Márkaépítés lépései, folyamatai. Brandépítés hozza el a céged következő szárnyalását!

Rengeteg előnye van a márkaépítésnek, de ami a legszembetűnőbb mind közül, hogy nagyobb reklámköltség nélkül is vevőket tudsz szerezni, továbbá sokkal kiszámíthatóbb bevételed lesz. Láthattad korábbi statisztikában, hogy a következetes brandépítés önmagában 23%-kal tudja megnövelni a bevételeidet, sőt a márkával rendelkező cégek nagyobb árréssel is tudnak dolgozni. Ennek oka főleg az, hogy a költségeik csökkennek, illetve a márka miatt kevésbé vesznek részt a versenyben, így a piaci árhoz képest magasabbat is használhatnak. Arról nem is beszélve, hogy válságálló üzleted lehet! Vágjunk kis bele!

Márka fogalma

Egy vállalat pozicionálása, megkülönböztetése a többi versenytárstól, továbbá a vásárlóinak a céghez fűződő érzéseinek összessége.

A MÁRKA AZ ÜGYFELEK FEJÉBEN LÉTEZIK.

0. lépés – Területek, amiket érint a márkaépítés

A márkaépítés egy igazán komplex része a cégednek. Mert bár elsőre úgy tűnik, a marketinghez tartozik csak, de jobban belemerülve a részletekbe látszik, hogy az alábbi területeket érinti:

  • Marketing – Megjelenés, márkaüzenet, folyamatos jelenlét
  • Termék, termékfejlesztés – El kell érnünk, hogy lojális, visszatérő vásárlóink legyenek. Hogy jó termékünk legyen. Nincs olyan terméked, amit többször meg tud venni a vevő, vagy többször használni tudja? Akkor tegyél érte!
  • Ügyfélszolgálat – A jó ügyfélszolgálat egy minőségi ugrás. Ez az első hónapokban nagyobb ráfordítás, de utána a növekvő bevétel már kárpótol, illetve hála égnek skálázható (ahogy nő az ügyfélszám, egyenes arányban nő az ügyfélszolgálat terheltsége)
  • Utánkövetés, vevőápolás – Kicsit keresztmetszetben áll az ügyfélszolgálattal. A lényege, hogy nem engeded el a vevő kezét. Kapcsolatot tartasz, kommunikálsz vele. Itt ennél a pontnál már jelzem, hogy szükség lesz CRM rendszerre (ügyfélkezelő-rendszer). Ami elősegíti egyébként a többi területen is a fejlődésedet. Kutatásomból kiderült, hogy ez az a fontos alkotó elem, ami egyszerre tudja előmozdítani az összes fentit:
    • vevők megismerése
    • termékfejlesztés
    • utánkövetés,
    • ügyfélszolgálat
    • marketing
    • és segít a márkaépítésben. A legjobb pedig, hogy a CRM rendszer bevezetése nagyon jól megtérül, 8,7-szeres ROI-val számolhatsz.

Fontos! A brandépítés egy folyamat! A fenti területeken nem egyik napról a másikra fogsz változásokat hozni. Viszont minden változtatás növeli a céged értékét, közelebb visz az álmaidhoz és

olyan vállalkozásod lesz, ahol a fókusz nem a profiton van, hanem a vevőn.

1. lépés: Termék, termék, termék!!!

Kezdd el teljesen átgondolni az üzleti modelled! Ha márkát akarsz építeni, akkor felejtsd el, hogy olyan terméket árulsz, amit csak egyszer vehetnek meg az emberek, vagy csak néhányszor használják. Nincs olyan piaci terület, amihez ne lehetne olyan terméket, szolgáltatást kapcsolni, ami visszatérő vásárlókat hoz számodra (vagy többször használják a terméked).

A lényeg tehát az, hogy a vevőid rendszeresen kapcsolatba kerüljenek veled, a termékeddel, mert így alakulhat ki a márkaérzés.

