54. üzleti ötlet: Saját termék bevezetése közösségi finanszírozással, elővásárlókat szerzel

Dátum

Megosztás

Milyen könnyű lenne, ha előre megkapnád a tőkét az álom vállalkozásod létrehozására, és mégsem a tőkét adó a főnök, nem vagy kiszolgáltatva (nem szólnak az üzletedbe). Ez most már valóság. Sajnos itthon nehéz pénzt gyűjteni ilyen módon egy ötletre, hiszen nincs hozzá platform, lásd régebbi a cikkünkben leírtakat. Itt vannak viszont a külföldi közösségi finanszírozó oldalak, amiket mi is meglovagolhatunk. Több sikeres magyar projekt is futott már ezeken az oldalakon, és azonnal beindultak ezek a vállalatok, vállalkozások (persze sikeres kampány után). Erre jó példa ez a dizájn cipő, amire több millió forintot gyűjtöttek így össze, az elővásárlók tehát meglettek, már csak a terméket kellett legyártani.

Figyelem! Az ötletet aktualizáltam, frissítettem 2019-ben! 

54. vállalkozás ötlet: Saját termék kifejlesztése (bármilyen területen), és azt közösségi finanszírozásban meghirdetni

Mi a közösségi finanszírozás? A közösségi finanszírozás fogalma, jelentése. A közösségi finanszírozás (crowdfunding) egyszerűen megfogalmazva az, hogy te előleget tudsz kérni a már, vagy még el nem készült termékedre, szolgáltatásodra egy online oldal segítségével.  Az ilyen oldalak, mint a Kickstarter és az Indiegogo lehetőséget adnak neked, hogy feltöltsd a bemutató anyagát (videó, képek, leírás) a projektednek, amire szeretnél pénzt gyűjteni. Majd ezután a felhasználók a te általad előre meghatározott összegben tudják támogatni a projektet, amiért cserébe te a terméket/szolgáltatást, vagy valami apróságot, extrát adsz. Erről itt olvashatsz még bővebben: Mi az a közösségi finanszírozás? Hogyan lehet így pénzt gyűjteni egy ötletre, termékre, startuphoz?

Ehhez valószínűleg kell egy csapat, egyedül nehéz megvalósítani. Legyen egy jó termék, angol nyelv tudás sem árt, és egy jó projekt lap. Ez a legfontosabb. Tanulhatunk például a Liber8tech magyar startup csapattól (cikk elején a kép a termékükről), akik a tago arc karkötőre vontak be ilyen módon pénzt. Nem is keveset, mai árfolyamon számolva 28 millió forintot gyűjtöttek össze. Így már könnyen megindították a fejlesztéseket, a sorozat gyártást. Nézd át a projekt lapjukat az Indiegogo közösségi finanszírozó portálon.

Az biztos, hogy nem könnyű lemásolni őket, de ezzel lerövidítheted azt az időt, ami a sikerhez kell. Ha nem adnak elég pénzt a projektedre, az egy visszajelzés is, hogy nem jól kommunikálsz, vagy nincs szüksége a piacnak a termékedre. Tehát jó piackutatás is egyben, illetve befektetők is jelentkezhetnek egy idő után a sikereket látva.

Az Exploding Kittens kártyajátékra több milliárd forint érkezett így, magánszemélyektől (külföldi projekt). Ebből is látszik, több területről is lehet sikeres kampányokat levezényelni.

Kell egy csapat, és vágjatok bele! Ha egy kártyajátékra összedobtak több milliárd forintot, akkor már csak a képzelet szabhat határt egy-egy új termék létrehozásában

Ötletek (bárkinek) közösségi finanszírozó kampányhoz (értsd: nem kell hozzá speciális technológiai tudás):

#1 – Könyv/ebook

Nem is kell magyaráznom, hogy egyre népszerűbbek mostanában újra a könyvek. Erre még speciális ötleteket is adtam: 47. vállalkozás ötlet – közösségi könyvírás <<< erre én akár már most indítanék kampányt.
Minden ilyen “pénzgyűjtés” lényege, hogy már előre vásárlókat tudsz generálni. Sőt, a könyvkiadás költségeit is így csökkenteni tudod, illetve előre beérkezik az összeg.

#2 – Társasjáték, kártyajáték

satlandMár több éve a top 10 legtöbb pénzt összegyűjtő kampánya között az Exploding Kittens kártyajáték. Bár nem társas, de ide tartozik az is. 8,8 millió dollárt, vagyis 2,5 milliárd forintot gyűjtöttek össze a készítői egy Fekete Péter szerű játékhoz. Döbbenetes igaz? Nem kell csak technológiai dologra gondolni, ha startupot akarsz indítani.

Nem kell messzire mennünk, hogy sikeres társasjáték “startupot” találjunk. Több hazai csapat is már indított ilyen kampányt. Itt van például a közel 30 millió forintot összekalapozó Satland társasjáték, amit magyarok készítettek.

TE is meg tudod csinálni?!
A válasz természetesen igen! Mindenképpen keress rá több hazai társasjátékra is. Természetesen több hónapos, vagy akár éves előkészület is kell egy jó társasjáték elkészítéséhez. Több forrásból is olvastam jó tippeket, amiben mindegyik egyezett az, hogy

  • teszteld le a játékot több különböző korú, végzettségű, nemű… játékossal.
  • jegyzetelj le mindent, reakciókat….
  • ha közösségi finanszírozó kampányban gondolkodsz, akkor kell egy jó grafika róla, videó és kép formában
  • most már akár applikációval is össze lehet kapcsolni a társasjátékot, így még nagyobb esélyed lesz pénzt gyűjteni rá.

Inspirálódj ezekből az ötletekből: 

#3 – Képregény

Majdnem adja magát is a társasjáték után. Még hazai példa is van. A Nyugat + zombik című képregényre közel 8 millió forintot kaptak, és ezt 1100-an adták össze. Nem rossz igaz? A közösségi finanszírozó kampányukat ide kattintva eléred. 

#4- Animáció, videó, mese, oktató anyagok

a, tipp: A második legnépszerűbb kategória a film. Itt én a mesét emelném ki, amire érdemes lehet elindítanod egy kampányt. Például előfinanszíroznák egy fizetős mese Youtube csatorna díját. Így lenne pénz elkészíteni / elkészíttetni a videókat, animációkat.
b, tipp: Valamihez nagyon értesz? Vagy már elkészítetted a videóanyagok első részét? Hirdesd meg közösségi finanszírozó kampányban, és már előre el tudsz adni több videóanyagot is. (Én is többször így csinálom MinnerAkadémián. Már nem egy oktatást előre eladtam így.)

És akkor lett egy közösségi finanszírozó cikksorozat. Most már kíváncsi vagy, miként építheted fel a marketingjét, igaz? Hogyan indulj el…

Ehhez kapcsolódó tartalmak: 

. További ötletekért gyere vissza a Minnerre minden nap. Biztosan találsz majd olyat, ami felkelti az érdeklődésed. Ezek az ötletek kisebb költségvetéssel is megvalósíthatók, de azt soha se felejtsd el, munka nélkül egy ötlet sem hoz profitot.

[adrotate banner=”5″]

 

Fotó: Liber8tech/Indiegogo kampány

 

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 10 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is! Új témám lesz most a work-life balance, kiegyensúlyozott élet. Mert mindig kell valami új!