voltak az emberek.

Őszinte leszek, a Minner-t valószínűleg azért is indítottam el előbb, mert ezek a hívások meghozták a motivációmat, kedvemet. Azonnal sűrűbbé vált egy nap, így nézett ki a Minner.hu indulása előtt 2 héttel:

  • 6:30 és 8:00 között Minner-alapozás. Előre írtam cikkeket, tartalmakat, tartalomötleteket. (Ez a mai napig így is van, csak eltolódott (7:30-9:00 között csak a Minner, cikkek FB,… Tudod, megszokás.).
  • 8:30-9:00 Felkészültem a hívásokra.
  • 9:00-16:00 (közben 20 perc ebédszünet). Telefonálás (napi 50 hívás), tárgyalás. Maximum napi 1 tárgyalást engedtem, így még ezt is beleszámolhatjuk, 13:00-14:00 között tárgyaltam általában.
  • 17:00-20:00 Minner.hu egyéb teendők, weboldal, telefonszámok keresése, képek keresése, stb.

Minden ismerősömnek megmondtam, hogy lesz ez az oldal. Aki élt és mozgott és ismerősöm, az mind-mind hallott róla! 🙂 Ekkor még nem is az volt az üzleti modell, mint most. Tudjátok, közben fejlődik a biznisz.

Honnan jött a Minner név ötlete: Sokan feltették már a kérdést, hogy honnan jött a Minner név. Bevallom, ez azt is jelenti számomra, hogy jó nevet választottam, mert rengetegen megkérdik, ami jó, hiszen beszélnek róla. Én felírtam kb. 5 lehetséges cégnevet (inkább brandnevet), ezek között nem volt ott a Minner, ami a Manner nápolyiból jött, azzal próbálkoztam, hogy amire csak ránézek, kicserélem a magánhangzóit. Először 90% esély volt arra, hogy profitfaktor.hu lesz a weboldal neve, na de a Minner azonnal magával ragadott. Véletlen jött (esti italozás közben). Tetszett, hogy rövid, könnyű, és könnyen megjegyezhető.

#2 – A Google marketingesének egy mondata megváltoztatta a Minnert

Az indulás évének első hónapjaiban ráértem előadásokra járni (a legtöbb rendezvény délután vagy este volt). Főleg az ingyenes rendezvényeket kerestem, Budapesten nem volt olyan hét, hogy 2-3-ra el ne tudjak menni. Meglepődnél, hogy mennyi információt lehet szerezni ingyenes előadásokon, rendezvényeken. Arról nem is beszélve, hogy a kapcsolati tőkéd is nőhet. Szóval, miért és hogyan változtatta meg a Google marketingese a Minnert?

Kezdjük a legelején. Ahogyan azt már olvashattad, reklámhelyeket értékesítettem a Minneren, 2014-ben. Ez volt az első üzleti modell, amit alkalmaztam az oldalon. Először az volt a reklámozási lehetőség az oldalon, hogy PR cikk + ingyen banner (30-60 000 forint között mozgott a Minneren egy-egy reklámcikk ára). Már akkor is sejtettem, hogy a bannert szinte ingyen kell adnom, mert annál értékesebb a cikk. A PR cikket úgy magyaráztam az embereknek, hogy nem teljesen PR-tartalom lesz, hanem annál sokkal könnyedebb, populárisabb szöveg, és nem a cégről írok benne, hanem a célközönségnek íródik, amiben szerepelni fog a cég promóciója, ajánlata, vagyis fizetett blogbejegyzés lesz. Ezt így értékesítettem addig, amíg el nem mentem a Corvinus Egyetem ingyenes előadására, ahol a Google Magyarország marketingese beszélt (2014 őszén, pontos dátumot nem tudok, bárki beülhetett az eseményre – én nem voltam Corvinus-os, már javában dolgoztam).

