Május 28-tól jogszabályváltozások kereskedőknek, vállalkozóknak, webshopoknak. Erre figyelj!

Dátum

Megosztás

2022 május 28-tól több olyan online értékesítést érintő jogszabályváltozás lép életbe, amire jó lesz figyelni az online térben. Természetesen a fel-le árazási trükk bármilyen kereskedőre vonatkozik, nem csak az online esetében értendő és nem csak fizikai termékekre vonatkozik!

Pontokba szedem a változásokat, amikre figyelned kell:

  • Új változás a kötelező feltűntetett adatok körében. Eddig a törvény úgy szólt, hogy amennyiben rendelkezik telefonszámmal fel kell tűntetni. Május 28-tól már a telefonszám feltűntetése is kötelező lesz a a távollevők között kötött szerződések megkötését megelőző tájékoztatás során (pl. webshop, de bármilyen más online értékesítés esetében is). A fogyasztót a vállalkozás székhelyének postai címéről, telefonszámáról és elektronikus levelezési címéről is tájékoztatni kell.
  • digitális tartalmak, szolgáltatások is bekerült az áru fogalmába. Itt ami változott, hogy így a digitális tartalmak, szolgáltatások esetében is termékszavatosságrakellékszavatosságra is ki kell térnie a vállalkozásoknak, például az ÁSZF -ben.
  • digitális vagy műszak termék, szolgáltatás esetén tájékoztatni kell a fogyasztót még a vásárlás előtt a szolgáltatás, termék működéséről, kompatibilitásáról, műszaki védelmi intézkedéskről (például nálunk ilyen, hogy az ÁSZF-be bekerül most majd a rendszerkövetelmények (mi kell ahhoz, hogy megtudd nézni a videótananyagot – mindezt érthetően)
  • piactér vállalkozás esetében tájékoztatni kell a fogyasztót a működésről, hogy ezt most
    • a keresési lekérdezésekor megjelenő ajánlatok, termékek rangsorolását meghatározó fő paraméterekről
    • hogy a piactér, vagy harmadik fél, akitől a terméket, szolgáltatást igénybe veszi a fogyasztó a piactéren keresztül ő vállalkozó-e (megilletik-e a fogyasztói jogok, magánszemély esetén ez nem illeti meg).
    • a piactér szereplői között a kötelezettségek hogyan oszlanak meg (ennek még utána kell néznem, hogy akkor reméljük a %-ot nem kell leírni)
  • Árváltozás jelölése, akciózás.
    • Kötelező lesz az akciós termék árát az akció kezdetét megelőző 30 napban egy szinten tartani, az eredeti (tehát nem akciós) árat pedig az eddigiektől eltérően mindenképpen meg kell majd jelenítenie a kereskedőnek. Tehát nem tudja csak úgy megemelni majd a kereskedő az árat azért, hogy utána akciózhasson. A 30 napos időtávot azért is vezették be, mert ha mégis emel az áron, akkor is az elmúlt 30 napban legalacsonyabb árat kell figyelembe venni. Ez online és offline üzlet esetében is.

Néhány kép erről:

Erről az akciózási jogszabályváltozásról a Kormány.hu egy több oldalad tájékoztatót készített (kattints ide).

  • Vélemények, hamis értékelések:
    • Ezen időponttól a terméket érintő jelentős információnak fog számítani, hogy a vállalkozás – ha úgy dönt, hogy közzétesz fogyasztói véleményeket – miként biztosítja, hogy a közzétett értékelések a terméket ténylegesen használó vagy megvásárló fogyasztóktól származnak. 
    • Feketelistás, azaz jogsértő gyakorlatnak fog számítani, ha a termékek népszerűsítése érdekében valótlan fogyasztói értékeléseket vagy ajánlásokat adnak. 
    • vagy ezzel mást megbíznak, esetleg a fogyasztói értékeléseket vagy közösségi médiában történő ajánlásokat valótlanul mutatnak be.
  • Fontos! A legfontosabbak és a lényeget gyűjtöttük össze! Mindenképpen konzultálj jogásszal, de már tudod mit keress és mi változik, mire kell figyelni.

Kapcsolódó cikkek

Forrás: virtualjog.hu, Minner korábbi cikk, Kormány.hu / Fogyasztóvédelem

Fotó: Canva

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 7 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Változtatok a marketingszövegen. Lesz több eladásom? Mutatom az eredményt!

Ott a termék, szolgáltatás a weboldalon. Tiszta sor, hogy jó a termék, veszegetik is, vagy ahogyan a kínai importosunk szokta mondani: csipegetik. Nos felmerül...

Így áll a 3 friss vállalkozás néhány héttel az indulásuk óta – Business GYM

A Minner Business GYM-be nem csak cikk formájában szeretnénk tartalmat gyártani, hanem videó formátum is segíteni fog még jobban elmélyülni a vállalkozás indítás rejtelmeibe....

Hírszemle: Saját fizetését emelte a CEO válságban, étel dropshipping, IKEA víztakarékos megoldása

Egy légitársaság vezetője béremelést eszközölt saját magának akkor, amikor is a cég éppen válságban van. Roppant érdekes helyzetet szült, természetesen sokan támadták. A közösségi...

Gerillamarketing: Ízteszt, termelői vs bolti zöldség. Lecsó kóstolás, vakteszt

Na ezt már szeretem! Amikor egy beszélgetésből tettek születnek. Azért vagyunk vállalkozók, hogy problémákat oldjunk meg és persze kipróbáljunk minél több dolgot, hogy lássuk...

Nekem ezért fognak fizetni? Egy leendő és egy veterán szabadúszóval beszélgettem [podcast]

A felvétel még nyáron készült, amikor is összejött egy tucat szabadúszó a Minner főhadiszálláson. Olyan digitális szabadúszók, akiknek mindössze egy laptop is elég a...

Esettanulmány – Így vezette be a Google Workspace-t a Tumblebee

Még a tavasszal volt egy olyan akció a Minnernél, amely esetén ha megvett valaki adott üzleti kurzusokat, akkor a vásárlás után egy hónappal egy...

Hírszemle: Energiaválság, csődhullám. Beszéljünk a fizetésről? Web3 tényleg működő része

A cégek csődjeit hozza a rezsiválság, a cégek áremeléssel és takarékoskodással próbálják elejét venni ennek. 1600 vállalatvezető nyilatkozott erről a Portfóliónak, ezt a hírt...

Csökkenő szállítási díjak Kínából. Jó hír, vagy a recesszió előszele?

Olyan alacsony díjszinteken lehet konténereket Európába szállítani Kínából, amelyek a koronavírus okozta árrobbanást követően sokáig elképzelhetetlennek tűntek. Kétéves mélyponton vannak mind a tengeri-, vasúti és...