Szeretnél több vevőt? Úgy érzed valami visszatartja őket a vásárlástól? Vagy megrekedt az értékesítésed egy szinten? Vagy más dolog miatt kattintottál, mondjuk feltetted magadban a kérdést, hogy lehet több profitom? Oké, ez most kicsit top-shoposra sikerült… Mondjuk evidens, hogy mindig több vevőt szeretnénk, bár persze van egy maximum, amit ki tudunk szolgálni, mégis jó érzés, ha szinte szétszedik a „pultot” az érdeklődők. Egy csekklistát, ötletlistát állítottam össze arról, hogy mivel is érdemes kezdeni és folytatni (a megvalósítást), ha úgy érezzük valami nem oké, elmaradoznak a vevők, vagy sok a reklámköltség és mégsincs eredménye. Vágjunk is bele!
Szóval, akkor nekem valami jó vevőszerző marketing kell?!
Hóhóhó! Ne menjünk ennyire előre! Nem a reklámokkal kell először foglalkozni. Érdemes kicsit rendbe tenni a céged, termékeidet, szolgáltatásaidat, ajánlatokat, vagy éppen az árazást. Tudom-tudom, nagyon jó terméked van és mindenkinek szüksége van a tiédre. Efelől nincs is semmi kétségem. Viszont itt vagy, szóval most foglalkozzunk azzal, hogy mi az, amin lehet, sőt kell is változtatni, vagy milyen lehetőségeid vannak.
A legfontosabb! Ezzel kezdd!!!
Az alábbi csekklista segít abban, hogy elkezdj gondolkodni, tervezni. Ülj le! Vegyél elő egy üres lapot, vagy jegyzetfüzetet, igazából mindegy mit, csak írni lehessen rá! Írd le:
- Milyen termékeid vannak
- Milyen ajánlataid (van-e akciós, kiemelt, belépő, visszatérő, szezonális…). – Ez nagyon fontos rész! Sokszor megkeresnek cégek, hogy nem megy a marketingjük és kellene vele valamit kezdeni. Ekkor átnézzük az ajánlataikat és kb. 3 sorban összeszedhető… Én ekkor azt mondom, erre aztán felesleges marketing költséget pazarolni.
Ehhez a ponthoz még hozzá tartozik, hogy dolgozd ki, hogy legyen (nem baj ha valamelyik nincs, de érdemes ezekben gondolkodnod)- belépőterméked,
- kiegészítőterméked,
- termékpiramisod,
- mi a VIP ajánlatod/terméked,
- van-e olyan terméked, amit visszatérő (újravásárló) vevőidnek szánsz,
- tudsz valamit ingyen adni? >>> Először adsz valamit INGYEN, és utána vásárlót tudsz belőle szerezni? Mit kell tudni a freemium értékesítési rendszerekről, modellről?
- Árak – Írd fel, mikor változtattál utoljára árat! – Ugye! Itt van a kutya elásva. Régen változtattál, igaz? Vagy éppen árversenyben vagy, amiatt nem tudsz. Erre megoldás, vissza a második pontra, ajánlatokat, csomagokat összeállítani. Sőt erre azt mondom, vedd meg ezt az árazás könyvet: Könyvajánló: Óriási Profittartalmú Árazási Stratégiák Vállalkozóknak – Dan S. Kennedy & Jason Marrs
- Akciók – írd fel, mikor volt utoljára akció nálad (ha folyamatosan van, akkor már ezzel kezdheted, hogy beszünteted a folyamatos akciózást)
- Nézd meg a konkurenciánál a fenti 4 pontból mik vannak, milyenek….! Mindennek utána tudsz nézni, még az akcióknak is. Nincsenek a figyelő listán? Akkor legyenek! Havi egyszer érdemes megnézni, mit csinálnak a többiek. (Nincs konkurenciád? Remélem tudod, hogy minden piacon van.)
