A webáruházak tulajdonosai talán jobban fejben tartják a shopping day-ek időpontjait, mint az ismerőseik születésnapját. Nem véletlen, hiszen egy-egy ilyen kampány során nagymértékben megugranak a vásárlások, sokan izgatottan (ki)várják a nagy akciókkal kecsegtető napokat, Magyarországon inkább heteket. A hatalmas kedvezmény-őrületek elterjedése a globalizáció egyik hatásaként is említhető, hazánkban évek óta nagy előszeretettel alkalmazzák online és offline üzletek egyaránt.
Mivel már nyakunkon a kampányszezon, az Olcsóbbat.hu segítségével összeállítottunk egy hasznos tippekből álló listát, hogy a webáruházak sikeresen levezényelhessék az idei Black Friday kampányukat, kiegészítve a Google Shopping alkalmazással.
Honnan ered a Black Friday?
Tudtad, hogy a Black Friday eredetileg „tragikus” nap volt az USA-ban? 1869-ben, a szeptember 24-re eső pénteken két befektető felhajtotta az arany árát, ezzel pedig tőzsdei összeomlást okoztak. A részvénypiac 20%-ot esett, a külkereskedelem leállt, a gazdák pedig 50%-os értékcsökkenést tapasztaltak a búza és a kukorica esetében.
Az 1950-es években Philadelphiában a rendőrök használták a Black Friday kifejezést a Hálaadás és az Army-Navy Game közötti hét péntekére, mivel ekkor rengeteg ember és turista járta a boltokat, utcákat, ezért a rendőröknek túlórázni kellett, hogy megtartsák a rendet. A kereskedők megpróbálták a köztudatba beégő Black Friday-t Big Friday-nek keresztelni, azonban ezt nem sikerült széles körben elterjeszteni. A nyolcvanas évek végére aztán a Black Friday már nem negatív történetként élt az emberek fejében, hanem a Hálaadást követő, hatalmas (és tényleges) kedvezményeket kínáló vásárlónapként.
Itthon leginkább az e-commerce cégek kezdték el alkalmazni a Fekete Pénteket, amely eleinte még tényleg jobb árakkal kecsegtetett, valamint évente csak egyszer volt, azonban az egyre nagyobb sikere miatt hazánkban évente akár már négy Black Friday-t is tartanak a boltok, ráadásul ez nem csak egy napig, hanem hetekig is tarthat, viszont igazán nagy akciók (50-80%) már nem jellemzőek.
Mi tesz sikeressé egy Black Friday kampányt?
Az alapok
Tudnod kell, hogy itthon a Black Friday vásárlások jelentős része impulzus vásárlás. Az emberek egyre inkább rohannak, sőt, szinte rettegnek, hogy lemaradnak egy-egy akcióról. Mivel több helyen is nézelődnek / vásárolnak egyszerre, a verseny hatalmas, minden piaci szereplő nagy szeletet akar harapni a tortából.
Ahhoz, hogy te legyél a befutó, létfontosságú, hogy a látogatók minden szükséges információt megkapjanak a webshopodban, a lehető legkönnyebben és leggyorsabban. Információ alatt értem az árakat, szállítási díjat és időt, a fizetési módokat, a szavatosságot és az elállási feltételeket. Ez a transzparencia amúgy sem árt, bármilyen kampánytól függetlenül.
Ha ez pipa, jöhetnek a termékleírások. A Minner webshopos cikkeiben mindig kihangsúlyozzuk a részletes termékleírások, termékbemutatások fontosságát. Fizikai termékek webshopos rendelése esetén az emberek nem tudják megfogni, kipróbálni az árucikkeket, így törekedni kell arra, hogy elmagyarázzunk róluk minden lényegi infót és tudnivalót, ezáltal a látogató fantáziáját felcsigázhatjuk, majd vásárlási fázisba terelhetjük.
Ha rengeteg termékkel dolgozol, törekedj ara, hogy legalább a húzótermékekhez (azaz a legsikeresebb árucikkekhez) készíts leírást, vagy ha szükséges, a már meglévőt frissítsd!
Mi szerepeljen mindenképp a termékleírásban?
- terméktulajdonságok pontokba szedve
- a termék szöveges leírása
- minél több vizuális elem alkalmazása: képek, videók (pl. unboxing)
- terméktesztek, értékelések
- ha tudsz, kapcsolódó terméket (pl. játékokhoz elemet; rollerhez bukósisakot) mindenképp illeszd be ezt is a termékoldalba.
Fontos még megemlíteni, hogy a kampány alatt lehetőleg csak a készletinformációk változzanak, az árakat napközben ne módosítsd! Abban az esetben, ha ez mégis megtörténne, ügyelj arra, hogy MINDENHOL frissítve legyenek, hiszen elég kedvromboló tud lenni, ha egy termékkereső, árösszehasonlító oldalon olcsóbban látja a termékedet a felhasználó, de a weboldaladra lépve már magasabb vételárral szembesül. Ha időközben árat változtattál, megkérheted az Olcsóbbat.hu csapatát, hogy indítson egy soron kívüli frissítést, így biztosan nem marad a régi ár a rendszerben.
A sikeres kampány alapja a tervezés és az előkészület
Készletkisöprés, Shopping Day, Boxing Day, ÁFA-mentes és felezős napok, és még sorolhatnám. Ahogy ezeket most olvasod, valószínűleg össze is kötötted a kifejezéseket a megfelelő márkákkal. Mivel a nagy webáruház-szereplők már milliónyi kampányon túl vannak, sok historikus adattal rendelkeznek, így ki tudtak alakítani olyan forgatókönyveket, amelyek biztos hasznot hoznak számukra. Tudják, milyen felületeken, milyen gyakorisággal reklámozzanak, hol és mit kommunikáljanak, valamint a büdzsé is adott.
