Fix havi támogatást tudsz kapni, ha postát nyitsz vállalkozóként. Mennyire éri meg, milyen összegeket kapsz érte? A Z generáció nem jó a munkára, legalábbis a Business Insider felmérése szerint ezt gondolják róluk. Tényleg nem jók, vagy csak a munkahelyek nem fejlődnek? A DoorDash épp teszteli az amerikaiaknál, hogy előre kell adni borravalót, így a futárok tudnak válogatni, hogy mely kiszállítás éri meg a legjobban. Aki nem fizet, bizony később kap enni…
A mikrofonok mögött Mándó Milán, Nyiri Donát és Sólyom Eszter
Youtube-on itt éred el, Spotify-on itt, Apple Podcast-ban itt, vagy az alábbi lejátszókon keresztül:
Heti híreink és témáink:
0:00 – Intro és versenyfelhívás
1:45 – Postanyitás vállalkozóként – Megéri?
10:43 – A Z generációval senki sem akar dolgozni?
24:54 – A DoorDash új borravaló rendszere
Posta nyitás vállalkozóként. Megéri a saját posta? Van ennek piaca?
Az a hír jött, hogy Nagykanizsán magánvállalkozó látja el a Posta feladatát. Mivel szülővárosom így felhúztam a szemöldököm, hogy azt meg hogyan? Nos már korábban a Magyar Falu program keretében a kisboltoknak lehetőségük volt, hogy a postát, mint partner üzemeltessék, így jött létre a Posta Partneri Program.
Tudni kell, hogy 2022 november 12-én 211 település 366 postája zárt be. Sokaknak több tízkilométert is kell utazniuk a következő postáig. A bezárások a háborús helyzetre való hivatkozással történtek, továbbá rezsi problémák miatt. Szóval van itt nekünk a Magyar Posta, akik nem tudják működtetni a postáikat, de eközben magánvállalkozók igen?
A Posta Program úgy működik, hogy meghatározott lélekszámhoz köthetően fix pénzt fizet a posta, hogy az ő rendszereiket használva a postai szolgáltatást a vállalkozó elvégezze, plusz jutalékot szolgáltatásonként (ezek ilyen 100 ft-os tételek pl. egy levél feladásnál). A levelek kihordását még mindig a posta intézi.
Az ilyen posták működhetnek hibriden, nem kell csak azt a szolgáltatást nyújtaniuk. Az említett hírben Nagykanizsának a Kiskanizsa városrészén nyílt meg egy posta, ahol még plusz 1 fő munkavállalót is tud fizetni a vállalkozó és már a nyitás napján óriási tömeg volt.
A podcastben említettük, hogy el tudjátok érni azt a dokumentumot, amely az árképzésről szól a saját postanyitással kapcsolatban. Ezt itt érhetitek el.
Forrás: 444.hu
A Z generációval senki nem akar dolgozni?
A Business Insider egy friss felmérése és az Intelligent egy felmérése is arra jutott, hogy a jelenlegi vezetők, HR-esek, vezérigazgatók és cégtulajok, nem tartják alkalmasnak a Z generációt a munkavégzésre. Sokan fel se vennének 1997 és 2012 között születetteket. Az okok között a friss diplomások túlzott önértékelését, kommunikációs hiányosságait és rossz munkamorálját emelték ki.
Diana Gayeski amerikai egyetemi professzor viszont kiemelte az eredmények tükrében, hogy persze könnyű a covid alatt egyetemet végző generációt szidni, de nem feltétlen az ő hibájuk mindez. Otthoról végezték az egyetemet, nem csoda, hogy nem tanultak meg megfelelően szocializálódni, nem tudják hogy kellene öltözködni , hogy kell viselkedni egy munkahelyen.
A Z generáció munkamorálját szidó narratíva nagyon elterjedt a médiában és a cégvezetők között. Én nem vagyok Z generációs, így nincs okom védeni őket, mégis úgy gondolom alapvetően nem ők a probléma forrása és nincs olyan, hogy ők nem akarnak dolgozni.
