Sokszor azért látunk rosszul dolgokat, mert buborékban élünk, és amit látunk azt elkönyveljük igaznak, miközben a valós számok teljesen más piacot mutatnak. Ez bizony rossz döntésekhez vezethet minket (na, de pont azért kell ilyen oldalakat olvasni, mint a Minner!). Ha a feltevéseinkre hagyatkozunk, lehet, hogy nem látunk meg lehetőségeket, elfogadjuk hogy egy piac már elúszott, holott ez nem biztos hogy igaz.
Például gondolkodtál már azon, hogy munka mellett belevágj egy jó kis digitális szabadúszó munkába? Leendő freelancereknek is érdemes végigolvasni a cikket! Vagy gondolkodtál marketing ügynökség létrehozásán, vagy webes, webfejlesztőcég indításánál? Szóval, ha körbenézel az interneten, mi a helyzet marketinges területen, videós, egyéb online szabadúszó szakemberekkel, könnyen úgy érezheted, hogy telített a piac, és már nem érdemes belépni. Nos itt jön az izgalmas fordulat! Nem, hogy 20%-kal, de még legalább 100%-kal több online marketing szakemberre, videósra, digitalizációhoz értő szakemberre lenne szükség. Lássuk miért is mondom ezt!
Írtam néhány hete cikket vállalkozóknak, amelyben arról volt szó, hogyha azt keressük merre tudunk növekedni, akkor több kutatás is az online felé terel minket. Nem is akármennyire! A McKinsey tanácsadócég kutatása alapján 8500 milliárd forinttal bővül az online gazdaság 2030-ig. Ezt ebben a cikkben olvashatod (de most is emelek ki belőle részt): 8500 milliárd forinttal bővül 2030-ig a gazdaság. Te kiveszed a részed? Mi igen!
Nemcsak a kutatások mutatják, hanem ügyféltapasztalatunk is (12 589 vállalkozó tanul már nálunk), hogy megéri a digitális irányba menni, ebbe fektetni időt, energiát, pénzt. Viszont ehhez szükség van digitális szakemberekre, amiből hiány van.
8500 milliárd forint – ebből fogsz te is részesedni?
De mit is jelent ez?
- Kezdjük távolabbról: A hazai digitális gazdaság 50%-kal nőtt 2017 és 2021 között (2017-es- 6,6 milliárdról 9,8 milliárd euróra bővült a teljesítmény).
- Ez 1200 milliárd forint bővülés 4 év alatt.
- Sok webshop, online szolgáltató volt ennek nyertese. A cikkben szereplő 4000-8500 milliárd bővülés a következő 6 év alatt mehet végbe. Természetesen a fent említett idősávban a pandémia felhúzta a számokat.
- A McKinsey kutatás alapján a tudatosabb digitalizáció révén 8500 milliárd forinttal járul hozzá a GDP-hez az online, digitális szektor 2030-ig. Ez a többlet a gazdaságban ott is marad. Nos a becslés igencsak magas összeg. Az IVSZ – Szövetség a Digitális Gazdaságért már kisebb összeget mond, 4000 milliárd forintot.
A cégeknek tehát megéri a digitális irányba menni, és mi erre ösztönözzük is őket. Tudod mi ilyenkor a következő lépésük? Nos kelleni fog nekik digitális szaki, amiből óriási hiány van itthon. Nem, nemcsak programozókra értem, hanem aki csinálja a marketingjüket, weboldalukat, online jelenlétüket, vagy a folyamataik digitalizációját, esetleg digitális támogatását a cégnek.
Ez még nem az a statisztika, amit vártál, az most fog következni.
Miért kell 3-szor annyi marketinges, digitális ninja, videós…?
Nem is azt mondanám, hogy kell, hanem azt, hogy még bőven elfér a piacon legalább 3-szor annyi. Gondolj bele, hogy egy digitális kivitelezőnek (szabadúszó) az ideje korlátozott. Vagyis állandó ügyfelekből egy időben maximum 10-15-öt tud elvállalni.
