KezdőlapE-kereskedelemInstant: Árazás AI-jal. A cégeknek jó, a vevőknek nem?

Instant: Árazás AI-jal. A cégeknek jó, a vevőknek nem?

-

A Levi Strauss nemrég tette közzé első negyedéves jelentését, amiből kiderült, hogy bár átlagosan 10%-os áremelést hajtottak végre, a keresletük semmit sem változott. Hogy csinálták? A Levi’s mesterséges intelligencia segítségével elemezi az árazását és a termékeinek árrugalmasságát.

#árrugalmasság: Jelen esetben a kereslet árrugalmassága. Azt fejezi ki, hogy az ár %-os megváltozására mekkora kereslelet változást eredményez.

Egyre több területen jelenik meg az AI alapú árazás, miközben a fogyasztók még nem sokat tudnak és hallanak erről. Az inflációs helyzet, az akadozó ellátási lánc és az alapanyaghiányok is megváltoztatják a profitmarzsok alakulását, így a dinaimukus árazás fontosabb, mint valaha. Az AI pedig pont erre a növekvő elemzési és gyakoribb reagálási igényre jelent ideális megoldást.

Az Egyesült Államokban egy felmérés szerint a kiskereskedelem 44%-a használ valamilyen ároptimalizáló eszközt. Ez azért ilyen sok, mert a legtöbb nagy cég használ és tőlük torzul az adat.

Ezek a programok segítenek a cégeknek az árpolitika kialakításában úgy, hogy megtartsák a profitrátáikat, ne veszítsenek vásárlókat és növeljék bevételüket.

Etikus mindez?

Gyakran felmerül, hogy az így használt AI, ami leginkább a szállásoldalak és légitársaságok árainál közismert, etikusan működik-e. A hirtelen megnövekvő igények az egekbe lőhetik az árakat, ugyanakkor az AI-nak nem célja a vásárlók megkárosítása. Nem változtatnak a közgazdaságtan alapjain, hogy amikor valamire hirtelen keresletrobbanás van, az árak is megnőnek. Az AI célja, hogy megkeresse azt az árat, ahol még hajlandóak vagyunk vásáronli. A boltosok néha AI nélkül is le tudják köventi ezt. Gondoljunk arra, amikor a hiánycikké vált maszkokat anno 10x áron adták kisboltokban.

Ez viszont törvényellenes volt akkor is és most is. Az AI paraméterezhető, meg lehet gátolni, hogy etikátlan hirtelen áremelést csináljon.

Az Amazonon napi 2.5 milliószor változnak az árak. Van termék, aminek 10 percenként módosítja az árát az algoritmus. Nem csak drágít, van hogy csökkent, mert tudja, hogy az Amazonon kell a legolcsóbbnak lennie az adott terméknek. Az AI úgy működik, ahogy a vállalkozás működteti. Csak azért, mert van, még nem károsítja meg a fogyasztókat.

Érdekel még a téma?

AI még nincs, de szeretnél tudatosabban árazni? Árazás képzés – Találunk még profitot!

Forrás: venturebeat.com
Fotó: Canva

Nyiri Donát
Lassan 5 éve foglalkozom tartalomgyártással és máig imádok kutatni, információt átadni. A célom, hogy úgy tanulj valami újat, hogy közben minden egyes mondat szórakoztat is. A Minnernél a hasznos üzleti tartalmakkal, a Tízes Lista nevű Youtube csatornán pedig a világ érdekességeiről szóló videókkal próbálom elérni ugyanezt.

Hol tart a vállalkozásod?

További friss cikkek