Márkaépítés lépései, folyamatai. Brandépítés hozza el a céged következő szárnyalását!

Dátum

Megosztás

Rengeteg előnye van a márkaépítésnek, de ami a legszembetűnőbb mind közül, hogy nagyobb reklámköltség nélkül is vevőket tudsz szerezni, továbbá sokkal kiszámíthatóbb bevételed lesz. Láthattad korábbi statisztikában, hogy a következetes brandépítés önmagában 23%-kal tudja megnövelni a bevételeidet, sőt a márkával rendelkező cégek nagyobb árréssel is tudnak dolgozni. Ennek oka főleg az, hogy a költségeik csökkennek, illetve a márka miatt kevésbé vesznek részt a versenyben, így a piaci árhoz képest magasabbat is használhatnak. Arról nem is beszélve, hogy válságálló üzleted lehet! Vágjunk kis bele!

Márka fogalma

Egy vállalat pozicionálása, megkülönböztetése a többi versenytárstól, továbbá a vásárlóinak a céghez fűződő érzéseinek összessége.

A MÁRKA AZ ÜGYFELEK FEJÉBEN LÉTEZIK.

0. lépés – Területek, amiket érint a márkaépítés

A márkaépítés egy igazán komplex része a cégednek. Mert bár elsőre úgy tűnik, a marketinghez tartozik csak, de jobban belemerülve a részletekbe látszik, hogy az alábbi területeket érinti:

  • Marketing – Megjelenés, márkaüzenet, folyamatos jelenlét
  • Termék, termékfejlesztés – El kell érnünk, hogy lojális, visszatérő vásárlóink legyenek. Hogy jó termékünk legyen. Nincs olyan terméked, amit többször meg tud venni a vevő, vagy többször használni tudja? Akkor tegyél érte!
  • Ügyfélszolgálat – A jó ügyfélszolgálat egy minőségi ugrás. Ez az első hónapokban nagyobb ráfordítás, de utána a növekvő bevétel már kárpótol, illetve hála égnek skálázható (ahogy nő az ügyfélszám, egyenes arányban nő az ügyfélszolgálat terheltsége)
  • Utánkövetés, vevőápolás – Kicsit keresztmetszetben áll az ügyfélszolgálattal. A lényege, hogy nem engeded el a vevő kezét. Kapcsolatot tartasz, kommunikálsz vele. Itt ennél a pontnál már jelzem, hogy szükség lesz CRM rendszerre (ügyfélkezelő-rendszer). Ami elősegíti egyébként a többi területen is a fejlődésedet. Kutatásomból kiderült, hogy ez az a fontos alkotó elem, ami egyszerre tudja előmozdítani az összes fentit:
    • vevők megismerése
    • termékfejlesztés
    • utánkövetés,
    • ügyfélszolgálat
    • marketing
    • és segít a márkaépítésben. A legjobb pedig, hogy a CRM rendszer bevezetése nagyon jól megtérül, 8,7-szeres ROI-val számolhatsz.

Fontos! A brandépítés egy folyamat! A fenti területeken nem egyik napról a másikra fogsz változásokat hozni. Viszont minden változtatás növeli a céged értékét, közelebb visz az álmaidhoz és

olyan vállalkozásod lesz, ahol a fókusz nem a profiton van, hanem a vevőn.

1. lépés: Termék, termék, termék!!!

Kezdd el teljesen átgondolni az üzleti modelled! Ha márkát akarsz építeni, akkor felejtsd el, hogy olyan terméket árulsz, amit csak egyszer vehetnek meg az emberek, vagy csak néhányszor használják. Nincs olyan piaci terület, amihez ne lehetne olyan terméket, szolgáltatást kapcsolni, ami visszatérő vásárlókat hoz számodra (vagy többször használják a terméked).

A lényeg tehát az, hogy a vevőid rendszeresen kapcsolatba kerüljenek veled, a termékeddel, mert így alakulhat ki a márkaérzés.

