Kis választék, nagy bevétel, az üzleti modell finomhangolásának császára

Dátum

Megosztás

Minden Minner vállalkozó jól tudja, hogy az ördög a részletekben lakik, ha azok nincsenek jól belőve egy vállalkozásban, akkor hiába várjuk a sikert. Bizony az üzletfejlesztés, azon belül is a finomhangolás mindennek az alapja, persze minden projekt más és más, de nagyjából ezek – az önmagukban is összetett – témakörök határozzák meg a cégünk életét:

  • Beszerzések
  • Logisztika
  • Árképzés
  • Marketing
  • HR
  • Bérlemények

Ez egy hangsúlyozottan egyszerűsített lista, mindjárt látni fogjuk, hogy miért ezekre fókuszálunk. Bemutatunk egy amerikai pizzériát, ami az elmúlt évtizedekben addig-addig csiszolgatta a pontos üzleti modelljét, amíg nem csupán a lokális piacán, de más országokban is sikeressé nem vált.

Márpedig ha van piac, amin különösen gyilkos verseny folyik, akkor az a pizza szegmense a vendéglátóiparnak, hiszen a belépési küszöb viszonylag alacsony, a technológia könnyen hozzáférhető, ráadásul évtizedek gondos munkájával felépített helyi és nemzetközi brandek versengenek a pizzára éhes tömegek kegyeiért.

Arról nem is beszélve, hogy az eredetileg a szegények eledeleként, Olaszországban megjelent pizza valószínűleg a legnépszerűbb étel a nemzetközi konyhában, a szintén nagyon elterjedt sushira mondhatja azt valaki, hogy nem igazán szereti, de pizzát mindenki eszik.

De hosszas bevezető helyett térjünk rá a lényegre, a Little Caesars Pizza 1959 májusában indult, a Michigen államban található Garden Cityben. Mára 5463 üzlettel rendelkeznek világszerte, legalábbis a 2017-es beszámolóban ez szerepelt, összehasonlításképp, a gyorsétterem műfaj pionírjának számító McDonald’s alig 40 000 helyen érhető el a világban, így ez egy igazán szép teljesítmény.

Ebben az étteremben csupán egyetlen méret van az úgynevezett deep dish pizzából, ez egy olyan pizzafajta, ami jóval vastagabb, mint az itthon megszokott pizzák, akár 5 cm is lehet, egy kicsit olyan, mint egy pite, csak pizzából. Illetve a nem deep dish, tehát a „klasszikus” vastagságú pizzából is csak egyetlen méret létezik, illetve mindkét típusból csupán sajtos, illetve pepperoni kapható, a csekély választéknak óriási előnye, hogy:

  • kis mennyiségű, gyorsan „pörgő” alapanyagot kell csupán tárolniuk, így kevesebb megy pocsékba, mint a nagyobb választékú éttermek esetében,
  • az alapanyagok varianciája, vagyis a sokfélesége is alacsony, ez szintén segíti a logisztika „pörgését”, a készlet gyors ki-be mozgását a raktárból.

Ehhez a két ponthoz fontos hozzátennünk a logisztikából ismert FiFo elvet, a „First in-First out” alapgondolatnak az a lényege, hogy azt vedd elsőként ki a raktárból, ami elsőként lett betéve, minél kevesebb ideig áll valami, annál jobb. Ennek az elvnek tökéletesen megfelel a Little Caesars.

Abból, hogy gyakorlatilag csak kétféle pizzát árulnak, adódik még egy, az üzleti modell és a cashflow szempontjából nagyon fontos hozadék, pontosabban egyből kettő is:

  • nagyobb tételben kell rendelniük bizonyos alapanyagokat, mint a konkurenciának, így mennyiségi kedvezményt kapnak,
  • mivel a bekerülési ár alacsonyabb, így a „végfelhasználói” áruk is alacsonyabb lehet, ezzel előnyt kovácsolnak a jelentős árversennyel is terhelt piacon.

