2019 óta kisüzemi, kézműves sörfőzdék arzenálja robbant be a piacra. Több boltban külön szekciót kaptak azok a sörkülönlegességek, amelyek kinézetükkel, ízvilágukkal tűntek ki a megszokott kommersz sörök közül. Személyes kedvencem minden boltban ez a részleg, hosszú perceket töltök el általában itt, hogy kitaláljam, hogy melyiket vigyem egy baráti összejövetelre. Ezek a sörfőzdék ugyanakkor pont a különlegességük és a minőségük miatt magasabb áron adják a terméküket, így kisebb közönséget érnek el. Utánanéztem, hogy hogy alakult a kisüzemi sörfőzés az elmúlt időszakban, mekkora biznisz a kézműves sör, és mit is iszunk tulajdonképpen mostanában.
Mi pontosan a kisüzemi sörfőzde? – példák
2017 óta jogilag kisüzemi sörfőzdének azt a főzdét nevezik, ahol évente kevesebb mint 200 000 hektoliter sört állítanak elő.
Az elmúlt pár évben olyan feltörekvő márkákkal találkozhattunk különböző disztribúciókban, mint a Monyo, First Craftbeer, vagy éppen a Fehér nyúl. Ezen felül rengeteg olyan kézműves sörfőzdével találkoztam például a Corvin sörfesztiválon, amik máshol ritkán bukkannak fel.
Ezek mind-mind a szakértelmükkel, a sörkülönlegességeikkel, újításaikkal tudták bővíteni a fogyasztói bázisukat, viszont a koronavírus-járvány, illetve a nehéz gazdasági helyzet miatt egyre labilisabb a talaj a lábuk alatt.
Sok kisüzemi sörfőzde zár be
„Növekedés biztos nem lesz, hanem inkább összeomlás: sorban zárnak be a főzdék. Azok szerencsések, akik csapházakat építettek, és költséghatékonyan tudják kimérni flakonokba a söröket, vagy akinek vendéglátó üzlethálózata van, ők élnek túl.” – mondta Gyenge Zsolt, a Kisüzemi Sörfőzdék Országos Egyesületének, és a Fóti Kézműves Sörfőzde elnöke a Pénzcentrumnak.
Európa-szerte hetente 2 kisüzemi sörfőzde zár be, itthon 10-15-el kevesebb van már.
Erről már a Minneren is beszéltünk itt: 15 perces városok – Elbukik a kisüzemi sörfőzés? – Cégek, ahol fizetnek, ha felmondasz
A kraftsörök hátránya, hogy amilyen áremelés történt a kommerszebb sörök tekintetében – amely az Eurostat adatai szerint csaknem 40% – azt nem lehet megtenni, mivel a kézműves sörök eredetileg is jóval drágábbak.
A kraftsöröknél egy akár 300 forintos emelés akkora keresletbeli visszaesést eredményezne, amit nem vészelnének át. A sörfőzés egy nagyon energiaigényes folyamat, amelyre a rezsicsökkentés nem terjedt ki, továbbá nemcsak az elektromos áram és a gáz, hanem a komló, maláta és egyéb hozzávalók is költségesek, attól függően, milyen sört szeretne valaki elkészíteni.
„Eléggé telített a piac. A 2010-es években számos új sörfőzde nyílt, vagy a meglévő főzdék bővítették a kapacitásukat, jelenleg ennyi kézműves sörre sajnos nincs meg az elegendő kereslet” – válaszolt Prischetzky Botond, a Monyo Brand Managere.
Söralternatívák a piacon
Egyre több fogyasztó kezd el más italok felé kacsintgatni, ha alkoholról van szó. Míg korábban a különböző gyümölcsös ízesítések voltak a hagyományos sörök könnyed alternatívái, mostanában egyre közkedveltebbek a hard seltzerek és alkoholos kombuchák.
Például a Viper Hard Seltzer egy ilyen termék: 4% alkoholtartalmú, szénsavas, ízesített ital.
A márka története 2013-ra nyúlik vissza, amikor is két szódakedvelő feleség férjei alkották meg az első hard seltzereket. Ez az italújítás annyira jól sikerült, hogy a szakértők 2021-ben 2,5 milliárd dolláros bevételt vizionáltak a kategóriának csak az USA-ban.
Az ital különlegessége, ami alapján pozicionálja magát a brand, hogy egy üvegben (330ml) csak 96 kalória van. Árképzésben hasonló Ft/liter áron lehet hozzájutni ezekhez, mint a kraftsörökhöz, viszont sokkal egészségesebbnek mutatják magukat.
Kombucházzunk kézművesen!
A kombuchák (amiknek létezik alkoholmentes és alkoholos, „hard kombucha” nevezetű változata is) szintén elkezdték meghódítani a piacot, például a Remete Manufaktúra. A kombucha élő organizmusai megerjesztik a teát, amit még ízesítenek, így készül el a végső ital.
„Ha akarsz ihatsz egy full extrás uborkasaláta vagy BBQ szósz ízű sört, de egy normális, hibátlan lagerért vagy pilsnerért már komolyabb kutatásokat kell indítani. […] A kombucha Magyarországon egyszer már volt ismert és népszerű, viszont nagyon elvitték a „mindenre jó elixír” irányába, én ezt helyre szeretném tenni és úgy kezelni mint egy minőségi, egészséges üdítő alternatíva. – osztotta meg a gondolatait velem Mogyorósi Gergely, kombucha készítő.
Kell az alkohol a fiataloknak?
#kutatás: A Berenberg Research kutatása azt mutatja, hogy a Z generációnál 20%-al kevesebb az alkoholfogyasztás, mint a Millenial generációnál. Egy másik kutatás, amelyet az Australia’s University of New South Wales csinált azt mutatja, hogy a 18-24 évesek 44%-al kevesebbet isznak (forrás: globalnews.ca).
Ez összefügg az úgynevezett „sober curious” mozgalommal, amely az alkoholmentes életmód iránti érdeklődést helyezi előtérbe, és támogatja azokat, akik zéró, vagy a társaiknál jóval kevesebb alkoholt fogyasztanak. A mozgalom résztvevői inkább a fizikai, mentális egészégükre fordítják az energiáját. Részben ezen a hype-vonaton talált magának helyet a Liquid Death nevű termékcsalád, akik olyan ásványvizet, ízesített szénsavas vizet árulnak, ami külsőre egy nagyon menő sörjelmezbe öltözik. A dobozos kiszereléssel csökkentik a palackos víz műanyagszennyezését, és kúllá teszik a vízfogyasztást.
Van még jövője a kisüzemi sörfőzésnek?
Míg biztos sokakban felmerül, milyen klassz lenne saját kézművessör-márkát indítani, a gazdasági és társadalmi folyamatokon érdemes elgondolkodni. A Z generáció alkoholfogyasztásának visszaszorulása lehet, hogy elindít egy folyamatot, amely a későbbiekben még jobban visszaszorítja a (kis és nagy) sörfőzdék helyzetét. Emellett egyre nagyobb helyet kapnak a polcokon az alternatív üdítők és alkoholos italok. Te melyikbe kezdenél legszívesebben?
Kapcsolódó tartalmak:
- Így áruld a terméked kézművesként, termelőként online és fűszerezd meg az eladásokat offline
- Sörforradalom Miskolcról. Zip’s üzleti sztorija, online sörfőzés [podcast]
- Tanulj meg sört főzni otthon! Egy igazi sörfőzőtől #maradjotthon #főzzélsört
- Kisvállalkozások webshoppal, akár te is egy lehetnél közülük!
Kiemelt kép: Canva