Kínai és európai import elosztási lánca. A piaci szereplők

Ebben az írásban az elosztási láncot vizsgáljuk meg, elsősorban a Kínában készült termékek útját a magyar fogyasztóig, de nagyon hasonló egy Európában készült termék útja is. Nézzük!

A cikk szerzője Csépe Gábor kínai import szakértő. Aki aktívan importál termékeket (sőt gyártat is), továbbá ő a MinnerAkadémiakínai import képzés oktatója.

  1. Természeti erőforrások – Bármilyen meglepő, minden fizikai termék a természetből ered. Még a műanyag is! 🙂
  2. Alapanyag/nyersanyag nagyker, alkatrész gyárak: a természeti kincs általában nem közvetlen a készterméket elkészítő gyárba (akivel érdemben akár te is tudsz beszélni), hanem egy köztes állomásra kerül. Ez egy gyár, ahol alapanyagokat állítanak elő, gigantikus mennyiségekben, és az összeszerelő üzemeket, az Alibabán is megtalálható Suppliereket szolgálják ki.
  3. Az előbbiek fényében tehát ‘A GYÁR’ is más gyárakból vásárolja a alapanyagokat, alkatrészeket, amiből itt elkészül a késztermék, csomagolást kap, engedélyeket szereznek be, és kezdetét veheti útja a fogyasztóig.
  4. Az összeszerelő üzemeknek egyre több esetben van már profi, angol nyelven beszélő sales csapata, akikkel felvehetjük a kapcsolatot, azonban még mindig léteznek olyan Trading Company-k vagy Ügynökök, akiken keresztül zajlik sok esetben a kapcsolattartás az importőr és a gyár között. Vannak ezekből hasznosak, akik szinte összeolvadtak gyárakkal, erről bővebben itt olvashatsz. Vannak a számunkra nem hasznosak, akik nem tesznek plusz szolgálatot, csupán őket találják meg sokan az interneten könnyű megoldásként a valódi gyár helyett.
  5. Az Importőr – Ő hozza be az árut az EU-ba. Van köztük árverseny, de van egy felépített márkanevük ideális esetben, ami védi az új belépők gyors térnyerésétől.
  6. Midman / köztes B2B “nagyker” – egyre kevesebb ilyen cég van, de még sokan tartják magukat, ráadásul kicsi a belépési küszöb. Ők különböző importőrök áruit összegyűjtve kínálnak nagy termékpalettával megoldásokat kiskereskedőknek. Nehéz dolguk van, mert mindig jön egy új Midman, aki alávág árban a másiknak, a Kiskereskedők pedig elcsábulnak. Legtöbbször Ők maguk egyben kiskereskedők is.
  7. Kiskereskedő – Kizárólag végfelhasználóknak értékesít online/offline, de a legjobb esetben mindkét csatornán!
  8. Végfogyasztó.

Így javíthatod a pozíciódat importnál

Nézzük most meg, hogyan javíthatsz a pozícióidon. A következőket kérdezd meg magadtól, ha importőr vagy:

– Van sajátmárkás termékem? (Ennek rengeteg előnye van, és ha már amúgy is rendelsz Kínából, akkor miért ne legyen a saját márkaneveddel? Márkaépítéssel kapcsolatban előadás link. Építs brandet!)
Cikkek ezzel kapcsolatban (utána olvasd el):

– Ügynökön keresztül szerzed be az árut, vagy közvetlen a Gyártótól? (Hogyha ügynökön keresztül, akkor nem biztos, hogy nála kéne hagynod azt az 5-10%-ot hosszú távon. Plusz, javulna az információáramlás.)

– Biztos, hogy a számodra legjobb gyárból vásárolsz? Tökéletesen elégedett vagy a minőséggel, gyártási idővel?

– Biztos, hogy nem lehetne a termékedet 5-10%-al olcsóbban beszerezni, ugyan ebben vagy jobb minőségben?

– Mi alapján választottad ki a mostani beszállítód? Eleget versenyeztettél meg a kiválasztás előtt?

– Mikor voltál utoljára nagy nemzetközi kiállításon összehasonlítani a gyártók aktuális ajánlatait?

Amelyik válaszod saját magad felé nem megnyugtató, azon érdemes dolgoznod!

A következőket kérdezd meg magadtól, ha köztes B2B nagykereskedő, úgynevezett “Midman” vagy:

– Elég hasznom van a termékeken? Van válaszom a konkurencia árharcára?

Ha a válaszod nem, az teljesen normális, ugyanis ez a piac már csak ilyen. Jó szolgáltatással tudsz kitűnni a többiek közül. Abszolút nem vagy rossz pozícióban, sőt, van egy csomó partnered, akiket kiszolgálhatnál a saját import áruddal. Tehát a megoldás: Lépj egy szintet! Szerezd be az árud közvetlen a gyárból! Ha ez Kínában van, akkor segítségedre lehet az online tanfolyamunk.

A következőket kérdezd meg magadtól, ha viszonteladó, kiskereskedő vagy:

 – Jók a beszerzési áraim? Közvetlen az importőrtől vásárolok, vagy van köztünk még egy kereskedő?

Lépj szintet, és vásárolj az importőrtől! Hagyd ki az előbb említett “Midman”-t a buliból! Egyre inkább az a trend, hogy az importőrök/ disztribútorok már közvetlen a kiskereskedőket is kiszolgálják, nyugodtan próbálkozhatsz kis rendelésekkel is. De mondok egy meglepőt!: Az importőrök nem hogy a Midman-t, de legújabban a kiskereskedőket is egyre jobban kihagyják a buliból. Legyen minden haszon náluk! Nos, ezt nem könnyű követni, hogy légy importőr és szolgáld ki a végfelhasználókat is egyben, de nem lehetetlen.

A bérgyártóknál egyre kisebb a belépési küszöb (nem muszáj kínai legyen), akár néhány százezer forintból is lehet sajátmárkás terméked. Hogy miért? Mert a gyárak/összeszerelő üzemek/termelők között is élesedik folyton a verseny, és az egyik előny a jó árak mellett, amivel szolgálhatnak neked, az az alacsony MOQ (Minimum Order Quantity).

Nézzük, hogy néz ki napjaink elosztási lánc modellje, amit Neked is érdemes lehet követned!

A gondolat, amit vigyél magaddal: javíts a pozíciódon, ha az lehetne jobb is!

Merre tovább? Itt folytasd:

Sok sikert a sajátmárkás termékedhez!

Csépe Gábor, Minnerakadémia oktató. kínai import szakértő és aktív importáló.

Facebook remarketing beállítása lépésről-lépésre. INGYENES tudásanyag

Az ingyenes tudásanyag első részében a remarketing beállítását mutatom meg. Ez a Minner vlog, ahová hamarosan újabb hasonló anyagok kerülnek. Megnézem és beállítom a remarketingemet!