Mindenki pontosan ugyanazt szeretné a Facebook kampányaitól: minél több eredményt minél olcsóbban. A webshopoknak ez elsősorban sok vásárlást jelent magas megtérülésen, a szolgáltatóknak pedig releváns érdeklődőket, akik olcsón érkeznek be a tölcsérbe és nagy arányban tudják őket utána ügyféllé konvertálni. Persze ezt könnyebb mondani, mint elérni. Sokan vágnak neki hatalmas kedvvel és elvárással a Facebook kampányok futtatásához, csak azért, hogy aztán az eredmények hiányával találják szembe magukat. Pedig nem lehetetlen a dolog, lássuk hogyan állj neki a Facebook hirdetéseknek!
A cikket Mester Márk online marketing specialista, a MinnerAkadémia Facebook marketing kurzus oktatója írta.
Ne aggódj, te is bekerülhetsz a legsikeresebb Facebook hirdetők közé, ehhez pedig csak pár dologra kell nagyon odafigyelned. Na meg persze rengeteg energiát rászánni a kampányokra.
Gondolkozz teljes kampány stratégiában
Ha azt gondolod, hogy elég 1 hirdetést elindítanod és biztos sikered lesz van egy rossz hírem: ez nem így működik. Legalábbis ez távol áll a kampány stratégiától, amire szükséged lesz, ha sikeres hirdetéseket szeretnél futtatni.
A stratégiának tartalmaznia kell az összes sarokpontot, amin állnak, vagy buknak a hirdetéseid. Arról, hogy tervezz Facebook kampány stratégiát már itt írtam. Röviden foglaljuk össze amit itt mindenképp végig kell gondolnod:
- Határozd meg a pontos célokat
- Határozd meg a célközönséged (buyer persona)
- Ismerd meg a célközönséged (hogy kommunikálnak, mire keresnek megoldást, mire kíváncsiak, mi a leggyakoribb konverziós útvonaluk)
A konverziós útvonal általában 3 fő lépésből áll:
- Probléma / igény felismerési fázis (tölcsér teteje)
- Megfontolási fázis (tölcsér közepe)
- Döntési fázis (tölcsér alja)
Az, hogy a te célközönséged milyen gyorsan megy végig ezeken a fázisokon, mindig egyedi lesz. Ökölszabály szinten
minél bonyolultabb, vagy kevésbé akut igényt elégít ki egy termék, vagy szolgáltatás, annál lassabb lesz a döntési folyamat.
Gondolj csak bele:
- Ha csőtörésed van nem fogsz hetekig ülni a problémán a legjobb szakembert keresve, azonnal szükség van a megoldásra
- Cserébe, ha megtetszik egy ékszer nem feltétlenül veszed meg azonnal, mert lehet drága, lehet van máshol szebb, ami jobban tetszik, ezért halogatod a döntést.
Ha tudod, hogy a célcsoportod milyen döntési folyamaton megy végig és az adott szakaszokban mire kíváncsi, tűpontos kampányt tudsz tervezni, amivel a lehető legtöbb embert viszed végig a tölcséren egészen a konverzióig.
Építsd ki a Facebook kampányokra vonatkozó értékesítési tölcsért
Ha megvan milyen lépéseken mennek végig az emberek ahhoz, hogy nálad, vagy a versenytársaidnál konvertáljanak fel tudod építeni a kampányra vonatkozó (és amúgy is érvényes) értékesítési tölcséred. Egy átlagos webshop értékesítési tölcsér így néz ki:
- Hideg közönségnek fut hirdetés az ajánlattal, értékesítési céllal
- Kattintanak a hirdetésre, megnézik a termékoldalt
- Kosárba helyezik a terméket
- Megvásárolják a terméket
Szép is lenne, ha így működne, de ez az impulzus vásárlás példája, aminél minden egyes lépésen rengeteg ember esik ki.
Ehhez képest sokkal több ember felé tudnál értékesíteni, ha felvinnél köztes lépéseket. Például:
- Edukálod a célközönséged, amiben megválaszolod a kérdéseiket a termékeddel / megoldásoddal kapcsolatban. Itt fontos, hogy ők még valószínűleg nem ismerik se a márkád, se a terméked, de az igényeik már léteznek, amire te megoldást tudsz adni. Ez az edukáció történhet videóval, blogbejegyzéssel, de akár egy hosszabb Facebook bejegyzéssel is. Így, vagy úgy, de bekerül sok érdeklődő a tölcséredbe.
- Bemutatod az ajánlatod, a megoldásod azoknak, akiket már edukáltál és tereled őket a termékoldaladra értékesítési célú kampánnyal. Mivel a célcsoportod már nem csak a problémájáról / igényéről tud, hanem korábban kapott tőled valamilyen értékes tartalmat sürgősebb lett neki a megoldáskeresés, vagy éppen erősebb az igény (és téged is megismert mint hiteles szereplő a piacon). Ha ekkor találod meg az érdeklődőket az ajánlattal, sokkal nagyobb arányban fogja érdekelni őket.
- Értékesítsd a terméket a webshopodon. Ugyanaz a logika, mint az előbb: a “felmelegített” közönség jobban fog konvertálni.
Ez egy tölcsér, de kiegészítő elemei is vannak:
- Indíts értékesítési célú kampányt az ajánlatoddal nem csak azokra célozva, akiket edukáltál. Valószínűleg átfedés lesz a fenti tölcsér második lépése és eközött, de így a teljesen hideg közönséget kétszer érinted (az edukációs tartalmaddal és az értékesítési ajánlatoddal), illetve az edukált közönséget is kétszer érinted az ajánlatoddal.
