Hivatalosan Amerikában a Hálaadás napjához köthető a Black Friday: a Hálaadás minden évben november negyedik csütörtökére esik, aminek a másnapja a Fekete Péntek, ami a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetét jelzi. Az ünnep miatt az emberek szabadságon vannak, amire felcsillant a leleményes kereskedők szeme: ilyenkor nemcsak kedvezményeket adnak, hanem még korábban kinyitnak és a zárást is kitolják.
Itthon viszont más a helyzet. Egyrészt csak úgy átjött ez a szokás a hazai piacra, hiába nincs nálunk Hálaadás. Másrészt, van olyan piaci szereplő, aki egy évben 4-5 „Black Friday akciót” is tart, van aki Black Weeket, és még hasonló furcsaságokat tapasztalhattál te is. Ami egyértelműen szembetűnő lehet, hogy itthon nincsenek 40-50%-os kedvezmények, 30% feletti is elvétve, vagy hamar elfogy a készlet. De vajon mi a helyzet Amerikában? És miért van különbség itthon? Milyen stratégiát kövesen egy hazai cég?
Figyelem! Ez a cikk nem fogyasztói nézőpontból lett megírva. A Minner egy vállalkozóknak szóló újság, fogyasztóként akár fel is zaklathat egy-egy mondat. Vállalkozni nem könnyű, és nem is szeretetszolgálat egy cég, így előre is elnézést kértek a fogyasztóktól.
Tényleg vannak Amerikában 50%-os akciók Fekete Pénteken?
Egy gyors kutatás után kiderült, hogy:
Igen, Amerikában a Black Friday még mindig a nagy akciókról szól
Nézzük ezt néhány képen
Az Amazon 30-45% kedvezménnyel várja a vásárlókat. Sőt 30 percenként újabb és újabb ajánlatokkal áll majd elő:
A Costco inkább százalék helyett összegekkel vonzza a tekintetet:
A Kohl’s akciói (szintén nagyobb kereskedő Amerikában, a top 10-ben benne van Black Friday-kor is):
Target akciói, van több 50% körüli kedvezmény is, műszaki termékekre is:
Fontos adatok az amerikai Black Friday-ról:
- 2021-ben 154 millió ember vásárolt az Amerikai Black Friday-on – National Retail Federation
- Átlagosan 301 dollár költöttek fejenként – átszámítva 118 517 Ft
- Az alábbi képen is látod, hogy a ruha a legnépszerűbb kategória az USA-ban
Amerikai 40-50% vs magyar 20% kedvezmény
Tud-e hazai kereskedő hasonlóan magas kedvezményt adni és profitot termelni?
Először jöjjön a hazai adat az eMag Black Friday-ról, ők egészen részletes adatokat szolgáltatnak (2022).
- 10,5 milliárd forint forgalom
- 166 000 vásárló
- 375 000 eladott termék
- 45%-a a felhasználóknak bankkártyával fizetett (tavaly 39%)
- 30%-a a forgalomnak a Marketplace eladókhoz köthető. Nem véletlen a 2023-as üzleti ötletek közül az első a Piactér kereskedelem, piactér képes termékek trendje
- Átlagos kosárérték: 74 971 Ft
A 2022-es eMAG Black Friday legnépszerűbb termékkategóriái:
1 Baba-mama termékek és játékok 51 376 darab
2 Szépségápolási készülékek és termékek 35 669 darab
3 Laptopok és IT termékek 34 403 darab
4 Televíziók és szórakoztató elektronikai termékek 25 023 darab
5 Háztartási kisgépek 23 144 darab
6 Háztartási eszközök és tisztítószerek 23 060 darab
7 Barkács és lakberendezési termékek 17 458 darab
8 Okostelefonok és okosórák 14 497 darab
9 Hűtőszekrények és mosógépek 6 790 darab
10 Divattermékek 5 559 darab
Miért nincsenek akkora kedvezmények itthon, mint az USA-ban?
Árfolyam. Az eurós és dolláros beszerzési árak már egy komoly fejtörést okoznak a kereskedőknél. Ha a forint gyengülésére gondolsz akkor már látható, hogy hiába tervezett volna be 35%-40% kedvezményt egy üzlet, az nem jött ki matekban az árfolyamváltozás után. Tehát az, hogy amerikai kereskedőknek ezzel nem kell foglalkoznia már jelentős előny.
Az áfa. Itthon a 27% áfa már alapból megöli a kedvezményt, szemben az USA-val ahol 10%, de eltérő államonként, például Texasban 6% és 8% között van.
A vásárlók száma kevés. Ahhoz, hogy kijöjjön a kereskedő profitja, úgy a nagyobb százalékos kedvezményhez nagyobb volumennek is kell kapcsolódnia. Így jön ki adott napra egy elfogadható profit. Nos itthon van egy volumen-plafon, amit a 9 millió lakos miatt nehezen tör át a kereskedő (nem tudsz akkora mennyiségben eladni, hogy az alacsonyabb árréssel is hozd a szükséges profitot).
