Az extraprofitadó rendelet egyik legkülönösebb része, hogy a határon átnyúló, magyaroknak külföldről nyújtott szolgáltatásokat is célba vette a kormány. Pénzügyi tranzakciós illetéket a bankok már 2013 óta fizetnek a magyar államnak. (Ennek mértékét most emelték, illetve kiterjesztették az értékpapír ügyletekre.) A hazai bankok 2021-ben 233 milliárd forint illetéket fizettek, szóval nem kis pénzekről van szó. Nem is csoda, hiszen szinte minden pénzmozgást érint, az utalásoktól a bankkártyás fizetésen át a készpénz felvételig.
Július 1-től ezt az illetéket az itthon szolgáltató, de külföldi székhelyű cégeknek is meg kellene fizetnie, mint pl. a Revolut, a PayPal vagy a Wise. Ez a lépés sok kérdést felvet.
- Egyrészt nem tudni, hogy a külföldön élő magyar állampolgár és a Magyarországon tartózkodó külföldi állampolgár után hogyan kellene adózniuk.
- Áthárítják-e ezt az illetéket az ügyfelekre, mint ahogy a magyar bankok teszik közel 10 éve?
- Mi van akkor, ha nem jelentkeznek be az adóhatósághoz, hanem bírósághoz fordulnak, megtámadják a rendelkezést?
- A rendeletben nincs szó a szankciókról, mi történik, ha egyszerűen ignorálják a kormányt? Ezt a nagy fintecheknél nehéz elképzelni, de pár ügyfeles, kis szolgáltatók simán lehet, hogy erre játszanak majd.
A nemzetközi fintech cégek épp azért voltak olyan vonzók az elmúlt években, mert mentesültek a hazai bankok kötelező adói alól. Jóval olcsóbbak tudtak lenni és így sok ügyfelet szerezni itthon.
A Revolut kapcsán külön érdekes, hogy a magyaroknak mekkora szerepe volt a cég növekedésében. Egyrészt a hazai drága piacon az olcsó/ingyenes banki szolgáltatásokkal, másrészt a jól kialakított ajánlói rendszerrel mentek hatalmasat. 2019. júliusában még csak 68.000 magyar felhasználó volt, amit mindössze 3 hónap leforgása alatt, október 1-re 196.000-re sikerült felnövelni. November 21-re ez már 250.000 volt! Nagyon is fontos piac volt Magyarország régióban, lakosság arányosan nagy felhasználó bázissal.
A növekedési stratégiájuk sok egymásra épülő lépésből állt, sokat lehet belőle tanulni. Ha érdekel pontosan, mit is csináltak, olvasd el az erről szóló cikkünket is: A Nespresso, Revolut így nyert időt a növekedésre, új projektekre
Tudtad? Revoluton is elrajtolt a “Vásárolj most, fizess később”
Forrás: telex.hu
Fotó: Canva