Ha már az árazásnál tartunk, tennünk kell egy kis kitérőt a marketingre, hiszen óriási jelentősége van minden piacon az úgynevezett kiszámíthatóságnak, a vásárlónak nem csak azt kell pontosan tudnia, hogy mit kap, hanem azt is, hogy mennyiért.

A kezdetek…

Nem fogunk elveszni a marketing pszichológia világában, de annyit el kell mondanunk, hogy a bonyolult világban, de még egy „egyszerűbb” világban is (ha ilyen volt valaha) az embereknek nagyon kell a tervezhetőség, a kiszámíthatóság, és legfőképp az ismerős, a jól megszokott, ezért ragaszkodunk egy régi cipőhöz, a jól bevált autónkhoz, és pontosan ezért (is) nehéz a munkahelyváltás.

A Little Caesars a marketing munkája során kerekíti az árait, 8 dollár a deep dish, 5 dollár a sima pizza, ezt a két számot kell megjegyezni, semmi mást. Gondoljunk csak bele, hogy egy véletlenszerűen választott étteremnek hogy néz ki a menüje, kis túlzással a periódusos rendszert kell megtanulnunk.

Térjünk rá a kiszolgálási logisztikára, a kis választék, az egyszerű ételek gyors kiszolgáláshoz vezetnek, hiszen előre elkészített, majd a sütőben várakozó pizzák állnak rendelkezésre, ennek megfelelően nem kell 10-15 percet sorban állnunk, hanem szinte azonnal megkapjuk az ételt, mivel azt is pontosan tudjuk, hogy mennyibe fog kerülni, így a fizetés folyamata is egyszerűbb lehet.

Azonban a gyors kiszolgáláson túl vannak még további előnyei a kis választékból és hatékony logisztikából adódó egyszerű üzletmenetnek:

  • elegendő egy kis üzlethelyiség, ez kiadás megtakarítás,
  • a HR tervezés (munkaerő felvétel) egyszerűbb,
  • a betanítás gyorsabb,
  • alacsonyabb a munkavállalói fluktuáció.

Különösen ez utóbbi nagy érték, hiszen a gyorséttermi piacon ez különösen nagy probléma. Nem véletlen az sem, hogy hosszú évek óta a legjobb ár-érték arányú pizzának tartják Amerikában, sőt, az erről szóló szavazást is rendre megnyerik.

További érdekesség, hogy a Little Caesars éttermeiben nem lehet enni, csak elvitelre vásárolhatunk. Ennek bevezetésével a hetvenes években tovább zsugorították az üzleteket, a saját épületek esetében a beruházási költségeket. Ráadásul a növekedési ütemet is gyorsítani tudták, hiszen minél kisebb egy üzlet, annál könnyebb megnyitni, így vonzóbb a franchise partnerek számára.

Visszatérve a választékra, összehasonlításképp a Domino’s Pizza éttermeiben több tízmillió kombináció érhető el különböző ételeikből, ezzel volt képes felvenni a versenyt a Little Caesars úgy, hogy vagy sajtos, vagy pepperoni pizzát kaphatunk, mese nincs.

Persze a Domino’s is egy óriási sikerű étteremlánc, nem állítjuk, hogy csak így lehet, mindenesetre igazán tanulságos modellről van szó. Hozzá kell tennünk azt is, hogy az elmúlt évek során azért bővült a Little Caesars kínálata, de a „filozófia” megmaradt, továbbra is töretlenül sikeresek, jelenleg a harmadik legnagyobb pizzalánc az USA-ban, 2017-ben, 3,72 milliárd dollár bevételt értek el.

Fotó: 8days.sg, LittleCaesars.com

Györfi András
Györfi András
Újságíró, vállalkozó, a Kriptopénz ABC című, a HVG Könyvek gondozásában megjelent kriptopénz, blokklánc témájú ismeretterjesztő kötet szakmai szerkesztője, társszerzője, olyan nagy sikerű webes vállalkozások alapítója, mint a Ducitárs.hu, vagy a SkypeSuli.hu.