Amikor elkezdett beszélni a reklámozás trendjének átalakulásáról és arról, hogy a cégeknek egyre jobban kell figyelniük a tartalom előállítására, ekkor mondott egy mondatot: “A tartalommarketing és a szponzorált tartalmak a cégek marketingjében egyre nagyobb teret fognak nyerni az elkövetkező 5 évben.” Miközben erről beszélt, a contentmarketing kifejezést többször használta, illetve a natív hirdetést is említette. Azonnal rákerestem a Google-ban. És igen! Én végig ezt értékesítettem, csak nem tudtam, hogyan nevezik. Ekkor még itthon gyerekcipőben járt ez a terület (bizony alig 3 év alatt került előtérbe). Mondhatni, a Google marketingese kiválóan jósolt, mert azóta nincs olyan marketingrendezvény, ahol ne lenne téma a tartalommarketing. Valószínűleg később ugyanúgy találkoztam volna a kifejezéssel, de így volt a legjobb.

Az előadást követő napokban lázasan alakítottam át a szövegeimet, amivel megkerestem a leendő reklámozókat, illetve a tárgyaláson elhangzó szövegeket is módosítottam. A telefonbeszélgetések után mindig e-mailt is küldtem, ezt szintén átírtam az új információk alapján. Jah, igen, el is felejtettem mondani: Az előadás után csak úgy faltam a contentmarketinggel, szponzorált tartalmakkal kapcsolatos információkat, cikkeket, videókat, blogbejegyzéseket, könyveket. Gyártottam a szponzorált tartalmakhoz kapcsolódó blogbejegyzéseket. Így már, hogy volt neve, könnyebb volt róla beszélni, mégsem PR cikket értékesítettem.

Ekkor kezdtem el azt használni, hogy mindenhol írtam, mondtam azt, hogy

“Kezdjük el a közös munkát!”

Ez volt a zárszó az e-mailekben, levelekben, tárgyalásokon. Nagyon hatásos volt.

Konklúzió:
Megéri sok-sok rendezvényre eljárni. Nyitott szemmel, “füllel’ járni. Ez a kis apróság akkora lendületet hozott a Minnerbe, és motivált is egyben, hogy ezután ugrásszerű fejlődésnek indult az oldal. Fenntartotta a saját hitemet, hogy igenis működni fog, be fog jönni.

#3 – A tartalmak, a stílus, és a lelkesedés

A blog:
Tőzsdeoldalként indult a Minner, ez a rovat volt az erősebb az elején. Aztán rájöttem, kellenek a populáris üzleti cikkek, hogy bevonzam a látogatókat is. Közben annyira élveztem az ilyen tartalmak írását, hogy elment arra a fókusz. Illetve jött egy nagy gondolat, amit meg is valósítottam: Írtam egy cikket 10 startup ötletről. Nagyon pörgött, sokan olvasták. Jöttek a visszajelzések, hogy szívesen olvasnának könnyen kivitelezhető vállalkozási ötleteket is. És elindult a vállalkozási ötlet cikksorozat, ami már közel 200 üzleti ötletnél jár (egy ötletben több ötletet, megoldást is hozok). Még olyan is van közte, amit eladtam reklámhelyként (lásd>>157. ötlet – Ingatlaniroda, franchise – ötletek).

A Facebook
Egyszerűen élvezem! Egy olyan aktív és folyamatos buzz alatt lévő Facebook oldalt sikerül üzemeltetnem, ami vonzza a követőket, és ők is várják nap, mint nap az újabb tartalmakat, és már 30 000-nél is több követő van. Az aktív Facebook oldal nagyban hozzájárult a sikeremhez. Természetesen azon is dolgoztam folyamatosan, hogy a látogatottság ne függjön a közösségi oldaltól (ez már részben sikerült is).
Kövess te is, ha még nem követsz! 

A stílus, a lelkesedés, az ötletember
Ezeket emelték ki a követőim, mikor megkérdeztem őket arról, hogy mit gondolnak az egész Minnerről. Egybehangzóan állították, hogy a lelkesedésem és az, hogy élvezhető stílusom van kiemelkedővé és egyedivé tesz a piacon. Egyébként én azt hittem, kreatív vagyok, vagy azt, hogy ötletember, de azt kevesen ikszelték be, sőt a lelkesedést külön beírták többen is (amivel nyert) 🙂
Továbbá, ahogy majd a tartalom vége felé is látod, a gerillamarketing-ötleteimnek köszönhetően még jobban rögzült bennük, hogy bizony ötletember is vagyok, nem is beszélve a közel 200 vállalkozás ötletről.

