Nem meglepően az egyik legnagyobb növekedést tudta felmutatni az e-kereskedelem 2021-ben is. 32,4%-os éves növekedést produkált, így 1203 milliárd forintos forgalommal zárta 2021-et a belföldi online kiskereskedelem. A teljes kiskereskedelmi forgalomból 10,4%-kal részesedő online piac a 2020-as rekord év után vesztett ugyan a sebességéből, de még mindig kétszer gyorsabb volt a 2021-es bővülés, mint a COVID előtti években. A növekedés motorja immár a vásárlási gyakoriság folyamatos emelkedése – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös, kilencedik éve készülő Online Kiskereskedelmi Index kutatásából. Tehát a vásárlók már többször nyomják le a vásárlás gombot egy éven belül, mint azt korábbi években tették.
A cikk végén egy átfogó infografikán szemlélheted meg a cikkben említett statisztikákat, a hazai e-kereskedelem fontosabb számait.
A Minnernél szoktuk mondani, ha most akarsz belevágni egy új területbe, amivel addig nem foglalkoztál, akkor olyan piacra érdemes most építeni, mint az e-kereskedelem, ami bővül és bővül és bővül. Legyél te konkrétan kereskedő, vagy akár a piacot kiszolgáló vállalkozás (pl. logisztika, csomagolás, gyártás – lásd 2022-es üzleti ötletek).
Az FMCG szektor bővült a legnagyobbat
Ahogy már korábban is jeleztük a Minneren is, a gyorsan forgó fogyasztói termékek piaca bővült a leggyorsabban az utóbbi években (gyűjtőnéven FMCG-termékek)
Az FMCG internetes értékesítési forgalma 2021-ben 53,7 százalékkal nőtt Magyarországon: ezzel ez lett a leggyorsabban bővülő szektor az online kiskereskedelmen belül, miközben a negyedik legnagyobb online területté is vált az 1203 milliárd forintos forgalmat lebonyolító magyar piacon a műszaki cikkek, a ruházat, illetve a játék/ajándék kategóriák után.
A kisebb cégek, márkák főleg a drogériai termékek piacán tudnak érvényesülni (krémek, szépségápolás). Élelmiszer piacon a nagyobb kereskedők, piacterek (kifli Tesco, Auchan). Ez jó információ lehet, ha ennek a piacnak a növekedését szeretnéd meglovagolni – tehát krémek, kencék.
Több a bankkártyás fizetés! Végre!
Tudjátok miért jó ez? Bankkártyával többször bűnözik az ember, vagyis vásárol.
A járvány is segített a lakosság digitális szintlépésében, vagyis jótékonyan hatott a kártyahasználatra is. Az MNB statisztikái szerint 2020-ban fordult elő először, hogy a hazai kibocsátású fizetési kártyákkal már nagyobb összegben fizetettünk (online vagy személyesen), mint amekkora készpénz mennyiséget felvettünk ATM-hálózaton keresztül. A pandémiát megelőzően a kártyás fizetések összértéke rendre kevesebb volt, mint a készpénz felvételek összege. Az olló viszont 2021-ben is tovább nyílt a készpénzmenetes, kártyás fizetés javára.
Ezzel együtt az online vásárlások terén is fokozatosan csökken a készpénz súlya: 2021-ben már csak 30% volt, ami 6 százalékpontos csökkenés 2020-hoz képest. Az utánvétes fizetés ezzel együtt továbbra is népszerű a magyar vásárlók körében, azonban már minden második utánvétes tranzakció elektronikus.
Itt érdekes információ lehet (Minner információ), hogy a hazai piacon a Simple-t használják a legtöbben és sokan mentik le a kártyájukat is (40%-a a simpleösöknek), ami nagyobb eséllyel hozza el a konverziót számodra.
Futárkérdés – csomagautomata piac terjedése
Tudtad, hogy EU-s viszonylatban is a házhoz szállítás itthon fejletnek számít? Az időablakos kézbesítés, telefonos egyeztetés, módosítás, címmódosítás… mind közrejátszanak. 2021-ben a személyes átvételt preferálták a rendelések 74%-ában a fogyasztók.
A futárszolgálatok, kereskedők is sokkal jobban ráfeküdtek a csomagautomatáknak. Aminek fő oka, hogy még a visszaküldések számát is csökkenti (pl. át nem vett csomagok számát). Egy év alatt több mint 800 új automata került beüzemelésre, mostanra a magyarországi csomagautomata-hálózat összesített száma meghaladja az 1250 darabot.
Az automata két legnagyobb előnye a gyorsaság és a kétirányúság: akár az aznapi rendelések is átvehetők benne, miközben a csomagküldés és visszaküldés is jóval egyszerűbb általuk.
Sajnos idén is sokat drágulnak a futárszolgálatok díjai, ezt már szinte minden kereskedő megtapasztalta.
A kép alatt további statisztikák, mélyebb adatok.
Az e-kereskedelem számokban
További e-kereskedelmi statisztikák + hasznos cikkek
- Webáruház statisztikák 2021
- 19 000 webáruház van itthon. Sok, kevés? Megéri elindítani egy újat?
- Hogy lesz ebből 500 millió forintos biznisz? 400 vásárlástól a 20 000-ig
- eMag vagy Pepita.hu? Melyiknek sikerül a marketplace-t pénzcsappá változtatni?
- F
Fotó: Facebook/ Savoya Park