De mi a helyzet a kisebb szereplőkkel? Ahhoz, hogy sikeres kampányt tudhass magad mögött, érdemes teljesítmény (performance) alapú költést alkalmazni. Ez azt jelenti, hogy meghatározzuk az elérni kívánt megtérülést, és ennek rendelünk alá mindent a kampányok futtatása közben. Az olcsóbbat.hu szerint a kisebb webáruház-üzemeltetők fejében ezzel kapcsolatban van a legnagyobb zavar. Tapasztalataik alapján a webáruházak vezetői sokszor nem a kampány teljesítményéből indulnak, ki, hanem helyette fix költségkerettel korlátozzák a kampány sikerességét. Rendszeresen hallani olyat, hogy „én csak havi 20.000 Ft-ot tudok szánni a marketingre”, ahelyett, hogy „10-es ROAS elérése a cél, efelett bármennyit költhetünk”.
Mi az a ROAS és miért fontos?
Return on ad spend, azaz hirdetési kiadások megtérülése. Ennek értékét úgy lehet kiszámolni, hogy a kampányból származó bruttó bevételt el kell osztani a hirdetések teljes összegével. Ha egy felületen (Facebook, Google Ads) 20.000 Ft-ot költesz el, de az ebből származó bevételed 100.000 Ft, akkor a ROAS mértéke 5 lesz, így minden elköltött 1 forintod 5 forint bevételt hoz. Ahhoz, hogy sikert könyvelj el, az olcsóbbat.hu szakértői szerint érdemes elérni legalább a 7-8-as mutatót, de akár a 15-20-as értéket is meg lehet célozni.
Amennyiben rendelkezel historikus adatokkal, továbbá minden csatornát (social media, hírlevél, Google) kipróbáltál már, érdemes kiindulnod ezekből az adatokból, amikor a következő kampányodat indítod. Azzal mindenképp számolj, hogy átlagosan a rendelések fele Google keresésekből érkezik. Ha a reklámozáshoz igénybe veszed a Google Ads-t, a találati listán való „előrekerülés” mellett egyre inkább javasolt a Google Shopping használata is.
Miért éri meg a Google Shopping-on megjelenni?
Ahogy fentebb is írtam, a vásárlások nagy része Google keresésekből érkezik, így a jó SEO, valamint a Google Ads kampányok mellett már nem lehet szó nélkül elmenni a Google árösszehasonlító szolgáltatása mellett sem. Gondolj bele, hogy a termékek utáni kereséseidnél vajon hányszor kattintottál a keresőben elsőként megjelenő, képpel rendelkező Shopping hirdetésekre? Bizonyára rengetegszer, így nem nehéz elképzelni, hogy az ilyen jellegű megjelenések sokat hozhatnak a konyhádra, különösen egy Black Friday időszakban.
Hogyan segíthet neked az olcsóbbat.hu a Shopping-kampányaidnál?
Az olcsóbbat.hu volt az első Magyarországon, aki elindította a Google CSS (Comparison Shopping Service) kezelési szolgáltatását, jó ideje Premium CSS Partnerként segítenek minden olyan webshopnak, akik a Google keresőjében ilyen formában is szeretnének megjelenni, továbbá minél magasabb konverziós arányt elérni.
A „kezelt fiókos” szolgáltatásukban a csapat arra törekszik, hogy a webshop által meghatározott és várt megtérülési arányt teljesítsék, sőt, ezt az értéket minél feljebb tornázzák, így nem is konkrét kampányköltségekkel dolgoznak, mindenekelőtt a megtérülési rátát tartják szem előtt. A Google hirdetései nagyon megdobhatják a forgalmat, azonban rossz beállításokkal egyenesen pénzégetővé válhatnak, így nem meglepő, hogy a témában kevésbé jártas webshop-üzemeltetők olyan szakértőkre bízzák a folyamatot, akik rengeteg sikeres kampányt tudhatnak maguk mögött, sok időt, pénzt és ősz hajszálat megtakarítva ezzel.
Alapvetően az olcsóbbat.hu a partnereit egytől egyig regisztrálja a Google Shopping felületén, az “alap-listázás” is elindul, de további konkrét beállítást nem eszközölnek, amíg az ügyfél meg nem bízza őket ezzel.
Ha egyeztetsz velük a továbbiakról és/vagy beállítod a konverziókövetést, a megbeszéltek alapján elvégzik a szükséges beállításokat, majd folyamatosan monitorozzák és finomhangolják a kampányt az automatizációk és a PPC munkatársak segítségével, így nem kell attól tartanod, hogy csak a pénzedet füstölöd el, ha tőlük kérsz támogatást. Minden termék külön UTM paraméterezett linket kap, így a Google Analytics-ben transzparensen láthatod, milyen kattintási aránnyal és költséggel operál a kampány, ennek megfelelően pedig módosítást is kérhetsz a csapattól, amennyiben az szükséges.
Megjött hozzá a kedved?
Jelentkezz az olcsóbbat.hu partneroldalán, melyet ide kattintva érsz el. Shoppingra fel!
Olvasnál részletesebben a Google Shopping-ról? Podcast-ben is meghallgathatod!
- Google Shopping tapasztalatok, példák megoldások. 20%-ot is faraghatsz a költségekből [podcast]
- Webáruház tulajdonosként sikered lehet, ha a kereskedői vénádat is megcsillogtatod, csiszolod [podcast]
Forrás: Business Insider
Borítókép: Envato License