Írjunk együtt a céges blogodra, mutatom az első néhány lépést!

Dátum

Megosztás

Képzeld el, hogy egyszerre nyúlunk a Nespresso kávégép felé a soron következő Minner esemény szünetében. Lefutjuk a szokásos networking köröket és kisvártatva fény derül szövegíró mivoltomra. Szó szót követ, aztán nekem szegezed a fogós kérdést:

„Hogy tudok lebilincselő céges blogcikkeket írni, amelyekből eladások is lesznek? Lehetőleg úgy, hogy szenvedés helyett könnyed ujjgyakorlatnak éljem meg a munkát.

A cikkből megismerheted a válaszom. Engedd meg, hogy a „megéri nekem céges blogot indítani?” dologgal ne húzzam most az időt. A Hubspot statisztikáinál beszédesebb válasz úgysem kell erre. Inkább készítsük elő közösen a céges blogod következő tartalmait.

Egyáltalán miről írj a céges blogon?

Arról, ami a jelenlegi és leendő vevőid élénken foglalkoztatja. Ami számukra érdekes, releváns és megér néhány percnyi aktív odafigyelést. Olyan témákat válassz, amelyek beilleszthetők az értékesítési folyamat láncolatába. Amelyek a márkaépítéshez is hozzáadnak.

Vizsgáljuk a dolgot egy fiktív példán keresztül, úgy mindig hamarabb indul be az ötletcunami. A mostanság felkapott önkiszolgáló autómosó businessben utazva írhatnál többek között

  • az autómosás javasolt gyakoriságáról;
  • a téli-nyári szezonális tippekről;
  • a szélvédő épségének védelméről;
  • a minél inkább költséghatékony tisztításról;
  • vagy a belső felületek karbantartásáról, és még sorolhatnám.

Ide a rozsdás bökőt, hogy iparágtól és üzleti modelltől függetlenül több tucatnyi témaötlet lapul a vállalkozásodban.

Hogy ezek ne maradjanak radar alatt, üljetek le a csapattal, és vegyétek végig a legtöbbször felmerülő vevői kérdéseket. Vagy nézzetek körbe a konkurens blogokon. Kizárt, hogy ezután fennálljon a „nem tudom, miről írhatnék” szindróma.

Mi legyen a terjedelemmel, a formátummal és a struktúrával?

Bár részletkérdés mindegyik, de szinte mindig felmerülnek, úgyhogy térjünk ki rájuk pár bekezdés erejéig. Az a tuti, ha ezeket a szempontokat a marketingstratégiával gyúrod össze.  Mindenekelőtt azt kell tehát józan paraszti ésszel felmérni, hogyan illeszkednek a céges blog tartalmai a marketing folyamataiba.

Keresőoptimalizált tartalmakkal szeretnél organikus forgalmat az oldaladra csatornázni? Akkor nézz utána, milyen terjedelmű cikkeket preferál a Google algoritmusa. Illetve támogasd meg a dolgot némi kulcsszókutatással is.

A 100-200 szavas kis semmitmondó szösszenetektől óva intenélek. Egy komolyan vehető céges blogbejegyzés 500 szónál kezdődik. Felső határ pedig a csillagos ég. Én például országúti kerékpárt készülök vásárolni, és olyan több ezer szavas cikkekre szorítkozom, amelyek lépésről lépésre vezetnek végig a választás kulcsfontosságú szempontjain.

A terjedelem mellett figyelj a tagolásra is. Ha megnézed, 3-4 soronként én is tördeltem a szöveget. A mondataim is rövidre vettem, hogy ne fárasszalak az olvasással, és könnyen átlásd a mondandóm.

Készítsük elő együtt a céges blogod következő bejegyzését

Van már egy témád és azt is tudod, hogyan is kell majd kinéznie a végeredménynek. Nagy hiba lenne, ha ezen a ponton eszeveszett gépelésbe kezdenél. Kihagynád ugyanis azt a lépést, ami a tartalomkészítés savát-borsát adja.

A megírt tartalom attól válik majd izgalmassá, hogy indításként felvetsz egy hipotézist. Megpiszkálsz egy olyan kérdést, ami remélhetőleg élénken mozgatja a célközönség fantáziáját. Női vállalkozóknak szóló blogot írva például indulhatnánk innen:

„Vajon könnyebb-e manapság nőként vállalkozni, mint 20 évvel ezelőtt? Változott-e bármit a nők elfogadottsága a vállalkozói szférában?”

