A pénzügyeseket látom, hogy nagyon rugóznak az üzleti terv kérdésén. Lehet, hogy most néhányan meg is fognak kövezni. Nemrég a Szilícium-völgy egyik legnagyobb kockázati tőkealapjának vezetője, Dave McClure nyilatkozta azt, hogy az a legfontosabb tanácsa a kezdő startuppperek számára, hogy ne az üzleti tervvel kezdjék.
Ahogy ő fogalmazott prototípust készíts (erről még írok lejjebb). Na, azért nem eszik ilyen forrón a kását! Nem ússzuk meg a dokumentum elkészítését, de miért is mondta ezt?
Van létjogosultsága az üzleti tervnek?
A kezdő vállalkozóknál, startuppereknél ez egy igazán érdekes kérdés. Tudod, hogy miért? Mert körülbelül a működésük első hónapjaiban az előre megírt számok, kalkulációk nem érnek semmit, valószínűleg a piac felülírja őket. Milyen meglepetéseket láttam már, te jó ég! Amire azt hitted tuti biznisz, lazán bebukott, ami meg csak mellék szolgáltatás/termék, az meg ugrásszerűen nőtt. Papíron minden jól néz ki. Na, de nem csak számok vannak az üzleti tervben. Ám azok is változhatnak, mivel a legtöbb kezdő vállalkozásnál megfigyelhető (főleg a sikereseknél), hogy a piacra lépés után legtöbbször nem is azzal foglalkoznak, amivel elindultak. Tehát lehet teljesen más piacot szolgálnak ki, más a termék, más a szolgáltatás…
Mindezek ellenére igenis kell üzleti terv, csak ne ezen legyen a fókusz.
Az elkészítése rákényszeríti a vállalkozót, hogy mélyebben foglalkozzon a piacával, többet számoljon. Ami azért is jó, mert az az általános tapasztalat, hogy a legtöbb kezdő vállalkozó arra a kérdésre nem tud teljes körű választ adni, hogy
- Miből és hogyan lesz bevétel?
- Ki fog érte fizetni? És azt milyen időközönként?
A további előnyei, hogy a későbbi kalkulációkat megkönnyíti, továbbá egy jó iránymutatást ad számunkra. A befektetőkkel, vagy hitelezőkkel való tárgyalásokhoz is kell, nem is beszélve a pályázatokról. Nagyjából ez is egy bizonyíték, hogy többet foglalkoztál a vállalkozásod elindításával. Szóval Üzleti Tervre fel!
Mi szerepeljen az Üzleti Tervben? – Minta
A cikk újabb verziója itt található, sokkal részletesebb minta >>>: Üzleti terv részei, minta. Ne nyűg, hanem a sikered térképe legyen!
Mielőtt nekiállnál elkészíteni, a javaslatom az, hogy először az ún. one pager-ednek állj neki, vagyis a vállalkozásod egy oldalas összefoglalójának. Ami az alábbi pontokat tartalmazza:
One pager terv, egyoldalas cég bemutató tartalma
1. Az ötlet/a vállalkozás röviden
1-4 mondatban fogalmazd meg az ötleted, mivel is fog foglalkozni a vállalkozásod.
2. A probléma/Lehetőség felvázolása (Problem/Opportunity)
Ide kerül az, hogy mire ad megoldást, vagy milyen lehetőséget ad a startupod.
3. Megoldás (Solution)
Mi az, amivel ezt eléred, mi a szolgáltatás, termék…?
4. Piac mérete/Nyújtott előnyök, hasznok (Market Size/Benefit).
Konkurenciaelemzés, piacelemzés, akár különböző weboldalak statisztikáját, felmérését használva.
5. Üzleti Modell (Business Model)
Ide kerül, hogy milyen üzleti modellt alkalmazol, vagyis
– Honnan lesz bevételed?
– Mi a termék, szolgáltatás, mennyi termék…?
– Milyen marketing csatornákat használsz?
– Hogyan, mivel győzöd meg a vásárlókat, hogy megvegyék.
6. Versenyelőny (Competitive Advantage)
Fogalmazd meg, mi az, amivel többet tudsz nyújtani a konkurenciánál, vagy azt másképpen csinálni.
7. Csapat/Új munkatársak (Team / Hires)
Gondold át, hogy ki kell a csapatba, aki akár, mint cégalapító is részt vesz a startupban.
Egyedül nehéz felhúzni egy nagy startupot, kellenek társak.
8. Piacra lépési stratégia (Marketing Plan)
Itt a már üzleti modellben említett marketing stratégiát bontsd ki. Mi az, amivel először elindultok.
Szuper! Először tehát ezt elkészíted, és akkor jön az Üzleti Terv.
Üzleti Terv minta
A főbb pontok:
- Vezetői összefoglaló
- A vállalkozás általános bemutatása
- Marketing Terv
- Működési terv
- Vezetőség és szervezeti felépítés
- Pénzügyi terv
- Mellékletek
Pár nap múlva ezt a részt is kibontom, gyere vissza később!
Fotó: Envato License
Forrás: StartupOnline