- Indíts remarketing kampányt azokra, akik akár az edukáció, akár későbbi lépéseken bekerültek a tölcsérbe, de nem konvertáltak. Ez szintén egy új érintési pontot jelent, ami meggyőzi az embereket.
Alapszabály, hogy minél több érintési ponton kommunikálunk a célcsoportunk tagjai felé, annál valószínűbb, hogy konvertálnak.
Az érintési pontokkal bizalmat építünk és így válunk egy ismeretlen márkából ismerőssé.
Értsd meg mitől lesz jó egy hirdetés
A második lépés, hogy meg kell értened mitől lesz jó, eredményes egy hirdetés. Sok trükk van, amitől jobb lehet, de a fő szabály az, hogy
Egy hirdetés akkor jó, ha a megfelelő embereknek jelenik meg és választ nyújt az igényeikre!
Ez alapján már sejtheted, mi lesz a hirdetésed legfontosabb eleme. Bizony: az ajánlat, amiről korábban részletesebben írtam már. Azt a cikket itt olvashatod el.
Ha az ajánlatod nem jó, akkor bárhogy trükközhetsz, nem fog működni a kampányod. Viszont, ha az ajánlatod rendben van azt kell kitalálnod hogyan kommunikáld a leghatékonyabban.
Ennek az első lépése a konkurencia elemzés, vagyis, hogy átrágod magad azon hogy hirdetnek mások. Erre tökéletes megoldás a Facebook Ad Library, amiben akár kulcsszó alapján kereshetsz az éppen futó hirdetések között, de adott Facebook oldalak hirdetéseit is megnézheted.
Ezt, a célcsoportod ismeretét és az ajánlatod egyediségét kell összetenned ahhoz, hogy meg tudd tervezni a tökéletes hirdetéseket.
Építsd fel logikusan a kampányaid
Ezt a részt nem nyújtom hosszúra. A lényeg, hogy a kampány struktúrád logikusan legyen felépítve, átlátható legyen. Nem azért, mert ettől jobb eredménye lesz a hirdetéseidnek, hanem mert így te fogod tudni jobban kezelni a fiókot, és sokkal hamarabb találod meg a gyengén teljesítő hirdetéseket, célzásokat, vagy kampányokat. Pár alapvető szabály:
- Kampányt mindig a céllal, ajánlattal, termékkel / szolgáltatással nevezz el, soha se a célcsoporttal
- A hirdetés csoportot mindig a megcélzott emberek szerint nevezd el.
- Ne húzz be egynél több adat alapú célzást (egyedi célközönség, hasonmás közönség) vagy érdeklődés alapú célzást egy hirdetés csoportba se és ezeket ne kombináld.
- A hirdetéseket az egyedi jelölőjük alapján nevezd el. Ez lehet az ajánlat, a grafika jellege (kép/videó), verzió szám (V1, V2 stb.), headline, a szöveg első sora, stb.
Célozz okosan
Amellett, hogy a buyer personád (ideális vevő, álomügyfél) alapján meghatározol egy sor érdeklődési kört, amiket becélozhatsz a hirdetéseiddel érdemes végiggondolnod a következőket:
- Milyen márkák iránt érdeklődik a célcsoportod? → A nagy márkákra tudsz célozni, a kicsikre viszont nem. Pl telefon kiegészítők esetén Apple, vagy szűkebben iPhone, Samsung, stb.
- Milyen hírességek / magazinok érdeklik őket? → Pl női közönség és szépségipar esetében ide sorolható a Glamour és társai
- Más hasonló közös vonás, ami nem alapvető érdeklődést, vagy demográfiai jelzőt (pl szépség, gyerek nevelés, sport stb.) jelent.
Ezeket relatíve kevesen használják, épp ezért bizonyos esetekben kisebb versenyben tudsz jobb eredményt elérni.
Ne csak Facebook hirdetésekből meríts ötletet
Annak ellenére, hogy Facebook hirdetést indítasz és a Meta platformjain szeretnél eredményt elérni érdemes kicsit out of the box is gondolkodnod és megnézned más platformokon hogy kommunikálnak a versenytársaid. Elemezd le a Facebook és Instagram bejegyzéseiket, a LinkedIn, Pinterest, TikTok, stb. kommunikációjukat és hirdetéseiket, a YouTube videóikat, a weboldalukat, offline hirdetéseiket stb. Mindent kutass fel és meríts ötleteket belőlük, amivel erősíteni tudod a saját kommunikációd, ajánlatod és hirdetéseid.
Ha a fentieket figyelembe veszed a Facebook hirdetéseid tervezésénél, biztos, hogy kiemelkedsz majd a konkurencia közül!
Ez jó volt, van még ilyen tartalom a Minneren?
- Ha még nem ismerős a kampánycél vagy a hasonmás közönség kifejezés, elveszel a Facebook hirdetések útvesztőjében, nézd meg Márk alapos útmutatóját a MinnerAkadémián: Facebook marketing online képzés – FRISSÍTVE!
- A vevőszerző Facebook hirdetések 5 kötelező eleme
- Így tervezd meg a 2023-as Facebook kampányaidat
- Gyorstalpaló a Facebook hirdetésszövegeid írásához – konkrét példával