A termékfejlesztésnek mielőtt nekiállsz, ajánlom figyelmedbe a Kék Óceán stratégiát, aminek alkalmazása merőben megkönnyíti majd a márkaépítésedet is. Itt írtam róla bővebben: A márkaépítés szoros kapcsolatban áll a Kék Óceán stratégiával
Fontos tényező még a termékfejlesztés.  Az elmúlt 4 év adatait vizsgálva a Nielsen azt tapasztalta, hogy a kisvállalkozások (kisebb cégek, normál méretű KKV-k) növekedéséhez 53%-ban az új termék bevezetése járult hozzá. Az emberek 63%-a keresi az új termékeket a vállalkozásoknál.

2. lépés: Legyél megkülönböztethető

Jól látod, még mindig nem arról van szó, hogy akkor milyen a logód, arculat… azt elintézik a grafikusok. Például azt, hogy egységes legyen.
A márkaépítés gyökere az, hogy a vevőid mit gondolnak rólad, mire asszociálnak, ha a cégedre, termékeidre gondolnak.

  • Ezt bizony csak akkor fogod megtudni, ha megkérdezed tőlük. Küldj ki kérdőívet, kérdezd meg őket személyesen. Kérdezd meg, hogy mi az első szó, jelző, ami eszükbe jut a cégedről, termékedről. Vagy másik megoldás, te adj három-négy lehetőséget és válasszon.
  • A következő lépés: össze kell vetned magad a többi piaci szerelővel, versenytársaiddal. Egyébként is jobb vagy náluk, nem igaz? Na azt nézd meg, hogy miben!
  • Írj fel minél több szót és, amit többször is le kellene írnod, oda tegyél jelet. Ez segít benne, hogy merre fókuszálj.

3. Szlogen, küldetés, egy mondatban miben vagy jó

Ez szorosan összefügg a 2. ponttal, ahol is kezdesz rájönni, mi az az egy szó, vagy mondat ami köré építeni tudod a márkakommunikációdat. Vagy mi az a tulajdonság, amivel kiemelkedsz, megkülönbözteted magad. A szlogen elkészítésére szakemberhez is lehet fordulni, de én azt mondom, a legkönnyebb, ha te magad találod ki. És a márkaépítésed szempontjából nem is annyira ezen lesz a hangsúly. A tippem az, hogy próbálkozz egy mondat készítésével. Fogalmazd meg egy mondatban, hogy

  • a vevőd mit nyer veled,
  • vagy milyen problémát oldasz meg vele és azt mivel.
  • vagy mi az a tulajdonság, jelző, ami illik a termékeidre, cégedre (pl. Volvo biztonság).

4. lépés: Teszt – Hol állsz most a megjelenéseddel, kommunikációddal

Egy tanácsadói órán egy ügyfél kérte, hogy véleményezzem a márkáját. A következő kérdéseket tettem fel neki:

Ha most kapnál egy lehetőséget, hogy bekerülj a TV-be, újságba, reklámba…, akkor teljesen rendben van a megjelenésed, logód, kommunikációd, megkülönböztethetőséged?

Mindig képzeld oda magad, hogy egy TV műsor után a te reklámod jelenne meg. Mi szerepelne benne? Mit emelnél ki?

5. lépés: Egységes arculat, megjelenés

A Loyola Egyetem kutatásából kiderült, hogy az egységes és tudatos színhasználat megkönnyíti a márkaépítést. 80%-kal növeli a márkaérzés kialakulását, márka felismerését.

Ehhez egy grafikus kell, hogy megfelelően ráncba szedje a különböző megjelenéseid és segítsen abban, hogy tudatosan használd a színeket, bármilyen megjelenésről is legyen szó (online, weboldal, közösségi oldalak, hírlevél, szórólap….)

6. Online és offline kommunikáció, közösségépítés, marketing

Miután mindent kialakítottál, amiről fent olvashattál, na utána jön csak az erős márkaépítés a marketinged segítségével. Hála az égnek a közösségi oldalak segítenek benne, hogy úgy is át tudd adni a márkaérzést, hogy még nem használják a termékedet, illetve a meglévő vevőkben erősíteni tudod a már csírázó márkaérzést.
Mikor márkát építesz nem a salesre fókuszálsz. Ez segít is benne, hogy olyan reklámanyagaid legyenek, amik végre nem az eladásról szólnak, hanem a vevőről, az ő igényeiről, problémájáról, a céged megkülönböztetéséről. Sokkal szabadabban fogsz kommunikálni. Persze mellette megférnek a reklám posztok is, kellenek is, de nem eladás szagú lesz a kommunikációd.