#4 – Így alakult át a Minner üzleti modellje az elmúlt 5 év alatt. Sikeres és bukott projektek is voltak 

5 év hosszú idő, ezalatt a Minner néha olyan volt, mint egy labor. Teszteltem, mi működik, mi azaz irány, amibe érdemes elmennem, és ami jól jövedelmező. Érdekes volt látni, hogy minden időszaknak megvolt a maga üzleti modellje, és természetesen voltak bukott ötletek is, sőt, olyan is, amiből ti semmit észre sem vettetek. Nézzük is időrendben.

Bár lehet, soknak tűnik, valójában összefoglalva az alábbi területeket érintettem az évek során, csak picit változtattam rajtuk:

  • reklámozás, szponzorok szerzése,
  • Facebook marketing, hirdetéskezelés,
  • oktatás, mentorálás,
  • előadások szervezése.

2014. február – 2014. december – Egy-egy reklámcikk eladása
Reklámozókat szereztem a Minner.hu-ra. Volt egy alap konstrukcióm, cikkenként 30-60 000 forint díjat kértem (közben emeltem árat). Ahogy le is írtam az első cikkben, telefonon szereztem a reklámozókat. Illetve az előző részben említettem, hogy először nem is tudtam, hogy most akkor én nem is PR cikket, hanem szponzorált tartalmakat, sőt, tartalommarketinget, illetve natív hirdetést értékesítek, adok. Már bőven 100 000 forint fölé sikerült a bevételeimet húzni hónapról-hónapra, viszont a stabilitás hiányzott. Mindig újabb és újabb ügyfeleket meggyőzni? A nagyobb, hosszú távú megbízásokra még nem mondtak igent a cégek, főleg, mert hasonló kampányokat még nem is csináltak, maximum a multik, de hozzájuk (akkor) nehéz volt még bejutnom.

2015. január – napjainkban – A Facebook oldalkezelő

Ekkor indítottam be az FB oldalkezelő szolgáltatásomat, mert rájöttem a cégekkel való együttműködések, cikk-kampányok kidolgozása közben, hogy szükségük van Facebook oldalkezelőre. Ekkor sikerült olyan nagy márkát is megszereznem, mint a Wella Professionals és a Londa Professional, illetve több kisebb cégnél is tevékenykedtem. Sőt, sok helyen be is oktattam őket, amikor már úgy éreztem, az áron emelnem kellene (és ők nem fizetnék ki), hogy tudjam tartani a növekedést, de nem akarok rossz szájízzel elválni. A bevételeim ekkor lettek sokkal jobban tervezhetőek, mivel hosszabb távú szerződéseket tudtam kötni.

Közben átalakult ez a tevékenységem is (2016 nyara óta), legtöbbször kampányokra bíznak meg, főleg arra, hogy lefaragjam a költségeket, de a hatékonyság megmaradjon. Egyik ügyfélnek például sikerült sokkal jobb eredményt elérni úgy, hogy nem napi 4.000 forintot költenek el Facebook reklámra, hanem csak 1500-at, és a hatékonyság még jobb is. Szóval részben reklámköltség-faragó vagyok, másrészt újfajta marketinggondolkodást viszek a cégek életébe.

2015. augusztus – FB kezelése + cikk

Visszatértem a cikkek értékesítéséhez is, úgy emeltem árat, hogy belekalkuláltuk a Minneren való cikkmegjelenést is az ügyfelekkel. Ez egy ütős kombináció lett így. Ekkor már napi bő 1000-1500 látogatója volt az oldalnak, sokkal jobb pozícióból tudtam így tárgyalni. Tehát az előtte lévő időszakban, amíg felfejlesztettem a Facebook oldal kezelő szolgáltatásomat, addig a háttérben a Minnerre ontottam a tartalmakat.

