Kínai és európai import elosztási lánca. A piaci szereplők

Ebben az írásban az elosztási láncot vizsgáljuk meg, elsősorban a Kínában készült termékek útját a magyar fogyasztóig, de nagyon hasonló egy Európában készült termék útja is. Nézzük!

A cikk szerzője Csépe Gábor kínai import szakértő, aki aktívan importál termékeket (sőt gyárttat is), továbbá ő a MinnerAkadémia kínai import képzés oktatója.

  1. Természeti erőforrások – bármilyen meglepő, minden fizikai termék a természetből ered. Még a műanyag is! 🙂
  2. Alapanyag/nyersanyag nagyker, alkatrész gyárak: a természeti kincs általában nem közvetlen a készterméket elkészítő gyárba (akivel érdemben akár te is tudsz beszélni), hanem egy köztes állomásra kerül. Ez egy gyár, ahol alapanyagokat állítanak elő gigantikus mennyiségekben, és az összeszerelő üzemeket, az Alibaba-n is megtalálható Suppliereket szolgálják ki.
  3. Az előbbiek fényében tehát ‘A GYÁR’ is más gyárakból vásárolja a alapanyagokat, alkatrészeket, amiből itt elkészül a késztermék, csomagolást kap, engedélyeket szereznek be, és kezdetét veheti útja a fogyasztóig.
  4. Az összeszerelő üzemeknek egyre több esetben van már profi, angol nyelven beszélő sales csapata, akikkel felvehetjük a kapcsolatot, azonban még mindig léteznek olyan Trading Company-k vagy Ügynökök, akiken keresztül zajlik sok esetben a kapcsolattartás az importőr és a gyár között. Vannak ezekből hasznosak, akik szinte összeolvadtak gyárakkal, erről bővebben itt olvashatsz. Vannak a számunkra nem hasznosak, akik nem tesznek plusz szolgálatot, csupán őket találják meg sokan az interneten könnyű megoldásként a valódi gyár helyett.
  5. Az Importőr – Ő hozza be az árut az EU-ba. Van köztük árverseny, de van egy felépített márkanevük ideális esetben, ami véd az új belépők gyors térnyerésétől.
  6. Midman / köztes B2B “nagyker” – egyre kevesebb ilyen cég van, de még sokan tartják magukat, ráadásul kicsi a belépési küszöb. Ők különböző importőrök áruit összegyűjtve kínálnak nagy termékpalettával megoldásokat kiskereskedőknek. Nehéz dolguk van, mert mindig jön egy új Midman, aki alávág árban a másiknak, a kiskereskedők pedig elcsábulnak. Legtöbbször ők maguk egyben kiskereskedők is.
  7. Kiskereskedő – Kizárólag végfelhasználóknak értékesít online/offline, de a legjobb esetben mindkét csatornán!
  8. Végfogyasztó.

Így javíthatod a pozíciódat importnál

Nézzük most meg, hogyan javíthatsz a pozícióidon. A következőket kérdezd meg magadtól, ha importőr vagy:

– Van sajátmárkás termékem? (Ennek rengeteg előnye van, és ha már amúgy is rendelsz Kínából, akkor miért ne legyen a saját márkaneveddel? Márkaépítéssel kapcsolatban előadás link. Építs brandet!)
Cikkek ezzel kapcsolatban (utána olvasd el):

– Ügynökön keresztül szerzed be az árut, vagy közvetlen a Gyártótól? (Hogyha ügynökön keresztül, akkor nem biztos, hogy nála kéne hagynod azt az 5-10%-ot hosszú távon. Plusz javulna az információáramlás.)

– Biztos, hogy a számodra legjobb gyárból vásárolsz? Tökéletesen elégedett vagy a minőséggel, gyártási idővel?

– Biztos, hogy nem lehetne a termékedet 5-10%-al olcsóbban beszerezni, ugyan ebben vagy jobb minőségben?

– Mi alapján választottad ki a mostani beszállítód? Eleget versenyeztettél meg a kiválasztás előtt?

– Mikor voltál utoljára nagy nemzetközi kiállításon összehasonlítani a gyártók aktuális ajánlatait?

Amelyik válaszod saját magad felé nem megnyugtató, azon érdemes dolgoznod!

A következőket kérdezd meg magadtól, ha köztes B2B nagykereskedő, úgynevezett “Midman” vagy:

– Elég hasznom van a termékeken? Van válaszom a konkurencia árharcára?

Ha a válaszod nem, az teljesen normális, ugyanis ez a piac már csak ilyen. Jó szolgáltatással tudsz kitűnni a többiek közül. Abszolút nem vagy rossz pozícióban, sőt, van egy csomó partnered, akiket kiszolgálhatnál a saját import áruddal. Tehát a megoldás: lépj egy szintet! Szerezd be az árud közvetlen a gyárból! Ha ez Kínában van, akkor segítségedre lehet az online tanfolyamunk.

A következőket kérdezd meg magadtól, ha viszonteladó, kiskereskedő vagy:

 – Jók a beszerzési áraim? Közvetlen az importőrtől vásárolok vagy van köztünk még egy kereskedő?

Lépj szintet és vásárolj az importőrtől! Hagyd ki az előbb említett “Midman”-t a buliból! Egyre inkább az a trend, hogy az importőrök/ disztribútorok már közvetlen a kiskereskedőket is kiszolgálják, nyugodtan próbálkozhatsz kis rendelésekkel is. De mondok egy meglepőt: az importőrök nemhogy a Midman-t, de legújabban a kiskereskedőket is egyre jobban kihagyják a buliból. Legyen minden haszon náluk! Nos, ezt nem könnyű követni, hogy légy importőr és szolgáld ki a végfelhasználókat is egyben, de nem lehetetlen.

A bérgyártóknál egyre kisebb a belépési küszöb (nem muszáj kínai legyen), akár néhány százezer forintból is lehet sajátmárkás terméked. Hogy miért? Mert a gyárak/összeszerelő üzemek/termelők között is élesedik folyton a verseny és az egyik előny a jó árak mellett, amivel szolgálhatnak neked, az az alacsony MOQ (Minimum Order Quantity).

Nézzük, hogy néz ki napjaink elosztási lánc modellje, amit Neked is érdemes lehet követned!

A gondolat, amit vigyél magaddal: javíts a pozíciódon, ha az lehetne jobb is!

Merre tovább? Itt folytasd:

Sok sikert a sajátmárkás termékedhez!

Csépe Gábor, Minnerakadémia oktató, kínai import szakértő és aktív importáló.

Új vállalkozási ötletek! Neked is hasznos, nem kell kezdőnek lenned!

Olvasd el a Minner friss üzleti ötleteit Kattints ide! Működő cégek is inspirációt merítenek új termékekhez, szolgáltatásokhoz, üzleti modellhez, vagy éppen marketing ötletet találnak. Újaknak pedig egyenesen kötelező! Tovább a Minner ötletekre!! (A menüben is megtalálod)