Kézműves vagy nem? 100 000 db ékszert eladni évente? [podcast]

Az R. M. Ékszerrel újabb beszélgetést vettem fel, most podcast formában. A Youtube videós interjú közben jött egy igazán izgalmas téma. Sokan támadják őket, hogy akkor ők nem is kézműves termékeket értékesítenek, mert hát mondhatni sorozatban gyártják az ékszereket. Erről faggattam Rangits Mártát és Orosz Milánt, akik az R. M. Ékszer tulajdonosai. Évente több száz millió forint értékben adnak el ékszereket, ennek a piacnak a meghatározó piaci szereplői. További téma még a Facebook fiókjuknak a feltörése is, ahol a hackerek 4 millió forintot hirdettek el a bankkártyájukról, de végül sikerült mindent visszaszerezni. 

A podcast hanganyaga

Spotify-on itt éred el, Apple Podcast-ban itt találod, vagy az alábbi lejátszón keresztül:

R. M. Ékszer webshopja

A podcast rövid vázlata, leirata

A cég 7,5 éve indult, és 2,5 éve ugrottak egy nagyot: megháromszorozták a forgalmukat, és azóta is domináns szereplői az ékszerpiacnak, éves szinten több, mint százezer csomaggal. Izgalmas üzleti modellt alkalmaznak: nem Meska-szerű piacteret szolgáltatnak az alkotóknak, és nem bizományos alapon értékesítik más márkák termékeit (bár innen indultak). Az alkotók portfóliójából leválogatott kollekciókat értékesítenek, amiket bérgyártásban készít el az alkotóbrigádjuk. 

Kézműves vagy sem? Hogy lehet ilyen olcsó? Támadások más kézművesektől

Rengeteg kritika éri az R.M. Ékszert a konkurens kézművesektől, mi szerint a tömeggyártott, gyorsan forgó, alacsony árkategóriájú ékszereket megtévesztően nevezik kézműves terméknek. Érdekes kérdés, hogy mi kézműves és mi nem – Rangits Márta és Orosz Milán tulajdonosok különbséget tesznek a hosszú idő alatt, magas művészeti értékkel rendelkező iparművészeti alkotások, és a kézművesség között. Utóbbinak a fő ismérve, hogy a termékek kézzel készülnek – ahogy az R.M. Ékszerek is. 

Ahogy az R.M. Ékszer növekedett, két lehetőségük volt: nagyobb értékű termékeket eladni, amiből csak kevesebbet tudnának, vagy volumenben növekedni. Márta és Milán inkább a gyorsan forgó, könnyebben, gyorsabban előállítható ékszerek mellett döntöttek, hogy minél több emberhez el tudjanak érni, és minél nagyobb mennyiséget tudjanak eladni. 

Más nem gondolt arra, hogyan tudna kézműves ékszert nagy volumenben eladni. Ez egy óriási piac, mert bár rengeteg a kézműves, nem tudják, hogyan kell eladni, feladatokat delegálni, növekedni. Az R.M. ezt oldotta meg, igazi kék óceán stratégiával.

Az egyénileg alkotó kézműves tényleg nem tud az R.M. Ékszer áraival versenyezni. De amit kívülről nem lát, az az, hogy az R.M.-nél nem egy, hanem 20 alkotó készíti a termékeket bérgyártásban. Az alapanyagok beszerzése tömbösítve történik a teljes alkotói csapatnak, így alacsonyabb árakon tudják ezeket megvenni. Míg az önálló kézművesnek egyszerre kell alkotni és értékesíteni, megosztva az energiáját, addig az R.M.-nél a partnerek csak alkotnak, és profi csapat intézi a webshop menedzselését, hirdetések kezelését. 

Az igazság az, hogy nem is azonos a célközönsége az egyszemélyes kézműveseknek, iparművészeknek, és az R.M. Ékszernek. Az előbbieknek sokkal fontosabb a személyes kapcsolat a vevővel, sokszor a folyamatok alatt egyeztetve, személyre szabott termékeket készítenek. 

