Minden webshop tulajdonos szeretné átélni, hogy elindítja a Facebook vagy akár TikTok hirdetését, aztán már érkeznek is sorban az értesítések a vásárlásokról. De mit szólsz, ha azt mondom: a legjobb hirdetés nem az lesz, amit a marketingesed rak össze? Nézzük, hogyan készíthetsz igazi pénznyomda hirdetéseket a vásárlóid segítségével!
A cikket Mester Márk online marketing specialista, a MinnerAkadémia Facebook marketing kurzus oktatója írta.
Gondolj bele, te is mennyivel könnyebben vásárolsz meg valamit, ha nem egy hirdetésben látod, hanem egy ismerősöd ajánlja neked. Mennyivel jobb lenne a te hirdetésed is, ha nem annyira reklám, mint inkább ajánlás lenne? Sőt, ha maguk az elégedett vásárlók adnák el a terméket helyetted? Pontosan ez a user-generated content vagy UGC, azaz a felhasználók készítette tartalom.
Mi az a UGC vagy user-generated content?
A UGC, vagyis a felhasználók által készített tartalom nem új dolog:
UGC minden olyan tartalom, amit nem a márka vagy cég készített, hanem hétköznapi emberek, vásárlók.
Például ilyen egy értékelés is, amit megjelenítesz a termékoldalon (ha még nem tetted, akkor ideje elkezdeni értékeléseket gyűjteni!), egy fotó, amit az elégedett vásárló megoszt az Instagramon a rendeléséről, egy sminkelős videó a TikTokon amiben a te termékeidet használja az alkotó vagy egy unboxing videó a YouTube-on.
Ki készít ilyet, és miért?
A fogyasztó által készített tartalom lényege, hogy a vásárlód készíti önszántából, kérés nélkül, a termék iránti lelkesedéséből. Ezért elsősorban a leghűségesebb törzsvásárlóid, úgynevezett márkanagyköveteid fognak rólad posztolni, a termékedről tartalmat készíteni, akik egyébként is szívesen ajánlanak a barátaidnak.
De te is ösztönzöheted, hogy posztoljanak a rendelésükről! Egy divatmárka például bevezetheti, hogy a dedikált hashtaget használó, termékeiket bemutató posztok közül heti egyet megoszt az Instagramján. 10-20%-os kupont is felajánlhatsz, vagy nyereménnyel motiválhatod a fogyasztói tartalomkészítést.
Újabban továbbá megjelentek úgynevezett UGC kreátorok is. Ők azok az ügyes tartalomkészítők, akik klasszikus influencerkedés helyett azzal a céllal készítenek látványos, termékfókuszú közösségi média posztokat (főleg TikTok videókat), hogy azokat a tartalmakat a márkák megvegyék és hirdetéseikben felhasználják. Az így készült tartalom autentikus, elég profi hogy egy reklámban szerepeljen de elég „házi készítésű” ahhoz, hogy az UGC előnyei megmaradjanak.
A fogyasztók 2,4-szer nagyobb valószínűséggel tekintik az UGC-t hitelesnek, mint a márkák által létrehozott tartalmat. Ez a szájreklám (word-of-mouth) online megfelelője!
UGC-vel a vásárlód fog eladni
A UGC-t, vagy annak tűnő tartalmat a saját közösségi oldaladon organikus posztként, sőt fizetett hirdetéseidben is felhasználhatod (ezekhez kérj engedélyt a készítőktől!).
Így klasszikus, termékelőnyöket kidomborító, jellemzőket soroló hirdetések helyett hús-vér emberek mondják el, miért választották a terméket, miért tőled vették meg azt, és mennyivel jobb azóta az életük!
Mi ennek az előnye?
- A posztod vagy hirdetésed inkább tűnik ajánlásnak, mint kemény értékesítésnek
- Kevésbé reklám jellegű tartalom, emiatt az embereket jobban megállítja a görgetésben és tovább megtartja a figyelmüket
- A hétköznapi emberek által készített tartalomban a fogyasztók viszontlátják magukat, sokkal jobban magukra ismernek ezekben, mint a stúdióminőségű reklámfotókban.
Nem a termék fogja meggyőzni az embereket, hogy vásároljanak, hanem mások pozitív tapasztalata.
Nyilván kéz a kézben jár a dolog, mert jó termék nélkül nem lehet pozitív tapasztalat se.
Mik a hátrányai?
- Szükség van korábbi vásárlókra
- Motiválnod kell őket arra, hogy tartalmat készítsenek a termékeidről – ez hasonlóan nehéz, ha nem nehezebb, mint értékelés írására rábírni őket
- Nem tudod irányítani, mit és hogyan mondanak rólad vagy a termékedről
Valódi UGC a hirdetéseidben
Ha már most beszélnek, posztolnak a termékeidről, akkor nyert ügyed van! Nézd meg, betaggeltek-e Instagramon, említettek-e TikTokon… Persze, bizonyos termékkategóriáknál ez egyszerűbb és egyértelműbb. Keresd meg azokat a lelkes márkanagyköveteket, UGC alkotókat, vagy mikroinfluenszereket, akik közösségi média posztjaikban felhasználták a termékeidet.
Vedd fel velük a kapcsolatot, és kérj engedélyt, hogy felhasználd a tartalmakat a fizetett hirdetéseidben. Nem elég, hogy elküldjék a fotót például, jogilag engedélyt kell adniuk rá, hogy marketing célra felhasználd az arcukat és az anyagaikat. Egy ügyvéddel készítsetek erre szerződést.
