Márkaépítés lépései, folyamatai. Brandépítés hozza el a céged következő szárnyalását!

Rengeteg előnye van a márkaépítésnek, ami a legszembetűnőbb mind közül, hogy nagyobb reklámköltség nélkül is vevőket tudsz szerezni, továbbá sokkal kiszámíthatóbb bevételed lesz. Láthattad korábbi statisztikában, hogy a következetes brandépítés önmagában 23%-kal tudja megnövelni a bevételeidet, sőt a márkával rendelkező cégek nagyobb árréssel is tudnak dolgozni. Ennek oka főleg az, hogy a költségeik csökkennek, illetve a márka miatt kevésbé vesznek részt a versenyben, így a piaci árhoz képest magasabbat is használhatnak. Arról nem is beszélve, hogy válságálló üzleted lehet! Vágjunk kis bele!

Márka fogalma

Egy vállalat pozicionálása, megkülönböztetése a többi versenytárstól, továbbá a vásárlóinak a céghez fűződő érzéseinek összessége.

A MÁRKA AZ ÜGYFELEK FEJÉBEN LÉTEZIK.

0. lépés – Területek, amiket érint a márkaépítés

A márkaépítés egy igazán komplex része a cégednek. Mert bár elsőre úgy tűnik a marketinghez tartozik csak, de jobban belemenve a részletekbe látszik, hogy az alábbi területeket érinti:

  • Marketing – Megjelenés, márkaüzenet, folyamatos jelenlét
  • Termék, termékfejlesztés – El kell érnünk, hogy lojális, visszatérő vásárlóink legyenek. Hogy jó termékünk legyen. Nincs olyan terméked, amit többször meg tud venni a vevő, vagy többször használni tudja? Akkor tegyél érte!
  • Ügyfélszolgálat – A jó ügyfélszolgálat egy minőségi ugrás. Ez az első hónapokban nagyobb ráfordítás, de utána a növekvő bevétel már kárpótol, illetve hála égnek skálázható (ahogy nő az ügyfélszám, egyenesen arányban nő az ügyfélszolgálat terheltsége)
  • Utánkövetés, vevőápolás – Kicsit keresztmetszetbe áll az ügyfélszolgálattal. A lényege, hogy nem engeded el a vevő kezét. Kapcsolatot tartasz, kommunikálsz vele.

Fontos! A brandépítés egy folyamat! A fenti területeken nem egyik napról fogsz változásokat hozni. Viszont minden változtatás növeli a céged értékét, közelebb visz az álmaidhoz és

olyan vállalkozásod lesz, ahol a fókusz nem a profiton van, hanem a vevőn.

1. lépés: Termék, termék, termék!!!

Kezdd el teljesen átgondolni az üzleti modelled! Ha márkát akarsz építeni, akkor felejtsd el, hogy olyan terméket árulsz, amit csak egyszer vehetnek meg az emberek, vagy csak néhányszor használják. Nincs olyan piaci terület, amihez ne lehetne olyan terméket, szolgáltatást kapcsolni, ami visszatérő vásárlókat hoz számodra (vagy többször használják a terméked).

A lényeg tehát az, hogy a vevőid rendszeresen kapcsolatba kerüljenek veled, a termékeddel, mert így alakulhat ki a márkaérzés.

A termékfejlesztésnek mielőtt nekiállsz, ajánlom figyelmedbe a Kék Óceán stratégiát, aminek alkalmazása merőben megkönnyíti majd a márkaépítésedet is. Itt írtam róla bővebben: A márkaépítés szoros kapcsolatban áll a Kék Óceán stratégiával

2. lépés: Legyél megkülönböztethető

Jól látod, még mindig nem arról van szó, hogy akkor milyen a logód, arculat… azt elintézik a grafikusok. Például azt, hogy egységes legyen.
A márkaépítés gyökere az, hogy a vevőid mit gondolnak rólad, mire asszociálnak, ha a cégedre, termékeidre gondolnak.

  • Ezt bizony csak akkor fogod megtudni, ha megkérdezed tőlük. Küldj ki kérdőívet, kérdezd meg őket személyesen. Kérdezd meg, hogy mi az első szó, jelző, ami eszükbe jut cégedről, termékedről. Vagy másik megoldás te adj három, négy lehetőséget és válasszon.
  • A következő lépés: Össze kell vetned magad a többi piaci szerelővel, versenytársaiddal. Egyébként is jobb vagy náluk nem igaz? Na azt nézd meg, hogy miben!
  • Írj fel minél több szót és, amit többször is le kellene írnod oda tegyél jelet. Ez segít benne, hogy merre fókuszálj.