- Egyáltalán kik a vevőid, ki a célcsoport? – ezt tényleg írd fel, jó nagy betűkkel, mert még szükséged lesz rá! Ha azt írod fel, hogy mindenki, akkor kezdődik a baj…
- Mennyi forintba kerül egy vevő (első vásárlásáig, átlag)?
- Átlagosan mennyi forintot hagy nálad az ügyfél, amíg kapcsolatban állsz vele? Vagyis az ügyfél-élettartama alatt.
- Érdemes ránézni a bevételekre/kiadásokra is – mi van akkor, ha nem is kell több vevő, hanem mondjuk felesleges költségek csökkentése, vagy éppen… (következő pont)
- Tedd fel magadnak a kérdést! hogy „Mit lehet automatizálni? Van olyan folyamat, amire van már online megoldás, vagy egyszerűbb megoldás?
- Írd fel, milyen marketingcsatornákon éred el a vevőidet. Írd le azt is, hogy melyikről jön a legtöbb bevétel.
Tudod mit érsz el ezekkel? Végre látod magad előtt hol állsz. Fura dolog ez a rajzolás, jegyzetelés, mert valahogy előhozza az emberből, hogy gondolkodjon, ötleteljen, vagy ahogy én szoktam mondani, brainstormingoljon.
Marketing, reklám tippek, vevőszerzés, online, offline
Figyelem! A cikkben több másik Minner cikkre mutató link is található. Ezt azért így csinálom, mert amelyik információ megtetszik, tovább tudsz kattintani. Ha ezt mind beleírnám ebbe a cikkbe, akkor már mehetnék is a nyomdába, mert könyv mennyiségű tartalom lenne most előtted.
Természetesen a marketingről is írok, mivel azért kattintottál a cikkre, hogy ezzel kapcsolatos tippeket kapj. Először a fenti listán rágd át magad, aztán jöhet a marketing/reklám! Valljuk be, a marketing része nem csak az, hogy Adwordsözünk, vagy Facebook posztokat reklámozunk, hanem hozzátartozik az árazás, ajánlatok, vevőkommunikáció, termék is. Na nézzük a reklámot!
0. Lépés a jó marketinghez
Itt sem maradhat el a csekklista, mielőtt nekiállsz ötletelni, ezeket gondold végig, vagy vesd papírra!
- Nézd át a weboldaladat, hogy biztosan rendbe van-e.
- Mobilon jól bejön? 52-60-%-a a látogatóidnak mobilról fogja felkeresni a weboldalad.
- Ha helyi üzleted van, akkor könnyen megtalálható a cím? Már a főoldalon is ott van? Könnyen kimásolható (Google Maps kompatibilis).
- Van rajta elég információ? Tudod, nem arra gondolok, hogy körbenyalod a saját céged, vagy a terméked. Az senkit se érdekel. Ehhez kapcsolódó cikk: Mi legyen a weboldalamon?
- Állítsd be a remarketing követkódokat! (Ezt már tegnapra!) Ma már nem működhet egy cégnek sem a marketingje úgy, hogy nincsen remarketing beállítva a weboldalán. Tudod, meg kell fogni a visszatérő látogatókat. Brutál sok pénzt fogsz ezzel spórolni. Ehhez kapcsolódóan már két cikket is írtam:
- Árazás, ajánlat >>>Fent már leírtam, ezek is a marketinghez tartoznak. Pörgesd őket, ötletelj! Fent van könyvajánló is hozzá.
- KAMPÁNY – Remélem szoktál kampányokat indítani! Nem, nem arra gondolok, hogy elindítasz egy hirdetést, vagy pofozgatod havonta. Úgy értem, hogy időszakos kampányt. Tudod olyat, mint karácsonykor, csak mondjuk minden negyedévben, vagy új termékre, új ajánlatra.