Szerintem a helyzet kulcsa a generációs szakadék, egyszerűen túl nagyok a különbségek a mostani vezető generáció és a friss diplomások világnézete között. Mindig is voltak generációs különbségek, de a technológia miatt felgyorsult világunkban én azt látom a szakadék folyamatosan nő. Ennek a távolodásnak a kicsúcsosodása a mostani helyzet itthon is, amikor a nyugdíjhoz közeledő de még vissza nem vonult 90-es években tulajjá vált vezetői réteg találkozik a z generációs, digitalizációban felnőtt, covid alatt egyetemet végzett fiatalokkal.
A baby boomerek nem akarnak a gen z-vel dolgozni, a gen z pedig nem akar az általuk teremtett munkahelyeken dolgozni.
Elvárások, motivációk, juttatások, minden téren elbeszélnek egymás mellett és nem értik a másik mit vár tőlük. Ha történik a vezetésben egy generációváltás, szerintem ez a feszültség is csökkenni fog.
Forrás: utajovobe.eu
DoorDash borravaló rendszere
Az amerikaiak egyre kevesebb borravalót adnak a szolgáltatás dolgozóknak, egy Bankrate felmérés szerint, amely ebben az országban a kultúra részévé nőtte ki magát. Alap a 10 százalék, de az utóbbi időben akár 30 %-ot is már ütötték egyes helyeken az alap borravalók.
A DoorDash egy új funkciót tesztel, amely arra törekszik, hogy meggyőzze a vásárlókat, hogy adjanak borravalót a futároknak még mielőtt megérkezne a rendelésük. Amikor egy vásárló étteremből rendel a DoorDash-en, de 0 dollárt ír be a borravaló összegének, egy felugró ablak jelenik meg, amely azt javasolja, hogy adjanak borravalót azért, hogy a rendelésüket gyorsabban elfogadják és kézbesítsék. Ha a felhasználó még mindig nem hagy borravalót, a kaja szállító alkalmazás másodszor is figyelmezteti őket egy olyan figyelmeztetéssel, amely azt mondja: „A futárok válogathatják meg, melyik rendelést akarják elvállalni,” utalva arra, hogy valószínűleg az ő rendelésüket is elutasíthatják.
„Mint független vállalkozók, a futároknak teljes szabadságuk van az ajánlatok elfogadásához vagy elutasításához, annak alapján, hogy mi az, amit értékesnek és jutalmazónak találnak” – írta a cég szóvivője, Jenn Rosenberg a TechCrunch által közölt nyilatkozatban. „Bár a vásárlók túlnyomó többsége hagy borravalót, azok az ajánlatok, amelyek nem tartalmaznak borravalót, kevésbé vonzónak tekinthetők.”
A borravaló előre történő fizetése nem hétköznapi dolog, ha belegondolunk. Senki sem tenne borravalót egy étterembe való belépéskor az Egyesült Államokban. Azonban az érkező étel kiszolgálása megérdemli a borravalót, függetlenül attól, hogy az étel magas minőségű-e vagy sem. A futárokat tudja motiválni, a cikk szerint, hogy a borravalóval ellátott rendeléseket gyorsabban vigyék ki, egyáltalán kivigyék. (Persze nem tudni, hogy a 0 dolláros borravaló után készpénzben fognak-e adni, de ez elenyésző)
A DoorDash néhány hónapon át tesztelte a borravaló emlékeztető képernyőt véletlenszerűen kiválasztott ügyfelek körében az Egyesült Államokban és Kanadában. A vállalat szélesebb körben bevezeti a funkciót, amint bebizonyosodik a sikeressége. Egy hivatalos blogbejegyzés szerint „jelentős csökkenés tapasztalható a borravaló nélküli rendelésekben„, de a DoorDash nem adott meg százalékot.
Forrás: Techcrunch
Korábbi hírszemlék:
- Kínai elektromos autók – Google a TikTokon? – 1 millió Fornetti vásárló/nap – Michelin kulcs – 2023.11.02.
- Vásárolj most fizess később Magyarországon is – Újabb csődhullám – AI figyeli a munkád – 2023.10.27.
- Veszélyben a bútor piac – Jön a Netflix merch – Problémák a Facebooknál – 2023. 10. 20.
- Lush kollaborációs marketing sikere – Fogyókúrás gyógyszer üzleti hatása – Bormarketing – Hírszemle – 2023. 10. 14.
Kiemelt kép: Canva