2015. Október – Kis ügyfeleknek Facebook marketingterv – havi díjas szolgáltatás?
Ez aztán jó kis bukott projekt lett. Az volt tervben, hogy kisebb cégeknek úgy segítek a Facebook és blogkampányaiban, hogy felmennek az oldalamra, bejelentkeznek, és ott tippeket kapnak. Egyrészt nem csinálták meg, másrészt aki csinálta, neki annyi kérdése volt, hogy a havi 19.500,- forintos díjat nem érte meg. Aztán, bár kiírtam egy magasabb árat, végül inkább a Minnerre koncentráltam. Főleg azért is, mert kicsit túláraztam a havidíjat (piaci átlag 4-szerese), bár ha bejön, az tény, hogy jó bevétel lett volna. 🙂

2016. “Vállalkozást Indítók” projekt

5 új vállalkozóval akartam dokureality-t csinálni. Aztán sajnos kiderült, ehhez még kevés a Minner. Részben azért, mert 5 külön projektet koordinálni nem könnyű, illetve több meló volt vele, mint haszon. Így azt sztornóztuk a projektben indulókkal, de tesztként nagyon jó volt, sőt, biztosan lesz hasonló a későbbiekben, már ebből tanultam.

2016. tavasz – Oktatások indulásának éve

  • Bloggeroktatás + beért az új reklámozók szerzése
    Elindítottam az első bloggerkurzusokat, amelyek teljesen privát oktatások voltak. 11 főt oktattam pl. céges blog készítésre, vagy klasszikus blogolásra, de volt, akinek csak arra kellett, hogy fel tudja használni majd más projektnél. Nagyon jó volt ez az időszak, és igen, kiderült, abszolút el lehet adni 110.000 forintos képzéseket.
    2017 őszétől az oktatás most már online történik a www.minnerakademia.hu oldalon.
  • Hideghívás-oktatás
    Folytatódott az oktatásmániám, és hideghívás-oktatásba kezdtem. 2 csoportot oktattam, illetve egy nagy céget sikerült meggyőznöm, hogy oktassam az értékesítőiket. 100 főt kellett oktatnom, emiatt elég kevés is az időm most, de nagyon élvezem. Természetesen az is kellett, hogy mögöttem legyen a Minner.hu, mert az is segített, hogy a céget meggyőzzem. A hideghívás-oktatást is picit tovább vittem, és most már online történik az oktatás szintén a www.minnerakademia.hu oldalon.
  • Konzultációk
    Ehhez a részhez tartozik, hogy valójában tanácsadói óráim is vannak, 2016 előtt 7.000 Ft/óra volt az óradíjam, most már 15.000 forint. Általában azért keresnek meg cégek, vállalkozók, hogy más szemszögből vizsgáljam meg az üzleti modelljüket, marketingjüket, cégüket. Ötleteket és lehetőségeket vázoljak fel számukra.
  • 2017. március: Az oktatásokat a www.minnerakademia.hu oldalon vittem tovább, mint videós oktatások. Látod a fejlődést? Erről még lent lesz szó annál az évnél.

Továbbá ebben az évben sikerült megszereznem a tőzsderovat főszponzorának a HotForex.com-ot, nem kis összeggel, így már kényelmesebben is tudtam figyelni a többi projektre.

2016. Minner-események

Ez a legérdekesebb projekt, mert itt talán egy év kellett ahhoz, hogy valóban kijelenthessem, az ilyen esmények részben megtérülnek. Sajnos vannak nem mérhető dolgok egy vállalkozás életében. Az események fenntartják a buzzt. Illetve ezzel akarok visszaadni az olvasóknak is “valamit”, mivel nélkületek nem lenne ilyen sikeres az oldal, a reklámozók pedig örülnek, hogy ilyen aktív vagyok. Egyébként 2014 novemberében már volt egy 3D nyomtatásos olvasói találkozó, de az eléggé rosszul sikerült, kb. 7-en voltunk, abból 4 az ismerősöm 🙂 . Utána jöttem rá, ehhez még növekedni kell, és meg kell tanulnom rendezvényt szervezni. Sikerült. Azóta elindítottam az országos MarketingRoadshow rendezvénysorozatot, továbbá pókerversenyeket szerveztem, üzleti kapcsolatépítő rendezvényeket, de még közös (120 fős) mozizást is.  Most már összeszámolva több mint 1000 fő volt a rendezvényeimen összesen.

