Kitaláltál valami szuper dolgot, de a cégek mégsem állnak szóba veled? Megoldás

Dátum

Megosztás

Van egy korszakalkotó ötleted, ami megváltoztatja mondjuk a bankolást? Megkerestél több bankot is, de elhajtottak? Vagy egy újdonságot találtál ki az autókhoz, de szóba se állnak veled a gyártók? Vajon miért? Nem kell nekik a jó ötlet? Én elhiszem, hogy sokkal jobb lenne a termékük, szolgáltatásuk, ha a te projekted is beleépülne, sőt az emberek is jobban szeretnék! Érdemes belegondolni, hogy mi játszódik a túloldalon azoknál, akik fogadják a te megkeresésedet. Legyél olyan mint Muhammad Ali! Játszd le fejben a meccset! Én hozom a segítséget és meglátod, úgy fogsz bejutni (átjutni) projektekkel a cégekhez, mint kés a vajon!

Plusz információ: A 2020-as koronavírus és a 2022-es recesszió, inflációs nyomás okozta gazdasági problémák miatt a cégek nyitottabbak lettek az együttműködésre. Sőt a nagy tanácsadó cégek is azt javasolják, hogy most érdemes együttműködéseket kötni. Igaz, ez főleg működő cégekre érvényes, tehát két cég kollaborációjára. Az alábbi információbázis segít megérteni, hogy a partner hogyan gondolkodik, mire figyelj.

Mi történik, mikor megkeresel egy nagy céget az ötleteddel

Legyen az bármilyen ötlet is, egy-egy újdonsággal nehéz bejutni a vállalatokhoz. Pedig, aki eljut már arra a szintre, hogy így el merje mondani az ötletét, és nem fél a lenyúlástól, már díjazni kellene.

Van egy fő ok, amiért elutasítják az ilyen megkereséseket a vállalatok (ami valójában lehet nem is a cégek hibája): az innovációt (már, ha foglalkoznak vele) főleg belülről várják és nem kívülről. Több tényező is nehezíti a dolgodat, ezekre kell megoldást találnod!
A legnagyobb problémák, amik meggátolják az együttműködést:

  • Egy újdonsággal foglalkozniuk kell, kapacitást kell oda csoportosítani. Gondolj bele! Akivel éppen tárgyalsz, ő előtte megjelenik, hogy ezzel várhatóan heti 2-3 órát foglalkoznia kell majd (így is van elég melója). Inkább nem is támogatja, vagy nem szól a feletteseinek. Vagy éppen a vezetőség mondja azt, hogy van elég projektünk. Tehát már a megkereséskor is abba ütközhetünk, hogy egy emailtől nem fogják hanyatt dobni magukat, de még egy telefonhívástól sem! 
  • Emiatt költségeik merülnek fel, tehát mérlegelniük kell és legtöbbször inkább elvetik az egész projektet.
  • Gondolj bele, így is munkaerőhiány van több szektorban is, nehéz oda csoportosítani egy komplett csapatot, hogy foglalkozzanak vele. A meglévőkkel is haladni kell.
  • Több ilyen megkeresés azért is bukik el, mert bár a feltalálóknak lehet hasznos az ötletük, de nem ismerik eléggé az adott szektor, vagy cég belső folyamatait (pl. munkafolyamatok), ami miatt maga az ötlet integrálhatósága is kérdéses.
  • Egy ötlet semmi, a megvalósítás minden. Ez itt is érvényes. Ha látják azt, hogy ez mennyi költségbe kerül, milyen eredménnyel jár, és az hogyan érhető el, akkor lesznek igazán lelkesek a cégek. Amíg ezt nem látják, egyszerűen meggátolja őket az, hogy foglalkozzanak egy külsős dologgal.

Nehéz a feltalálók élete

#példa: A Gardróbom startupnak óriási problémát kellett megoldania (Minner vállalkozó). A használtruha piactérnél szükség volt egy postai csomagfeladást segítő rendszerre, mindezt a posta részéről. Nos, ha csak bekopogtattak volna, akkor elhajtották volna őket. Még a startup, applikáció (weboldal) indulása előtt készítettek egy feliratkozós kampányt, ahol az érdeklődők jelezhették, hogy akarják használni a Gardróbom használtruha appot. Több mint 7000 ember feliratkozott, itt már könnyebb volt az első vonalakon beljebb menni. De ez még nem volt elég!

2021. január végén kiment az első verziója a weboldalnak, ahol még csak ruhákat tudtak feltölteni a felhasználók. Nagyon béta volt, de bevállalták. Az emberek pedig elözönlötték a weboldalt, egyszerre egy időben 3000-en voltak a weboldalon, végül egy hét alatt több mint 4000 felhasználójuk lett.

Jól is tették, hogy kiment bétában az oldal. Az elért számoknak köszönhetően könnyebben meggyőzték a Magyar Postát és a Barion-t (utóbbi az, hogy online fizetnek egymásnak az apróhirdetésnél a felhasználók), hogy partnerek legyenek. A postánál olyan fejlesztést kellett megcsinálni, amit kevés vállalkozás ért el. Ma már több mint 100 000 felhasználójuk van. Itt a teljes sztorijuk: Így csinálták. Gardróbom startup sztori 30 000 felhasználóval [podcast]

Ötletek, amikkel nagyobb esélyed van bejutni

  • Építs kapcsolatokat, hogy legyen belsős embered. – Kapcsolódó cikk: 50 üzleti kapcsolat elég, hogy még sikeresebb legyél, 100 pedig egyenesen a csúcs felé repít
  • Ismerd meg a belső folyamataikat – ezt akkor tudod jobban, ha az első pontban van bent egy embered. Igen, az embereknek foglalkoznia kell majd a veled való közös munkával, idő és lehet, hogy pénzráfordítás is. Például a fenti esetben a postának kiadása és időráfordítása is volt a Gardróbommal.
  • Készíts tervet! Az ötleted is fontos, de még fontosabb az, hogy ők ezt hogyan tudják integrálni. Ha látják maguk előtt a folyamatokat, akkor sokkal könnyebben szóba állnak veled.
    • Készíts tervet arra vonatkozóan, hogy az ötleted mennyi idő és munka ráfordítást igényel. Mi kell ahhoz, hogy integrálják?
    • Mennyibe kerülne, ha ők valósítanák meg úgy, hogy ott vagy, és mennyi akkor, ha te alvállalkozóként csinálod.
    • Azzal is készülj, hogy milyen feltételek kellenek, hozzá, hogy beépítsék. Igen, ehhez ismerned kell a folyamataikat.
    • Mennyit nyernek ezzel ők! Gardróbom esetén a posta jól látta, hogy itt több százezer csomag lesz, és igen úgy lett!
    • Készíts tervet arra, hogy mi az a minimális idő, amivel nekik foglalkozni kell a projekttel.
    • Készülj egy prezentációval, legyen benne minden körülmény, vezesd a prezentációval a tárgyalást. Könnyű elkalandozni!
  • A sikerben tudnak neked segíteni a Minner alábbi képzései:
  • ÚJ, 2023-as tudásanyag: Vállalkozó leszek! Kezdő vállalkozó online kurzus

Hajrá!

Fotó: Envato License

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!