A McKinsey fenti becslését láthattad. Az online költés, online piac bővülését nem lehet nem észrevenni. Ha egy másik adatot is ideveszünk, akkor a digitális gazdaság által megtermelt egy főre vetített GDP 20 százalékkal marad el a régió átlagától.
Mindeközben az internethasználók arányában jól állunk. Az alábbi képen az internetet NEM használok arányát látod a teljes lakossághoz képest:
Na, de ami nekünk kell most adat:
- A vállalati szféra nagy lemaradásban van digitalizációban, miközben a felhasználók fel-alá mászkálnak mobiljukba bújva. A lenti táblázat, kutatás eredménye egybecseng a Digiméter 2022-es kutatásával, ahol 10-es skálán alig 2,6 pontot kaptak a hazai cégek digitális felkészültséget nézve. Akkor azt írtam, hogy: A hazai cégek 99%-a legyőzhető pusztán a digitalizáció által.
- Nos itt látod is, hogy az EU átlag a cégek közösségi média használatát nézve 29% (összes vállalkozáshoz képest), itthon ez az arány 13%! Mindössze a cégek 13%-a használ közösségi médiát a marketingjében. Nem azt mondjuk, hogy mindenkinek kell. Egy benzinkútnak nem kell, vagy egy kifejezetten alvállalkozói munkát végző cégnek, vagy nehézipar… De tudod mit? Toborzásra még ők is tudják használni!
- Magyarországon a kkv-k csupán egyharmada rendelkezik legalább „alapszintű digitális intenzitással”, EU átlag 55%.
A hazai cégek 2/3-a nem rendelkezik weboldallal.
A fenti szám még jobban szíven ütött! Pedig még a szomszéd is ért a WordPresshez, vagy tud posztolni a Facebookra, Tiktokra, aztán látjátok ezeket a gyatra adatokat.
„Na, de most akkor miért is írod Milán ezeket? Egyébként hol is vagyok most?”
Ha még nem ismernél minket, ez a Minner.hu. Ez egy üzleti magazin, üzleti közösség kifejezetten kisvállalkozásoknak és KKV méretű nagyobb vállalkozóknak. Szó szerint azt mutatjuk meg és azt szeretjük kutatni, hogyan lehet jobban csinálni, hol van lehetőség.
Igazi pitbullá változtatjuk a vállalkozókat a tartalmainkkal. Míg korábban nem voltak annyira éhesek, motiváltak, akkor egy ilyen tartalom után szinte felrobban az érdeklődés: Ő az, aki a webshopodat beelőzi. 22 évesen 3 hónap alatt már havi 10 millió Ft forgalom, 30% profit – a cím erős, de egy médiaoldalt olvasol, a figyelmet meg kell szerezni, és hidd el, a tartalom is pont olyan ütős.
Most itt két dolgot érdemes megjegyezned:
- Mi ösztönözzük a cégeket, hogy jobb legyen a digitalizációjuk. Idén is, és jövőre is még több melót beleteszünk, mert nekünk a küldetésünk segíteni a hazai vállalkozókat. Nyugi, közben megélünk belőle! Ez üzlet! Tapasztalatunk alapján a Minner hatásából is erősen ki tudják venni a részüket a szabadúszók! Itt jössz te a képbe!
- Váltani akarsz, leendő szabadúszóként olvasod ezeket a sorokat. Például el akarod adni a digitális tudásod (amit lehet általunk szerzel meg – lejjebb írok erről), akkor tudd, hogy még időben vagy! Akár munka mellett is bele tudsz vágni!
Én 9 éve csinálom ezt, és élvezem! Bár sokan meg fogják kérdezni tőled, hogy: „Ebből meg lehet élni?”, vagy „Miért nem keresel egy rendes munkát” – de pont ez a szépsége ennek. Lásd itt a saját sztorimon keresztül: „Ebből meg lehet élni?” „Miért nem keresel egy rendes munkát?” – Miért van ez a jelenség? - Vagy aktív szabadúszóként nem tudtad belőni, hogy tényleg van még piac, taposs-e bele a gázba. Nos azt mondom taposs!
