Kettőt pislogsz, az árak máris az egekben. Miért? Hogyan reagálják le a cégek?

Bizonyára minden olvasónknak szemet szúrt az utóbbi pár hónapban tapasztalható, szinte minden szektort érintő áremelkedés. Minden évben számolunk az inflációval, azonban az idei évben magasabb számokat jósolnak: márciusban a KSH adatai szerint 3,7 százalékkal nőttek a fogyasztói árak, a pandémia és a leállás, valamint ezek következményei még magasabbra repíthetik a százalékokat, termékárakat. Mi áll az árak emelkedése hátterében, és a vállalkozók ezt miként reagálhatják le? Ezt járjuk körbe!

Szívesebben írnánk más tematikájú cikket, de mivel az egész gazdaságot érintő hatásról van szó, kénytelenek vagyunk foglalkozni a témával. Tudjuk, mit érzel, ha ezt most fogyasztóként olvasod, hiszen a vásárlói oldalon dühítő, amikor azt vesszük észre, hogy a szupermarketben vásárolva pár apróságért már nem háromezer, hanem ötezer forintot fizetünk, de érdemes megvizsgálni az ok-okozati összefüggéseket is. Például azt, hogy a szezonális zöldség-gyümölcs azért drágább, mert a termés nagy része odaveszett a májusi fagy következtében, vagy azért emelkedik a kenyér, tej, tojás, hús ára, mert drasztikusan megdrágultak az alapanyag- (pl. takarmány) vagy csomagolóanyag árak.

Mi befolyásolja a termékek, szolgáltatások árait?

Nagyjából minden. Az ár meghatározása az egyik legfontosabb tényező a vállalati stratégián belül, hiszen végső soron minden cég sikere a profiton múlik. Nem elég egyensúlyban tartani a bevételt, kiadást, törekedni kell arra, hogy a vállalat kutatni, fejlődni, növekedni tudjon, amihez szintén tőkére van szüksége. Számtalan belső és külső tényező befolyásolhatja egy vállalat árainak változását, kezdve az alapanyag, a beszállítók, logisztika áraitól egészen a marketingköltségekig.

Miért várható drágulás a következő hónapokban?

Talán nem kell részletesen ecsetelnem, hogy a fő ludas a pandémia, de sok tényező befolyásolja a gazdaság alakulását. Például, amikor beütött a járvány és szinte mindenhol elrendelték távoktatást és távmunkát, az olajárak nagymértékben lecsökkentek – ezt tapasztalhattuk is a tankolásnál -, a kőolajfinomítók termelése ezáltal őrlángon üzemelt, így a finomítás következtében létrejövő és felhasználható kőolaj-melléktermékek árai megemelkedtek, ami leginkább a csomagolóanyag-iparra (műanyag) volt nagy hatással.

Megkérdeztük Csépe Gábor kínai import szakértőnket, aki megerősítette, hogy a szállítási árak nagyjából ötszörösére emelkedtek (pl. tengeri szállítás), valamint nem segített a helyzeten a Szuezi-csatornába rekedt Ever Given hajó esete sem, így minden import terméknél drágulás tapasztalható, hiszen az esetek többségében a felmerülő többletköltségeket a fogyasztókkal fizettetik meg a cégek. Az sem tett jót a kereskedelemnek, hogy még mindig szenved a több mint egy éve tartó konténerhiánnyal.

A Bloomberg meginterjúvolt több nagykereskedőt is, akik szerint az előbb említett történések következményeként

a kávétól a játékokig minden szegmensben magasabb kiskereskedői árakkal kell számolni a következő időszakban.

Például egy olasz gyártó terméke azért drágulhat, mert az alapanyag költség megnőtt, amit lehet tengerentúlról, import útján szerez be.

Az áremelkedést még további hatások is megnövelhetik. Például már most magasabb fogyasztói árakkal találkoznak az emberek, ami miatt a néhány százalékos béremelkedést kevesellni fogják. És ha a bér emelkedik, akkor ez további drágulást eredményezhet.

Miért rossz, ha csökkenek az árak? Defláció – Infláció

Mindannyian örülünk, ha minél több termékért minél kevesebbet kell fizetnünk, és hosszan tartó árcsökkenést tapasztalunk. Azonban a folytonosan csökkenő árszínvonal ugyanúgy rossz hatással lehet a gazdaságra, mint a magas infláció: az emberek elkezdik halogatni a vásárlásokat, hiszen azt várják, hogy a termékek árai még inkább lejjebb mennek majd, ezáltal a kereslet megcsappan, a kínálat pedig megnő. Sok gyártó a felhalmozott készletek miatt lelassítja vagy leállítja a gyártást, és nagy eséllyel a dolgozói számát is kényszerűen le kell redukálnia.