- Újdonság: Volt mostanában frissítve az ajánlatod, volt új terméked? Bármi kis újdonság a cégedben? Indíts rá kampányt! Sőt kell, mindig kell az új dolog. Erről itt írtam >>> Néha egy egyszerű kis újdonság is meghozza a vevőid kedvét a vásárláshoz – Példa a cikkben!
- Most állj meg! Tedd fel a következő kérdést! Volt olyan eset, hogy meglepődtél az egyik ügyfeleden, vevődön, hogy nem tudott az egyik termékedről, vagy szolgáltatásodról, vagy valami fontos dologról, ami a cégedhez, termékedhez köthető? Még néha a legelvetemültebb… nem írom le, mert ez az egyik régebbi cikkem címe. Jöjjön ehhez kapcsolódóan két cikk:
1. Ingyenes, vagy alacsony költségvetésű marketing csatornák
Az ingyenes marketing technikákat imádjuk, mert részben ingyenesek. Miért csak részben? Mert a legtöbb csak látszólag van ingyen, valószínűleg vagy az időddel fizetsz, vagy ahogy leírtam, az alacsony költségvetésűeket is ide veszem.
- Apróhirdetés – Mikor adtál fel utoljára apróhirdetést? Nincs olyan termék/szolgáltatás, amit ne lehetne így hirdetni. Egy próbát megér, főleg mikor rájössz, hogy a kiemelést szinte fillérekért adják. És mennyien fogják látni a márkaneved a hirdetésben (többször alkalmaztam, sőt megbízóimnál is, mindig meglepődnek). Sőt, tapasztalatom, hogy az ingyenes apróhirdetés oldalaknak még a SEO-ja (keresőoptimalizálás) is nagyon jó.
- Kupon oldalak – Itt a másik „klasszikus”. Ha van belépő terméked, akkor időnként mindenképpen próbáld meg kuponos oldalakon keresztül értékesíteni. Ehhez kapcsolódó tippek: 5 cég, akik tényleg jól használják a kuponoldalakat, és többet profitálnak, mint a többiek
- Ajánlás – Találj ki egy jó ajánlói rendszert a törzsvásárlóidnak!
- Gerillamarketing (erről a 4-es pontban írok)
2. Facebook, Google Adwors, keresőpotimalizálás, Youtube, hírlevél
Egyre nagyobb a verseny, de egyszerűen nem tudod nélkülözni a fenti online megoldásokat. Nem is az alapokkal akarlak untatni, hanem olyan tippeket, ötleteket gyűjtöttem össze, amik segíteni fognak neked.
- Remarketing – Még egyszer leírom, ha ezt nem használod, akkor egyszerűen meg fog előzni a versenytársad.
- Youtube és az organikus elérés? Mindenki a Facebookkal izmozik, pedig ott a Youtube, ahol szintén lehet követőtábort építeni, kevesebb tartalom is kell, és a feliratkozók nagyobb részét fogjuk elérni. Hát még az organikus keresőből származó találatok. Itt persze mi a bibi? Hát a videókészítés! Mi legyen a videón, uhh azt legyártani… Szerencsére amennyivel többe kerül, annál olcsóbban tudunk elérni az emberekhez. Na, de erről a következő pontban.
- Videók – Akár a Facebookot, akár a Youtube-ot nézzük a videó most a legolcsóbb marketing eszköz. Rövid videókkal át tudsz adni mindent, amivel gyorsan megfogod az érdeklődőket, és mindezt fillérekért. Egy videót tovább néznek az emberek, mint egy képet. Szóval már ez az előny is mellette szól, akár már egy pár másodperces (5-20 mp) videó mellett is.
- Landing oldalak: Tudod mit, egyből egy ábrával kezdem! Kép alatt folytatom
Gondolnád, hogy egy termékre vagy kampányra ha 40 landing, érkező oldalt készítesz és alkalmazol is természetesen, akkor ötször több érdeklődőd, vevőd érkezhet? Döbbenetes, pedig valójában még logikus is. Itt kifejtettem >>> Gondolnád, hogyha 10 landing oldalnál többet használsz, máris 55%-kal nő az érdeklődők, vásárlók száma?