Merre tovább? Mi jön most? Kis terv az új életedhez, digitális pályamódosításodhoz
Akár általunk, akár mások által is tanulsz bele ebbe, merj lépni! Aki szeret tőlünk tanulni, jöjjön hozzánk is, de van amit egyrészt mi nem oktatunk, másra is szükséged lesz. Viszont egy mindig legyen előtted! A Minner tud segíteni, jó közel lenni hozzá! Összehordott a szél és mi 9 év alatt több tízezer vállalkozót, cégvezetőt, akik aktívan követnek minket. 12589-en tanultak már online képzéseinkből, több mint 1000-en voltak személyesen nálunk segítséget kérni, és több mint 722-en vettek részt több órás személyes tanácsadásunkon is.
Sok mindent láttunk már a hazai vállalkozói világból, néha még sokat is!
Értsd meg, hogy működik egy vállalkozás
Az első képzés „alapmű” két okból is: egyrészt, neked is segít megérteni, hogyan gondolkodj a saját vállalkozásodról. Kezdj akár szabadúszó marketinges munkába, válts menet közben, legyen webshopod vagy fuvarozó céged, a vállalkozási ismeretek az első perctől kezdve segítenek máshogy gondolkozni, jobban látni a lehetőségeket, és vállalkozói attitűdöt fejleszteni magadban. Másrészt, ha olyan foglalkozást választasz, ahol más vállalkozók az ügyfeleid (B2B), segít az ő igényeiket megérteni, kiszolgálni ha tudod milyen problémákkal szembesülnek, mire van szükségük. Utóbbi esetben a piackutatásod része ez a képzés:
Vállalkozó leszek! Kezdő vállalkozó képzés – 15 órányi üzleti téma laikusok számára is.
Facebook marketing, marketinges, marketing stratégia készítő, kivitelező
Digitális natívként könnyen szert tehetsz egy kis keresetkiegészítésre, ha helyi cégeknek, vagy a környezetedben lévő kisvállalkozásoknak segítesz a Facebook oldal, vagy alap hirdetések beállításában. Gondolj bele: te gyorsan ráérzel, hol találod a beállításokat, hova kell kattintani például egy esemény létrehozásához. Ez egy analógabb beállítottságú embernek hosszú idő és fejfájás lenne, kevesebb sikerrel. Kis szövegírói érzékkel, egy Canva előfizetéssel, és a MinnerAkadémia Facebook marketing online kurzusával magabiztosan fogsz tudni posztolni vagy fizetett kampányokat indítani a megbízóidnak néhány esti vagy hétvégi óra alatt.
Tipp: Ne a marketing ügynökségekkel, marketingesekkel versenyezz! Olyan vállalkozóknak tudsz a legtöbbet segíteni, akiknek minimális vagy egyáltalán nincs még online jelenléte, például egy helyi személyi edző, kozmetikus, étterem. Nekik a Facebook oldal létrehozása és a heti posztolás is nagy segítség lehet, ami által felfedezhetővé válik, és rá tudnak találni az ő leendő ügyfelei. A hirdetéskezelés pedig a következő lépés.
Facebook marketing online képzés, sikeres kampányok lépésről-lépésre
Ajánlom még figyelmedbe, hogy átfogóbb képed legyen a marketingstratégiáról a Átfogó marketing stratégia képzésünket. Sőt ez azért is kell, hogy a saját marketingedet magabiztosan tudd csinálni.
A saját ügyfélszerzéshez pedig ajánlom letölthető útmutatónkat és a hozzá kapcsolódó videókat is: Szabadúszó ügyfélszerző stratégiák B2B piacra (+pdf)
E-mail marketing automatizálás, marketing automatizmus. Építsd rendszereket!
