2022 május 28-tól több olyan online értékesítést érintő jogszabályváltozás lép életbe, amire jó lesz figyelni az online térben. Természetesen a fel-le árazási trükk bármilyen kereskedőre vonatkozik, nem csak az online esetében értendő és nem csak fizikai termékekre vonatkozik!
Pontokba szedem a változásokat, amikre figyelned kell:
- Új változás a kötelező feltűntetett adatok körében. Eddig a törvény úgy szólt, hogy amennyiben rendelkezik telefonszámmal fel kell tűntetni. Május 28-tól már a telefonszám feltűntetése is kötelező lesz a a távollevők között kötött szerződések megkötését megelőző tájékoztatás során (pl. webshop, de bármilyen más online értékesítés esetében is). A fogyasztót a vállalkozás székhelyének postai címéről, telefonszámáról és elektronikus levelezési címéről is tájékoztatni kell.
- digitális tartalmak, szolgáltatások is bekerült az áru fogalmába. Itt ami változott, hogy így a digitális tartalmak, szolgáltatások esetében is termékszavatosságra, kellékszavatosságra is ki kell térnie a vállalkozásoknak, például az ÁSZF -ben.
- digitális vagy műszak termék, szolgáltatás esetén tájékoztatni kell a fogyasztót még a vásárlás előtt a szolgáltatás, termék működéséről, kompatibilitásáról, műszaki védelmi intézkedéskről (például nálunk ilyen, hogy az ÁSZF-be bekerül most majd a rendszerkövetelmények (mi kell ahhoz, hogy megtudd nézni a videótananyagot – mindezt érthetően)
- piactér vállalkozás esetében tájékoztatni kell a fogyasztót a működésről, hogy ezt most
- a keresési lekérdezésekor megjelenő ajánlatok, termékek rangsorolását meghatározó fő paraméterekről
- hogy a piactér, vagy harmadik fél, akitől a terméket, szolgáltatást igénybe veszi a fogyasztó a piactéren keresztül ő vállalkozó-e (megilletik-e a fogyasztói jogok, magánszemély esetén ez nem illeti meg).
- a piactér szereplői között a kötelezettségek hogyan oszlanak meg (ennek még utána kell néznem, hogy akkor reméljük a %-ot nem kell leírni)
- Árváltozás jelölése, akciózás.
- Kötelező lesz az akciós termék árát az akció kezdetét megelőző 30 napban egy szinten tartani, az eredeti (tehát nem akciós) árat pedig az eddigiektől eltérően mindenképpen meg kell majd jelenítenie a kereskedőnek. Tehát nem tudja csak úgy megemelni majd a kereskedő az árat azért, hogy utána akciózhasson. A 30 napos időtávot azért is vezették be, mert ha mégis emel az áron, akkor is az elmúlt 30 napban legalacsonyabb árat kell figyelembe venni. Ez online és offline üzlet esetében is.
Néhány kép erről:
Erről az akciózási jogszabályváltozásról a Kormány.hu egy több oldalad tájékoztatót készített (kattints ide).
- Vélemények, hamis értékelések:
- Ezen időponttól a terméket érintő jelentős információnak fog számítani, hogy a vállalkozás – ha úgy dönt, hogy közzétesz fogyasztói véleményeket – miként biztosítja, hogy a közzétett értékelések a terméket ténylegesen használó vagy megvásárló fogyasztóktól származnak.
- Feketelistás, azaz jogsértő gyakorlatnak fog számítani, ha a termékek népszerűsítése érdekében valótlan fogyasztói értékeléseket vagy ajánlásokat adnak.
- vagy ezzel mást megbíznak, esetleg a fogyasztói értékeléseket vagy közösségi médiában történő ajánlásokat valótlanul mutatnak be.
- Fontos! A legfontosabbak és a lényeget gyűjtöttük össze! Mindenképpen konzultálj jogásszal, de már tudod mit keress és mi változik, mire kell figyelni.
Kapcsolódó cikkek
- Közel 70 millió vásárlás pörgette tavaly az online kiskereskedelmet – Webáruház statisztika
- Nyíregyházáról az e-kereskedelem sűrűjébe. Piachódító interjú a vállalkozóval [podcast]
- Hogyan tudod megnézni mennyit adnak el egy termékből az Amazonon?
- Hogy lesz ebből 500 millió forintos biznisz? 400 vásárlástól a 20 000-ig
Forrás: virtualjog.hu, Minner korábbi cikk, Kormány.hu / Fogyasztóvédelem
Fotó: Canva