„Könnyű ezeknek a Mobilfox -osoknak, a szüleik alájuk tolták pénzt”

Dátum

Megosztás

Mobiltokokból több száz milliós bevétel, sőt profit? Néhány év alatt piacvezető lett egy új vállalkozás. Mindezt úgy, hogy még az alapító 20 éves sincs? „Könnyű apuci pénzéből” írják a kommentelők a sikereikről szóló videók és cikkek alá. Sőt azt is írták többen, hogy egy amerikai cég koppintása, „úgy könnyű…”. Vajon igazuk van? Ennek jártunk utána! A Minner is már beszámolt a Mobilfox cégről, mert egészen érdekes módon tudnak pénzt csinálni mobiltokokból, mindezt úgy, hogy egy vevőjük akár többször is vesz tokot. De a szép és jó dolgok mellett az exponenciális növekedés következménye az óriási support probléma (sok negatív értékelés). Tehát a pozitív dolgok mellett azért ott vannak a negatív dolgok is. Na, de lássuk!

Mi a Mobilfox? Kezdjük a kályhától!

Ugord át ezt a részt, ha már ismered a sztorijukat.

2017-ben indult el a vállalkozás először csak egyszerűbb tokok értékesítésével, majd 2018-ban már elindult az ütésálló és egyedi grafikával készített tokok árusítása. 2018-ban már 55 millió árbevételük volt, amire ráfejeltek 2019-ben, akkor 274 millió forint volt, és persze volt rajta tisztességes profit is. És idén pedig… még nem tudjuk, de kaptam egy fülest, közel lesz a milliárdhoz.

6 országba exportálnak már, például a magyar honhoz képest sokkal nagyobb Lengyelországba, és a növekedés közben becsúszhatott több hónapnyi logisztikai és support probléma, mert a hazai Google értékelésük átlaga 2,6 csillag (ötből). Szóval nem csak csillámpor van itt, ez bizony nem pont a márkát építi.

Legfrissebb videó a sztorijukról:

A Mobilfox üzleti modelljének elemzéséről ebben a Minner cikkben olvashatsz: 274 millió forint értékben mobiltokot eladni (egy évben)? A Mobilfox-nak sikerült. Alig 2 éves…

Számít-e a pénz? „Apuci alátolta a pénzt”

Nos, először is az alapító anyukájától van az indulásra szánt összeg egy része, ami 300 000 forint volt, ennyiért rendelték be az első tokokat. De az alapítónak is volt hozzá megtakarítása. Sajnos jelenleg nincs információnk, hogy ezután mekkora tőkét is szereztek és még mennyit adtak a szülők, de így első blikkre ez azért nem az az összeg, amit ne tudna bárki összegyűjteni az ismerősi, családi környezetből.

De mi van, ha többet toltak alájuk? Könnyű úgy!

gondolhatod magadban.

Lássuk a pénzfaktor jelentőségét a vállalkozás esetében!

A CB Insights piackutató cég 2019-ben is megvizsgálta azt, hogy a becsődölt cégek vesztét mi is okozta. Ebből látszik, hogy a top 3 probléma:

  • 42%-ban a cégek bukásához az vezetett, hogy nem volt piaca a terméküknek,
  • 29%-ban az, hogy elfogyott a pénz,
  • 23%-ban a bukásért felelős tényező az, hogy nem volt meg az összhang a csapattagok, munkatársak között.

Hmmm… a kép alatt folytatom!

Forrás: CB Insights

Oké, azt is mondhatjuk, hogy: na igen, látod, a pénz mennyit számít! Egészen pontosan 29%-ot, na de másik oldalon meg a többséget elvitte az, hogy a termék nem kell a piacnak, sőt utánuk szorosan jött például a csapat kérdés. Nem könnyű vállalkozni, pénz ide vagy oda…!

Persze ez nemzetközi adat, itthon még ilyen kutatás nem volt, de van egy érdekes adatunk. Az Opten friss felmérése alapján 70%-az esélye, hogy túléled az első 5 évet!

Te hallottál arról, hogy kaphatsz 4,5 millió ingyen pénzt? Vállalkozás indításra?

Igazából nem lehet azt mondani, hogy másnak nem volt lehetősége elindítani egy céget – még ha 1-2 millió forinttal utána is támogatták a Mobilfoxosokat a szülők -, hiszen itt a belinkelt 4,5 milliós támogatás is, ami vissza nem térítendő, nem kell visszafizetni, ingyen pénz (Állam bácsitól). Szinte bárkinek adott az állam (EU) ilyen támogatást.

A Google-nél ott a temérdek pénz, tudás és mégis elbukott például a G+ közösségi oldal

Ezen majd gondolkodj el! Tudtad, hogy van egy ún. Google projektek temetője? Nos ide került a G+ is és még megannyi projekt került már oda. 2020-ban is sok projekt került oda. Pedig ők aztán pénzben és tudásban is dugig vannak. Igen, ezzel azt akarom szemléltetni, hogy néha a pénz is hiába van, nem garancia a sikerre. Az Google projektek temetője itt érhető el:  https://gcemetery.co/

A piac – Nem is volt olyan könnyű, vagy mégis? „Másolták!”

