A Lipóti pékség történetét dolgoztuk fel ebben a tartalomban. Húsboltosból az ország legnagyobb pékségét hozta létre az elmúlt 30 évben. Ő Tóth József Péter, a Lipóti Pékség tulajdonosa, alapítója. Megtanulta a kenyérkészítést, a pékszakmát, és szinte kutatóként tanulmányozta a sütőipari trendeket, pékáru trendeket. Miután megismered a Lipóti Pékség sztoriját, akkor láthatod, hogy 30 év alatt annyi mindent csinált a cég, amit egy átlagos vállalkozás 200 év alatt tenne. Hetente több mint 1,5 millió darab nosztalgia kiflit adnak el, ami a cég slágerterméke. Neked van slágerterméked? Bár a péktermékek könnyűek, ők tonnában mérik a napi termelést is. Hallgasd meg ezt az inspiráló üzleti sztorit!
A videós tartalmat: Youtube-on itt éred el, Spotfiy-on itt (podcast), Apple Podcast-ben itt.
Sikeres cégek: Lipóti Pékség 30 éves sikersztorija
Egy átlagos magyar vállalkozó 200 éven keresztül nem tenne annyi mindent a cégében, mint Tóth József Péter alapító az elmúlt 30 évben a Lipóti Pékségben. Ez látszik is a növekedésben, hatszor olyan gyorsan fejlődött, mint a hasonló piaci szereplők. El fogsz fáradni a 10 perces videó végére, hallva mennyi minden új kihívásba vetette bele magát a cégvezető.
Az alapító Tóth József Péter már 1988-ban elkezdett maszekolni, hentes boltjai voltak, 3 húsbolt 3 helyszínen. Vágyott a fejlődésre, így vegyesboltot nyitott. Kereste mivel tud többet nyújtani a konkurenciánál, vagy mivel tud kiemelkedni és ekkor egy budapesti útján futott bele több látványpékségbe.
Nos mi kell egy pékség elindításához? Sütő és pék! Az elsővel kezdte, amikor is kezébe akadt egy svéd reklámújság. Akkor az 1990-es évek elején a nyugati gyártók a piacnyitást igencsak meg akarták fogni. Kinézett egy ipari sütőt, és egy svéd kapcsolatnak köszönhetően kiderült, hogy itthon 30%-os felárral akarják eladni. Így fogta magát és kiment autóval, utánfutóval, de nem járt sikerrel, főleg a nyelvi nehézségek miatt. De pont a tolmácsolásban segédkező norvég ismerőséről derült ki (aki egyébként Sopronból kivándorolt 56-os magyar volt), hogy pont használt és új sütőipari gépekkel kereskedik. Ahogy egy nagyon okos ember mondta nemrég: Szerencséhez is kell szerencse. (M. L. – nem hagyhattam ki a poént).
A kapcsolata ellátta tanácsokkal is ezzel a szakmával kapcsolatban, mivel Péter ehhez nem értett. Ekkor azt az ukázt kapta, hogy alapítson inkább kis pékséget és ne a boltban árulja, hanem onnan lásson el pékárúval több élelmiszerboltot is. Tanácsa volt még, hogy vegyen maga mellé egy jó péket is, aki még tanítani is tudja. Utóbbinál pont kapóra jött, amikor éppen a saját boltjánál volt és jött a kenyeres, hallotta hogy mondják, „de jó a kenyér most, biztos bent van a Csizi”. Na ő lett a legjobb pékje.
1992-ben elindult a pékség, a családi ház egyik lakrészéből alakították ki az üzemet, ahogy bővült a cég úgy építettek újabb helyiséget a „mama szobájához.”
A cég szépen fejlődött, egyre több boltot láttak el pékáruval, de még a nagy áttörés nem jött el. 2003-2005 környéken a multik miatt zártak be a kisboltok, ekkor szűkült az ő piacuk is. Nyitottak a kereskedelmi láncok fele is, de az ártárgyalás nehéz volt ezekkel a behemót cégekkel, így sok profitról is le kellett mondania. Ekkor jött egy új ötlet, minta üzletek nyitásába vágtak. 2006 év elején Győrben 3 helyen 3 külön kínálattal nyitottak minta pékségeket. Már az első napokon kígyózó sorok voltak, bejött nekik. Itt indult el a Lipóti Pékség sikersztorija, ekkor már 70 ember dolgozott a cégnél. Itt a véletlennek köszönhetően lett meg az első franchise partner. A kibérelendő ingatlan tulajdonosa nem akarta bérbe adni az ingatlant, de ekkor jött a fordulat, szívesen nyitott volna Lipóti pékséget franchise rendszerben.
2007-ben jött egy lehetőség, a tatabányai kenyérgyár tulajdonosai felkínálták a lehetőséget, hogy átvegyék az üzemet. Akkor ez azért volt nagy falat, mert 150 új munkavállalót is átvettek az akkor egyébként 100 fős gárda mellé.
A nyugati pékipari tapasztalatokat látva a cég elkezdett felkészülni a munkaerőhiányra így belevágtak a gépesítésbe, ez folyamatosan a cég fókuszában volt. Még úgy is, hogy a kovásszal készült kenyér egyik zászlóshajó-termékük, ami bár bonyolítja a gyártást, de sokkal minőségibb kenyeret tudnak adni az embereknek. A gépesítésnek köszönhetően pedig a minőséget is sokkal jobban tudják tartani a vállalatnál.
