95 év után közkinccsé vált a Mickey egér első változata, 2024. január 1-el lejártak a világ egyik leghíresebb rajzfilmfigurájának szerzői jogai. Mit jelent ez a vállalkozóknak? Nyomtathatjuk mostantól a figurát pólóra, árulhatjuk licenc nélkül? Nem ilyen egyszerű a helyzet.
A Disney ügyvédei sokat túlórázhattak, hogy a karaktert a cég tulajdonában tartsák. Az amerikai szerzői jogok eredetileg a szerző halála után 50, vagy a jogok vállalati tulajdonba kerülését követő 75 évre szóltak. Ebből 70 és 95 lett a Disney lobbijának hatására bevezetett, a köznyelvben “Mickey Mouse Protection Act”-nek nevezett törvénnyel. Január elsején azonban a 95 év is lejárt, Mickey és Minnie első, az 1928-as “Steamboat Willie” című rajzfilmben szereplő iterációja pedig visszavonhatatlanul közkinccsé lett. Elméletileg ez azt jelenti, hogy bárki szabadon megoszthatja, adaptálhatja, újragondolhatja a karaktereket – de a gyakorlatban ennek lehetnek buktatói.
Mit lehet csinálni és mit nem a Mickey egérrel?
Amit fontos tudni, hogy Mickey és Minnie egérnek csak az 1928-as rajzfilmben látható változatának járt le a szerzői joga – a későbbi, modern verzióké nem. Az 1928-as Mickey-n például még nincs kesztyű, más a szeme formája, és fekete-fehérben jelent meg. Ha fel akarod használni a figurát, akkor a Disney engedélye nélkül csak ezt a formáját használhatod, egy modern Mickey egeres bögre gyártása például szerzői jogokba ütközne.
a Disney-nek a szerzői joga járt le, de a védjegye nem.
Mickey egér, mint márkaazonosító és vállalati kabala még mindig védjegyzett. Mit is jelent ez? Felhasználhatod a “Mickey 1.0-át”, de csak olyan módon, ami nem zavarja össze a fogyasztót. Nem sugallhatod tévesen hogy a terméket a Disney gyártja, szponzorálja, vagy a céggel együttműködésben készült (és természetesen nem teheted a logódba vagy használhatod kabalaként). Ezzel próbálják megakadályozni, hogy bárki profitáljon a Disney brandből.
“A védjegyjog célja nem az, hogy a kreativitás útjába kerüljön, hanem hogy megakadályozza a fogyasztók összezavarását. Szóval attól függ, az emberek mennyire biztosak a rajzfilm figura forrásában. Amíg senki nem hozza összefüggésbe a Disney-vel, addig nem lesz védjegyprobléma.” – nyilatkozta a Fast Company által megkérdezett jogász. Ebben pedig az a szép, hogy közel egy évszázad alatt Mickey egér figurája (sőt, akár csak a sziluettje) eggyé vált a Disney márkával. Nehéz lesz bármit csinálni a figurával anélkül, hogy a Disney jutna az emberek eszébe.
A Disney nem rest védeni az érdekeit
A cég sejthető, hogy foggal-körömmel fogja óvni a védjegyét és nem könnyíti majd meg senkinek, hogy a közkinccsé vált, vagy évek során majd azzá váló karakterekből profitáljon. A múltban több peres ügye is volt már a Disney-nek, többek között még az Oscar-díjátadót is beperelték mert az jogosulatlanul használta fel Hófehérke karakterét, sőt: olyan is megesett, hogy floridai óvodáknál követelőzött, amiért a rajzfilmfiguráikat ábrázoló festmények voltak az intézmények falain – írja az RTL.hu.
“Természetesen továbbra is óvni fogjuk Miki egér modernebb változatait és más, szerzői jogvédelem alatt álló műveinket” – figyelmeztetett közleményében a Disney. Érthető is: a The Walt Disney Company első helyen áll a licencelt fogyasztói termékek és élmények globális kiskereskedelmi értékesítésének rangsorán.
a licencelt áruk értékesítéséből származó bevétele 61,7 milliárd dollár volt 2023-ban.