Másolás a kézműves piacon

A másolás nagyon jellemző a kézműves piacra, Facebook csoportokban gyakran látni erről panaszkodó posztokat. Márta szerint ez kicsit olyan, mint a tortasütés: kísérletezgethetsz, újíthatsz, nem lesz a tied olyan mint mindenkié, de adott alapanyagokból dolgozol. A csokitorta az hasonlítani fog más csokitortára, mert csoki ízű. 

A kézművesek sokszor azonos forrásból inspirálódnak, ugyanazokról a külföldi oldalakról tanulnak, ugyanazokra a nemzetközi trendekre reagálnak. Frusztráló, ha úgy érzed, másolnak, de ez ennek a piacnak a sajátossága. 

Diktálja a divatot az R.M. Ékszer?

Az ékszerek alapvetően divatiparhoz tartoznak, így a divatipar jellemzői megtalálhatók az R.M.-nél is. Befolyásolja a forgalmat a szezonalitás, ezért előre is tervezik a kollekciókat, megszabják mi mikorra készüljön el. De persze ezeket folyamatosan figyelni kell, és ha a külföldi trendek, trendszínek, piaci elvárások úgy alakulnak, felülírni a terveket. 

Az R.M. Ékszer a nagy elérésük és eladott volumenjük által diktálják is az ékszerdivatot: előfordult, hogy egy a webshopjukon bevezetett újdonság igazi slágertermék lett, ami aztán az egész országban trendként terjedt. A kollekciók, szezonok tervezésekor pedig nem kell mindent újra feltalálni. Sokszor meglévő ékszer típusokat frissítettek fel és adtak ki új formában, ezeket pedig teljesen új terméknek érzékelik a vásárlók.

Kihívás jó bérgyártót, alkotót találni

Jelenleg az R.M. proglémája, hogy túl bő a termékkínálat, és sok energia ennyi terméket gondozni. A termékkínálatot szűkítenék, ugyanakkor bővülni akarnak új alkotókkal, mert szükség van a jó kezekre a bérgyártáshoz. Ráadásul azokban az időszakokban, amikor megugrik a kínálat (például karácsonykor), már nehezen tudják kiszolgálni a rendeléseket.

Kihívás megtalálni a jó alkotó partnereket. A bérgyártáshoz olyasvalaki kell, aki az alkotás folyamatában teljesedik ki, maga nem akar márkát építeni, értékesíteni. (Előfordult, hogy azért jelentkezett valaki, hogy belelásson a folyamatokba, kitanulja az értékesítés részét a kézművességnek, majd utána felmondott és saját webáruházat kezdett.)

Facebook hirdetési fiók letiltás

Facebook marketing, hirdetés, Facebook letiltás. Forró téma, mindig van erről szó a csoportokban. 

Az R.M. sztorija tavaly augusztusban kezdődött: Márta és Milán egy nyaralás alatt vették észre, hogy leálltak a hirdetéseik. Kétes külföldi profilokat találtak adminként a hirdetéskezelőben, akik mindenhez hozzáfértek. Akár törölni is tudták volna a teljes oldalt – de “szerencsére” csak hirdetéseket adtak fel az R.M. Ékszer kontójára. Amíg Márta és Milán – sikertelenül – próbáltak kapcsolatba lépni a Facebookkal, addig a behatolók kevesebb mint 6 óra alatt 4 millió forint értékben hirdettek az R.M. fiókjából fehérneműket. 

Webshopként a Facebook hirdetések voltak az R.M. Ékszer fő ügyfélszerző platformja. Ezt elveszítve nem volt semmi más hirdetési fiókjuk. Most mi legyen? Szerencsére ez a sztori jó véget ért – a pénzt, és pár hónap elteltével a fiókot is visszakapták, de fontos tanulságot vontak le: nem lehetnek ennyire kiszolgáltatva egyetlen platformnak. Több hirdetési fiók, több bankkártya kell, és nem szabad csak a Facebook-ra alapozni. Azóta az R.M. a Google AdWords-ön is stabilan jelen van és ott is jól teljesítenek a hirdetések.

