Az R. M. Ékszerrel újabb beszélgetést vettem fel, most podcast formában. A Youtube videós interjú közben jött egy igazán izgalmas téma. Sokan támadják őket, hogy akkor ők nem is kézműves termékeket értékesítenek, mert hát mondhatni sorozatban gyártják az ékszereket. Erről faggattam Rangits Mártát és Orosz Milánt, akik az R. M. Ékszer tulajdonosai. Évente több száz millió forint értékben adnak el ékszereket, ennek a piacnak a meghatározó piaci szereplői. További téma még a Facebook fiókjuknak a feltörése is, ahol a hackerek 4 millió forintot hirdettek el a bankkártyájukról, de végül sikerült mindent visszaszerezni.
A podcast hanganyaga
Spotify-on itt éred el, Apple Podcast-ban itt találod, vagy az alábbi lejátszón keresztül:
A podcast rövid vázlata, leirata
A cég 7,5 éve indult, és 2,5 éve ugrottak egy nagyot: megháromszorozták a forgalmukat, és azóta is domináns szereplői az ékszerpiacnak, éves szinten több, mint százezer csomaggal. Izgalmas üzleti modellt alkalmaznak: nem Meska-szerű piacteret szolgáltatnak az alkotóknak, és nem bizományos alapon értékesítik más márkák termékeit (bár innen indultak). Az alkotók portfóliójából leválogatott kollekciókat értékesítenek, amiket bérgyártásban készít el az alkotóbrigádjuk.
Kézműves vagy sem? Hogy lehet ilyen olcsó? Támadások más kézművesektől
Rengeteg kritika éri az R.M. Ékszert a konkurens kézművesektől, mi szerint a tömeggyártott, gyorsan forgó, alacsony árkategóriájú ékszereket megtévesztően nevezik kézműves terméknek. Érdekes kérdés, hogy mi kézműves és mi nem – Rangits Márta és Orosz Milán tulajdonosok különbséget tesznek a hosszú idő alatt, magas művészeti értékkel rendelkező iparművészeti alkotások, és a kézművesség között. Utóbbinak a fő ismérve, hogy a termékek kézzel készülnek – ahogy az R.M. Ékszerek is.
Ahogy az R.M. Ékszer növekedett, két lehetőségük volt: nagyobb értékű termékeket eladni, amiből csak kevesebbet tudnának, vagy volumenben növekedni. Márta és Milán inkább a gyorsan forgó, könnyebben, gyorsabban előállítható ékszerek mellett döntöttek, hogy minél több emberhez el tudjanak érni, és minél nagyobb mennyiséget tudjanak eladni.
Más nem gondolt arra, hogyan tudna kézműves ékszert nagy volumenben eladni. Ez egy óriási piac, mert bár rengeteg a kézműves, nem tudják, hogyan kell eladni, feladatokat delegálni, növekedni. Az R.M. ezt oldotta meg, igazi kék óceán stratégiával.
Az egyénileg alkotó kézműves tényleg nem tud az R.M. Ékszer áraival versenyezni. De amit kívülről nem lát, az az, hogy az R.M.-nél nem egy, hanem 20 alkotó készíti a termékeket bérgyártásban. Az alapanyagok beszerzése tömbösítve történik a teljes alkotói csapatnak, így alacsonyabb árakon tudják ezeket megvenni. Míg az önálló kézművesnek egyszerre kell alkotni és értékesíteni, megosztva az energiáját, addig az R.M.-nél a partnerek csak alkotnak, és profi csapat intézi a webshop menedzselését, hirdetések kezelését.
Az igazság az, hogy nem is azonos a célközönsége az egyszemélyes kézműveseknek, iparművészeknek, és az R.M. Ékszernek. Az előbbieknek sokkal fontosabb a személyes kapcsolat a vevővel, sokszor a folyamatok alatt egyeztetve, személyre szabott termékeket készítenek.