A termékfejlesztésnek mielőtt nekiállsz, ajánlom figyelmedbe a Kék Óceán stratégiát, aminek alkalmazása merőben megkönnyíti majd a márkaépítésedet is. Itt írtam róla bővebben: A márkaépítés szoros kapcsolatban áll a Kék Óceán stratégiával
Fontos tényező még a termékfejlesztés.  Az elmúlt 4 év adatait vizsgálva a Nielsen azt tapasztalta, hogy a kisvállalkozások (kisebb cégek, normál méretű KKV-k) növekedéséhez 53%-ban az új termék bevezetése járult hozzá. Az emberek 63%-a keresi az új termékeket a vállalkozásoknál.

2. lépés: Legyél megkülönböztethető

Jól látod, még mindig nem arról van szó, hogy akkor milyen a logód, arculat… azt elintézik a grafikusok. Például azt, hogy egységes legyen.
A márkaépítés gyökere az, hogy a vevőid mit gondolnak rólad, mire asszociálnak, ha a cégedre, termékeidre gondolnak.

  • Ezt bizony csak akkor fogod megtudni, ha megkérdezed tőlük. Küldj ki kérdőívet, kérdezd meg őket személyesen. Kérdezd meg, hogy mi az első szó, jelző, ami eszükbe jut a cégedről, termékedről. Vagy másik megoldás, te adj három-négy lehetőséget és válasszon.
  • A következő lépés: össze kell vetned magad a többi piaci szerelővel, versenytársaiddal. Egyébként is jobb vagy náluk, nem igaz? Na azt nézd meg, hogy miben!
  • Írj fel minél több szót és, amit többször is le kellene írnod, oda tegyél jelet. Ez segít benne, hogy merre fókuszálj.

3. Szlogen, küldetés, egy mondatban miben vagy jó

Ez szorosan összefügg a 2. ponttal, ahol is kezdesz rájönni, mi az az egy szó, vagy mondat ami köré építeni tudod a márkakommunikációdat. Vagy mi az a tulajdonság, amivel kiemelkedsz, megkülönbözteted magad. A szlogen elkészítésére szakemberhez is lehet fordulni, de én azt mondom, a legkönnyebb, ha te magad találod ki. És a márkaépítésed szempontjából nem is annyira ezen lesz a hangsúly. A tippem az, hogy próbálkozz egy mondat készítésével. Fogalmazd meg egy mondatban, hogy

  • a vevőd mit nyer veled,
  • vagy milyen problémát oldasz meg vele és azt mivel.
  • vagy mi az a tulajdonság, jelző, ami illik a termékeidre, cégedre (pl. Volvo biztonság).

4. lépés: Teszt – Hol állsz most a megjelenéseddel, kommunikációddal

Egy tanácsadói órán egy ügyfél kérte, hogy véleményezzem a márkáját. A következő kérdéseket tettem fel neki:

Ha most kapnál egy lehetőséget, hogy bekerülj a TV-be, újságba, reklámba…, akkor teljesen rendben van a megjelenésed, logód, kommunikációd, megkülönböztethetőséged?

Mindig képzeld oda magad, hogy egy TV műsor után a te reklámod jelenne meg. Mi szerepelne benne? Mit emelnél ki?

5. lépés: Egységes arculat, megjelenés

A Loyola Egyetem kutatásából kiderült, hogy az egységes és tudatos színhasználat megkönnyíti a márkaépítést. 80%-kal növeli a márkaérzés kialakulását, márka felismerését.

Ehhez egy grafikus kell, hogy megfelelően ráncba szedje a különböző megjelenéseid és segítsen abban, hogy tudatosan használd a színeket, bármilyen megjelenésről is legyen szó (online, weboldal, közösségi oldalak, hírlevél, szórólap….)

