Május 28-tól jogszabályváltozások kereskedőknek, vállalkozóknak, webshopoknak. Erre figyelj!

Dátum

Megosztás

2022 május 28-tól több olyan online értékesítést érintő jogszabályváltozás lép életbe, amire jó lesz figyelni az online térben. Természetesen a fel-le árazási trükk bármilyen kereskedőre vonatkozik, nem csak az online esetében értendő és nem csak fizikai termékekre vonatkozik!

Pontokba szedem a változásokat, amikre figyelned kell:

  • Új változás a kötelező feltűntetett adatok körében. Eddig a törvény úgy szólt, hogy amennyiben rendelkezik telefonszámmal fel kell tűntetni. Május 28-tól már a telefonszám feltűntetése is kötelező lesz a a távollevők között kötött szerződések megkötését megelőző tájékoztatás során (pl. webshop, de bármilyen más online értékesítés esetében is). A fogyasztót a vállalkozás székhelyének postai címéről, telefonszámáról és elektronikus levelezési címéről is tájékoztatni kell.
  • digitális tartalmak, szolgáltatások is bekerült az áru fogalmába. Itt ami változott, hogy így a digitális tartalmak, szolgáltatások esetében is termékszavatosságrakellékszavatosságra is ki kell térnie a vállalkozásoknak, például az ÁSZF -ben.
  • digitális vagy műszak termék, szolgáltatás esetén tájékoztatni kell a fogyasztót még a vásárlás előtt a szolgáltatás, termék működéséről, kompatibilitásáról, műszaki védelmi intézkedéskről (például nálunk ilyen, hogy az ÁSZF-be bekerül most majd a rendszerkövetelmények (mi kell ahhoz, hogy megtudd nézni a videótananyagot – mindezt érthetően)
  • piactér vállalkozás esetében tájékoztatni kell a fogyasztót a működésről, hogy ezt most
    • a keresési lekérdezésekor megjelenő ajánlatok, termékek rangsorolását meghatározó fő paraméterekről
    • hogy a piactér, vagy harmadik fél, akitől a terméket, szolgáltatást igénybe veszi a fogyasztó a piactéren keresztül ő vállalkozó-e (megilletik-e a fogyasztói jogok, magánszemély esetén ez nem illeti meg).
    • a piactér szereplői között a kötelezettségek hogyan oszlanak meg (ennek még utána kell néznem, hogy akkor reméljük a %-ot nem kell leírni)
  • Árváltozás jelölése, akciózás.
    • Kötelező lesz az akciós termék árát az akció kezdetét megelőző 30 napban egy szinten tartani, az eredeti (tehát nem akciós) árat pedig az eddigiektől eltérően mindenképpen meg kell majd jelenítenie a kereskedőnek. Tehát nem tudja csak úgy megemelni majd a kereskedő az árat azért, hogy utána akciózhasson. A 30 napos időtávot azért is vezették be, mert ha mégis emel az áron, akkor is az elmúlt 30 napban legalacsonyabb árat kell figyelembe venni. Ez online és offline üzlet esetében is.

Néhány kép erről:

Erről az akciózási jogszabályváltozásról a Kormány.hu egy több oldalad tájékoztatót készített (kattints ide).

  • Vélemények, hamis értékelések:
    • Ezen időponttól a terméket érintő jelentős információnak fog számítani, hogy a vállalkozás – ha úgy dönt, hogy közzétesz fogyasztói véleményeket – miként biztosítja, hogy a közzétett értékelések a terméket ténylegesen használó vagy megvásárló fogyasztóktól származnak. 
    • Feketelistás, azaz jogsértő gyakorlatnak fog számítani, ha a termékek népszerűsítése érdekében valótlan fogyasztói értékeléseket vagy ajánlásokat adnak. 
    • vagy ezzel mást megbíznak, esetleg a fogyasztói értékeléseket vagy közösségi médiában történő ajánlásokat valótlanul mutatnak be.
  • Fontos! A legfontosabbak és a lényeget gyűjtöttük össze! Mindenképpen konzultálj jogásszal, de már tudod mit keress és mi változik, mire kell figyelni.

Kapcsolódó cikkek

Forrás: virtualjog.hu, Minner korábbi cikk, Kormány.hu / Fogyasztóvédelem

Fotó: Canva

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

A kereskedelemben az tud csak érvényesülni, aki piactér szemléletet vált?! E-ker trendek

Hallottál már a D2C piacról? Vagyis amikor a gyártó közvetlenül a fogyasztónak ad el? És az online piacterekkel kapcsolatban mi a véleményed? Nos a...

Ötlettől az értékesítésig, alig 4 óra alatt – Formdealer esettanulmány 1. rész

Készült már útmutató itt a Minneren a Formdealerhez, de miért állnánk meg itt? Úgy döntöttünk egy sokkal jobb módszerrel is megpróbálunk nektek segíteni, egy...

Jövőre megfizetsz a palackodért – LifeTilt dráma – Jobb az EUR bevétel, mint a HUF #hírszemle

Balogh Tamás személyes brandje, a LifeTilt a maga szókimondó tartalmával 2022-ben átkerült a Tutti Kft-hez. Mivel Balogh Tamás személye volt maga a marketing, hogyan...
00:37:17

100 Termékötlet Kínából 9. rész – Canton Fair Phase 2 termékei: élethű plüssök, falidekoráció…

Itt már a Canton Fair-en voltak a Gáborék a kínai útjuk során. Először is a videón egy konténer berakodást is láthatunk. Egy gyűjtőraktárban járunk,...

Gyakorlati útmutató kapcsolatépítéshez. Networking tippek, trükkök

Hallottad már, hogy a kapcsolati tőke aranyat ér, de hogyan lehet tudatosan kapcsolatot építeni? Hogyan találkozz, beszélgess üzleti kapcsolataiddal anélkül hogy úgy éreznék, csak...

Hogyan veszíts el 20 millió dollárt 1 hónap alatt? – Béna márkamegújítók

Még a legnagyobb márkáknak szüksége van a rebrandingre. Gondolj bele: Netpincérből Foodpanda, majd Foodora, vagy Pannon GSM-ből Telenor, majd Yettel. Sokszor jót tesz a...

5 hiba, amit egy webshop indításakor elkövethetsz

Egy webshop elindítása kihívásokkal teli folyamat, mivel számos összetett tényezővel kell számolni. Elsőként, piackutatás és a versenytársak elemzése nélkül nehéz megállapítani, hogy van-e valódi...

Jó kedvében kell lennie a vevőnek, hogy betaláljon a hirdetésed? Gondoltál már erre?

Egy izgalmas felvetésem van, amihez természetesen kutatást is hozok továbbá egy olyan megvilágosodásban lesz részed, ami garantáltan pénzt tesz a pénztárcádba. Te is abba...

Tiktok marketing esettanulmányok, példák. Lehet vevőt szerezni TikTokról!

Te is már gondolkoztál azon, hogy a Tiktokon elkezdd a tartalomgyártást, megszerezd innen az első vásárlód? Ezek az esettanulmányok végigvezetnek azon az úton, ami...