Május 28-tól jogszabályváltozások kereskedőknek, vállalkozóknak, webshopoknak. Erre figyelj!

Dátum

Megosztás

2022 május 28-tól több olyan online értékesítést érintő jogszabályváltozás lép életbe, amire jó lesz figyelni az online térben. Természetesen a fel-le árazási trükk bármilyen kereskedőre vonatkozik, nem csak az online esetében értendő és nem csak fizikai termékekre vonatkozik!

Pontokba szedem a változásokat, amikre figyelned kell:

  • Új változás a kötelező feltűntetett adatok körében. Eddig a törvény úgy szólt, hogy amennyiben rendelkezik telefonszámmal fel kell tűntetni. Május 28-tól már a telefonszám feltűntetése is kötelező lesz a a távollevők között kötött szerződések megkötését megelőző tájékoztatás során (pl. webshop, de bármilyen más online értékesítés esetében is). A fogyasztót a vállalkozás székhelyének postai címéről, telefonszámáról és elektronikus levelezési címéről is tájékoztatni kell.
  • digitális tartalmak, szolgáltatások is bekerült az áru fogalmába. Itt ami változott, hogy így a digitális tartalmak, szolgáltatások esetében is termékszavatosságrakellékszavatosságra is ki kell térnie a vállalkozásoknak, például az ÁSZF -ben.
  • digitális vagy műszak termék, szolgáltatás esetén tájékoztatni kell a fogyasztót még a vásárlás előtt a szolgáltatás, termék működéséről, kompatibilitásáról, műszaki védelmi intézkedéskről (például nálunk ilyen, hogy az ÁSZF-be bekerül most majd a rendszerkövetelmények (mi kell ahhoz, hogy megtudd nézni a videótananyagot – mindezt érthetően)
  • piactér vállalkozás esetében tájékoztatni kell a fogyasztót a működésről, hogy ezt most
    • a keresési lekérdezésekor megjelenő ajánlatok, termékek rangsorolását meghatározó fő paraméterekről
    • hogy a piactér, vagy harmadik fél, akitől a terméket, szolgáltatást igénybe veszi a fogyasztó a piactéren keresztül ő vállalkozó-e (megilletik-e a fogyasztói jogok, magánszemély esetén ez nem illeti meg).
    • a piactér szereplői között a kötelezettségek hogyan oszlanak meg (ennek még utána kell néznem, hogy akkor reméljük a %-ot nem kell leírni)
  • Árváltozás jelölése, akciózás.
    • Kötelező lesz az akciós termék árát az akció kezdetét megelőző 30 napban egy szinten tartani, az eredeti (tehát nem akciós) árat pedig az eddigiektől eltérően mindenképpen meg kell majd jelenítenie a kereskedőnek. Tehát nem tudja csak úgy megemelni majd a kereskedő az árat azért, hogy utána akciózhasson. A 30 napos időtávot azért is vezették be, mert ha mégis emel az áron, akkor is az elmúlt 30 napban legalacsonyabb árat kell figyelembe venni. Ez online és offline üzlet esetében is.

Néhány kép erről:

Erről az akciózási jogszabályváltozásról a Kormány.hu egy több oldalad tájékoztatót készített (kattints ide).

  • Vélemények, hamis értékelések:
    • Ezen időponttól a terméket érintő jelentős információnak fog számítani, hogy a vállalkozás – ha úgy dönt, hogy közzétesz fogyasztói véleményeket – miként biztosítja, hogy a közzétett értékelések a terméket ténylegesen használó vagy megvásárló fogyasztóktól származnak. 
    • Feketelistás, azaz jogsértő gyakorlatnak fog számítani, ha a termékek népszerűsítése érdekében valótlan fogyasztói értékeléseket vagy ajánlásokat adnak. 
    • vagy ezzel mást megbíznak, esetleg a fogyasztói értékeléseket vagy közösségi médiában történő ajánlásokat valótlanul mutatnak be.
  • Fontos! A legfontosabbak és a lényeget gyűjtöttük össze! Mindenképpen konzultálj jogásszal, de már tudod mit keress és mi változik, mire kell figyelni.

Kapcsolódó cikkek

Forrás: virtualjog.hu, Minner korábbi cikk, Kormány.hu / Fogyasztóvédelem

Fotó: Canva

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 7 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Cápák között 5. évad 5. rész: A szendvics nem jó biznisz? De a táska workshop igen?

Hiába nyered meg a Konyhafőnököt, ettől a befektetőknél nem indulsz nagyobb előnnyel, sőt lehet nagyobbak is az elvárásaik? A műsorban szendvics üzlettel jött a...

A vevőszerző Facebook hirdetések 5 kötelező eleme

Te is szeretnél olyan Facebook hirdetéseket indítani, amik pénz égetése helyett bevételt, és ami még fontosabb profitot termelnek? Ez sajnos nem olyan egyszerű, hogy...

Print on demand vállalkozás Magyarországról: adózás, szerzői jogok, haszon

Rizikómentes vállalkozás alacsony belépési küszöbbel, amit tőke nélkül elkezdhetsz, és csak marketingelned kell… Túl szép, hogy igaz legyen? Akár azt is gondolhatod hogy valami...

Meki reklám, amiben nem szerepel hamburger – Hírszemle #38

Az emberek pont azért beszélnek a McDonald's reklámjáról, mert hiányzik belőle a hamburger, vagy éppen a Mekis színek. Ez kreatív marketing! Közben egy másik...

Marketing stratégiák, szemléletek röviden, összegyűjtve

Mikor a listát készítettem jöttem rá én is, hogy mennyi lehetőség van előttünk, hogy igazán csúcsra vigyük a marketingünket. Csak válogatni kell! Most a...

Itt az év legkevésbé produktív időszaka. Szerezz most előnyt a konkurenciával szemben!

Új év új lehetőségek! Bár kicsit lassan készült el ez a cikk, megérkezett 2023 és bízunk benne hatalmas lendülettel álltál neki a munkának az...

Cápák között 5. évad 4. rész: Import vállalkozás, mese biznisz, diák kuponozás

Hoppá hoppá! Mennyi pénz, mindenki kedves volt, nagy dráma nem volt. Ez jó adás! És megint a Tiktok, megint egy projekt, ami a Tiktok...

5 másodperces trükk, amivel több követőt szerezhetsz TikTokon [esettanulmány]

Van gyakorlati haszna a cselekvésre ösztönzésnek, CTA-nak a TikTok videókban? - kérdezte tőlem Milán az őszi tiktokos Minner eseményen, és ezzel elültette a bogarat...