6. Online és offline kommunikáció, közösségépítés, marketing

Miután mindent kialakítottál, amiről fent olvashattál, na utána jön csak az erős márkaépítés a marketinged segítségével. Hála az égnek a közösségi oldalak segítenek benne, hogy úgy is át tudd adni a márkaérzést, hogy még nem használják a termékedet, illetve a meglévő vevőkben erősíteni tudod a már csírázó márkaérzést.
Mikor márkát építesz nem a salesre fókuszálsz. Ez segít is benne, hogy olyan reklámanyagaid legyenek, amik végre nem az eladásról szólnak, hanem a vevőről, az ő igényeiről, problémájáról, a céged megkülönböztetéséről. Sokkal szabadabban fogsz kommunikálni. Persze mellette megférnek a reklám posztok is, kellenek is, de nem eladás szagú lesz a kommunikációd.

  • Használd jobban a Youtube-ot és az Instagramot a márkaépítésedhez. Ezeken az online platformokon a legjobb.
  • Találkozz személyesen a vevőiddel, főleg akkor, ha csak online vállalkozásod van.
  • Járj kiállításokra, expokra, állíts is ki!
  • Csinálj offline kampányt!

7. Ügyfélszolgálat, vevőgondozás

Azok a cégek maradnak fenn sokáig, akik ráfókuszálnak az ügyfélszolgálatra, vevőgondozásra. Ez hozzátartozik a közösségépítéshez is természetesen, de még jobban ahhoz, hogy amelyik cég igazi kapcsolatba kerül a vevőjével, ő fog igazán sikereket elérni. Vezess be telefonos ügyfélszolgálatot, chates ügyfélszolgálatot. Imádják az emberek, ha rövid időn belül reagálsz az üzenetükre (még ha az először automatikus üzenet is). Fontos! Itt is becsatlakozik a CRM rendszer, vagyis ahhoz, hogy megfelelő ügyfélkezelésed legyen, kell a CRM.

Szeretnéd képezni magad, hogy jobb márkád legyen? A MinnerAkadémián találsz ilyen videós képzéseket: 

Kapcsolódó cikkek:

Üzleti esettanulmány


Így indít be a Minner egy piactér vállalkozást. Egy ajándék, hobbi, lakberendezés termékekkel kapcsolatos termékajánló oldal indul a videósorozattal párhuzamosan (illetve podcast-ra is feltöltjük az anyagot). Ez egy több mint 8 részes sorozat lesz, és napra lebontva mutatjuk be a piacterünk indulását, kezdeti lépéseit, számait, statisztikáit. Az oldal már éles, te is követni tudod a videón kívül is majd.

Nézd meg az első videót, kukkantsd meg a piacterünket! Kattints ide!

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartom a lelkesedésed!. 6 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások üzleti modelljét alakítom át, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked is a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Instant posztok

MinnerInstant

Több weboldal üzemeltetőiként mi is kiemelten fontosnak tartjuk a biztonsági mentéseket, hiszen gyakran van rá példa, hogy pillanatok alatt beüt a krach, és rengeteg munkaórányi anyag válhat semmivé a másodperc törtrésze alatt. Ha nincs viszonylag friss, visszaállítható mentésed, nagy eséllyel építhetsz vissza sok mindent a nulláról, vagy egy olyan régi állapotról, ami rengeteg kapacitásodat emészti fel feleslegesen.

Az alábbi eszközöknél mindenképp szentelj nagy figyelmet a biztonsági mentésre, lehetőleg minél gyakrabban:

  • Weboldal, webshop, bővítmények, stb.
  • Szerverek, adattárolók
  • Telefon, számítógép, tablet stb.

Légy előrelátó, kíméld meg magad az elkerülhető bajlódásoktól!

MinnerInstant

Jelen küldetést különösen ajánljuk olyan vállalkozásoknak, ahol a munkatársaknak egész nap beszélniük, egyeztetniük kell egymással. A cégek belső kommunikációjukhoz leginkább telefont és email-t használnak, de gyakran előfordul a Messenger vagy Whatsapp / Viber alkalmazása is. Ezen applikációkkal csupán az a gond, hogy végeláthatatlan üzenetváltások születnek, ráadásul a csoportbeszélgetésekben sokan nem is érintettek egy-egy megbeszélnivalóban, így gyakran némítják is az értesítéseket, a nekik címzet, fontosabb üzeneteket is figyelmen kívül hagyják.