Az árszínvonal hosszú távú csökkenése deflációt eredményez, ami az infláció ellentettje. Akkor beszélünk deflációról, ha áprilisban év/év alapon az infláció mértéke minimum -0,1 százalék. Egyes közgazdászok szerint a minimális, legfeljebb 10-15%-ig terjedő infláció pozitívan hathat az adott ország gazdasági fejlődésére, azonban az ennél magasabb, valamint a 0 százalék alatti infláció kicsit sem mondható gazdaságélénkítő hatásúnak.

Vállalkozóként hogyan reagáljak, mit csináljak? Én is emeljek árat?

Nem szeretnénk a vállalkozóknak egyértelműen áremelést javasolni, de azt igen, hogy a mostani időszakban a szokásosnál jobban ellenőrizzék a hozzájuk hasonló piaci szereplők árait. Érdemes akár könyvjelzőként elmenteni adott oldalakat, és minden nap monitorozni, hogy a konkurencia milyen tarifákkal dolgozik. Azt pedig cégvezetőként biztosan tudni fogod, ha valamilyen alapanyagod árát megemeli a beszállítód, vagy bármilyen kiadásod, költséged megemelkedik, ennek függvényében pedig mérlegelsz, hogyan jöjjön ki minél jobban a matek.  

Tudtad, hogy a piacon nem csak az árral lehet versenyezni? Írtunk erről egy cikket, természetesen kutatással alátámasztott információk szerepelnek benne, ahogy a Minnertől már megszokhattad: Olyan magas áron nem fogják megvenni! Fogd meg a söröm! [kutatás]

Forrás: Bloomberg, G7.hu, Index
Fotó: Envato License

Üzleti esettanulmány


Így indít be a Minner egy piactér vállalkozást. Egy ajándék, hobbi, lakberendezés termékekkel kapcsolatos termékajánló oldal indul a videósorozattal párhuzamosan (illetve podcast-ra is feltöltjük az anyagot). Ez egy több mint 8 részes sorozat lesz, és napra lebontva mutatjuk be a piacterünk indulását, kezdeti lépéseit, számait, statisztikáit. Az oldal már éles, te is követni tudod a videón kívül is majd.

Nézd meg az első videót, kukkantsd meg a piacterünket! Kattints ide!

Gyimesi Károly
Kommunikáció és médiatudomány szakon végeztem, jelenleg marketing mesterdiplomámat szerzem angol nyelven. A Minnernél hamar be lettem dobva a mélyvízbe: számos üzleti konzultáción segítettem Milánnak, több százezer forint értékben indítottam el marketingkampányokat, ezekhez sok segítséget nyújtottak a MinnerAkadémia képzései is. Jelenleg a tartalomkészítés a fő feladatom. Részt veszek a Minner víziójában, azaz munkámmal segítem, hogy a vállalkozók, cégek még sikeresebbek legyenek.

Instant posztok

MinnerInstant

Szinte minden évben végigfutnak a közösségi médiában azok a képek, amelyeken – leginkább FMCG, gyorsétterem vagy közösségi média – márkák logói szerepelnek, na de nem az eredeti formájukban, hanem újragondolt, őszinte verzióban. A svéd származású grafikus dizájner, Viktor Hertz művei közül mutatunk párat:

Forrás: inspirationfeed.com

MinnerInstant

A vállalati filozófia kulcsfontosságú, ezzel definiálod, ki és mi vagy, milyen értéket adsz a cégedet körülvevő embereknek. Ennek alapján dolgozol és fejlődsz, de még a munkatársakat is ezzel motiválod, ösztönzöd. Amennyiben még nem rendelkezel misszióval és vízióval, szánj időt ezek megállapítására.

Misszió (küldetés): Amiért létezel, amiben hiszel. A vállalatod létjogosultsága, némi érzelmi töltéssel megtámogatva. Nem hosszabb, mint egy-két mondat, és ha arról lenne szó, a munkatársak szívesen hordanák azt a pólót, amire ez a szöveg van rányomtatva, tehát azonosulnak az eszmével.

Vízió (jövőkép): amit a vállalattal szeretnél elérni a jövőben. Erre törekszel, ez lebeg a szemed előtt és ez motivál téged, valamint a munkavállalókat minden egyes nap. Ne világmegváltó gondolatra, vagy irreális elvárásokra gondolj, hanem tudasd a követőiddel, mik a céljaid, és milyen eszközökkel, milyen lépésekben kívánod ezt elérni.

Ha sikerült pontosan megfogalmaznod a missziód és víziód, fel is használhatod ezeket a vállalati kommunikációdban.

A Minner missziójáról, víziójáról itt olvashatsz: Milán, mi a célod a Minnerrel? Mi a víziód?