Ha még nincs elég ilyen tartalmad, kezdd el kommunikálni a vásárlóidnak, hogy készíthetnek fotót, videót a rendelésükről!
- Jelölj ki dedikált hashtaget, amivel ezeket a posztokat megoszthatják.
- Aki készít, azt emeld ki jó példának, érezze a megbecsülést.
- Találj ki valamilyen ösztönző programot, kedvezményt, nyereményjátékot.
- Visszatérő, hűséges vásárlókat, barátokat, mikroinfluenszereket direkt meg is kereshetsz, lenne-e kedvük UGC-t készíteni neked. Saját platformjukra posztolják, és ne szólj bele a tartalmába, ne scripteld őket
- Extra ötlet új termék, kevés korábbi vásárló esetén: keress terméktesztelőket! A honlapodon vagy social mediában jelentkezzen aki szeretné tesztelni a terméket, a termékajándékért cserébe meg kell írnia a véleményét és/vagy posztolni róla a közösségi médiában. A UGC mellett ez jó lehetőség a piackutatásra, visszajelzések kérésére is.
- A UGC nem csak fotó vagy videó! Social posztban kérd a követőid, kommentben írják meg hogyan használják/miért szeretik/miért választották…stb a termékedet, szolgáltatásodat. Az idézeteiket vagy akár a kommentek képernyőfotóját is felhasználhatod az engedélyükkel a marketingedben!
UGC-jellegű hirdetés valódi UGC nélkül
Akkor is kihasználhatod ennek a tartalomnak az előnyeit, ha a vásárlóid (még) nem készítettek valódi, organikus fogyasztói tartalmat.
Nagyon sok profin összerakott „UGC” reklámvideó kering a hirdetési könyvtárakban, amik nagy része 100%, hogy nem valós vásárlót mutat. Te magad is forgathatsz olyan reklámvideót, ami a felhasználói tartalomra hajaz, de házon belül, direkt hirdetésnek készült.
Kérj fel mikroinfluenszert, akár lelkes korábbi vásárlót, vagy akár statisztát a szereplésre. Előre megírt forgatókönyv alapján dolgozhattok, így teljes kontrollod van a tartalom fölött, de néhány szempontot nem árt figyelembe venni, hogy „házi”, valódi UGC hatása legyen az eredménynek:
- Ha influencerrel vagy tényleges vásárlóval dolgozol, kérd ki a véleményüket, vond be őket a forgatókönyvírásba, így hitelesebb, organikusabb lesz a végeredmény. Úgy hangozzon a szöveg, ahogy tényleg beszélne a szereplő.
- Hiteles szereplőt válassz! Például, ha aknés bőrre való terméked van, akkor legyen aknés a statiszta.
- Ne termék jellemzőit soroljátok fel a videóban! Mutassátok be használat közben, akár más termékek mellett, például ha kozmetikumról van szó akkor lehet a videó egy reggeli/esti arcápolási rutin amiben a te terméked az egyik lépés.
- Ha rövid, TikTok/Reel/Shorts videó készül, akkor nézz előtte sok ilyet, ismerd meg a közvetlen stílust, ahogy ezeken a platformokon beszélnek az emberek, bátran használjatok platform-specifikus filtereket, effekteket, vagy aktuális poénokat, mémeket, trendeket.
- Felejtsd el a stúdióminőséget és a profi kamerákat: mobillal vegyétek fel a tartalmat, a végeredmény minőségben is olyan legyen, amit bármelyik néző is megcsinálhatott volna otthon. Természetes hatást kell keltenie a végeredménynek!
- Viszont reklámvideóról van szó, ezért a végéről ne maradjon le a call to action: hívjátok fel a nézők figyelmét arra, hol tudják megvásárolni a terméket.
Ki ne lenne sokkal motiváltabb a vásárlásra, ha egy ajánlásnak tűnő reklámban még magára is ismer? Ezzel sokkal jobban fel lehet kelteni az emberek érdeklődését, mintha például csak azt mondanánk, hogy anti-acne hatású a termékünk.
Pro tipp: Akkor is készíts olyan fotókat a szereplőddel, amin boldogan tartja és használja a terméket, ha van lehetőséged videós forgatásra. Ezzel csak több tartalmat készítesz magadnak és több lehetőséged lesz tesztelésre is.
Egy szimpla grafikával is el tudod érni ezt a hatást, de persze ezt nagyon meg kell komponálnia a grafikusnak. Ami elengedhetetlen ilyen esetben:
- Egy fotó a statisztáról / korábbi vásárlóról / influencerről
- Termékfotó vagy branding
- Egy jól látható, idézőjelekbe rakott pozitív vélemény. Fontos! A vásárlók félrevezetése nem csak etikátlan, de illegális. Ne írj kamu értékelést! Valós vásárlói visszajelzést azonban kiemelhetsz.
Ez jó volt, van még ilyen tartalom?
- Így tanulj a versenytársaid Facebook hirdetéseiből (és győzd le őket)!
- A vevőszerző Facebook hirdetések 5 kötelező eleme
- Gyorstalpaló a Facebook hirdetésszövegeid írásához – konkrét példával
Kiemelt kép: Canva
Fotók: Facebook