Ahogy előbb láttad, a cégek úgy nyilatkoztak, hogy legfőbb ok a kudarcukra az volt, hogy nem volt piaca a terméküknek, vagyis a kutya sem akarta megvenni. A Mobilfox-os posztok alatt (főleg ahol a sikereikről írnak), hogy

casetify.com copy

Vagyis azt írják, hogy a Casetify.com oldalról koppintotta a Mobilfox alapítója az ötletet. Bár minden ilyen könnyű lenne egyébként, hogy másolás után létrejön egy sikeres cég. Az említett oldal 2014-ben indult, szóval igen, akár lehet az is, hogy innen is merítettek ötletet az alapítók. DE! Először is az AMERIKA, sok terméknél jön elő, hogy lehet ott megy, de itt nem fog. A másik az, hogy sokszor van az, hogy csak később eszmélünk, jééé van ilyen már, amit mi kitaláltunk, sőt volt olyan eset, hogy egyszerre 3 ugyanolyan startup vállalkozás indult itthon, pont egy időben…

Továbbá szakemberként mondom, hogy azért ennél vannak könnyebben másolható vállalkozási ötletek, hiszen ez egy problémás terület. A mobiltok piaccal folyamatos probléma, hogy:

  • rengeteg különböző telefontípus van,
  • mindig jönnek újak,

Ez pedig készletezései és kínálatbeli problémák elé állítja a céget, amit nem könnyű megoldani. Sőt, a másik érdekes probléma, hogy már akkor kell új készletet rendelned kereskedőként, amikor még az előzőt el sem adtad, amit egyébként bírni kell tőkével is, ott kell lenni fejben és pénzt is nehezebb kiszedni (tudod a profit). Szó szerint a legnagyobb problémába akkor ütközöl, amikor megy a biznisz. Mennyire ironikus! Amikor ezekre rájössz, nem fogod akkora lelkesedéssel másolgatni a mobiltokos bizniszeket (látjuk is, sokaknak beletört a bicskája már). Újat feltalálni nehéz, és azt is mondhatjuk, hogy

hiába az alapötlet, mindenki máshogy valósítja meg.

A különbség a részletekben rejlik. Lehet az is, hogy az ötletük megvolt, megnézték, hogy jé van ilyen a piacon, érdemes csinálni. Sokszor azt érdemes csinálni, ami már bizonyított a piacon, mert ahol van konkurencia, ott van piac is. Úgy is azt mondod, ááá, tudom én jobban is….

De hozhatunk klasszikus példát is, mint a Facebook. Tudtad, hogy már előtte is volt közösségi oldal? Sőt már 1994-ben is?

Már többet keresnek, mint anyuci? És mi van akkor, ha belebuknak? Semmi…

Még mindig kiemelném, hogy tényleg mindenkinek rendelkezésére állt az utóbbi időben könnyedén 4,5 millió forintot szerezni támogatásként, ha többen vagytok, nem is nehéz kiszorozni mennyi induló tőkét szerezhet bárki. Szóval ezt a „szülők alájuk tolták a pénzt” dolgot felejtsük el! És igen, ha belebuktak volna, akkor csinálnak mást. És ha később is mondjuk tettek bele még pénzt, akkor halott dologba nem toltak volna a szülők, és valljuk be, lassan többet keresnek mint a szülők. A legtöbb esetben egyébként a környezetünk hisz a legkevésbé a sikerünkben, a közeli hozzátartozók főként aggódásból nem nagyon motiválnak abban, hogy vállalkozz. Tudod, mit szoktak mondani sok vállalkozónak a közeli hozzátartozók, ismerősök?

  • „Mikor keresel egy normális munkát?” – Erről már cikk is készült a Minneren, mert tényleg sokan kapják meg azt a „támogatást” a környezetüktől.
  • „Mikor lesz már rendes munkád?”
  • „Meddig bohóckodsz már ezzel…”

Én egyébként nem is ezzel foglalkoznék a Mobilfox sztorinál, hanem azzal a sok negatív értékeléssel a Google fiókjuknál. És egyébként az is érdekes vizsgálat lenne, hogy ennek egyik oka tényleg az óriási növekedés volt. Néha lehet jobb a lassú növekedés… Na ezzel majd később foglalkozunk.

Másolj le egy ötletet! Vagy gondold tovább őket!

A Minner 5 év alatt több mint 200 üzleti ötletet írt le már a Minneren. Itt vannak a friss 2021-esek is, de van itt speciális webáruházas is, linkelem is, merre kattints tovább:

Forrás: CB Insights
Opten
Fotó: Mobilfox / Instagram

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!