Magyar cégként az európai Amazonon. Lehetséges? Igen! Ez kell hozzá

Dátum

Megosztás

Bár az Amazon térhódítását sokan Amerikával azonosítják, tudnod kell, hogy az európai piacon is óriási szeletet hasít ki a kereskedelemből. Már 1998 óta jelen van a kontinensünkön. Brit, német, spanyol, török, lengyel, francia, olasz, holland piacon találkozhatunk a világ legnagyobb kereskedőcégével. Csak Európában 100 000 alkalmazottal dolgozik a cég. Ahol megjelent, ott az e-kereskedelem 25-30%-át szinte azonnal megszerezte, de összességében mindenhol a térség online kereskedelmi volumenét növelte. Sok magyar márka is megtalálható már a különböző országokban található Amazon oldalakon. Most azt járjuk körbe, hogy mi kell ahhoz, hogy a te termékeid is odakerülhessenek.

A cikk elkészítésében az Amazon képzésünk 3 oktatója volt segítségünkre. Cégükkel több százmillió forgalmat bonyolítanak le a legnagyobb e-kereskedelmi platform európai piacterein. Jankó Ádám, Pataki Bence és Kerecsen Gábor nap mint nap az európai Amazonon kereskedik, így éles környezetben tudnak nekünk beszámolni arról, hogy mire is kell figyelnünk a világ legnagyobb piacterén.

Kezdjük egy példával – Magyar márka, de a név más lett

A Cápák közöttből biztosan ismerős lesz a speciális horgászcsalimárka a Tuti Tiki Taki. Az első évad 2. részében szerepelt az ötletgazda, aki egyébként arról számolt be, hogy az adásba kerülés előtti évben 15 000 darabot értékesített a csalijából. Nos itt jön egy kis horgászdamilnyi Minner szál, mert a fenti 3 Amazon szakértőnk a műsort látva felkereste Lajost, hogy mit szólna egy Amazonos, európai terjeszkedéshez. 2019-ben járunk. Belevágtak!

Az alábbi videóban 1:10-től beszél Lajos a termékéről.

Így lett a Tuti Tiki Taki-ból Carp Ninja, új színek, nemzetközi sajátmárkás brandelt termék (private label).

És felkerült a termék az Amazonra.

Hozunk még példákat a cikkben!

Dolgok, amelyek megfordulhatnak a fejedben 

Mi kell hozzá hogy magyar Kft-ként te is elindulj? / Lehet magyar cégként regisztrálni?

  • Bejegyzett cég
  • Közösségi magyar adószám.
  • Országonként helyi adószám, hogyha ott akarunk készletet tárolni. Pl német Amazon FBA raktárban, akkor szükséges a német adóregisztráció. Ha magyar raktárból adjuk fel, akkor nem. Erről később még írunk.
  • Rezsi számla. Furcsa módon ennél a feltételnél nagyon sok jelentkezés elbukik. A te vállalkozásodnak van olyan víz/gáz/áram számlája, ami a cég nevére van kiállítva, és a cím pontosan megegyezik a cégjegyzékben szereplővel? Ezt kéri az Amazon.
  • Bankszámla. Célszerű létrehozni EUR bankszámlát bármelyik banknál is vagyunk, mert így fog érkezni az utalás.
  • Bankkártya. Meg kell adni a regisztráció során.
  • Angol nyelvtudás. Középszint nagyon ajánlott, viszont ez elégséges a boldoguláshoz.
  • GS1 vonalkód a termékünkhöz – Lásd Minner cikkünkben elmagyarázzuk: Így kerül vonalkód a termékedre. Vonalkód igénylés

Piackutatás lehetséges regisztráció nélkül is! Tudni kell mit akarok árulni regisztráció előtt.

Kifizetés hogy működik az Amazonnál?

Amit tudnod kell: Te állítod ki a számlát a vásárló részére és csatolod a rendeléshez. A jutalék pedig költség amit az Amazon számláz. Kéthetente fizet ki az Amazon. Kivéve amikor nem, erről már írtunk egy cikket. Szintén az amazonosainkról egy sztori, akiknek 40 millió forintja ragadt be több hétig az Amazonnál (lásd itt).

Milyen számla jön az Amazon-tól?

Luxemburgban bejegyzett Amazon Services Europe S.á.r.l. állítja ki a költségszámlákat. Külön a marketing költésekről, külön a raktározás és jutalékokról, és ezt mind országonként külön. Aki minden piacon értékesít kb. 20 számlát fog kapni havonta, amit egy időpontban állít ki a rendszer hó végén. Ezek ÁFA nélküli számlák.

Fel lehet adni Mo-ról a terméket?