- Chatbotok – Újdonság, pont ezért érdemes kipróbálnod. Ezt nem is részletezem, nézd meg ezt a cikket: Ötletek, hogy mire használd a chatbotot a vállalkozásodban
- Hírlevél: Még mindig megéri listát építeni, főleg azért is, mert jól összeköthető a Facebookos, Google Adwords-ös kampányokkal. Ehhez kapcsolódó tippek: >>> Egy email nem email – Tipp email marketinghez
- Facebook marketing: Bár csökkent az organikus elérés, még mindig itt érjük el legcélzottabban az embereket. Sőt a tartalommarketingünk egyik legjobb terjesztési csatornája. Ehhez összegyűjtöttem a friss tippeket:
- Tartalommarketing: Tudom, nincs annyit témád, hogy alkalmazd. Ez is olyan, hogy vagy ki kell adni, vagy nekiülni, ahogy már fent említettem, egy üres A/4-es lap csodákra képes. Ehhez is van két cikkem, ami szorosan kapcsolódik hozzá:
- Ezt tanultam meg a tartalommarketingről több ezer cikk, és közel tízezer közösségi oldal bejegyzés megírása közben
- És a brókeres marketinges cikk. Nem is gondolnád, de blogmarketing tippek is vannak benne: Mit taníthat egy bróker az online marketingről? – TIPP! Gyakorlatias, másolható példák vannak bent!
- SEO, keresőoptimalizálás: Helyi cégeknek egyenesen kötelező erre ráállni. Más területen szintén, mivel bár nem ingyen van, de tényleg egy befektetés, ha valaki elkezd foglalkozni a keresőoptimalizálással is. Tudod, tartalommarketinggel összekapcsolva még hatásosabb. Ehhez kapcsolódó cikkek:
3. Brandépítés
Eljutottál eddig? Ez az! Hoztam is egy képet, hogy még fenntartsam az érdeklődésed, figyelmed. Ez a kép részben mindent elmond a brandépítésről:
Ki tudsz tűnni a hazai cégek közül, amint elkezdesz foglalkozni a brandépítéssel is. Bár ezt azért is a harmadik helyre soroltam, mert valójában ez költséges lesz és csak később térül meg. Egy valami viszont biztos. Sokkal nagyobb vásárlói bázisod lesz, sőt még a profitrátádon is meg fog látszódni. Bár itt van egy nagy hátrány. Csak azoknak a cégeknek jó a brandépítés, akiknek van olyan terméke/szolgáltatása, amit akár többször is meg tudnak venni a vásárlók, vagyis vannak visszatérő vevők. Erről egy komplett cikksorozat szól a Minneren:
- Márkaépítés lépései, folyamatai. Brandépítés hozza el a céged következő szárnyalását!
- A márkaépítés szoros kapcsolatban áll a Kék Óceán stratégiával
- Márkaépítés: Erre az 5 dologra figyelj, hogy ütős márkád legyen
- +anyag: A márkaépítés szoros kapcsolatban áll a Kék Óceán stratégiával
Influencer marketing: Nem véletlen, hogy a brandépítéshez soroltam. Influencer marketinget csak akkor alkalmazz, ha vagy brandépítést szeretnél, vagy egy éppen futó kampányt szeretnél megtámogatni nagyobb megjelenéssel. Ehhez kapcsolódóan készítettem egy ingyenes videóanyagot. Itt éred el >>> Így használd az influencer marketinget
4. Egyedi megoldások, amikkel ki tudsz tűnni
- Gerillamarketing: A legjobb eszköz arra, hogy megtámogass egy éppen futó marketing kampányt, vagy arra, hogy felfigyeljenek rád a reklámzajban, vagy például bekerülj a médiába. Ehhez kapcsolódó tartalmam: Gerillamarketing tippek, trükkök, ötletek – így csináld
A képen a Mortein egyik gerilla ötlete. Zseniális!