2016. augusztus – október

Megszerveztem az első “Online Tőzsde Hete” (Online Tőzsde Expónak is hívtam) című projektet. 2 hónap alatt sikerült összehoznom azt, hogy több pénzügyi cég is reklámozott egy adott héten a Minneren, amivel több millió forint bevételt értem el, a cégek pedig még nagyobb figyelmet kaptak. Itt persze megtanultam, hogy a következőt már nem egyedül csinálom.

2017. január – VIP marketingcsomag a Minner-en, tervezhetőbb bevételek

Az új VIP csomagom
Egy ütős marketingajánlatot állítottam össze a szponzoroknak, és szépen lassan összeállt a Minner szponzorainak 5-ös listája. A sok-sok könyvnek és tapasztalatomnak hála, olyan speciális, VIP ajánlatot kapnak, amit szinte össze se tudnak hasonlítani más cégekkel. Sőt, előre úgy bebiztosítom magam az ügyfeleknél, hogy tervezhető bevételem származik a reklámozásból is. Be is jött, a Névjegykirály céget a Minnernek köszönhetően sikerült felbrandelni, de kiemelném még a Duna House több hónapos kampányát is.

A MinnerAkadémia indulása
2017. március végén elindult a videós oktatóoldalam, amit szerencsére az akkor már több mint 10 000 követő jól fogadott, sőt, elindult egy olyan új projektem, ami merőben megdobta a bevételeket, sőt, már-már “félpasszív” jövedelmet is hoz. Itt egy új dolgot is kipróbáltam. Méghozzá a “freemium” modellre épülő üzleti modellt. Elindítottam egy napi vlogsorozatot, melyben egy új projektemet mutatom be >>> Így valósítok meg egy vállalkozási ötletet – vlog
Jól alakul ez a bevétel is, már havi 400-600.000 forint bevétel jön csak a videós oktatásokból. Lassan 2 éves lesz az oldal, és már 4600 felhasználója van, sőt már túl a 20 milliós árbevételen csak ez a rész.

2017. október-november  – Szabadúszóközvetítő portál
A MinnerAkadémia.hu szabadúszóképzésére épülő szabadúszóközvetítő portált indítok. Ez még most folyik, az oldal még nincs kész, de az oktatás már elindult.

Közben természetesen voltak olyan projektek, amelyekből ti semmit sem láthattatok, mert a beindulás előtt sztornóztam. Például lett volna olyan része a Minnernek, ahol havi díjért kaptak volna a felhasználók tőzsdeelemzéseket. Egyrészt jogi akadálya volt, amiért nem csináltam meg, másrészt kiszámoltam, hogy nem térül meg. Volt már tervben “sales house” felhúzása, speciális coworking iroda (utóbbiról még nem tettem le, más formában meg is fog valósulni), de még sorolhatnám, mi porosodik a Minner fiókjában 🙂
Ez a projekt 2019-ben átalakul. Egy Rendi.hu -hoz hasonló közvetítőoldal lesz. Megtapasztaltuk, hogy sok vevő, érdeklődő nem akar keresgélni, hanem chaten, vagy e-mailben érdeklődik és nem nézi meg a szabadúszók profiljait.

2018. Befektetőkereső show
A tavalyi évben ami a legnagyobb változást hozta a Minnernél az a Befektetőkereső show. 24 ötletgazda mutatta be az ötletét egy Youtube-ra szánt műsortban, amit egy élő rendezvénnyel is összekötöttünk, ezt idén is megrendezzük. A Youtube-on már több ezren látták a videókat, ami a Minner brandépítésében is segít.

Tehát mit csinál most a Minner? Honnan jön bevétel?

  • Reklámozók, szponzorok, akik a www.minner.hu oldalon vesznek reklámot.
  • Konzultációk. Ami nem tanácsadás, inkább azért bíznak meg a cégek, hogy új ötleteket vigyek be a cégükbe, vagy online marketingbe új dolgot akarnak bevezetni, illetve a lehetőségeket beszéljük át (üzleti modell, új piacok…). Ide sorolom azt is, hogy több cégnek optimalizálom a Facebook-hirdetéseit is ilyen formában.
  • Oktatások a MinnerAkadémián

Nincs megállás! A Minner tovább fejlődik, növekszik. Hamarosan újabb mérföldkőhöz ér az oldal (alkalmazott felvétele, 3 millió forint + havi bevétel, iroda, vidéki projektek…. ).