Fulfillment By Merchant – FBM értékesítésnek hívjuk, amikor az eladó a saját raktárából adja fel a terméket közvetlen a vásárlónak. Tehát egy német Amazon rendelést is fel lehet adni a magyar raktárunkból GLS-el mondjuk. Ilyenkor fontos, hogy 2 napunk van a rendelés véglegesítésére és a helyes fuvarlevélszám megadására. Van olyan termékkategória, vagy vállalkozás, ahol ez a fajta rendelés teljesítés az optimálisabb, és nem az FBA (utóbbi az, amikor az Amazon raktárába küldjük be a termékeinket). Például, hogyha már van saját magyar raktár, nagyon sok terméket akarunk egyszerre belistázni, vagy nagyobb értékűek a termékeink (ez az FBM).

Na de 27% az áfa, hogy leszek így nyereséges? 

2021. július 1-jétől bevezették az OSS egyablakos e-kereskedelmi rendszert Európában. Ez azért is fontos tényező, mert külön-külön regisztrálsz egyébként is mondjuk a német, spanyol, vagy lengyel Amazonra.
Akik itthonról adnak fel terméket bármilyen másik országba,a célország ÁFA kulcsával számlázhatnak helyi adó regisztráció nélkül. Egy német vagy román 19%-os adókulcshoz képest 8% az eladó nyereségéből tűnt el eddig. Az Amazonosaink értékesítenek a román eMagon is, a 8% különbség ott már jól látható nyereség különbözetet eredményezett. Erről további átfogó cikk a Minneren: Új ÁFA szabályok az e-kereskedelemben 2021. júliustól

Kell-e költeni a marketingre? 

Stratégiától függ, és attól, hogy milyen a márkaerősség.

  • Jól ismert gyártók termékeinek nem szükséges költeni, ez a Wholesale, viszonteladói stratégia.
  • Az új termékek (sajátmárka) bevezetésénél szükséges marketingre költeni (Private Label stratégia).
  • A hirdetések Pay per click (ppc) alapon működnek a platformon belül. Utóbbi például a Tuti Tiki Taki nemzetközi márkája esetében, vagy például a Manna szappannak is külön költenie kell ismertség növelésre. Tudunk automata kampányt indítani, manuálisan beállítani kulcsszavakat, vagy akár konkurens termékekre targetálni.

Amazon vagy webshop kell neked?

Kié a vásárló? Az Amazon teljesen sajátként kezeli a vásárlóit, tilos bármilyen formában adatot gyűjteni, vagy közvetlenül felvenni velük a kapcsolatot. Nem tudsz adatbázist építeni. Saját webshop esetén ez pont az ellenkezője.

Látogatók?

Az Amazon német és brit oldalát külön-külön is havonta több mint 400 – 400 milliószor látogatják a felhasználók.

Összehasonlítva az eMag havi látogatottsága 9 millió, tehát ennyiszer kattintanak a magyar az emag.hu -ra.

Az Amazonon nem te vadászol az érdeklődők után, hanem ők keresnek rá a termékekre. A látogató ráadásul nemcsak keresgél, mint a Google-ben, hanem magas a vásárlási szándék.

Indulási költség?

Egy weboldalt létrehozni ma már nem nagy költség, de egy olyan oldalt, ahol vásárlást is tudunk generálni már az. Ezzel szemben az Amazon egy kész platformot biztosít, és rengeteg információ, tréning elérhető ahhoz, hogy igazán profik legyünk. Lásd MinnerAkadémia Amazon tréning.

Kell weboldal, ha Amazonon árulunk?

Saját márkás termékkel szinte kötelező! Akik újra vásárolnak, lehet hogy megtalálják külön az oldalunkat is. Így a két stratégiát ötvözve tudunk fejlődni, és minden lehetőséget kihasználni. De maradjon a fókusz az Amazonon.

Valós lehetőség, nem egy kitalált dolog 

Magyar cégek / márkák az Amazonon

Az Amazonos oktatóinknál is rákérdeztem már, gyűjtik is őket, de természetesen nem bírtam ki, hogy ne osszam meg veletek azt a néhány magyar márkát, akiket én találtam. 

Úgy láttam, hogy a Julius-K9 a legsikeresebb hazai márka, aki az európai Amazonon óriási piacot szerzett. De szerintem ezt sejthettük is, hiszen globálisan ismert márka már (kutyahám). A több tízezer értékelésből azért kiszámolható, hogy óriási forgalmat bonyolítanak csak a képen látható német Amazonon is. Wow!

De itt van még a BioTechUSA, akik szintén jó eredményeket mutatnak, és a Manna szappannak is látszik beindulgat az Amazonos értékesítés.

A Hélia D-re úgy látszik még nincs kereslet, vagy még csak most indult. A vélemények számából jól látszanak a lehetséges forgalmi számok. 

Amazon cikkek / tartalmak: 

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!