  • Használd jobban a Youtube-ot és az Instagramot a márkaépítésedhez. Ezeken az online platformokon a legjobb.
  • Találkozz személyesen a vevőiddel, főleg akkor, ha csak online vállalkozásod van.
  • Járj kiállításokra, expokra, állíts is ki!
  • Csinálj offline kampányt!

7. Ügyfélszolgálat, vevőgondozás

Azok a cégek maradnak fenn sokáig, akik ráfókuszálnak az ügyfélszolgálatra, vevőgondozásra. Ez hozzátartozik a közösségépítéshez is természetesen, de még jobban ahhoz, hogy amelyik cég igazi kapcsolatba kerül a vevőjével, ő fog igazán sikereket elérni. Vezess be telefonos ügyfélszolgálatot, chates ügyfélszolgálatot. Imádják az emberek, ha rövid időn belül reagálsz az üzenetükre (még ha az először automatikus üzenet is). Fontos! Itt is becsatlakozik a CRM rendszer, vagyis ahhoz, hogy megfelelő ügyfélkezelésed legyen, kell a CRM.

Szeretnéd képezni magad, hogy jobb márkád legyen? A MinnerAkadémián találsz ilyen videós képzéseket: 

Kapcsolódó cikkek:

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 7 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Miért nem tud a marketingesed eredményeket szállítani?

Ismerős a következő szituáció? Megbízol egy marketingest vagy marketinges csapatot, ügynökséget az online marketinged kezelésével. A szerződést követően aztán egy olyan szituációval találkozol, mint...

Hány hónapnyi megtakarítással indítsd el a vállalkozásod? A vállalkozók véleménye 2019 vs 2022

Most a megtakarítást úgy értjük, hogy ami a megélhetéshez kell, tehát nem a vállalkozásodba invesztálod, hanem a napi, havi kiadásokra teszed félre. Mielőtt vállalkozás...

A Kit Kat nem konkurenciája a Balaton szeletnek. Cikk a konkurenciák beazonosításáról

Másik véglet: „Nekem nincs konkurenciám!”. Ki a konkurenciám? Kikerekednek a szemeim, amikor valaki azt mondja, hogy olyan ötletem támadt, aminek nincs konkurenciája. De belefutottam...

Az intrapreneurship segíthetné innovációban a KKV-kat, vállalkozásokat. Teret adunk az alkalmazottnak [kutatás]

Innováció, termékfejlesztés. Honnan is indulhatna ki, mint a cégből belülről! Egy érdekes ötletről, külföldön már működő megoldásról írok ebben a tartalomban. Amennyiben már elültetem...

9 pszichológiai trükk, hogy az emberek azt tegyék, amit szeretnél

Igen, a következő tippek manipulációnak is tűnhetnek. Vannak olyan dolgok, cselekvések, amikkel nagyobb eséllyel tudjuk akaratunkat átvinni a másik emberre. Hogy ez manipuláció-e? Igen,...

Milán, mi a célod a Minnerrel? Mi a víziód?

Te is látod a lendületet a Minnerben? Sok kérdés mögött látom azt, hogy tudni szeretnétek, hogy miért is teszek bele ilyen sok energiát az...

7 mítosz a franchise-ról: cáfolva!

Amikor meghalljuk a franchise szót akaratlanul is eszünkbe jutnak a nagy gyorséttermi hálózatok, az óriás üzletláncok, azaz a mai modern franchise. Róluk általában tudjuk,...

Vállalkozás indítási pályázat tapasztalatai

Sok kezdő vállalkozót érdekel a vállalkozás indítási pályázat, ezért gondoltam, hasznos lehet, ha bemutatom, hogyan lehetett pályázati pénzből a start vonalra állni az elmúlt...