3. Szlogen, küldetés, egy mondatban miben vagy jó

Ez szorosan összefügg a 2. ponttal, ahol is kezdesz rájönni, mi az az egy szó, vagy mondat ami köré építeni tudod a márkakommunikációdat. Vagy mi az a tulajdonság, amivel kiemelkedsz, megkülönbözteted magad. A szlogen elkészítésére szakemberhez is lehet fordulni, de én azt mondom a legkönnyebb, ha te magad találod ki. És a márkaépítésed szempontjából nem is annyira ezen lesz a hangsúly. A tippem az, hogy próbálkozz egy mondat készítésével. Fogalmazd meg egy mondatban, hogy

  • a vevőd mit nyer veled,
  • vagy milyen problémát oldasz meg vele és azt mivel.
  • vagy mi az a tulajdonság, jelző, ami illik a termékeidre, cégedre (pl. Volvo biztonság).

4. lépés: Teszt – Hol állsz most a megjelenéseddel, kommunikációddal

Egy tanácsadói órán egy ügyfél kérte, hogy véleményezzem a márkáját. A következő kérdéseket tettem fel neki:

Ha most kapnál egy lehetőséget, hogy bekerülj a TV-ba, újságba, reklámba…, akkor teljesen rendben van a megjelenésed, logód, kommunikációd, megkülönböztethetőséged?

Mindig képzeld oda magad, hogy egy TV műsor után a te reklámod jelenne meg. Mi szerepelne benne? Mit emelnél ki?

5. lépés: Egységes arculat, megjelenés

A Loyola Egyetem kutatásából kiderült, hogy az egységes és tudatos színhasználat megkönnyíti a márkaépítést. 80%-kal növeli a márkaérzés kialakulását, márka felismerését.

Ehhez egy grafikus kell, hogy megfelelően ráncba szedje a különböző megjelenéseid és segítsen abban, hogy tudatosan használd a színeket bármilyen megjelenésről is legyen szó (online, weboldal, közösségi oldalak, hírlevél, szórólap….)

6. Online és offline kommunikáció, közösség építés, marketing

Miután minden kialakítottál, amiről fent olvashattál, na utána jön csak az erős márkaépítés a marketinged segítségével. Hála égnek a közösségi oldalak segítenek benne, hogy úgy is át tudd adni a márkaérzést, hogy még nem használják a termékedet, illetve a meglévő vevőkben erősíteni tudod a már csírázó márkaérzést.
Mikor márkát építesz nem a salesre fókuszálsz. Ez segít is benne, hogy olyan reklámanyagaid legyenek, amik végre nem az eladásról szólnak, hanem a vevőről, az ő igényeiről, problémájáról, a céged megkülönböztetéséről. Sokkal szabadabban fogsz kommunikálni. Persze mellette megférnek a reklám posztok is, kellenek is, de nem eladás szagú lesz a kommunikációd.

  • Használd jobban a Youtube-ot és az Instagramot a márkaépítésedhez. Ezeken az online platformokon a legjobb.
  • Találkozz személyesen a vevőiddel, főleg akkor, ha csak online vállalkozásod van.
  • Járj kiállításokra, expókra, állíts is ki!
  • Csinálj offline kampányt!

7. Ügyfélszolgálat, vevőgondozás

Azok a cégek maradnak fenn sokáig, akik ráfókuszálnak az ügyfélszolgálatra, vevőgondozásra. Ez hozzátartozik a közösségépítéshez is természetesen, de még jobban ahhoz, hogy amelyik cég igazi kapcsolatba kerül a vevőjével ő fog igazán sikereket elérni. Vezess be telefonos ügyfélszolgálatot, chates ügyfélszolgálatot. Imádják az emberek, ha rövid időn belül reagálsz az üzenetükre (még ha az először automatikus üzenet is).

Szeretnéd képezni magad, hogy jobb márkád legyen? A MinnerAkadémián találsz ilyen videós képzéseket: 

Kapcsolódó cikkek:

Segíts a missziómban, hogy az ilyen értékes ingyenes információk minél több magyarhoz eljuthassanak! Oszd meg az ismerőseiddel! Köszönöm! Én pedig készítem az új cikkeket!