 

#5 – A több, mint 150 vállalkozási ötlet

Az oldal húzóeleme még mindig. Rengeteg embert inspirálok az ötletekkel. A vállalkozási ötlet kategória főlapját az indulás óta 415 000-szer nézték meg, Egy-egy ötletet átlagosan 10 000-en láttak, olvastak. Már azt is eredménynek tartom, ha egy kicsit valaki továbbgondolja, vagy egy ötletről eszébe jut más, amit saját maga meg tud valósítani. A 17. ötletet például egyszerre hárman is megvalósították más-más koncepcióval.  17. ötlet – HungarianWinePack (a név lenyúlható, felhasználhatod).

Miért nem valósítom meg mindet?

Biztosan te is feltetted már magadban a kérdést, hogy miért ír valaki össze ennyi vállalkozásötletet. Ha picit tovább vitted a kérdést, vagy figyeled a Minnert, akkor látod, hogy a miértnek van üzleti alapja is, vagyis természetesen építettem rá üzletet, amiből van profit. Na, de mégis miért kezdtem bele? Egyáltalán mi mozgatott a Minner elindításánál? Először erre válaszolok, majd a vállalkozásötletesre:

“A Minnert azért indítottam el, mert egy olyan üzleti blogot akartam, amit én is szívesen olvasnék. Olyat, ami a cikkeken keresztül átadja azt a megmagyarázhatatlan vállalkozói, startupos életérzést, amit én is éreztem a külföldi lapok, médiaoldalak olvasásánál. Vagy amikor hallottam valahol a startupos történeteket, vagy olvastam róla a könyvekben. Ha régóta olvasod az oldalt, akkor tudod, mire gondolok. Egy olyan brandet, online magazint akartam alkotni, amiről ha baráti, vagy bármilyen társaságban beszélnek, azonnal valami trendi dolog jusson eszükbe. Sőt, na ezen nevetni fogsz, egy olyat, aminek a logóját rátesszük egy párnára, akkor az odafér egy startup, vagy IT cég, vagy bármilyen vállalkozásnál a kanapéra a Youtube, Facebook, Google párnák mellé, vagy matricaként ott fityeg egy startupper laptopján. Továbbá átadni a motiváltságomat, lelkesedésemet.” – Mándó Milán

Úgy érzem, már jó úton vagyok ennek elérésében. Rengeteg hasznos, izgalmas cikk. Tartalmas rendezvények, érdekes események. És persze az aktív közösség (napi 8000 olvasó, több ezer rendezvény résztvevő, média megjelenések…).

Miért írom a vállalkozási ötleteket?

A Minner egy média oldal, tehát a célja egyrészt az információk, tudás átadása, másrészt természetesen a szórakoztatás. Utóbbiról annyit, hogy nem vicc vagy bulvár oldalt értek alatta, hanem azt szolgálja, hogy a te időtöltésedhez is kínálok egy jó alternatívát, megoldást. Mikor először írtam 2015-ben egy cikkben vállalkozáslistát, ha jól emlékszem 10 startup ötlet volt, akkor láttam ennek népszerűségét és felbuzdultam. Utánanéztem és azt mondtam, startup helyett lehetne egy könnyen kivitelezhető, kevés pénzből elindítható vállalkozási ötletek gyűjteménye a Minneren. 50 ötletnek indult, aztán látod, hol járunk már (közel 200 ötletnél). És bumm, belevágtam! A visszajelzéseket figyeltem és rájöttem, ezzel motivállak titeket, továbbá azt vettem észre, hogy tovább is gondoljátok az ötleteket, sőt többet már meg is valósítottatok. Az ötletek inspirációs céllal születnek, mivel nehéz minden ötletet az olvasó tudására szabni. Látom a statisztikákban, hogy imádjátok olvasni őket, egy kezdő Minner olvasó, akit tényleg leköt az oldal, az első héten átlagban 100 cikket olvas el és több mint 5 órát tölt a Minneren. Na, ezért írom! No meg természetesen a szórakoztatás is, ahogy már írtam, többen is vagytok, akik szeretitek olvasni az újabb és újabb ötleteket, amiken utána ti is gondolkodtok.

