A Gillette a 90-es években indította el egy a mai napig tartó kampányát. Az Egyesült Államokban évi kb. 2 millió borotvát küldenek ki ingyen 18. életévüket betöltőknek. A kampány mögötti ötlet, hogy a Gillette ott van abban a kritikus pillanatban, amikor eldöntik, akár egy életre, hogy melyik márkát használják. (Az USA-ban innentől tudnak maguknak borotvát venni. 18 év alatt nem vásárolhatsz.)
Ezen a piacon alakult ki a”borotva és penge” modell, de sok iparágban használják azóta. A lényeg, hogy maga az alaptermék (a borotva) relatíve olcsó, míg a hozzá folyamatosan vásárolt kiegészítő/fogyó termék (a penge), aránylag drága. A cég így több pénzt keres és folyamatos cash flow jön a vásárlóktól. Mondhatni ez volt az előfizetéses rendszerek előfutára.
Tegyük fel a borotvát kapók 90%-a ignorálja az ajándékot, 10% használni kezdi. Ők 10 éven keresztül évi 40 dollárt költenek pengékre. 10%*$40*10 év az $40 megtérülés egy $10-os ajándékon. Évi 2 millió ingyen borotvával az 80 millió dollár árbevétel, 60 millió dollár „profit” a kampányon, persze ebből még lejön a pengék költsége. Azért nem rossz.
A Gillettenek tehát megéri ingyen adni a borotvát, ha utána a fiatalok elkezdik használni és évtizedeken át veszik a pengéket. Előbb utóbb persze borotvát is újat kell venni, de addigra kialakul a márkahűség. Kicsi az esélye, hogy váltsanak.
Ajándék, speciális ajánlatok, csomagajánlatok most a recesszióban még inkább felértékelődnek:
Korábban is írtunk róla, hogy az ingyenes termékminták, ajándékok iszonyatosan jó vásárlás ösztönzők. Egy bolti felmérésben az ingyenes mintát kipróbálók 68%-a vett aztán a termékből. Olvasd el a teljes írásunkat a témában: A vásárlók megőrülnek az ingyen dolgokért. Te kihasználod ezt?
Kávé, gyros, hambi, reggeli előfizetés. Működhet? Hogyan?
- Borotva és penge bizniszre másik példa: A Nespresso piacra dobta a Vertuo készüléket. Az ok: lejárt szabadalom
Forrás: marketingexamples.com
Fotó: Canva