Kávé, gyros, hambi, reggeli előfizetés. Működhet? Hogyan?

Dátum

Megosztás

Lehet, hogy itt a pecsételős hűségkártyák új változata? Ha szerencsénk lesz bekúszik hozzánk is az ételelőfizetés trend. Néhány hete már foglalkoztunk egy rövid poszt erejéig a témával (Minner Instantban), de nem akartunk ott megállni, mert azonnal kerestük a miérteket. Vajon itthon ez megvalósítható, ha igen, akkor miért lenne érdemes belevágni. Vagy a másik fő kérdés, megérné-e, ha igen meddig. És milyen stratégiát kövessen egy helyi üzlet, ha ilyen ajánlattal állna elő?

Röviden: A cikkben bemutatott ételelőfizetésre 100%-ban vállalkozást nem érdemes építeni. Ez főleg marketing célt szolgál.

Te is szeretnél visszatérő vásárlókat, sőt egyből törzsvásárlókat? Már 2019-ben is hatalmas trend volt az előfizetéses modell terjedése (McKinsey kutatás), a pandémia és a bezártság pedig még nagyobb löketet adott ennek. Januárban olyan szereplők is beléptek erre a piacra, akikre kevesen számítottak.

A Sweetgreen főként salátákat és egészséges ételeket forgalmazó gyorsétterem, a Taco Bellt pedig azt hiszem nem kell bemutatni.

  • A Sweetpasst 10$-ért lehet megvásárolni és 30 napon át, napi 3$ leehető keretet kapsz az éttermekben.
  • A Taco Lover’s Pass szintén 10$ és 30 napon át napi 1 db “ingyen” taco-ra jogosít. Az ár-érték arány miatt egyáltalán nem kell minden nap ezeken a helyeken enned hogy megérje, de az biztos, hogy minél többször megpróbálsz majd elmenni.

Na, de miért is csinálják ezt? Azonnali profit a cél vs más?

A Sweetgreen Sweetpass és a rutin – Közel a miért!

Először mire gondolnál? Na most majd jó kiesznek / kiisznak a vagyonomból a vásárlók. Persze ki az aki, úgy vágna bele, hogy nem számol utána. Szóval először is biztos, hogy jól be kell lőni az árat. Na, de miért is csinálják ezt!

Látod a fenti képen a routines szót? Nem véletlen szerepel ott, bár érdekes, hogy ezzel a cég el is árult egy fontos dolgot, amiért ezt az egészet csinálja. Szóval főleg ilyen termékeknél még fontosabb (másnál is egyébként), hogy a fogyasztó mindennapi rutinjába be tudjunk ékelődni. Itt most a céljuk, hogy 30 nap alatt elérjék azt, hogy mondhatni az identitásod része legyen a márka, a termékeik.

Jöjjön a példa kedvéért egy magyar márka. Vagyis például, ha a Café Frei akkor tud belőled törzsvásárlót varázsolni, ha beépül a rutinodba. És mikor kávézást szervez a fogyasztó a barátaival, akkor rutinból már az egyik Café Frei irányába veszi az irányt.

A rutin kialakulás legfontosabb eleme az ismétlések száma. Tehát minél többször jársz egy adott időn belül a Café Frei-be annál nagyobb az esély, hogy az a márka beépül a rutinodba, és onnantól őket választod.

James Clear, Atomi Szokások című könyvében bemutatott kutatások rámutatnak (lásd ábra), hogy egy szokás, rutin kialakítása nem attól függ, hogy mennyi időn át csinálod, hanem, hogy azt elégszer ismételed-e.

És bámm! Itt a megoldás!

Ezek a cégek nem arra gyúrnak, hogy most akkor a forgalmuk, sőt profitjuk legyen abban az X időben, amikor előfizető vagy. Hanem lényegében befektetnek abba, hogy azoknak a fogyasztóknak akik ebben részt vesznek az identitásuk részévé váljon a márka, az ő ételeik. És itt minden a fejben, agyban dől el.

A tudatos cselekvés az agyunkban szűk keresztmetszet. Túl kevés dologra tudunk egyszerre figyelni és az agyunk alap működése, hogy automatizálni próbál. Csak így tudunk bármit csinálni, amit csak lehet rutinná akar formálni és autopilótán végezni (ennek saját agyterülete van). Ilyen automata módban cselekednél mondjuk 2 hónap után, hogy előfizettél mondjuk a Café Frei-nél napi 1 kávéóra. Tehát identitásod része a Café Frei, és ha nem is maradsz előfizető, de már a következő 2-3 évben többször fogsz betérni, mintha nem vettél volna részt a kampányban.

A baráthatás:

Visszünk tovább, hogy miért is van értelme ennek, vagy miért is csinálják. Egyrészt persze menő, hogy neked van ilyen előfizetésed, szeretünk eldicsekedni azzal, ha jól döntöttünk, hogy okosak voltunk. Lásd ebből tudott építkezni, és több tízmillió felhasználót szerezni a Revolut. Na, de még ott van az a kutatás, hogy valóban hatással vagyunk a körülöttünk lévő emberekre (lásd itt).

A körülötted lévő 5 ember átlaga vagy.

Meki előfizetés, saláta vagy kávé előfizetés? Melyik lehet befutó?

Ahogy láthattad a Taco Bell árszabását, direkt úgy lőtték be, hogy ne legyen rajtad a nyomás, hogy mindennap menj. Már akkor is megéri, ha 30 napból betérsz 6-7-szer. Persze van egy örült előfizetői réteg, akik ki fogják használni, hogy mindennap esznek, de ez a kisebbség lesz. Az előfizetés óriási elköteleződés, már szűri a célcsoportot, továbbá tehát abból is kiindulnak, hogy nem fogsz mindennap ilyet enni (nem érsz rá, nem mindig arra mész, és persze meg is unhatod).

Ha nézzük a hazai Meki célcsoportját, akkor egy sajtburger előfizetés izgalmas megoldás lehet. De akár egy bolt esetében is, hogy rá vegyen hozzá menj be, mondjuk egy pékáru előfizetés az Aldiban. A pizzaszelet előfizetést például egyszerűen meg kellene csinálni a PizzaMe-nek. Na, de még ötletelünk!

Ahogy láthatod, tehát erre, vagyis ilyen módon működő új vállalkozást nem érdemes létrehozni, hanem ez egy marketing kampánya egy már teljesen működő vendéglátó vállalkozásnak.

Forrás: inc.com – ételelőfizetés, 
McKinsey – előfizetési rendszerek kutatás
Minner – előfizetési rendszerek trend

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!