A Slack.com ezekre a problémákra kínál megoldást:

  • Míg az email-nél véget nem érő láncokon kereshetsz vissza egy-egy fontos információt, a Slack-nél minden projektedhez külön, dedikált csatornát tudsz létrehozni, így hamar megtalálod, amit keresel.
  • A Slack valahol az email és a Messenger között áll: lendületesen és gyorsan történik az üzenetváltás, de átlátható marad később is.
  • Míg az email-nél lemaradhat egy-két fontosnak vélt személy, a Slack adott csatornáiban mindenki látja az üzenetváltásokat, így későbbi konfliktusokat is el lehet vele kerülni.

De hogy kínáljunk más alternatívát is, a projektmenedzsment szoftvereken (pl. ClickUp, Trello) belül is tudsz egyeztetni, feladatokat létrehozni, ezekhez személyeket társítani, ráadásul a folyamatokat is nyomon tudod majd követni. Ha pedig nagyon ragaszkodnál a Messenger alapú üzenetváltásokhoz, a Facebook Workplace szolgáltatását érdemes lehet kipróbálnod.

MinnerInstant

Mindig csak azok a fránya kifogások… Mivel ma már sokkal tudatosabbak vagyunk – főleg az online vásárlásoknál -, sokszor „kifogásokat” keresünk, hogy lebeszéljük magunkat egy olyan termékről, amely izgatja ugyan a fantáziánkat, de nem vagyunk benne biztosak, hogy jó befektetés lesz-e, vagy megtérül-e a befektetett összeg. Biztosan te is hallottál már a saját látogatóidtól, vásárlóidtól, vagy pletykákból különböző vásárláskerülő érveket. Na de mit tudsz tenni ez ellen vállalkozóként?

Szedd össze, hogy milyen kifogásokat kereshet a te termékednél / szolgáltatásodnál egy látogató! Miután ez megvan, próbálj meg minél erősebb érveket kitalálni a kifogás ellen! Pl. egy törékeny terméknél felmerülhet az a kifogás, hogy biztosan összetöri majd a futárszolgálat, mire te érvelhetsz azzal, hogy gondosan becsomagolod minden termékedet, így emiatt nem kell aggódnia.

Ha ezzel is végeztél, építsd be ezeket a termékelírásokba, de használhatod a kommunikációdban is! Ha beválik, magasabb konverziót érhetsz el, de ha mégse lenne sikere, bizonyos tesztidőszak után egyszerűen csak eltávolítod a termékleírásból, így egyáltalán nincs veszítenivalód!

Mi is alkalmazzuk a kifogáskezelést a MinnerAkadémián, például a Személyes konzultációnál vagy a Marketing kampánykészítés minikurzus leírásában.

MinnerInstant

Április 26 óta vezették be az iOS 14.5 frissítést, ami lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy blokkolják az ő követésüket. Az applikációk egyesével megkérdezik, hogy engedélyezi-e a felhasználó, hogy követhesse a tevékenységét az adott applikáció. Ez a Facebooknak a legnagyobb érvágás. Az alábbi képen látod, hogy mit kérdez meg a felhasználótól, mit kell kötelezően kiírnia. És ha ott rányom a felhasználó a tiltásra, ott bizony az tiltva is lesz Na, de mennyien nyomkodnak a követést mellőzésére? A Wall Street Journal riportja alapján az iPhone-osok 67%-a tiltja a követést.

