Kell egyáltalán üzleti tervet készíteni? Ha mégis, akkor mi legyen benne?

Dátum

Megosztás

A pénzügyeseket látom, hogy nagyon rugóznak az üzleti terv kérdésén. Lehet, hogy most néhányan meg is fognak kövezni. Nemrég a Szilícium-völgy egyik legnagyobb kockázati tőkealapjának vezetője, Dave McClure nyilatkozta azt, hogy az a legfontosabb tanácsa a kezdő startuppperek számára, hogy ne az üzleti tervvel kezdjék.

Ahogy ő fogalmazott prototípust készíts (erről még írok lejjebb). Na, azért nem eszik ilyen forrón a kását! Nem ússzuk meg a dokumentum elkészítését, de miért is mondta ezt?

Van létjogosultsága az üzleti tervnek?

A kezdő vállalkozóknál, startuppereknél ez egy igazán érdekes kérdés. Tudod, hogy miért? Mert körülbelül a működésük első hónapjaiban az előre megírt számok, kalkulációk nem érnek semmit, valószínűleg a piac felülírja őket. Milyen meglepetéseket láttam már, te jó ég! Amire azt hitted tuti biznisz, lazán bebukott, ami meg csak mellék szolgáltatás/termék, az meg ugrásszerűen nőtt. Papíron minden jól néz ki. Na, de nem csak számok vannak az üzleti tervben. Ám azok is változhatnak, mivel a legtöbb kezdő vállalkozásnál megfigyelhető (főleg a sikereseknél), hogy a piacra lépés után legtöbbször nem is azzal foglalkoznak, amivel elindultak. Tehát lehet teljesen más piacot szolgálnak ki, más a termék, más a szolgáltatás…

Mindezek ellenére igenis kell üzleti terv, csak ne ezen legyen a fókusz.

Az elkészítése rákényszeríti a vállalkozót, hogy mélyebben foglalkozzon a piacával, többet számoljon. Ami azért is jó, mert az az általános tapasztalat, hogy a legtöbb kezdő vállalkozó arra a kérdésre nem tud teljes körű választ adni, hogy

  • Miből és hogyan lesz bevétel?
  • Ki fog érte fizetni? És azt milyen időközönként?

A további előnyei, hogy a későbbi kalkulációkat megkönnyíti, továbbá egy jó iránymutatást ad számunkra. A befektetőkkel, vagy hitelezőkkel való tárgyalásokhoz is kell, nem is beszélve a pályázatokról. Nagyjából ez is egy bizonyíték, hogy többet foglalkoztál a vállalkozásod elindításával. Szóval Üzleti Tervre fel!

Mi szerepeljen az Üzleti Tervben? – Minta

A cikk újabb verziója itt található, sokkal részletesebb minta >>>: Üzleti terv részei, minta. Ne nyűg, hanem a sikered térképe legyen!

Mielőtt nekiállnál elkészíteni, a javaslatom az, hogy először az ún. one pager-ednek állj neki, vagyis a vállalkozásod egy oldalas összefoglalójának. Ami az alábbi pontokat tartalmazza:

One pager terv, egyoldalas cég bemutató tartalma

1. Az ötlet/a vállalkozás röviden
1-4 mondatban fogalmazd meg az ötleted, mivel is fog foglalkozni a vállalkozásod.
2. A probléma/Lehetőség felvázolása (Problem/Opportunity)
Ide kerül az, hogy mire ad megoldást, vagy milyen lehetőséget ad a startupod.
3. Megoldás (Solution)
Mi az, amivel ezt eléred, mi a szolgáltatás, termék…?
4. Piac mérete/Nyújtott előnyök, hasznok (Market Size/Benefit).
Konkurenciaelemzés, piacelemzés, akár különböző weboldalak statisztikáját, felmérését használva.
5. Üzleti Modell (Business Model)
Ide kerül, hogy milyen üzleti modellt alkalmazol, vagyis
– Honnan lesz bevételed?
– Mi a termék, szolgáltatás, mennyi termék…?
– Milyen marketing csatornákat használsz?
– Hogyan, mivel győzöd meg a vásárlókat, hogy megvegyék.
6. Versenyelőny (Competitive Advantage)
Fogalmazd meg, mi az, amivel többet tudsz nyújtani a konkurenciánál, vagy azt másképpen csinálni.
7. Csapat/Új munkatársak (Team / Hires)
Gondold át, hogy ki kell a csapatba, aki akár, mint cégalapító is részt vesz a startupban.
Egyedül nehéz felhúzni egy nagy startupot, kellenek társak.
8. Piacra lépési stratégia (Marketing Plan)
Itt a már üzleti modellben említett marketing stratégiát bontsd ki. Mi az, amivel először elindultok.