Másolás a kézműves piacon
A másolás nagyon jellemző a kézműves piacra, Facebook csoportokban gyakran látni erről panaszkodó posztokat. Márta szerint ez kicsit olyan, mint a tortasütés: kísérletezgethetsz, újíthatsz, nem lesz a tied olyan mint mindenkié, de adott alapanyagokból dolgozol. A csokitorta az hasonlítani fog más csokitortára, mert csoki ízű.
A kézművesek sokszor azonos forrásból inspirálódnak, ugyanazokról a külföldi oldalakról tanulnak, ugyanazokra a nemzetközi trendekre reagálnak. Frusztráló, ha úgy érzed, másolnak, de ez ennek a piacnak a sajátossága.
Diktálja a divatot az R.M. Ékszer?
Az ékszerek alapvetően divatiparhoz tartoznak, így a divatipar jellemzői megtalálhatók az R.M.-nél is. Befolyásolja a forgalmat a szezonalitás, ezért előre is tervezik a kollekciókat, megszabják mi mikorra készüljön el. De persze ezeket folyamatosan figyelni kell, és ha a külföldi trendek, trendszínek, piaci elvárások úgy alakulnak, felülírni a terveket.
Az R.M. Ékszer a nagy elérésük és eladott volumenjük által diktálják is az ékszerdivatot: előfordult, hogy egy a webshopjukon bevezetett újdonság igazi slágertermék lett, ami aztán az egész országban trendként terjedt. A kollekciók, szezonok tervezésekor pedig nem kell mindent újra feltalálni. Sokszor meglévő ékszer típusokat frissítettek fel és adtak ki új formában, ezeket pedig teljesen új terméknek érzékelik a vásárlók.
Kihívás jó bérgyártót, alkotót találni
Jelenleg az R.M. proglémája, hogy túl bő a termékkínálat, és sok energia ennyi terméket gondozni. A termékkínálatot szűkítenék, ugyanakkor bővülni akarnak új alkotókkal, mert szükség van a jó kezekre a bérgyártáshoz. Ráadásul azokban az időszakokban, amikor megugrik a kínálat (például karácsonykor), már nehezen tudják kiszolgálni a rendeléseket.
Kihívás megtalálni a jó alkotó partnereket. A bérgyártáshoz olyasvalaki kell, aki az alkotás folyamatában teljesedik ki, maga nem akar márkát építeni, értékesíteni. (Előfordult, hogy azért jelentkezett valaki, hogy belelásson a folyamatokba, kitanulja az értékesítés részét a kézművességnek, majd utána felmondott és saját webáruházat kezdett.)
Facebook hirdetési fiók letiltás
Facebook marketing, hirdetés, Facebook letiltás. Forró téma, mindig van erről szó a csoportokban.
Az R.M. sztorija tavaly augusztusban kezdődött: Márta és Milán egy nyaralás alatt vették észre, hogy leálltak a hirdetéseik. Kétes külföldi profilokat találtak adminként a hirdetéskezelőben, akik mindenhez hozzáfértek. Akár törölni is tudták volna a teljes oldalt – de “szerencsére” csak hirdetéseket adtak fel az R.M. Ékszer kontójára. Amíg Márta és Milán – sikertelenül – próbáltak kapcsolatba lépni a Facebookkal, addig a behatolók kevesebb mint 6 óra alatt 4 millió forint értékben hirdettek az R.M. fiókjából fehérneműket.
Webshopként a Facebook hirdetések voltak az R.M. Ékszer fő ügyfélszerző platformja. Ezt elveszítve nem volt semmi más hirdetési fiókjuk. Most mi legyen? Szerencsére ez a sztori jó véget ért – a pénzt, és pár hónap elteltével a fiókot is visszakapták, de fontos tanulságot vontak le: nem lehetnek ennyire kiszolgáltatva egyetlen platformnak. Több hirdetési fiók, több bankkártya kell, és nem szabad csak a Facebook-ra alapozni. Azóta az R.M. a Google AdWords-ön is stabilan jelen van és ott is jól teljesítenek a hirdetések.
A korábbi Youtube interjút itt éred el:
Így lehet több tízezer ékszert eladni online. R. M. Ékszer interjú [videó]