Ennek mérföldkövei még, hogy Kecsekeméten egy gyár becsatlakozott alvállalkozóként, ami megnyitotta az alföldi régió kiszolgálását. 2023-ban pedig Hatvanban megnyílt új gyáruk, ami már nyugati piacon is megállja a helyét. Óránként 12-15 tonna terméket tudnak gyártani.
Bár a tatabányai kenyérgyár átvételével újabb helyi üzleteket és multikat is kaptak a „nyakukba”, a fő stratéga az volt, hogy a mintaboltok számát bővítsék, továbbá termékfejlesztésbe kezdtek, figyelték mire harap a magyar. A piackutatást fontosnak tartja Tóth Péter. Egyik mantrája, hogy:
“ami nyugaton megtörténik az Magyarországon is meg fog történni néhány év távlatában.”
Tóth Péter, Lipóti Pékség alapítója
Piackutatásként rengeteg pékségek meglátogatott: Bécs, Németország, Hollandia…
Generációváltás: Az alapító nélkül is megy már a cég napi működése. Ő ma már csak az innovatív, új jövőbeli dolgokkal foglalkozik. Gyermekei szépen lassan csatlakoztak be a cég életébe. Egyik fia például abbahagyta az egyetemet és 1 évig dolgozott az apja mellett, hallgatta a megbeszéléseket, részt vett tárgyalásokon, minden munkafolyamatba belelátott, amit az apja csinált ekkoriban. Ekkor jött egy fordulópont, amikor is rájött ő is nyit egy Lipóti pékséget, ezzel megtanulva a vállalkozói életformát, megtapasztalja kisvállalkozói kihívásokat. Apja kíváncsi is volt, hogy mit kezdd majd a profittal, nos ő újabb üzlet nyitásába fektette. Ez idő tájt jött az ötlet, hogy a pékségek működést adja át másnak és ő legyen az új üzlet nyitásokért felelős részleg vezetője.
Nézzük a számokat!
Ez a vállalkozás adatai, de képzeld el még a hozzá tartozó franchise üzletek, kisboltok forgalmát is beleszámítva óriási pénztömeget mozgat meg a cég napról-napra. Külön cégben van a franchise kiszállításhoz kapcsolódó üzletág, külön a tatabányai gyár, és most az új hatvani gyár is.



Mi a cég esszenciája, mitől ilyen jó a cég?
- Kialakult egy zászlóshajó-termékük a kovászos kenyér mellett, ami a nosztalgia kifli. Hetente 1,5 millió nosztalgia kiflit értékesít a Lipóti pékség országszerte. Neked van slágerterméked?
- A partnereivel nem kötött franchise szerződést, minden szóbeli megállapodás keretében történt, ami óriási bizalmat jelent mindkét fél számára. Ez akkor is így volt, amikor több száz partnerrel dolgoztak.
- A cégalapító sikerreceptje az, hogy tisztaság legyen az üzletben, kedves eladók legyenek, és jó minőséget kapjon vevő. Ezt várja el partnereitől, amiből ők a tiszta üzletet biztosítják és a kedves eladókat.
- 3-5 évente megújult a cég. De ezt a sikeres cégek rovatban található cégeknél megtapasztalhattad, hogy nem áll a vállalkozás, valami mindig történik velük 3 évente.
A folyamatos „agyalás”, fejlődésre való törekvés hozzájárul a sikerhez.
Merre tovább? Van innen még feljebb?
Az alapító úgy látja, hogy még óriási potenciál van a hazai piacban, ezért sem kapkodnak külföldi nyitásban. A konkurenciájuk a snack jellegű termékcsaláddal jelen lévő cégek lesznek, akik kihelyezett sütőkkel működtetik üzletüket. Ennek oka az, hogy a Lipóti pékség a saját minta boltjaikkal és a kisebb üzletek felé nyitással lép rá az ő piacukra. Már helyi partnereikhez is visznek olyan sütőket, amelyekkel a Lipóti fagyasztott termékeket ki tudják sütni. Továbbá a fogyasztók felé is nyitnak az otthon kisüthető mirelit pékárúkkal. Jelenleg 370 franchise üzlettel rendelkeznek, de ez még ahogy hallod, bővülni fog.
Az alapító szerint az itthon a 20-50 fős, közepes méretű pékségeknek lesz a közeljövőben a legnehezebb, a kisebb méretű kézműves pékségek jól működhetnek, nyereségesen, és akkor ott vannak ők nagyok akiknél láthattuk az igencsak impozáns számokat.
Az alapító számítása alapján jelenleg a hazai pékárú szegmens 3%-át fogja le a cég, a hatvani gyárral és további 10 üzem bevonásával 15%-ra tudják felvinni ezt a következő évtizedben. Plusz információ ehhez, hogy a multik piaci részesedése 50%.
Sikeres cégek a Minneren
Ez a videó – és cikksorozatot hétről-hétre frissítjük. Megéri visszajönnöd!