Idén júniusban az iPhone-on megjelenő hirdetésekre költött összeg egyharmadával csökkent, míg Androidon az összes reklámra költött pénz tíz százalékkal nőtt. És akkor mire költik a maradék pénzt? Egyrészt egyre több cég kezdi el a TikTok reklámot (még igazi vadnyugati helyzet van ott, olcsó), másrészt szponzorált cikkeket, tartalmakat vesznek. Utóbbi információk saját gyűjtés (hova költi), körbeszondáztam több Minner vállalkozót is.

Az iOS 15 még szigorúbb dolgokat hoz, ami megnehezíti majd a követést. Például az e-mailben érkező követőkódokat is szűri.

Az Android-ra ősszel jönnek a fentiekhez hasonló blokkolások, de ott eltart jövő tavaszig, míg mindenhol lefrissül.

Fel kell kötnie a marketingeseknek a gatyát! Konverzióoptimalizálás egyre nehezebb, webáruházaknak is nehezebb lesz a marketing. Lehet ez fogja megerősíteni majd az affiliate marketinget? Most lehet majd jó alternatíva lehet. Ez a piacteremnek jó hír, amit most indítunk, tudod aminek haladását élő esettanulmányként mutatom be. Vállalkozás indítás: Piactér születik üzleti esettanulmány

Forrás: www.wsj.com, Index

MinnerInstant

Száz nap után szerdán újra felvonta a horgonyt az Ever Given konténerszállító hajó, miután a japán tulajdonosvállalat és a biztosítók megegyeztek a Szuezi-csatornát működtető hatósággal a kompenzációról. Az Ever Given márciusban hat napig vesztegelt a Szuezi-csatornában, miután megfeneklett. A több mint 200 ezer tonna kapacitású konténerszállító észak felé, a Földközi-tenger irányába indult útnak – írja az MTI.

A Szuezi-csatorna Hatóság (SCA) kezdetben 916 millió dollár kompenzációt követelt a mentési műveletekért és a kieső bevételekért, amelyet később 600, végül pedig 550 millió dollárra csökkentett. 18 300 konténer van a hajón. Egyiptom a pénzügyi kártérítésen kívül egy 75 tonnás kapacitású vontatóhajót kap az Ever Given tulajdonosától.

Forrás: Index

MinnerInstant

Azt a célt tűztük ki, hogy minden egyes nap adunk egy olyan rövid üzleti tippet, melynek alkalmazásával hozzájárulhatsz céged fejlődéséhez, miközben kiadásaidat csökkentheted, a bevételeidet pedig növelheted. És hogy miért érdemes naponta 1 százalékot fejlődnöd? Sok kicsi sokra megy – tartja a mondás, de az alábbi ábra is remekül szemlélteti, mekkora különbséget jelenthet, ha minden nap csak 1 százalékkal jobban, és nem pedig gyengébben teljesítesz:

Napi 1% – Forrás: jamesclear.com

0. küldetés: Teljesíts annyi küldetést, amennyit csak tudsz!

Folyamatosan készülünk új anyagokkal, garantáltan minden munkanapra jutni fog egy challange, ami csak arra vár, hogy a saját bizniszedben élesítsd! Nem probléma, ha egy adott küldetést valamilyen oknál fogva nem tudsz teljesíteni, vagy éppen kimarad. A lényeg: találj vissza erre az oldalra, vagy görgess lejjebb, keress olyan célt, amelyet teljesíteni tudsz. Ez nem csak a vállalkozásodnak lesz jövedelmező, de téged is motiválni fog. A megvalósított ötleteket, valamint ezek eredményeit dokumentáld, és küldd el nekünk az info@minner.hu email-címre. A legjobb, legötletesebb megvalósításokról ugyanis beszámolunk majd az olvasóknak, így lehet, hogy a következő esettanulmány már a Te cégedről fog szólni!

Hol fogod megtalálni?

A küldetések a Minner Instant-ban jelennek meg, az összes feladatot a minner.hu/kuldetes oldalon éred el. Hajrá!


Megnézem a többi Instant üzleti posztot! 

Hol tart a vállalkozásod?

További friss cikkek