Ezzel megvan az állítás, most jöhet a bizonyítás. Magyarul indulhat a kutatómunka! Keress a témába vágó interjúkat, olvass idevágó írásokat. Nézz körbe a hazai és külföldi tanulmányok között. Sőt, a jelen példánál maradva akár a „Nem azért, de…” podcast egy-egy epizódjába is belehallgatnék.

A cél, hogy zsákban legyen annyi információ, amivel alátámaszthatod vagy megcáfolhatod a feltett kérdést.

Ha nem fér ki egy szalvétára, akkor túlbonyolítottad

Szerintem legalábbis. Az elvet ebből a könyvből vettem egyébként, és tökéletesen illeszthető minden racionálisan felépített blogbejegyzésre. Írás előtt mindig vázlatkészítéssel indítom a munkát, és neked is ezt javaslom. 

A módszer amilyen egyszerű, olyannyira hatékony. Írd fel magadnak azt a néhány tartalmi pontot, amelyek mentén logikusan felépülhet a cikked. Maradjunk az iménti példánál, ami akár a következőképp is kinézhetne:

  • Mennyire népszerű ma a nők körében a vállalkozói életút?
  • Hogy nézett ki a helyzet 20 évvel ezelőtt?
  • Mik azok a nehézségek, amikre férfiként talán nem is gondol az ember?
  • Konklúzió, avagy könnyebb ma nőként vállalkozni?

A vázlatpontok hozzáadott értéke, hogy a cikked alcímeiként is megállják a helyüket. Ideális esetben a tartalmat elsőre csak scannelő olvasót pusztán ezekkel az alcímekkel is felcsigázhatod.

Hitted volna, hogy ilyen egyszerű is lehet a blogírás?

Ha az eddig taglaltak mentén dolgozol, innen szinte már gyermekláncfű összerakni egy kész cikket. A titok nyitja a felskiccelt vázlatpontokat összekötni szöveges tartalommal, a korábban elvégzett kutatómunka alapján.

Ha rám hallgatsz, a címadást és a bevezetés megírását a végére hagyod. Inkább kezdd a tartalmi résszel. Aztán menj végig rajta annyiszor, amíg elégedett nem leszel vele. A biztonság kedvéért olvasd fel hangosan is. Úgy a béna szófordulatok ugyanúgy kibuknak, mint a helyesírási bakik.

Végül következhet a bevezető és a cím megírása. Vigyázz, mert ez viszont kemény dió! Rajtuk áll vagy bukik, hogy a munkád gyümölcsét hányan fogják elolvasni. Amivel könnyítheted egy kicsit a dolgot:

  • címből írj legalább 5-10 verziót, majd válaszd ki a legerősebbet (vagy csinálj A/B tesztet);
  • headline formulákkal könnyebb príma címeket kreálni, ezért keress ilyeneket;
  • a bevezető írásakor pedig csak képzeld el, személyesen beszélgetve hogyan csinálnál kedvet a cikked elolvasásához.

Majd elfelejtem! Akad a Minneres repertoárban egy olyan képzés, ahol az említett címsor formulák mellett külön blogbejegyzés modul támogat az írásban. Azt mondják, nem is rosszul.

Konklúzió

Milán idézte még nekem pár hónapja Wolf Gábor előadásának egy részletét az idei Marketing Expo után a Facebook marketingről: „csináld jól, vagy inkább ne csináld sehogy”.

Egyrészt nincs értelme vitatkozni vele, másrészt a céges blogbejegyzések írására is tökéletesen ráillik. Őszintén remélem, hogy a cikkben olvasottak alkalmazása hozzájárul ahhoz, hogy jól csináld.

Kapcsolódó tartalmak

Fotók: Canva

Kovács Péter
Kovács Péter
"Miért vásárolnak az emberek?" - mindig is ez a kérdés vonzott a marketing irányába. Aztán kristálytiszta lett a fókusz, és immáron évek óta a szövegírás számít a szakterületemnek. Az egyik legértékesebb vállalkozói készséggel akarlak felruházni: az értékesítési szövegírással. Hogy iparágtól függetlenül képessé válj lebilincselően eredményes szövegekkel eladni.