- Sajtóközlemény, infografika, kutatás: Na erre is érdemes lesz igazán ráállnod!
- Kutasd a termékedhez, célcsoportodhoz köthető dolgot, csinálj egy kérdőívet, 1000-2000 fővel töltesd ki!
- Készítsd belőle infografikát,
- tedd fel a weboldaladra, közösségi oldalaidra,
- készítsd belőle prospektust (használd a rendezvényeiden, küldd el a legnagyobb vevőidnek),
- és a legfontosabb, juttasd be a médiába (az eredményeket, infografikát)! Utóbbi miatt érdemes tényleg átgondolni mit kutatsz, mi az amivel be tudsz kerülni a sajtóba. Én ezzel kerültem be tavaly (mármint ha a kutatásokat nézzük) >>> Itt vannak az eredményei a fiatalok vállalkozó kedvét vizsgáló Minner kutatásnak
5. Egyéb marketing csatornák
- Rendezvények: Szervezz bármilyen eseményt, rendezvényt, valójában bármit, amivel tudsz fizikailag is találkozni az emberekkel. Menj ki expóra, kiállításra, természetesen mint kiállító!
- Hideghívás, telemarketing: Bár régi marketing eszköz, mégis még mindig sikerrel lehet alkalmazni.
- DM posta levél: Már a direkt marketing (dm) levelek küldése teljesen átalakult, és most már nem a postaládákban gyűlnek a reklám célú levelek, hanem az emailek között találjuk meg őket. Érdemes tehát eljátszani a gondolattal, hogy most már újra felértékelődhet a postai dm levelek küldése, mivel kevés cég használja marketingre. Mi az, amit postán kapunk? Közműszámla, bankszámla kivonat, telefonszámla. Ezeket egyből kivesszük a postaládából és mindet kibontjuk. Cégek esetében is így van. Amennyiben mi csak az értékesítő igazgatónak címezzük, biztosan készhez kapja. Az ügyvezető vagy tulajdonossal már nehezebb dolgunk van, hogy pontosan ő kapja meg a levelünket, mivel előtte a titkárnő, asszisztens kibonthatja. Tipp: A meglévő partnereinknek küldjünk ki levelet, vagy olyan cégeknek is, akikkel régebben kapcsolatban álltunk. Ezt szépen megcímezve, üzleti levélként írjuk meg. Ajánlat is szerepeljen benne, mivel így hatékony a kommunikáció. Fontos, hogy írjuk bele a leiratkozás lehetőségét, egy emailcímet, vagy telefonszámot megadva.
Tanulj erről online! – Marketing képzések a MinnerAkadémián
Szerezd be egyben a marketing csomagot, melynek tartalma:
- Facebook marketing alap-középhaladó képzés
- Így marketingeld a céged – Átfogó online / offline marketing képzés
- Ár: 32 500 Ft – Kattints ide és szerezd be most!
Ki írta a tippeket, tanácsokat, ki a szerző?
Mándó Milán vagyok. 5 éve foglalkozom sales- és marketingterülettel, 7 éve sales és hideghívással (telemarketing). Több cég online és offline marketing stratégiáját készítettem el már, illetve valósítottam meg. Előadásokat és oktatásokat tartok marketing és üzleti témákban. A Minner.hu portálon szponzorált tartalmakat készítek a szponzoroknak, reklámozóknak. Továbbá én üzemeltetem ezt a már napi 8000 fős olvasótáborral rendelkező üzleti portált. Személyes tanácsadói óráimon, konzultációkon a cégek üzleti modelljét alakítom át, új megközelítésbe helyezem az értékesítési modelljüket, illetve ehhez kapcsolódó marketingterv kidolgozásában is részt veszek.
Fotó: brian/Flickr