MinnerInstant

A Telekom meghallgatta a fiatal célcsoportja (20-29 éves fogyasztói) véleményét: különböző platformokon szavazást indított, és arra volt kíváncsi, ki minek örülne egy személyre szabott díjcsomag esetén. A visszajelzések alapján létrehozta a “Kraft” elnevezésű csomagját, amely tulajdonképpen a “Mobil XS” és a “Net 15 GB” ötvözése, tehát nem is volt szükség nagyobb volumenű termékfejlesztésre.

A piackutatás mindig segít abban, hogy javíts, fejlessz a termékeden / szolgáltatásodon, de ha jobban bevonod a célcsoportodat a termékfejlesztésbe, létrehozhatod a Jolly Joker ajánlatodat, hiszen a vásárlók konkrét igényeire / problémáira kínálod az általuk ismert és legjobbnak vélt megoldást.

A LEGO is kíváncsi az ötletekre, és közben aktivizálja a közösségét: A LEGO megkérdezi fogyasztóit, milyen terméket dobjon piacra

Forrás: Telekom, HVG

MinnerInstant

Hétezer milliárd forintot bukhat Japán azzal, hogy zárt kapuk mögött rendezik az olimpiát. A legnagyobb veszteség a turizmuson van, ami több mint mint 9 milliárd dollár veszteséget jelent. Az adott évben a rendező ország(ok) turizmusában ugyanis még tíz évvel a játékok után is érezhető az olimpia hatása, annyira szívesen járnak vissza azok, akik szurkolóként is ott voltak. Ehhez képest pedig szinte minden más tétel eltörpül:

  • Az olimpia két és fél hete alatt 90 százalékkal, 3,7 milliárd dollárral kevesebb bevétel várható, mintha telt ház lenne,
  • 6,7 milliárd dollár esik ki azzal, hogy az olimpiához köthető kulturális események és egyéb sportrendezvények közül a legtöbb elmarad,
  • A japán háztartások vásárlásai pedig 2,2 millió dollárral esnek vissza.

Forrás: HVG

MinnerInstant

Április 26 óta vezették be az iOS 14.5 frissítést, ami lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy blokkolják az ő követésüket. Az applikációk egyesével megkérdezik, hogy engedélyezi-e a felhasználó, hogy követhesse a tevékenységét az adott applikáció. Ez a Facebooknak a legnagyobb érvágás. Az alábbi képen látod, hogy mit kérdez meg a felhasználótól, mit kell kötelezően kiírnia. És ha ott rányom a felhasználó a tiltásra, ott bizony az tiltva is lesz Na, de mennyien nyomkodnak a követést mellőzésére? A Wall Street Journal riportja alapján az iPhone-osok 67%-a tiltja a követést.

Idén júniusban az iPhone-on megjelenő hirdetésekre költött összeg egyharmadával csökkent, míg Androidon az összes reklámra költött pénz tíz százalékkal nőtt. És akkor mire költik a maradék pénzt? Egyrészt egyre több cég kezdi el a TikTok reklámot (még igazi vadnyugati helyzet van ott, olcsó), másrészt szponzorált cikkeket, tartalmakat vesznek. Utóbbi információk saját gyűjtés (hova költi), körbeszondáztam több Minner vállalkozót is.

Az iOS 15 még szigorúbb dolgokat hoz, ami megnehezíti majd a követést. Például az e-mailben érkező követőkódokat is szűri.

Az Android-ra ősszel jönnek a fentiekhez hasonló blokkolások, de ott eltart jövő tavaszig, míg mindenhol lefrissül.

Fel kell kötnie a marketingeseknek a gatyát! Konverzióoptimalizálás egyre nehezebb, webáruházaknak is nehezebb lesz a marketing. Lehet ez fogja megerősíteni majd az affiliate marketinget? Most lehet majd jó alternatíva lehet. Ez a piacteremnek jó hír, amit most indítunk, tudod aminek haladását élő esettanulmányként mutatom be. Vállalkozás indítás: Piactér születik üzleti esettanulmány

Forrás: www.wsj.com, Index

MinnerInstant

Száz nap után szerdán újra felvonta a horgonyt az Ever Given konténerszállító hajó, miután a japán tulajdonosvállalat és a biztosítók megegyeztek a Szuezi-csatornát működtető hatósággal a kompenzációról. Az Ever Given márciusban hat napig vesztegelt a Szuezi-csatornában, miután megfeneklett. A több mint 200 ezer tonna kapacitású konténerszállító észak felé, a Földközi-tenger irányába indult útnak – írja az MTI.

A Szuezi-csatorna Hatóság (SCA) kezdetben 916 millió dollár kompenzációt követelt a mentési műveletekért és a kieső bevételekért, amelyet később 600, végül pedig 550 millió dollárra csökkentett. 18 300 konténer van a hajón. Egyiptom a pénzügyi kártérítésen kívül egy 75 tonnás kapacitású vontatóhajót kap az Ever Given tulajdonosától.

Forrás: Index


Megnézem a többi Instant üzleti posztot! 

Hol tart a vállalkozásod?

További friss cikkek