A GKID 2023-as jelentése szerint Magyarországon jelenleg 32 ezer darab webáruház működik, miközben a covid alatti óriási forgalomnövekedés lelassult. Azaz most már nem elég, hogy van valakinek webshopja, a szolgáltatás minőségével, vagy márkaépítéssel, marketinggel ki kell emelkedniük a tömegből az online kereskedőknek. Az egyik ilyen lehetőség a hatékony e-mail marketing: (újra)vásárlásra ösztönző, vagy a checkoutra visszaterelő e-mail automatizmusokkal, illetve rendszeres hírlevelekkel megkülönböztethetik magukat a webshopok a konkurenciától.
Itt jössz a képbe te! Tervezz meg és állíts be e-mail automatizmusokat, mint például üdvözlő e-mail, vásárlást követő e-mail sorozat, vagy kosárelhagyó e-mail a webáruház tulajoknak. Ez egyszeri nagyobb lélegzetvételű munka, ami ha kész van, elég időnként ellenőrizni, optimalizálni.
Az sem baj, ha most még fogalmad sincs, ezek hogy működnek: az E-mail marketing mesterkurzus webshopoknak lépésről lépésre segít a beállításban és az e-mailek tartalmában. A kurzus ára az első elégedett ügyféllel megtérülhet!
Hírlevél, e-mail marketing minikurzus
E-mail marketing mesterkurzus e-kereskedőknek (vagy az őket kiszolgáló kivitelezőknek!) (nem csak e-kereskedőknek)
Ha pedig automatizálás, ilyen a chatbot képzés is, ahol szintén rendszereket tudsz építeni az ügyfeleknek: Chatbot marketing a kezdőtől a haladóig
Saját webshop indítása, vagy ezt megtanulva másnak is segíthetsz (pénzért) – E-kereskedő szaki
A Deloitte felmérése szerint az online szolgáltatás vagy termékértékesítés a legnépszerűbb „side hustle”-ök, kiegészítő bevételek egyike. Talán már te is gondoltál rá, milyen jó ötlet lenne a te terméked Mobilfoxát megcsinálni, és például Kínából importált árukat saját webshopban értékesíteni.
Nos, a Minneren azt tanácsoljuk, előbb próbálj meg kis mennyiségben, akár az első 10 termékedet veszteséggel eladni, hogy lásd, egyáltalán megy-e neked ez az online értékesítés! De ha kiolvastad a webáruház kategóriát, megvan a keresett termék, és flow-ba hoz a saját webshopod optimalizálása, akkor már valóban érdemes belevágni a Kínából importálásba.
Ne költsd azt a bizonyos tanulópénzt félresikerült rendelésekre és megbízhatatlan partnerekre, tanulj más hibáiból! A MinnerAkadémia Alibaba, kínai import képzésében egy gyakorlott importőr vezet végig a beszerzési folyamaton. Rámutat a gyakori buktatókra, sőt, még kérdezni is tudsz a kurzus felületén, ha elakadsz.
Alibaba, kínai import képzés egy konténernyi belsős infóval
Webáruház indítás lépésről lépésre
Szövegírás, tartalomkészítés
A szövegírás nagyszerű készség, ha extra bevételre szeretnél szert tenni üres óráidban. Nyugodtan olvass tovább akkor is, ha nem voltál ötös irodalomból! Persze nem árt, ha szövegíróként felismersz egy metaforát és tudod, milyen „j” a muszáj, de a marketingszövegírás elsősorban a vásárlói gondolkodás ismeretéről szól. Több időt töltesz majd kutatással, mint írással, és nem árt, ha érdekel a pszichológia és az értékesítés, de ha ez megvan, akkor írhatsz ügyfeleidnek hirdetésszövegeket, landing oldalakat, céges blogposztokat, social posztokat, hírlevelet… és a többi.