Természetesen közben viszem tovább a projektet, mivel már 3 éve írom az ötleteket. Ennek láthatod az egyik termékét, a Befektetőkereső showt. Erre nagyon büszke vagyok, mert ismét tovább tudtam vinni az első idézetes részben leírt életérzést. Egy partnerem hívott pont most, miközben ezt a cikket írom és ő mondta: “Milán, ez a Befektetőkereső show nagyon jó. A feleségem is megkérdezte, hogy mit nézel, és leült mellém és együtt néztük meg az első két részt, és várjuk már a következőt. Nagyon izgalmas.”.

Bár lenne napi 500 órám mindet megvalósítani!

A vállalkozásötlet rovatot frissíteni és aktualizálni fogom a későbbiekben is, így érdemes visszanézned többször és újra elolvasni az ötleteket. Továbbá újra elolvasva akár új ötleted is támadhat vele kapcsolatban.

#6 –  Gerillamarketing 

Azért, hogy növeljem a Minner körüli felhajtást, és emlékezetessé tegyem, időnként gerillamarketinget alkalmazok. Itt vannak a legutóbbi projektek.

  1. Wifi a WestEndben – Ezt már régebben megírtam, így bemásolom, mi is volt a projekt: 

    A WestEnd bevásárlóközpontban egy free wifi hotspotot hoztam létre. Erre bárki rá tudott csatlakozni (aktív felhasználók száma limitálva volt 30 főre, mert így mindenki kellő sebességgel tudott netezni). Ha valaki rácsatlakozott a wifire a Minner.hu kezdőlapja jelent meg.

    Mit értem el 4 óra alatt?

    – 654-en csatlakoztak a free wifire
    – ebből 228-an nem hagyták el egyből a weboldalt, hanem cikkeket olvastak
    – az aznapi direkt elérések növekedéséből arra is következtettem, többen be is írták később is, hogy minner.hu, és több cikket is elolvastak a weboldalon

    Levonva a konklúziót, ezt a számot megfelelőnek találtuk, ennél több is lehetett volna, ha forgalmasabb időben megyünk ki. A képet mobilról fényképeztem ki, aznap sokan láthatták a mi wifinket.
    A HVG.hu-n meg is jelent a cikk erről, tehát a médiába bekerültem: Zseniális trükkel pörgette fel weboldalának forgalmát egy blogger

  2. Mindenhol otthagyom a Minner nyomát
    A wifis ötletem persze nem volt új, a kritikák között egyetértünk azzal is, hogy sok free hotspot szolgáltató csinálja ezt. Mégis az volt az egyedi, hogy a portálomra irányítottam az embereket, és picit a Metropol újsághoz hasonlítva, én wifin keresztül adtam az ingyenes tartalmat az olvasó kezébe, és cserébe tovább internetezhetett ingyen. A hvg.hu-s cikk után persze többen megismerték a Minner.hu-t, az is hozzásegített engem is a sikerhez.
    Na, de nézzük a következő gerillamarketing-akciómat. Ennek még költsége sem volt, csak némi időráfordítást igényelt. Ismerős lehet, hogy az olyan boltokban, ahol telefont, tabletet, laptopot árulnak, általában ki lehet próbálni a kütyüket. Ez már jó kiindulási pont volt. Sajnos a laptopoknál abba ütköztem, hogy a legtöbb helyen nem lehet internetezni rajtuk. Maradtak tehát a mobilok és a tabletek. Több boltba is bementem, és közel 250-en készüléken alkalmaztam az alul leírt kis ötletet. Ezt az ötletet régebben is elsütöttem (sőt, most is többször, lásd felső képen, amikor ilyen bolt mellett mentem el. A gerillamarketing-lépéseim a következők voltak:

    1. bemenni az üzletbe, és keresni olyan mobilt, vagy tabletet, amit használni is tudok,
    2. belépni a böngészőkbe (alapértelmezett, és pl. Chrome, Mozzilla, Opera, ami éppen telepítve van),
    3. Beírni valamelyik ötletes Minner-cikket, vagy pl. céges kampányt :), néha cégvezetők is szórakoznak ott,
    4. Ha van jegyzet, vagy bármi olyan app, oda beírni annyit, hogy “Minner.hu”, vagy “a Minner.hu-n láttam egy jó csajt”, “a Minner.hu király…..ehhez hasonlókat,
    5. A végén pedig a böngészőt hagytam a képernyőn, és lezártam a billentyűzetet a kitett mobilon.