Érdemes ezt észben tartani, különösen ha egyedi termékek gyártásával, vagy például print on demand termékekkel foglalkozol. A Disney-nek végtelen anyagi forrás áll rendelkezésre, hogy védje az érdekeit, mégis nagyon sok kis alkotó értékesít – akár tudtán kívül – védjegyzett vagy szerzői jogokba ütköző mintákkal ellátott terméket. Persze, ezek a figurák keresettek, de pont a brandérték miatt, így ha engedély nélkül árusítod őket azzal megütheted a bokád.
POD-ban gondolkozol? Olvasd el ezt is: Print on demand vállalkozás Magyarországról: adózás, szerzői jogok, haszon
Visszaélés a védjegyekkel? Trademark bullying
Harcias hozzáállásukkal a Disney ügyvédei nincsenek egyedül. Többek között az Apple is rengeteg megkérdőjelezhető fontosságú pert folytat a védjegyei és szellemi tulajdonai védelmében. A Tech Transparency Project által végzett vizsgálat megállapította, hogy az Apple 2019. január 1. és 2021. december 31. között 215 védjegyfelszólalást nyújtott be, köztük az „Apples to apples” kártyajáték ellen, valamint egy Dr. Apples című fantasy hangjáték ellen. Támadtak meg 111 éves szervezetet is, amiért annak alma volt a logójában, sőt egy körtés logót használó applikáció készítőit is meghátrálásra kényszerítettek.
Ezt a viselkedést, amikor egy cég erőszakos és indokolatlan módon visszaél a védjegyével trademark bullying-nak is nevezik. Az érintett kis cégeknek nincs annyi erőforrása, hogy pereskedjen a tech óriással, ezért sokszor inkább engednek a nyomásnak.
Hasonló védjegy-trollkodás jellemzi a Monster energiaital anyacégét. Több száz tiltakozást adtak be védjegykérelmek ellen, amelyek bármilyen formában tartalmazzák a „monster” vagy más szörnyre utaló szót, még az energiaitaltól teljesen független iparágakban is – például egy társasjáték és egy Beauty & the Beast Cuisine nevű étkezéstervező cég ellen. A The Smiley Company-nak pedig az egész üzleti modellje arra épül, hogy a smiley (igen, a sárga mosolygós arc) felhasználási jogát licenszeli – ők 700+ kis, független alkotót pereltek be 2023 nyarán akik Etsy, RedBubble, vagy eBay üzleteikben sárga mosolygós arcot ábrázoló vagy a “smiley” szót használó terméket értékesítettek.
A védjegy-túlkapásokról ebben a Hírszemle adásban beszéltünk részletesebben: Az Apple jogi ámokfutása – Van pénz a HR-ben! – Sztrájk az Amazonnál #hírszemle
Ha megszűnik a védelem… Nespresso szabadalom
A Disney-nek ebben az esetben szerencséje van, hogy a védjegye még megvan, de mi történik, ha elveszíti a jogi lehetőséget egy cég a technológiájának a védelmére? Ez történt a Nespressoval 2012-ben, amikor 30 év után lejárt az eredeti Nespresso kávékapszula szabadalma. Azóta bárki gyárthat Nespresso-kompatibilis kapszulát, és el is lepték a piacot az olcsóbb alternatívák az árérzékeny vásárlóknak szánt termékekkel.
A Nespresso egy ideig kivárt, csendben fejlesztett, és 2022-ben állt elő megoldással a problémájára: egy teljesen új technológiát, új gépet, és új szabadalommal készülő kapszulákat dobott piacra, ez lett a Nespresso Vertuo.
A Nespresso sztoriról bővebben itt olvashatsz: A Nespresso piacra dobta a Vertuo készüléket. Az ok: lejárt szabadalom
Ez jó volt, van még ilyen tartalom?
- Print on demand vállalkozás indítása lépésről lépésre az ILP POD-dal
- Taylor Swift perelheti rajongóit? – A Sprite kreatív kudarca – Eladták a Google Domainst…
- Hogyan lehet? Filmes ajándéktárgyak, Disney termékek értékesítése, labdarúgóklubok logói termékeken
- A Nespresso, Revolut így nyert időt a növekedésre, új projektekre
Kiemelt kép: Canva