A korábbi Youtube interjút itt éred el:
Így lehet több tízezer ékszert eladni online. R. M. Ékszer interjú [videó]

Üzleti esettanulmány


Így indít be a Minner egy piactér vállalkozást. Egy ajándék, hobbi, lakberendezés termékekkel kapcsolatos termékajánló oldal indul a videósorozattal párhuzamosan (illetve podcast-ra is feltöltjük az anyagot). Ez egy több mint 8 részes sorozat lesz, és napra lebontva mutatjuk be a piacterünk indulását, kezdeti lépéseit, számait, statisztikáit. Az oldal már éles, te is követni tudod a videón kívül is majd.

Nézd meg az első videót, kukkantsd meg a piacterünket! Kattints ide!

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartom a lelkesedésed!. 6 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások üzleti modelljét alakítom át, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked is a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Instant posztok

MinnerInstant

Szinte minden évben végigfutnak a közösségi médiában azok a képek, amelyeken – leginkább FMCG, gyorsétterem vagy közösségi média – márkák logói szerepelnek, na de nem az eredeti formájukban, hanem újragondolt, őszinte verzióban. A svéd származású grafikus dizájner, Viktor Hertz művei közül mutatunk párat:

Forrás: inspirationfeed.com

MinnerInstant

A vállalati filozófia kulcsfontosságú, ezzel definiálod, ki és mi vagy, milyen értéket adsz a cégedet körülvevő embereknek. Ennek alapján dolgozol és fejlődsz, de még a munkatársakat is ezzel motiválod, ösztönzöd. Amennyiben még nem rendelkezel misszióval és vízióval, szánj időt ezek megállapítására.

Misszió (küldetés): Amiért létezel, amiben hiszel. A vállalatod létjogosultsága, némi érzelmi töltéssel megtámogatva. Nem hosszabb, mint egy-két mondat, és ha arról lenne szó, a munkatársak szívesen hordanák azt a pólót, amire ez a szöveg van rányomtatva, tehát azonosulnak az eszmével.

Vízió (jövőkép): amit a vállalattal szeretnél elérni a jövőben. Erre törekszel, ez lebeg a szemed előtt és ez motivál téged, valamint a munkavállalókat minden egyes nap. Ne világmegváltó gondolatra, vagy irreális elvárásokra gondolj, hanem tudasd a követőiddel, mik a céljaid, és milyen eszközökkel, milyen lépésekben kívánod ezt elérni.

Ha sikerült pontosan megfogalmaznod a missziód és víziód, fel is használhatod ezeket a vállalati kommunikációdban.

A Minner missziójáról, víziójáról itt olvashatsz: Milán, mi a célod a Minnerrel? Mi a víziód?

MinnerInstant

A Telekom meghallgatta a fiatal célcsoportja (20-29 éves fogyasztói) véleményét: különböző platformokon szavazást indított, és arra volt kíváncsi, ki minek örülne egy személyre szabott díjcsomag esetén. A visszajelzések alapján létrehozta a “Kraft” elnevezésű csomagját, amely tulajdonképpen a “Mobil XS” és a “Net 15 GB” ötvözése, tehát nem is volt szükség nagyobb volumenű termékfejlesztésre.

A piackutatás mindig segít abban, hogy javíts, fejlessz a termékeden / szolgáltatásodon, de ha jobban bevonod a célcsoportodat a termékfejlesztésbe, létrehozhatod a Jolly Joker ajánlatodat, hiszen a vásárlók konkrét igényeire / problémáira kínálod az általuk ismert és legjobbnak vélt megoldást.