    Videót is látsz alul a gerillaakcióról, igaz, félve kameráztam a mobilom segítségével.

    Persze, sokan átkattintotak egyből és nézték, amit maguk szeretnének, de így is, miután otthagytam a készülékeket, megfigyelhető volt, hogy kb. 30 fő tovább kattintott, vagy nézegetett több oldalt is a Minneren. Sőt, egy érdeklődő jött is, aki reklámozni akar, és az egyik boltban látta a promóciót. Másrészt viszont a jegyzeteket megnézve, vagy a böngészőre rápillantva találkoztak már a minner.hu-val, ez is siker abban, hogy ha legközelebb találkozik vele, nem lesz annyira idegen számára.

    Jelenleg ezzel az akcióval nem is az volt a célom, hogy rengeteg ember olvassa a Minnert, hanem inkább bemutassam, mennyi ingyenes lehetőség van előttünk.

    Van vállalkozásod? Éppen elmész egy mobilbolt mellett? Lépj be, írd be a weboldalad, hagyd ott.

  3. És még megannyi gerillamarketing kampányom volt! Mint például kávészámlálós (meg kellett saccolni mennyi szem kávé van a pohárban és a tippek átlaga megadta a pontos számot), éjszakai coworking. Imádom a gerillamarketinget!

Minner következő 5 éve – új tervek

Sok újdonság lesz még itt!

  • A MinnerAkadémiát tovább fejlesztem új tanárokkal, és képzésekkel.
  • Elkövetkező 1 évben szeretnék nyitni egy fizikai központot a Minnernek. Ahová olvasók, tanítványok is be tudnak jönni. A további információk viszont titkosak.
  • A munkatársak számát felnövelni 5-re.
  • Ami már biztos és be van ütemezve:
    • 1 hónapon belül elindul a Minner tárhelyszolgáltató üzletága (de nem Minner … lesz a neve, hanem más brandnév alatt).
    • 2 hónapon belül a MarketingTársaság szabadúszó közvetítő portál új nevet kap és Rendi.hu-s üzleti modellben a bejövő megkereséseket szórja szét a szabadúszó között. Ennek tesztüzeme már folyik, és jók az eredmények.
  • Olvasótábort még stabilabbá szeretném tenni, és rengeteg Budapesten kívüli eseményt is szeretnék szervezni

És mi lesz most? Nem maradtok cikkek nélkül! Én továbbra is töretlenül és lelkesedéssel írom a cikkeket. Ha elírást látsz a cikkekben, na az azért van, mert annyira gyorsan írok, mert azt szeretném, ha minél előbb olvasnátok az adott tartalmat (a korrektor meg menetközben, élesben tudja javítani ez által 🙂 ). Én hasítok tovább, tegyetek ti is így! Újabb célokat tűztem ki, de ehhez te is kellesz, Kedves Olvasó! Én motivállak téged, Te pedig engem. Ez nagyon sokszor segített abban, még még lelkesebben vezessem a Minnert. Maradj velem, nem bánod meg!

Köszönöm még egyszer, hogy itt vagy!

Üdvözlettel:

Mándó Milán,

a Minner.hu alapítója.

+ cikk: A kudarcaimról szóló cikket itt olvashatod: A kudarcaim, a Minner baklövései. Ne gondold azt, hogy mindig minden bejött!

Gyere és nézd meg a Befektetőkereső show döntőjét! Nézőként is tudsz jönni! Ezt látnod kell élőben! Június 21. 14:30-19:30 között. 15 csapat, 10+ befektető, több 100 millió forint Kattints ide!