Így is működik.Tegyük fel a kérdést magunkban: ha az eMagnak a Black Friday eddig is jó volt és hozta a számokat, évről-évre többet hozott, akkor miért adna nagyobb kedvezményt? Így is működik. Cégként, vállalkozóként nem szeretetszolgálat vagy. Ez üzlet. Miért adnád olcsóbban, ha így is jönnek a számok? És most mielőtt fogyasztóként a szívedhez fogsz, bárhogy nézzük így is kicentizve vannak a kedvezmények, tehát nem is tudna lényegesen többet adni. Legyen veszteséges? Hm…
Egész évben akció. Amazonos szakértőink hazai piacon is kereskednek, mind saját shopban, mind piactereken, mind helyi üzletekben is. Nos azt mondták, hogy itthon a nagy márkák azt alkalmazzák, hogy egy magasabb árat meghatároznak egész évben, és szinte minden héten 20-25% kedvezménnyel adják a termékeiket. Ezzel hozzászoktatva a vásárlókat az állandó, viszonylag nagyobb kedvezményhez. Ehhez képest aztán persze nem tudnak engedni még nagyobbat BF időszak alatt, és volumen problémáik is vannak, hiszen előző kampányaikban eladtak annyit, amennyi pont hiányzik a magasabb volumenhez és igazi kasszarobbantó naphoz.
Ahogy láthattad a volumen, hogy egy napra összpontosul egy nagyobb rendelési mennyiség nagyon fontos, ezért csak igen kevés cég tudja ezt sikerrel abszolválni. Tudnád egy nap alatt hozni az éves forgalmad 10%-át? Sokszor az is probléma, hogy nem tudunk elég embert odavinni a BF akciónkra, hogy igazán hozzuk a számokat.
Hol a haszon egy Black Friday akción, kedvezményen?
Na, de hol a profit?
Egyik legfőbb matek a volumen. Egyszerű eMag példa: éves árbevétele 90 milliárd forint, amelyből nem nehéz kiszámolni, hogy a 10 milliárd forintos Black Friday forgalom a 10%-a. 364 nap átlagosan 219 millió forint a forgalom tételezzük fel, hogy 20%-os össz árrésel (ezt nem tudjuk, csak példa) és 1 nap 10 milliárd forint a kedvezmények miatt mindössze 7% árréssel. Tehát átlagos nap haszon 43 millió forint, Fekete Pénteken egy nap alatt pedig 700 millió forint (10 milliárd forint forgalom 7% árréssel). Érted már?
Keress több eladáson kisebb árréssel rendkívüli profitot, mint kevés eladáson jó árréssel átlagos vagy alacsonyabb profitot.
Kiegészítő termékek. Fekete Pénteken nagy mennyiségben kelnek el olyan műszaki vagy egyéb cikkek, amikhez kellhetnek kiegészítők. Mondván hogy a drága alap terméken épp most spóroltak, a fogyasztók könnyebben bólintanak rá a kiegészítőkre, amik persze már nem kedvezményesek, és van rajtuk 30-60% haszon. Ugyanez igaz az extra garanciára, aminek igazán megugrik ilyenkor az eladott volumene.
Megszabadulhatsz a beragadt készlettől. Az ügyes kereskedők ilyenkor kiárusítják a rajtuk maradt, eladatlan termékeket, amik csak a polchelyet foglalják, illetve viszik a raktározási költséget. Ezekből bátran adhatunk nagyobb kedvezményt, amivel becsalogatjuk a fogyasztót a webshopunkba.
Piacszerzés. Sok kereskedő piacszerzésre használja ezt az időszakot, hogy következő évben egy szinttel magasabb %-ot harapjon ki a piacból. Akár kis veszteséggel, vagy 0-án végigviszi a Black Friday kampányát, és lifetime value-ban gondolkodik. Viszont ezt csak azok tudják megtenni, akiknél van erre kiépített stratégia.
Listaépítés. A kereskedők többsége kihasználja a Black Friday eladásokat listaépítésre. És itt tudom felhördülsz, hogy na jó, ez persze. De itt jön az, hogy nem elég begyűjteni, kell stratégia arra, hogy az így szerzett feliratkozóval mit tudunk tenni. Például e-mail marketing stratégia, welcome e-mail sorozat…
„Különleges kiadás” termék. Vannak cégek, akik kifejezetten ilyen alkalmakra tartogatnak olyan terméket, termékeket amit egyébként más időszakban nem tolnak az ember elé, nincs rá kampány, kivéve ilyenkor, és még nagyobb kedvezményt is adnak rá.
Ez jó volt! Van még ilyen cikketek?
- Válság idején ezt a 10 lehetőséget ki tudod aknázni vállalkozásként. Válság = lehetőség?!
- Amazon Magyarországon. Már a küszöbön. Ez várható. Lehetőségek, veszélyek
- Nyíregyházáról az e-kereskedelem sűrűjébe. Piachódító interjú a vállalkozóval [podcast]
Forrás: Target, fitsmallbusiness.com, Amazon, Costco, Kohl’s
Fotó: Canva