A LEGO is kíváncsi az ötletekre, és közben aktivizálja a közösségét: A LEGO megkérdezi fogyasztóit, milyen terméket dobjon piacra

Forrás: Telekom, HVG

MinnerInstant

Hétezer milliárd forintot bukhat Japán azzal, hogy zárt kapuk mögött rendezik az olimpiát. A legnagyobb veszteség a turizmuson van, ami több mint mint 9 milliárd dollár veszteséget jelent. Az adott évben a rendező ország(ok) turizmusában ugyanis még tíz évvel a játékok után is érezhető az olimpia hatása, annyira szívesen járnak vissza azok, akik szurkolóként is ott voltak. Ehhez képest pedig szinte minden más tétel eltörpül:

  • Az olimpia két és fél hete alatt 90 százalékkal, 3,7 milliárd dollárral kevesebb bevétel várható, mintha telt ház lenne,
  • 6,7 milliárd dollár esik ki azzal, hogy az olimpiához köthető kulturális események és egyéb sportrendezvények közül a legtöbb elmarad,
  • A japán háztartások vásárlásai pedig 2,2 millió dollárral esnek vissza.

Forrás: HVG

MinnerInstant

Április 26 óta vezették be az iOS 14.5 frissítést, ami lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy blokkolják az ő követésüket. Az applikációk egyesével megkérdezik, hogy engedélyezi-e a felhasználó, hogy követhesse a tevékenységét az adott applikáció. Ez a Facebooknak a legnagyobb érvágás. Az alábbi képen látod, hogy mit kérdez meg a felhasználótól, mit kell kötelezően kiírnia. És ha ott rányom a felhasználó a tiltásra, ott bizony az tiltva is lesz Na, de mennyien nyomkodnak a követést mellőzésére? A Wall Street Journal riportja alapján az iPhone-osok 67%-a tiltja a követést.

Idén júniusban az iPhone-on megjelenő hirdetésekre költött összeg egyharmadával csökkent, míg Androidon az összes reklámra költött pénz tíz százalékkal nőtt. És akkor mire költik a maradék pénzt? Egyrészt egyre több cég kezdi el a TikTok reklámot (még igazi vadnyugati helyzet van ott, olcsó), másrészt szponzorált cikkeket, tartalmakat vesznek. Utóbbi információk saját gyűjtés (hova költi), körbeszondáztam több Minner vállalkozót is.

Az iOS 15 még szigorúbb dolgokat hoz, ami megnehezíti majd a követést. Például az e-mailben érkező követőkódokat is szűri.

Az Android-ra ősszel jönnek a fentiekhez hasonló blokkolások, de ott eltart jövő tavaszig, míg mindenhol lefrissül.

Fel kell kötnie a marketingeseknek a gatyát! Konverzióoptimalizálás egyre nehezebb, webáruházaknak is nehezebb lesz a marketing. Lehet ez fogja megerősíteni majd az affiliate marketinget? Most lehet majd jó alternatíva lehet. Ez a piacteremnek jó hír, amit most indítunk, tudod aminek haladását élő esettanulmányként mutatom be. Vállalkozás indítás: Piactér születik üzleti esettanulmány

Forrás: www.wsj.com, Index

MinnerInstant

Száz nap után szerdán újra felvonta a horgonyt az Ever Given konténerszállító hajó, miután a japán tulajdonosvállalat és a biztosítók megegyeztek a Szuezi-csatornát működtető hatósággal a kompenzációról. Az Ever Given márciusban hat napig vesztegelt a Szuezi-csatornában, miután megfeneklett. A több mint 200 ezer tonna kapacitású konténerszállító észak felé, a Földközi-tenger irányába indult útnak – írja az MTI.

A Szuezi-csatorna Hatóság (SCA) kezdetben 916 millió dollár kompenzációt követelt a mentési műveletekért és a kieső bevételekért, amelyet később 600, végül pedig 550 millió dollárra csökkentett. 18 300 konténer van a hajón. Egyiptom a pénzügyi kártérítésen kívül egy 75 tonnás kapacitású vontatóhajót kap az Ever Given tulajdonosától.

Forrás: Index


Megnézem a többi Instant üzleti posztot! 

Hol tart a vállalkozásod?

További friss cikkek