Az előbbieknek persze van jó gyakorlata, bevált struktúrái – nem kell fejből tudnod ezeket! Marketingszövegírás képzésünkben részletesen átbeszéljük, mitől jó egy hirdetés vagy hogyan építsd fel egy termékoldal szövegét, és annyi sablont, mintát kapsz a videók mellé, amik végigkísérnek a szövegírói karriereden!
Marketingszövegírás a gyakorlatban, tanulj egy profi szövegírótól
TikTok tartalomkészítés
Ha inkább a videós formátum vonz, de azért influencernek nem állnál be, akkor jó hírünk van. A hazai cégek még csak most kezdik bevenni a TikTokot, új nekik a felület, a kollégák nem akarnak a kamerák elé állni, nem tudnak videókat készíteni, humorosat és a TikTok stílusába illőt még kevésbé (tisztelet a kivételnek). Készíts heti pár órában rövid videós tartalmat márkáknak!
A MinnerAkadémia TikTok képzését egy aktív TikTokker oktatja, aki ráadásul kivitelezőként is dolgozik más cégeknek. Megtanulhatod tőle, hogyan tervezd meg, építsd fel, és forgasd le a videókat, milyen apróságokon múlhat a siker, és hogyan generálj szinte végtelen ötletet a megbízóidnak anélkül, hogy rövid életű trendekre kellene alapoznod.
TikTok kurzus az első videótól a 10.000. követőig
Digitális ninja, érts a digitalizációhoz. Add el a tudásod!
Érdemes egy fontos skillt magadra szedned. Értsd meg miért is nehéz a cégeknek a digitalizáció, mért is nehéz nekik a digitális átállás. Képzeld el, hogy a fentiekkel is jól lehet keresni, de aki a teljes digitális transzformáció projektet tudja vinni, ő bizony akár 2-3-szor is több pénzt tesz zsebre. Na jó, a videósoknál lehet nem többet, egy videós drága.
Ezt a képzést ajánlom: Digitalizáció a gyakorlatban, digitális rutin
Podcast műsor készítő, podcast műsor vezet
Podcast piacra most figyeltek fel a marketingesek. A mellettünk lévő podcast stúdióban folyamatos a mozgás, kisebb cégektől elkezdve a nagyvállalatokig mind megfordulnak itt, és persze mindig valahogy szabadúszó tartalomkészítőket is látok közöttük. Például a tartalomkészítő maga a hostja (műsorvezetője) a podcastnak, vagy éppen videó is készül a beszélgetésről, amit szintén egy videós tartalomkészítő (nem feltétlen operatőr) készít… ehhez hasonló felállásokat látok. Itt őrült összegek mennek, sőt én is voltam ilyen megállapodásban. Egy márkázott podcast úgy, hogy én voltam a házigazda úgy került fel, hogy adásonként 190 000 forintot fizettek. Volt is vele meló, jól hangzik az 1 óra podcastért ennyit kapni, de szervezés, vágás…
Podcast indítás, podcast marketing képzés – Az interjús rész maga lesz a Szent Grál számodra!
Eddig elértél? Köszönöm, hogy megtiszteltél figyelmeddel úgy, hogy persze értéket is adunk, de közben el is akarunk adni neked! Sok sikert neked a váltáshoz, vagy abban, amibe éppen most belevágsz! Hajrá! Üdv, Milán
Mások hogy csinálják?
- Egyrészt ajánlom figyelmedbe a Szabadúszó kategóriánkat! Sok izgalmas cikk vár rád. Ismerd meg ezt a világot!
- Gyorstalpaló egy interjúban: Nekem ezért fognak fizetni? Egy leendő és egy veterán szabadúszóval beszélgettem [podcast]
- Ügyfélszerzés szabadúszóként. Így marketingeld magad! (digitális szabadúszó)
- 7 éven keresztül elég volt egy laptop a cégem működéséhez. Szabadúszó voltam
Forrás:
Digital Challengers on the next frontier. Central and Eastern Europe thriving in digital commerce. McKinsey & Company, 2022
Egyensúly Intézet
Digiméter 2022