Szuper! Először tehát ezt elkészíted, és akkor jön az Üzleti Terv.

Üzleti Terv minta

A főbb pontok:

  1. Vezetői összefoglaló
  2. A vállalkozás általános bemutatása
  3. Marketing Terv
  4. Működési terv
  5. Vezetőség és szervezeti felépítés
  6. Pénzügyi terv
  7. Mellékletek

Pár nap múlva ezt a részt is kibontom, gyere vissza később!

Fotó: Envato License
Forrás: StartupOnline

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Értékesítőből cégtulajdonos. Bálint útja az alkalmazotti léttől a milliárdos forgalmú saját cégig

Csereklyei Bálint ma már egy több millárd forint forgalmú céget vezet, ő is a tulajdonos. De a sztorija ott kezdődött, hogy ennek a cégnek...

„Nem merek külföldön értékesíteni, még nem tartok ott” – De miért is nem?

Egy ideje téma már a Minneren, hogy az export nem egy megugorhatatlan dolog egy kisebb cégnek sem. Nem akarunk köntörfalazni, az Everigo szponzori partner...

Hol fogunk a jövőben bankolni? Adócsalásért kapott bírságot az Airbnb. Sminkfilter, mint marketing eszköz? Könyvajánló

A BigTech hozhatja el a pénzügyi forradalmat? A nagy bankok versenytársa a Google és a Microsoft, legalábbis ezt gondolja a bankok 40%-a. 779,5 millió...

Erre a tudásra vágysz szabadúszóként, még ha nem is tudsz róla! A T-típusú vállalkozók

Manapság egyre több olyan munkavállalót keresnek a cégek, akik T-típusúak. Van egy skill, amiben kifejezetten expertek, viszont nem csak abban járatosak, hanem picit mindenhez...

Brandépítés hozza el a céged következő szárnyalását! Márkaépítés lépései, folyamatai

Rengeteg előnye van a márkaépítésnek, de ami a legszembetűnőbb mind közül, hogy nagyobb reklámköltség nélkül is vevőket tudsz szerezni, továbbá sokkal kiszámíthatóbb bevételed lesz....

A LifeTILT dráma vagy egy új kezdet? Exkluzív beszélgetés Balogh Tamással

A napokban belefutottam a LifeTILT legfrissebb posztjába, amiben az új márkatulajdonos leírja, hogy szeretnének visszatérni a LifeTILT korábbi szellemiségéhez, látványvilágához. Nos a kommentelők és úgy...

Tűnj ki a tömegből kézművesként! Kézműves vállalkozó marketing tippek

Kézművesként nem könnyű kitűnni sok száz másik alkotó közül. Főleg, hogy nem is csak velük, de még a tömeggyártott alternatívákkal is versenyzel a lehetséges...

Ajándékozz olyat, ami hasznot termel és az inflációt is kiröhögi

Az ünnepi időszakban is érdemes felnézned a MinnerAkadémiára, mert már ajándékba is vehetsz online üzleti képzést. Garantáljuk, hogy ez az ajándék nem végzi a...

Innovációs csapat létrehozása. Gyorsan növekvő cégek 6. rész

Ha gyorsabban akarunk növekedni, akkor ide bizony új eszközkészlet, új rutinok, új dolgok kellenek. Ehhez elengedhetetlen, sőt már-már magával értetődő, hogy bevonjuk a csapatunkat....